Egy kis marketingeszköz futurológia

Egy kis marketingeszköz futurológia
Szeder Péter, a Matterkind budapesti irodájának vezetője az idei Internet Hungary konferencián a marketingkommunikációs eszközök jövőjéről beszélt. Előadásában kifejtette, hogy az új okoseszközök akár az egészségügyi állapotunkról, vagy a sportteljesítményünkről is azonnali visszajelzést adnak, ezek a jövőben várhatóan még népszerűbbé és okosabbá válnak. A beszédmarketing szerepe is meg fog nőni, hiszen beszédvezérléssel működhet már a „kertkaputól a termosztátig” minden. Lapunknak adott interjújában az okoseszközök és a reklámszakma jövőjéről beszélgettünk.

Itthon is el fognak terjedni az okoseszközök?

Igen. Ha megnézzük, az okostelefon úgy beépült az életünkbe 15 év alatt, hogy észre se vettük. Nincs olyan falu, ahol a gyerekek ne vágynának saját mobiltelefonra, tabletre. Így épül majd be a többi eszköz is. Ezek lehetnek olyan praktikus eszközök, amik például testkontaktussal vérnyomást mérnek, és kiváltanak sok nyűgöt, például azt, hogy be kelljen fáradni egy rendelőbe egy egyszerű vizsgálatra. Közvetíthetnek majd adatokat, és az orvosnak is lényegesen több, részletesebb adatsora lesz a pácienséről. Ezek az eszközök a kényelmi funkcióikkal beépítik a technológia használatát az átlagember életébe, ami akár életet is menthet a folyamatosan gyűjtött és elemzett adatokkal.

Az előadásában említette, hogy tavaly egy év alatt annyi reklámspot ment le a tévékben, mint 2000 és 2010 között összesen. Miért van ennyi reklám?

Ez a magyar televíziós piac sajátossága. Magyarországon 1997 óta szabad a kereskedelmi televíziózás, majd gyorsan megjelent egy-két tucat csatorna, de most tízszer annyi van, melyek lefednek mindenféle nézői igényeket. Ezeken a csatornákon a törvényileg engedélyezett időt maximálisan kitöltik reklámokkal. Ezzel párhuzamosan széttöredezett a fogyasztói figyelem is, de a széttöredezettség a teljes médiára is jellemző. Ott vannak az egyre szaporodó hírportálok, a bloggerek és újonnan az influenszerek és a podcast-ok is egy-egy területtel.

Ez hogyan hatott ránk?

Mindenkinek más lett a személyes médiafogyasztása. A technológia képes arra, hogy személyre szabottan jelenítse meg a híreket, reklámüzeneteket, és eljutottunk odáig, hogy két ember ugyanabból a lakásból máshogy érzékeli a világot. Mindenki a saját érdeklődésének megfelelő forrásokból szerzi be az infókat a mobilján, a telefonunk pedig mindent tud rólunk: hol jártunk, milyen utcában, milyen üzletek mellett mentünk el, milyen plakátokat láthattunk. A hirdetők ezt nagyon jól követik. A technikai eszközrobbanás mindenkinek azt a tartalmat fogja mutatni, amit szeret. Ingyen odaadtuk az adatainkat a szoftverért cserébe.

Ki lehet ezt etikusan aknázni?

A GDPR-szabályozás konkrétan megmondja, hogyan szabad az adatokat felhasználni. Az adatfelhasználás bekerült a közbeszédbe, és sokkal tudatosabbak lettek a felhasználók. Mi most az adatainkkal fizetünk az ingyenes alkalmazásokért. Nagyon sok jót adtak a világnak a nagy szolgáltatók az adatainkért cserébe. Ott van például az ingyenes a Google térkép, amivel mindig tudsz útvonalat tervezni. Az elején nem azt mondták, hogy fizess a szoftverért, hanem, hogy itt van ingyen, de cserébe tessék elfogadni, hogy minden adatot rögzítünk és felhasználunk, hogy még jobb szolgáltatást adjunk.

Miért megyünk ebbe bele önként?

Az adatok átadása a kényelem miatt van. Sokkal több az előny, sokkal többet kapunk, mint veszítünk. Ott vált gyanússá a dolog, amikor már egy elemlámpa-alkalmazás elkérte a névjegyzékünket.

