A válságok idején az emberek hajlamosak újraértékelni prioritásaikat, esetleg még értékrendjüket is. Olyan dolgokat és szokásokat húzunk elő, melyeket már jó mélyre elraktunk, azonban manapság elengedhetetlenek, még akkor is, ha bejön az arcvesztés, mint olyan, ha lejjebb kell adni valamiből, és erről tudomást szerez a környezetünk. A válsághelyzet fókuszban van: mostanában nem lehet megsaccolni, hogy mi van a kosárban, és annak mennyi a reális értéke, elveszítettük az alapot, nem tudjuk mi a végeredmény.
“Az akcióvadászat az nem egy ilyen nyugdíjas szórakozás, hanem mindenkinek az eszköztárában benne van” - említi példaként Mária, hozzátéve, hogy a sajátmárkás termékek köre sem lenézett dolog már, hanem a mindennapok részévé vált, a fogyasztás visszafogása szintén. A gyakorlatban ez saját termelést, főzést, befőzést, vagy épp a saját munka elvégzését jelenti, például lemosom az autómat, ahelyett, hogy lemosatnám. Vagy nem házhozszállíttatok, hanem megfőzöm azt a lecsót - ilyenkor hajlamosabbak vagyunk a saját időnkből erre áldozni, ehhez viszont kell a sokk, hogy hátrahőköljünk, miért is fizetünk ki valamiért - saját érzéseink szerint indokolatlanul - húszezer forintot.
“És akkor azt mondod, hogy nem, ezt már nem! Egyre több ilyen példát hallok, hogy megtehetném, de ezt már nem tartom korrektnek” - említi a saját példát Mária.
Átalakulnak szokásaink: nem megyünk a fast fashion üzletekbe, inkább a turkálót választjuk, vagy válsághelyzetben totálisan lemondunk dolgokról, és mondjuk egy évig nem veszünk ruhát - tudatosan. Életmódunk fenntartására tehát kevesebbet szánunk, nem veszünk felesleges dolgokat, több időt töltünk otthon. Az ügyesebbek akár tanulnak, újabb készségeket sajátítanak el, de mindannyian elgondolkodunk arról, hogy miként éljük meg ezt a periódust: a család, és a közösség hol jutott itt szerephez, támogatott vagy segített-e.
Azzal, hogy többet vagyunk otthon, jut idő az onlinera bőven: önmagunk reprezentálása soha nem volt olyan fontos, mint manapság, legyen szó a karrierünkről, vagy az általunk a barátainknak, ismerősöknek felállított és felépített önképről. A self-marketing esetében fontos, hogy meglegyen a megfelelő önismeretünk, és így vállaljuk magunkat, azt sem szabad elfeledni, hogy ez hosszú távú munkát és elköteleződést igényel, melynek nem lesz gyors eredménye.
A beszélgetésben rátértünk arra, miként tör be a marketingszakma alapértékeibe az AI. “Alapokat tud adni, de szerintem kell egyszerűen egy kultúraismeret, emberismeret, tapasztalat, tehát mechanikusan nem lehet kreatívan összerakni dolgokat “ - mondja Mária a mesterséges intelligencia térhódításáról. Az elmúlt időszakban a sales és a marketing még szorosabban dolgozik együtt, és egymásért, és azt sem szabad elfeledni, hogy:
“Az a cél, hogy jól érezzék magukat a fogyasztás, vásárlás kapcsán az emberek. Én legalábbis ezt szeretném, ha a marketing ehhez tenne hozzá, nem pedig a befolyásolásra és egyebekre.”
További tippek a videóban a self-marketing művészetéhez, az online tér tudatosabb használatához, hogy miképp adjuk el magunkat, vagy hogyan építsünk új hobbikat. Mindez a Lounge Group podcastjében, a Magyar Marketing Szövetség életműdíjasával, Dr. Törőcsik Máriával.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!