Elfüstölt problémák – A Covid inspirált

Elfüstölt problémák – A Covid inspirált
Mit lehet tenni, ha egy cég kommunikációjának jelentős része a rendezvényekre épül, amelyek egy az egyben kiesnek egy pandémia miatt? Ha sokkal nehezebb elérni a célcsoportjukat? Például elviszik a kiállításukat a látogatókhoz, ha már ők nem mehetnek el az eseményekre. Tóth Liliána, a Philip Morris munkatársa a Media-Digital Hungary előadásában azt ismertette, hogy a dohányipari cég milyen 3D-s, interaktív megoldások fejlesztésére használta fel a Covid évét, és mit tettek társadalmi felelősségvállalásként a füstmentes jövőért.

A dohányzással kapcsolatos ártalomcsökkentés érdekében kidolgoztak egy interaktív, 3D-s oldalt, a fustmentesjovoert.hu-t. Előadását Valós tettek a kommunikáción túl címmel tartotta.

Dohányipari vállalatként nem végezhetnek marketing- és brand kommunikációt. Ezért elsősorban non-branding innovációra és ismeretterjesztésre fókuszáló kommunikációt végeznek. A kommunikációjuk alapvetően felnőtt dohányosoknak nyújt tájékoztatást, amelyben felhívják a figyelmet arra, hogy a dohányzás világméretű probléma, és nem csak a dohányosokat, de a környezetükben élőket is érinti. Ismertetik a dohányzással kapcsolatos elsődleges problémákat is, és kitérnek az ártalomcsökkentés lehetőségeire és jelentőségére is.

A Covid miatt megváltozott körülmények a cégüknek is új helyzetet teremtett: több mint egy évig nem vehettek részt rendezvényeken, nem találkoztak fogyasztókkal személyesen, lényegében ők is be voltak zárva az otthonaikba. Emiatt sokkal nehezebb volt eljutniuk a célcsoportjukhoz, de alkalmazkodniuk kellett a megváltozott körülményekhez. A füstmentes jövőért kommunikációval elsősorban médiafelületeken találkozhattak az emberek, és korábban nagyon sok konferencián, szakmai rendezvényen, fesztiválon részt vettek országos lefedettségű programjukkal. Az volt a terv, hogy 2020-ban is folytatják ezt, de a Covid közbeszólt, és kiestek a rendezvények.

Tóth Liliána megjegyezte, hogy az elmúlt egy év az online megoldások térhódításáról szólt, és arról, hogy a korábbi tevékenységek az online felületekre kerültek át. Az nem volt kérdés, hogy nekik is a virtuális térben kell gondolkodniuk. Körbenéztek a piacon, és azt tapasztalták, hogy az interaktivitás, vagyis az élő találkozások személyes varázsa nagyon hiányzott a megoldásokból. Úgy döntöttek, hogy saját megoldással állnak elő, és elindítottak egy „online roadshow”-t, vagyis egy digitális kiállítást. Ezt azzal magyarázták, hogy ha ők nem mehetnek el kiállításokra, akkor a látogatókhoz viszik a kiállításokat.

A rendezvényélmény érdekében mindezt 3D-ben valósították meg számítógépes játékokra emlékeztető kivitelezéssel úgy, hogy a résztvevők egy teljes rendezvényközpont helyszínét bejárhassák. Fejlesztőcsoporttal együtt dolgoztak, a fejlesztés körülbelül másfél-két hónapig tartott, az interaktív oldaluk pedig hamarosan elindul.

Elmondta, hogy fontos szempont volt a fejlesztésnél az optimalizáció, hogy minél kisebb legyen a mérete, mivel nagy kiterjesztésű oldalról van szó, és az is, hogy nagyon sok legyen az interaktív tartalom. Emellett úgy készítették el, hogy minden böngészőből és eszközről elérhető legyen.

Az alkalmazott GR-technológiának azonban vannak korlátai is, például nem lehet elindítani hangfájlokat addig, amíg a látogató interakcióba nem lép. Náluk egy picit könnyebben ment ez a megoldás, mivel a honlapon ellenőrzik azt, hogy a látogató elmúlt-e 18 éves, ez egy kattintással megválaszolható. Ez a kattintás pedig már olyan interakció, ami lehetővé teszi a hangfájlok lejátszását.

Bíznak abban, hogy vissza lehet térni a valós élethez, ezért egy hibrid formátumot készítettek, amit majd rendezvényekre is vihetnek: vagyis jelen vannak online és offline. Ezt pedig a rendezvényekre a VR-technológiával tudják eljuttatni, így teljesen virtuális élményt tudnak nyújtani a látogatóiknak. Tableten viszik el az oldalt rendezvényekre, amit ott nem böngészőből, hanem applikációból nyitnak meg. Ezzel az internetproblémákat is ki tudják kerülni, ami elég gyakori jelenség egy nagy létszámú konferencián.

A tartalomról elmondta, hogy a kommunikációjuk arca „Sármos Fülöp”, az oldalra belépve ő fogadja a résztvevőket, mutatja be az oldalt. A dohányzás közismert ártalmain túl a kevésbé ismert problémákra és ártalomcsökkentésre is felhívja a figyelmet. Több médiaterem közül lehet választani. Van például médiamegjelenések szobája, ahol videós tartalmakkal és podcastokkal találkozhatunk, de lesz dohányzással kapcsolatos kvíz is. Lehet tájékozódni a tudományos háttérről is egy teremben, ahol hasznos információkat osztanak meg a nikotinról, vagy az égéssel keletkező füstben lévő káros anyagokról, de nyújtanak tartalmakat például az orvosoknak is. Készítettek interjúkat tudományos szakemberekkel, és lesz egy kertmozi videós tartalmakkal. A konferenciateremben előadásokat fognak adni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!