Eszközben ez mit jelent? Hol tart most a fejlettség?

Képalapú keresés már most is jól működik. Egy mobiltelefonnal vagy okosszemüveggel készült fotóval gyorsan rá tudunk keresni, hogy például egy csizmát hol vettek. A technológia előbb-utóbb képes lesz a kiterjesztett valóságot más okoseszközre is kivetíteni. Például turistaként Rómában, a Colosseum bejáratánál a szemüvegre fogja kivetíteni az információt a telefon, hogy annál a kapunál szaladt ki a gladiátor. Az okosszemüvegeket a gyógyászatban is használhatják, hogy például egy szívműtétnél információt vetítsen ki az orvosnak.

Ez mennyire távoli jövő?

Kamerás-hangszórós Ray-Ban okosszemüveg már most is kapható. Fényképet, videót lehet vele készíteni, zenét hallgatni, telefonhívásokat intézni, hangutasításokat adni.

Van már ennek piaca?

Mindenféle iparág, ami létezik, mindegyik internetre csatlakozik, és megpróbál a főbb platformokhoz idomulni. A csúcskategóriás porszívóknál mindegyikhez lehet alkalmazást letölteni. Az irodából tudod programozni, hogy mire hazaérsz, porszívózzon ki. A multik azon dolgoznak, hogy működjön együtt az Apple-lel, a Google-lel, az Amazonnal a hangvezérléses moduljuk. Vagy aki építkezik, ott óhatatlan, hogy valami okos megoldást ne építsen be a házba. Egy okos világítás, okos kazán, okos sütő, okos mikró. Amibe bele lehet tenni egy chipet, és ami kényelmi funkciót hozhat, abban benne lesz a chip.

Van még szabad terület?

Szerintem igen. Vegyünk például egy lakást. Itt vannak olyan helyiségek, ahova még nem ért el kritikus tömegben a digitalizáció, például az előszoba, vagy egy fürdőszoba. A fürdőszobai interaktív tükrökben is nagy lehetőség van, ezek egyrészt adják tükörképet, de közben kiírják, hogy hány óra van, milyen az időjárás, mi a vezető hír mi a következő meeting tárgya, mikor kell elindulni a gyerekért. Vagy kiírja a motivációs mondatainkat a kijelzőre. Ezek a megoldások is meg fognak érkezni és széles körben el fognak terjedni.

Mennyit kell erre várni?

Kevesebbet, mint gondolnánk. Nézzük meg, hogy az autóipar hogyan alakult át tíz év alatt. Látszik, hogy minden elektromossá válik, és tíz éven belül megszűnnek a benzines autók lakossági felhasználásra.

Szükségünk van az okoseszközökre?

Az egész emberiséget a kényelmes élet iránti vágy viszi előre. Igazából senki nem akarna dolgozni, porszívózni, hetente füvet nyírni, munkába járás miatt otthonról kimozdulni, mégis muszáj. Beszéljünk inkább virtuálisan, vezéreljük mobilról a porszívót, fűnyírót, rendeljünk meg mindent online egy másik földrészről, a futár hozza haza és cipelje fel valaki más. Lusták vagyunk, azt hisszük, ez az élet. Ez egy beteg társadalom felé megy, és a kényelmes életünk mellett azt vesszük észre, hogy 40 fok lett az átlaghőmérséklet. Legszívesebben mindenki inkább Netflix-sorozatokat akar nézni arról, hogyan pusztul el a Föld.

Mi az a technológiai újdonság, amit személyesen vár?

Azokat várom, amikor az eddig kihasználatlan területeket találja meg a technológia, amiben van még lehetőség. Szerintem az okos vécéülőke kifejezetten jó lenne, mert mindenféle extra készülék használata nélkül tömegekhez lehetne vele eljuttatni valami jót, például a rendszeres vérnyomásmérést.

Itthon is van rá kereslet? Nyitottak a magyarok az okoseszközökre?

Itthon is rendes tempóban terjednek az okos eszközök. Emberek vagyunk, valaki mindig másmilyen akar lenni, mint a többiek, ki akar tűnni a tömegből. Amint megjelenik valami új kütyü az USA-ban vagy Kínában, már lesz hat ember itthon, aki megrendeli. A technológia olcsóbbá válik és elterjed. Ezek a technológiák mind úgy végzik egy idő után, hogy dobják utánad szinte ingyen, csak vegyél. Gondoljunk csak az mp3 lejátszókra, digitális fényképezőgépekre.

