EQ Marketing - korunk legerősebb „fegyvere”

EQ Marketing - korunk legerősebb „fegyvere”
Mi nők élményekre, ízekre, illatokra, érintésre, valódi érzésekre vágyunk… lehetőleg úgy, hogy minden érzékszervünkre hasson. Akkor vagyunk igazán boldogok, amikor pozitívan élhetjük meg ezeket a benyomásokat és elmesélhetjük másoknak is milyen klassz dolgok történtek velünk. Férfiak és nők érzései egyformák, ám abban, ahogyan feldolgozzák ezeket az élményeket már van különbség.

A „Vedd meg! Vedd meg!”, „Csak ma!”, „Csak Neked!” nyomulás olyan érzést kelt bennünk nőkben, mintha füttyögnének utánunk az utcán. Mégis hogyan rajonghatnánk egy olyan brandért, aki így marketingezik?!??

Mi nők élményekre, ízekre, illatokra, érintésre, valódi érzésekre vágyunk… lehetőleg úgy, hogy minden érzékszervünkre hasson. Akkor vagyunk igazán boldogok, amikor pozitívan élhetjük meg ezeket a benyomásokat és elmesélhetjük másoknak is milyen klassz dolgok történtek velünk. Férfiak és nők érzései egyformák, ám abban, ahogyan feldolgozzák ezeket az élményeket már van különbség.

Nők és férfiak tényleg másképp reagálnak?
Amióta ember az ember, mindig is izgatta a fantáziáját, hogy megértse a női-férfi különbözőségeket. Nézzük csak meg a művészeti irányzatokat, a jogalkotás történelmét, oly sok irányból közelítették már meg ezt a témát, nem is beszélve az agykutatás szerkezeti, sejt- vagy akár molekuláris szintű elemzéseiről.

„Adott helyzetekben másként reagálnak a férfiak és nők – például másként dolgozzák fel a stresszhelyzeteket. A beszédet a „férfi agy” egyszerűen információátadásnak tekinti, a „női agy” ennél többnek, a kapcsolattartás, kapcsolatteremtés eszközének! Természetesen a viselkedés formáit is lehet tanulni, tanítani, de azért a gyermekeiket érzékenyen nevelő szülők azonnal meglátják a fiús vagy lányos karaktereket.” (Dr. Párducz Árpád, Mindennapi Pszichológia 2011. 3.)

Egy nőnek szüksége van rá, hogy valakinek szüksége legyen rá
A nők törődésre vágynak, szeretetükért cserébe viszonzást, kényeztetést várnak. Ha ezt megkapják, akkor kivirulnak, és még többet adnak. Egy nő nem csak magára költ, gondoskodik családjáról, barátairól, üzleti partnereiről is. Gondoskodása pedig arra készteti, hogy mindenből a legjobbat adhassa.

A nők vásárláskor is elsősorban nők maradnak

A jelenkori hiperfogyasztással egyre többet vásárolunk és szinte éjjel nappal, beszűrődve a magánéletünkbe, életterünkbe és időnkbe. Párkapcsolatok válnak automatizált alkalmazások (pl. Tinder) fogyasztói színtereivé, ahol az érzelmeket lesöpri a gyorsaság elve. Biztosan kihat ez az emberi kapcsolatokra is, hiszen vannak olyan dolgok, amikhez idő kell.

A hiperfogyasztó nőnek gyakorlatilag 3 választása van:
belesimul az elvárásokba és élvezettel költi a pénzét, vagy tudatos fogyasztóvá válik és megnézi mit vesz meg, vagy pedig belerokkan a vásárlás hajszolásába. Márpedig ha belerokkan, akkor megjelennek a testkép-, önértékelés- és evészavarok, kórosan kényszeres egészségre törekvések. Ha önbecsülésünket a vásárlással akarjuk helyreállítani, csak ideig-óráig tudjuk teljesíteni az elvárásokat.

A nők folyamatos bűntudatban élnek
A társadalmi elvárások napi szinten emlékeztetik őket arra, milyen is egy igazi NŐ. Ezért aztán naponta felmerül a kérdés bennük, hogy "Vagyok-e elég jó anya?" "Jól nézek ki?", "Hogyan legyek jó vezető nőként?", "Tényleg elég okos vagyok?", "Jól áll rajtam ez a ruha?"... stb. Talán a divatipar trendjei támasztják a legszembetűnőbb kihívásokat, így aztán a vásárlási szokásokon is látszódik az eredmény: 62% vesz kisebb méretet magának, mert "milyen szuper lesz, ha belefogyok”. Közülük 81% sosem veszi fel ezeket a ruhákat, s mikor elege lesz a bűntudatból, továbbadja, elajándékozza azt.

