Egy fontos kérdés, ha sikeres akarsz lenni: közösségi média oldal vagy saját honlap?

Egy fontos kérdés, ha sikeres akarsz lenni: közösségi média oldal vagy saját honlap?
Abban talán senki sem kételkedik, hogy az online jelenlét szinte már nélkülözhetetlen a mai világban, legyen szó bármilyen vállalkozásról. Egyrészt a potenciális ügyfelek elérése miatt, de a kapcsolattartás céljából is meglehetősen fontos, hogy legyen – legalább – egy online platform, ahol kommunikálni tudunk a közönséggel. De mégis hol jelenjünk meg?

Közösségi média oldalak
A tevékenységi körünktől és célközönségünktől függ, hogy mely közösségi média oldalon vagy oldalakon érdemes megjelennünk. Magyarországon az üzleti közösségi profilok többsége a Facebookon található, éppen ezért a Facebook oldal jellemzőit tekintjük át, viszont hasonló lehetőségekkel találkozhatunk a többi nagy social media felületen is. Egy üzleti Facebook profil létrehozása ingyenes és végtelenül egyszerű, ahogyan a kezelése is. Egy-két plusz funkciótól eltekintve pont úgy működik, mint amit a személyes fiókunknál már megszoktunk. Érdemes viszont cégként regisztrálni, hiszen így több lehetőség is megnyílik előttünk, gondolunk például a hirdetésekre vagy látogatói statisztikákra. Néhány korlátba is ütközünk. Az oldalunk a Facebook tulajdonában van és ott is marad, ami azt jelenti, hogy nem mi rendelkezünk felette. Meg kell felelnünk a folyamatosan változó szabályzatnak, és a letiltás vagy megszűnés veszélye is fenyegethet, önhibánkon kívül is.

A mozgásterünk meglehetősen kicsi, hiszen kötött a design és a felépítés. Persze szerkeszthetünk képeket a saját arculatunkhoz hűen és használhatjuk ezeket profil- vagy borítóképként. Továbbá a bejegyzések szövegezésében és képeiben is lehetünk egyediek, de ezek időrendi sorrendben láthatók tematika helyett. Valamint választhatunk néhány menüpont közül, hogy személyre szabjuk a profilunkat, de sajátokat nem alkothatunk, nem változtathatunk a struktúrán, azaz nincs szabad kezünk a felépítést tekintve. Természetesen bemutatkozáshoz és pár hasznos információ közzétételéhez kiváló, de az egyediségünket kevésbé tudjuk átadni egy Facebook oldalon keresztül.

Üzleti profilt létrehozva korlátozottan, de rendelkezésünkre állnak bizonyos statisztikák közönségünkről és aktivitásukról, melyek segítségünkre lehetnek. A látogatók különböző visszajelzéseket adhatnak tartalmainkról kommentek, like-ok és megosztások formájában, míg cégünket véleményezhetik, továbbá üzenetek formájában kapcsolatba is léphetnek velünk.

Bár manapság már egyre többen vannak jelen a nagy közösségi média oldalakon, mégis valamilyen szintű korlátot jelent, hogy csak a felhasználók számára elérhető a profilunk, ők tudnak interakcióba lépni cégünkkel, külsősök nem.

Mivel a Facebook mobilra optimalizált és alkalmazásként is használható, így nem kell arra külön figyelnünk, hogy profilunk és tartalmaink különféle okoseszközökön megfelelően jelenjenek meg, hiszen a Facebooknak köszönhetően ez automatikusan így működik. Lehetőségünk van –természetesen költség ellenében– hirdetéseket létrehozni, melyek a Facebook és az Instagram felületén jelenhetnek meg különféle formában és érhetjük el a számunkra releváns közönséget, legalábbis közülük azokat, akik jelen vannak a közösségi oldalon.

Saját weboldal
Szükséges hozzá domain név és webtárhely, tehát a weboldal egy közösségi média profillal szemben nem lesz ingyenes, viszont a domain regisztráció és tárhely bérlés évente csupán pár ezer forint, a honlapot pedig akár ingyenes sablonok segítségével is el lehet készíteni. Ráadásul a domain nevet mi választhatjuk ki.

A weboldalunk a saját tulajdonunkban lesz, akkor indítjuk el, módosítjuk, vagy szüntetjük meg, amikor mi akarjuk, tehát teljes mértékben a mi irányításunk alatt áll. Tulajdonképpen bármit megvalósíthatunk a honlapon. A design elemektől kezdve az animációkig vagy hang effektekig mindent alkalmazhatunk, ami a sikereinket szolgálhatja. Továbbá a felépítést tekintve is lehetünk egyediek, csak rajtunk múlik mit és hol helyezünk el, hány menüpontot alkalmazunk, vagy hány landing page-re, aldomainre van szükségünk. Szinte csak a képzelet szab határt a megvalósításnak.

Pontos statisztikai adatokat kaphatunk a látogatóinkról. Mennyiségi adatokhoz juthatunk, ha például a Google Analytics kódját beépítjük a weboldalunkba, de minőségi adatokat –mondjuk hőtérképeket– is használhatunk más szoftverek alkalmazásával, ahhoz, hogy még jobban megismerjük közönségünket és igényeiket.

A látogatókkal való interakciónak is számos formáját választhatjuk. Használhatunk kapcsolatfelvételi űrlapot, vagy hírlevél feliratkozást, de a blogbejegyzéseknél a like, komment és a közösségi média megosztás is lehetséges.

Nagy előnye a saját weboldalnak, hogy bárki láthatja –feltéve, ha nem védjük jelszóval–, akár rákeres a cégünk nevére a Google-ben, akár különféle hirdetéskben vagy névjegykártyán reklámozzuk a honlapunkat és konkrétan a domain névre érkeznek.

Optimalizálni tudjuk különféle okoseszközökre, de erre külön hangsúlyt kell fektetni. Ha azt akarjuk, hogy ne csak asztali gépről legyen jól olvasható, használható, akkor külön beállításokat igényel az optimalizálás. A végeredmény magáért beszél, és csak egyszer kell megcsinálni, de időigényes. Terjeszthetjük a weboldalunkat külö

nféle hirdetésekkel. Létrehozhatjuk ezeket a Google Ads rendszerében, elhelyezhetünk bannereket partner weboldalakon, de remarketingként a közösségi oldalakon is reklámozhatunk.

Melyiket válasszuk?
Valljuk be, vannak olyan vállalkozások, ahol se idő, se energia nincs saját honlap készítésére és tulajdonképpen szükség sincs rá. Számukra azt javasoljuk, hogy legalább egy üzleti Facebook oldalt hozzanak létre, ahol tudnak kommunikálni az ügyfelekkel és az alap kapcsolati adatokat, valamint fontos információkat meg tudják osztani. A legjobb megoldás viszont az, ha weboldalt is készítünk és a célcsoportunkhoz, céljainkhoz megfelelő közösségi média oldalakon is megjelenünk egyszerre, így érhetjük el a legtöbb potenciális ügyfelet.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Sebők Beatrix

A Rackhost.hu marketing menedzsereként közel áll hozzám az online marketing és a tech témakör egyaránt. Céges szinten több mint 15 éves tapasztalattal rendelkezünk a szerver hoszting területén. 2011 …