Evolúciós folyamaton megy át a grafikus szakma

Evolúciós folyamaton megy át a grafikus szakma
Megjelent a Magyar tervezőgrafika top 100 című hiánypótló alkotás a könyvpiacon, ami átfogó képet ad a mai magyar tervezőgrafikáról. A könyv 100 kiemelkedő - magyar alkotók által készített - művet mutat be. A könyvbemutatóra a Magyar Képzőművészeti Egyetem könyvtárában került sor.

A Magyar tervezőgrafika top 100 című könyvet Vasvári Péter készítette el, aki egy évvel ezelőtt Magyar logók címmel adott ki egy szintén hiánypótló kötetet. Az alkotással a célja az, hogy tegyen valami jót a szakmának, megújítást, folytonosságot, pozitív jövőképet adjon, ami kizökkenti az embereket a körülöttünk lévő pandémia, a háború általi deprimált pesszimisztikus körülményekből, bizonytalan élettérből és negatív hangulatból. „Rázzuk fel a világot, mutassuk meg egymásnak, hogy mit tudunk” – mondta Vasvári Péter a könyv keletkezése kapcsán, majd hozzátette, hogy a tervezőgrafika egy megbecsült és igen mesteri, tudásbeli tulajdonságokkal, kihívásokkal rendelkező komoly foglalkozás, amit meg kell mutatni az ügyfeleknek és fogyasztóknak egyaránt. Juhász Éva, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Könyvár, Levéltár és Művészeti Gyűjtemény főigazgatója szerint a digitális világban 3D-s könyvet lapozni igazi kaland. A kötet hiánypóló, hiszen egyszerre gyűjtemény és műfajtörténeti összefoglaló. „A hazai művészeti felsőoktatásban résztvevő egyetemi tanárok rámutatnak a tervezőgrafika közösségteremtő erejére” – jegyezte meg.

Nemzetközi zsűritagok részvétele az alkotások elbírálásában

Vasvári Péter a kötet elkészítésekor szerette volna elkerülni a diszkrimináció érzését, fontosnak tartotta, hogy bemutatásra kerüljenek új, még "ébredő" tehetségek munkái és pályázatokon nyert színvonalas művek is.

A könyvbe pályázati úton kerülhettek be az alkotók, akik az alábbi kategóriákból választhattak:
1.) Használatban lévő, azaz megrendelésre készült, a megrendelő által elfogadott munkák.

2.) Használatban nem lévők. Ennek a kategóriának kétféle altípusa volt. Az egyik esetben olyan alkotásokkal jelentkezhettek, amik korábbi pályázaton díjnyertesek voltak. Természetesen a nevezés feltétele volt az 1-3 helyezés és a pályázat nevének feltűntetése. A másik kategóriába a diplomamunkaként, vizsgamunkaként létrehozott alkotások tartoztak, amely esetben az intézmény nevét is fel kellett tűntetni.

Az alkotások elbírálásában a magyar zsűritagok mellett Vasvári Péter külföldi szakértőket is felkért. Így a zsűri az alábbi szakemberekből tevődött össze: Bill Gardner az Egyesült Államokból, Christian Baun Dániából, Jens Müller Németországból. Az Explicit Design Studio képviseletében Kátay Hunor, Németh Sebestyén és Kovács Szilárd, míg a Graphasel Design Studio részéről Drozsnyik Dávid és Ördögh László. Önálló személyként Kaszanyi Nóra, Kiss Zsombor Krisztián, Németh Levente és Vasvári Péter. „A külföldi zsűritagokra azért esett a választás, mert nem egy szűk regionális identitás közegből érkeztek, hanem egy tág intellektuális környezetből” – mondta el Vasvári Péter, majd kiemelte – „ezáltal objektív látókörrel rendelkező szaktekintélyek adták le a szavazataikat.”

Szigorú szakmai szempontok alapján történő elbírálás

A beérkezett pályaművek pontozásánál a zsűri szigorú, szakmai elveket vett alapul. Vasvári Péter elmondta, hogy egy jól kidolgozott adatbázis alapú rendszeren, szigorúan anonim módon voltak láthatóak a pályamunkák, amikre a zsűritagok szavazhattak. „Ez a pályázat hasonlatos egy sport versenyhez, ahol szintén a faktum diktál és nem perszonális, klikkes érdekek. Így hiteles” – hangzott el Vasvári Pétertől az elbírálási szempontok kapcsán. Kiss Zsombor Krisztián tervezőgrafikus elmondta, hogy az objektív értékelés természetesen mindig nehéz, de az alkalmazott művészetekben vannak olyan igazodási pontok, amik egyetemesek, tehát egy szintig megállapítható, hogy az alkotás jó-e, illetve képvisel-e valamilyen értéket. „A szakma egy evolúciós folyamaton megy át” – hangzott el Kiss Zsombor Krisztiántól a könyvbemutatón. Kijelentését azzal indokolta, hogy a rendszerváltás után a hirtelen kitágult világot, a vizuális káoszt - amit az internet megjelenése tovább turbózott-, meg kellett érteni, desztillálni, szelektálni. Ezt színesíti az újabb generációk látásmódjának átalakulása, amit közben a világban folyamatosan zajló organikus változások indukálnak. „A rendkívül gyors információáramlásnak hála a globális vizuális kultúra egyre egységesebb képet mutat. Viszont rendkívül sok rétege és mélysége van, és ez a mixtúra még inkább tudatos hozzáállást, szelekciót igényel az alkotóktól, amihez fel kell nőni” – mondta Kiss Zsombor Krisztián.

A könyv megjelenése és fogadtatása

„A könyv megjelenését nagy kuriózummal várta a szakma. Az ereje a nevében van: TOP 100. Nevezéssel lehetett bekerülni, így kifejezetten van egy tisztasága és húzóereje, hogy egyenlő esélyekkel egyéni vagy csapatmunkában készített munkák kerültek be a top 100 díjazottjai közé, kortól, nemtől, szakmai végzettségtől függetlenül – mesélte Vasvári Péter majd hozzátette, voltak művek, amik nem kerültek be. „Nehéz ilyenkor nem szomorúnak lenni, hiszen több száz idegen tehetséges alkotóról, adott esetben barátokról van szó, akiket egyenlő, humánus módon segítesz a pályázatkor, foglakozol a kérdéseikkel, de végül egy kötet zsűrije dönt a sorsukról” – szögezte le Péter. Összességében a szerző nagyon sok pozitív, szakmailag elismerő visszajelzést kapott, mind a művek, mind a külalak tekintetében.

A könyv természetesen bekerült különféle könyvtárakba, így a Magyar Képzőművészeti Egyetem Könyvár, Levéltár és Művészeti Gyűjteményben is megtalálható, ahol közel 1300 tervezőgrafikai kötetből válogathatnak az olvasók. Juhász Éva, a Könyvtár igazgatójának elmondása alapján, a grafikai könyvek egyébként kifejezetten népszerűek a fiatalok körében. „Népszerűségük oka részben az, hogy inspirációs forrásként szolgálnak az alkotók számára, részben pedig különleges olvasásélményt nyújt: a könyvekben szereplő alkotások a napi életben is visszaköszönnek, legyen az metrójelzés, borcímke, vagy plakát„ – mondta el Juhász Éva.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szuchy Brigitta

Az írás, a szavak formálása, gondolatok és érzések átadása gyermekkorom óta a szenvedélyem. Tanulmányaimat éppen ezért Kommunikáció és médiatudomány szakirányon végeztem a Szent István Egyetemen (BA) …