Hogyan lehet kiutat találni ebből a helyzetből?
A reklámpszichológia segíthet a nőkre célzó marketingnek abban, hogy alternatív nőideálokat hoz létre, megértő, elfogadó és szeretetteljes tartalmakkal kommunikál. Számos brand pozicionál már valódi nőkre és egyre több híresség oszt meg magáról smink nélküli fotókat a közösségi oldalakon – pláne most, amikor mindenki otthon van. Imádják a követők, végre nem kell felesleges elvárásoknak megfelelni! Ahhoz, hogy megértsük mi motiválja a nőket a vásárlásban, meg kell ismernünk őket jobban. Sokkal jobban. Ez a B2W marketing alapja. Ha igazán erős hatást szeretnénk elérni, manipulációmentes, színtiszta érzelmi intelligenciával közeledjünk a női vásárlóközönségünk felé.


B2W marketing tippek, melyek hatnak a nőkre:

Célcsoportunk legyen ott a márkánk születésénél
Ha együtt hozzuk létre, akkor az a mi gyermekünk. Szeretni és gondoskodni fogunk róla, még akkor is, ha néha elbotlik. Engedjük egészen közel a vevőket, inspiráljuk őket, hogy tervezzenek ők nekünk, készítsenek posztokat, ajánlják termékeinket, szolgáltatásainkat. Ez egy mély bizalmi viszony, de biztosak lehetünk benne, hogy minden szándék alapja a segítés lesz. Ők lesznek a legjobb saleseseink.

Nincs mit felvennem!

Magabiztosságot jelent egy nőnek, ha új ruha van rajta. Imádja a változatosságot, kétszer nem veszi fel egymást követő nap ugyanazt, az tuti. Inkább addig kombinál, variál valamit, amíg újnak nem hat. Adjunk nekik stílustippeket és segítsük a választásban. Valójában ez nem csak ruhákra igaz, bármire, amit kiposztolhat ismerőseinek a neten ;)

Vásárlás közben is kapcsolatot építenek
Ez egy szuper kikapcsolódás, pláne barátnőkkel! Végre átbeszélhetik az elmúlt időszak eseményeit, mely nem csak a barátság elmélyítésére alkalmas, de szuper stresszoldó is. Ha egyedül indul útnak egy nő, akkor az eladókkal fog csacsogni, vagy a telefonján tart kapcsolatot a többiekkel. Pontosan ez történik, ha online vásárolnak! Segítsük őket online közösségekben is barátkozni, minden nap be fognak nézni hozzánk.

Csak az élményért is képesek nézelődni

Van, hogy több órás próbálgatás után sem vásárolnak semmit, mégis boldogan hagyják el a plázákat. Ez pont olyan, mint az amerikai filmekben a próbafülke jelenetek, amit legjobb közösen csinálni. Rengeteg olyan online csoport van, ahol pl. a próbafülke szettjeire szavazva segítik egymást a vásárlásban a tagok. Mindig van valaki online, aki ad jó tippeket :) Itt is a kapcsolatépítésen van a hangsúly, egy étel elkészítésénél, receptek megosztásánál is pont ugyanez a helyzet.

Sikerélmény.
Ha valamit sikerül jó áron beszerezni, akkor arra büszkék a nők. De legalább ekkora öröm, amikor egy kisebb méretet megvéve végül belefogynak a ruhákba. A vásárlás fénypontja mindig az, amikor mások is megdicsérik új zsákmányukat, bármi is legyen az.

A vásárlás felér egy jó edzéssel.
Szerintem többel is :) Sokan választják futópad helyett a bevásárlást, ráadásul egy-egy jól megpakolt szatyorral ezerszer boldogabbak, mintha súlyzókkal bohóckodnának.

Rengeteg szempont van még, amik felkeltik érdeklődésüket, de konkrétan az, ami célzottan a mi vevőinkre igaz, azt csakis ők tudják majd megmondani nekünk.

Kérdezzük meg őket bátran
– lehetőleg ne eldöntendő kérdéseket feltéve, hanem olyanokat, amikre kifejtő válaszokat adhatnak -, törődésnek veszik már a kíváncsiskodást is. Biztosak lehetünk benne, hogy hosszú sztorikat írnak majd tapasztalataikról, nekünk pedig nincs más dolgunk, mint megadni nekik azt, amire igazán vágynak. Sőt! Ha a saját válaszaikat beleírjuk hirdetéseinkbe, úgy érzik majd magukat, hogy végre van valaki, aki megérti őket.

Az érzelmi intelligencia és a tudatos B2W kommunikáció segítségével felismerhetjük és megérthetjük azt, hogy hogyan tudjuk a nőket felemelni úgy, hogy mindeközben cégünk sikeresebb és eredményesebb lesz.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Pálfi Éva

Brandstylist iparművész, női marketing szakértő, a B2W alapítója 1998-ban végzett a MOME Iparművészeti Egyetemen, majd lett kreatív igazgató számos hazai piacvezető cégnél. Nem csak művészkedik …