Az okoseszközöknek más a felülete, más a kijelzője. Készül erre a reklámszakma?

Az okosóráknak és fitnesz karkötőknek nem feltétlenül az a szerepük, hogy kijelzők legyenek, mert abból senki nem akar nagyot hordani. Viszont össze vannak kötve a felhőben az okostelefonnal, és ami információt az adott eszköz összeszedett, azt majd a telefon kijelzi. Vannak eszközök, amik jelvevőként funkcionálnak, ilyen például egy fitnesz karkötő, de ilyen lesz egy okos vécéülőke, vagy egy okosruha. A jeladó vagy kijelző rész lesz majd a mobil mellett a hűtőre kirakott hatalmas tablet, vagy a nappali közepén található tévékészülék vagy a fürdőszobai interaktív okos tükör. Ezeken mind lehet hirdetni is.

Gombamód szaporodnak a podcastok, de mintha még futna utána a szakma. Milyen kihívások előtt áll a marketingpiac?

Míg régen a rádióban mindenki ugyanazt az adást hallgatta, addig mára rengeteg féle podcast létezik, szinte mindenki érdeklődésére épül egy. A hirdetőknek most meg kell találni abból a sok ezerből azt a párat, ahol szeretnének megjelenni. Fel kell venni a kapcsolatot a szerkesztővel, az újságíróval, aki ugyan jó műsort tud készíteni, de nem feltétlenül ért a reklámszakmához, nem ért a reklámelhelyezéshez. Megint elindul egy nehéz folyamat, ahol lesznek köztes szereplők, platformok és sales house-ok, akik segítik a hirdetőoldali keresletet és a sok ezres kínálatot összehozni. Most még nehezen megy, de egy idő után gördülékennyé kell válnia. Két-három év, és itthon is ki fognak alakulni a nagy piaci szereplők.

A közeljövőben mire számít? Mi várható a piacon egy-két éven belül?

Várható a videó-hirdetési formátumok további rövidülése, hiszen már nagyon rövid ideig vagyunk képesek figyelni. Az üzenet befogadására szánt időnk, energiánk lerövidül. Egyre több videós anyag lesz. Ha végigrohanunk egy plázán, egymás után futunk bele ledfalakba, de ott sem állunk meg előttük, csak pár másodpercet látunk belőlük. A mobilon nagy tempóban pörgetjük a hírfolyamunkat, ezért óhatatlan, hogy ezeken a hirdetési videók is lerövidülnek. Ehhez fognak alkalmazkodni a hirdetők.

Az is várható, hogy egy-egy hirdetést több szegmensre bontva, személyre szabottan készítsenek el. Ehhez figyelembe veszik majd a felhasználók adatait, internetezési szokásaikat, milyen mélyre jutottak egy-egy weboldalon, milyen kapcsolatban állnak a hirdetővel. Nem egy nagy tévés copy lesz csupán, hanem többféle, egyedi adatokra épülő, dinamikusan képzett változat, melynek hatására a fogyasztó úgy érzi, hogy valóban neki szól a hirdetés.

Mit tanácsol a szakmának? Milyen feladat előtt állnak a szereplők?

Az látszik, hogy a hiteles tartalomgyártás előretör. Egyre kevésbé fogadják el a felhasználók igaznak azt, amit a reklám mond, ha a népi tapasztalat más. Elkezdtünk egyre inkább ismeretlen embereknek hinni. Ez segítette elő az influenszerek előretörését is. Egyre nagyobb lesz a szerepe annak, hogy mit mond egy átlagos fogyasztó, például szállást, éttermet, műszaki cikket is úgy választunk, hogy megnézzük az értékeléseket, fogyasztói véleményeket. A hitelesség felértékelődik a fake news-ok miatt elbizonytalanított társadalomban. Hirdetőként ezt nagy kihívás lesz kezelni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bíró Veronika

Évekig konferenciákat szervezett, majd egy hirtelen mozdulattal eldöntötte, hogy újságíró lesz, és elvégezte a MÚOSZ tanfolyamát. Nem sokkal később a 168 Óra újságírója, majd a Népszava online …