Fordulópont az influencer kultúrában. Megmutatják nekünk, mit NE vegyünk meg, azaz a De-Influencing hatása

Fordulópont az influencer kultúrában. Megmutatják nekünk, mit NE vegyünk meg, azaz a De-Influencing hatása
Az influencerek korszakának végét élhetjük meg éppen? Az eddigi, nagyjából tízévnyi marketing már nem hatásos? Mégis mikor hallottunk mi olyat egy sikeres influencertől, hogy ezt semmiképpen se vedd meg? A TikTokot ellepték azok a videók, ahol őszintén beszélnek olyan termékekről, amiket nagy ívben el kell kerülnöd, ha nem akarod szórni a pénzedet. De mégis hogyan jutottunk el idáig a Kardashian média uralomtól?

Most akkor miről is van szó?
A De-influencing kifejezés, azaz az influencing szöges ellentéte onnan ered, hogy a közösségi média tartalomgyártói ( fontos megjegyezni, hogy a tartalomgyártó nem feltétlenül influencer) elkezdték a termékeket ajánlás helyett anti-ajánlani, ennek következében pedig olyan termékek kerültek ,,tiltólistára”, mint például a híres extra rózsaszín Dior pirosító, amit hónapokig láthattunk a közösségi média felületein ékeskedni. Kiderült, hogy a pirosító egyáltalán nem olyan pigmentált, mint amilyennek lennie kellene az árához képest.: Néhány influencer ezt azzal magyarázta, hogy így építhető a termék, és elkerülheted, hogy túl sokat vigyél fel, addig mások megmondták a tutit, hogy ez a termék bizony rossz. Fontos tudni, hogy a Dior nem kifejezetten kozmetikai márka, ugyan kiépítették a saját termékeiket ezen a téren is, de csakis azért, hogy ez a terület is le legyen fedve a márka által. Sokszor egy ilyen vásárlás után hajlamosak vagyunk a csalódottság helyett belemagyarázni, hogy miért is jó a termék, hiszen nem szívesen mondunk le valamiről ilyen gyorsan, ha sokba került. Ennek a trendnek köszönhetően viszont mások hibáiból tanulhatunk, és megspórolhatjuk magunknak és pénztárcánknak a felesleges vásárlásért ejtett könnycseppeket.

Az influencer kultúra vége?
Azért teljesen még nem fognak eltűnni a fizetett promóciós posztok, de a közönség sokkal tudatosabban válogatja meg már most, hogy mi az, amibe tényleg érdemes beruházni. A Kardashian média uralom viszont megszűnni látszik, a követőket már nem lehet nagyon megtéveszteni azokkal a termékekkel, amiket varázsszerként hirdetnek és árulnak a család tagjai, hiszen mindenki tudja, hogy nem ezektől néznek ki ilyen jól. Ennek a megvilágosodásnak is köszönhető, hogy a család karrierjének mozgatórugója, Kris Jenner mindig tartogat nekünk valami PR fogást, és általuk generált pletykát saját magukról, hogy fenntartsa a hírnevet. Minden influencer a hirdetésekből kap pénzt, így ha valaki ezekkel sikereket ér el, akkor a platformján egyre több ilyen fizetett promóció jelenik meg. Ezzel nincs is probléma, hiszen van rá igény, nagy követő táborral rendelkeznek, de ha szinte csak hirdetésből áll egy Instagram/ TikTok oldal, akkor az hamar veszíthet a hitelességéből.

Árulkodó jelek
Attól, hogy egy terméket hirdet valaki, a termék nem feltétlenül rossz. Szinte minden márka hirdet, még a legnagyobbak is, akiknek nem is lenne rá szüksége. A baj az, ha azt a terméket hiteltelenül adja tovább a közönségnek a médián keresztül a megbízott influencer. A TikTokon gyakori, hogy a szemfüles nézők olyan apró részleteket vesznek észre egy ilyen videóban, aminek híre aztán futótűzként terjed. Így történt például az az eset is, amikor nemrég Mikayla Nogueira reklámozott egy szempillapsirált, amit elméletileg nem lehetne műszempillával felturbózni, hiszen csak a termék egyedüli hatását kellene megmutatni a videóban. Ő viszont mégis felrakta a műszempillát, ami elég látványosra, és hiteltelenre sikeredett az ajánlóban. Azóta az influencer posztjai alatt megsokszorozódtak a negatív kommentek, és már kevesen hiszik el, hogy a lány által hirdetett termékek mennyire csodásak. Hasonló eset, amikor egy influencer úgy keni fel a terméket, hogy még éppen hogy csak hozzáér a termék az arcához, máris ,,hűha” , vagy ,,wow” reakciót vált ki a videó gyártójából. De a legnagyobb hibák közé tartozik az is, amikor az agyondicsért terméket pár nappal később az influencer eladásra kínálja egy másik platformon.

A konzumerizmus ellensége
A tudatos vásárlás nem csak a pénztárcánknak kedvez, hanem a környezetünknek is. Biztos mindenkivel előfordult már, hogy összevissza felvásárolt mindenféle kozmetikai terméket, mert mindegyikről csak jót hallott a közösségi médián keresztül. Aztán amikor kipróbálod őket rájössz, hogy a fele ott fog porosodni a polcodon. Ennek oka általában az, hogy egyáltalán nem praktikusak, vagy csak a csomagolásuk szép, és nincs szükséged rájuk napi szinten, a mennyiség viszont akkora, hogy a lejárati dátumig 100%, hogy nem fogod elhasználni. Ezek a termékek legtöbbször a kukában végzik, vagy jobb esetben valakinek továbbadod. Az influencerek világa megtévesztő, egy átlag embernek nincs szüksége ennyi termékre. Hidd el, nem fogod a mindennapi sminkedben a 23. színes csillogós ultra tartós rúzst használni. A fizetett hirdetéses termékeket ingyen kapják a népszerű tartalomgyártók, így természetes, hogy nagy örömmel fogják ajánlani őket. A közönség ennél ma már viszont valósabb véleményre vágyik, a Z generáció tagjai is inkább a TikTokot használják szívesebben, mint az Instagrammot, így legfőképpen a TikTokon kezdték el gyártani maguktól a felhasználók azokat a videókat, amik segíthetnek kiszűrni a felesleges vásárlásokat. Tulajdonképpen a De-Influencing is influencing, ugyanúgy rossz fényben tűntethetnek fel egy amúgy remek terméket, bár ez ritkább esetben fordul elő.

A tudatos vásárlás nagyon hasznos képesség, és könnyedén el lehet sajátítani.: Ha bármikor kedvet kapsz egy ajánlott terméket vásárolni, mindig gondold át, hogy van e már hasonló a polcodon, mennyit fogod használni, és mennyire borsos az ára ahhoz képest, amit tud. Mindig teszteld le a boltban, mert nem biztos, hogy ami másnak bevált, az neked is be fog. Ez fordítva is igaz, ha valami másnak szemét, az lehet, hogy neked kincs.

Néhány példa a De-influencing videókra:

https://vm.tiktok.com/ZGJaXSt8N/

https://vm.tiktok.com/ZGJaXQaAD/

https://vm.tiktok.com/ZGJaXUqa8/

https://vm.tiktok.com/ZGJaXrLdo/

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Zsákai Réka Anita

A METU kommunikáció és médiatudomány szakán tanulok integrált média specializációval. A METU Médiaműhely, és a Digital Hungary gyakornoki programjának tagja vagyok. Szeretek elmerülni kultúra, film …