Mit jelent az, hogy megpróbáltok rendet tenni a digitális káoszban?
Kucsera Lilla:
Azt vettük észre, hogy nem csak az ügyfeleknél, de sokszor a kollégák körében is teljes a képzavar, hogy mit várhat el a partner egy social media szakembertől, kinek a feladata a weboldal tartalmak feltöltése, esetleg hol végződik a PPC-s, és hol kezdődik a SEO guru hatásköre. Erre jön még rá, hogy az ügyfelek gyakran bizonytalanok abban, hogy teljes állásban foglalkoztassanak egy marketing szakembert, vagy jobban megéri ügynökségnek kiszervezni a munkát, esetleg megoldják szabadúszókkal a feladatokat. Ez a döntés nem csak büdzsé kérdése.
Kíváncsiságból szoktam nézegetni a Linkedin állásajánlatait, és sok marketinges pozíciónál egy embert keresnek, kb. négy-öt ember munkájára, mert nem tudják, hogy kinek mi a feladata, és pontosan mi várható el melyik szerepkörtől. Óriási káosz van a fejekben, ami a marketinges szakmát illeti, és ez folyamatosan nő, ahogy egyre több platform jön be a képbe. Érthető, hogy az ügyfelek elvesznek a PR, Google Ads, SEO, az influencerek, és a social media sűrűjében. Tapasztalataim szerint a PR különösen mumus terület, mivel házon belül is sokszor mást értünk alatta, ezer felé ágazik, és ahány ügynökség és PR szaki, annyi féle képpen használják. Nem csoda, ha a cégek is össze vannak zavarodva.
Szóval érzékelve ezt a káoszt rájöttünk, hogy a saját, és talán a kollégák munkáját is megkönnyíti, ha megpróbálunk rendet tenni a fejekben, és felhúzunk rá egy stratégiai tanácsadó céget. Mindenkinek jó, ha előbb megérti az ügyfél, hogy az ő egyedi problémájára, kihívására pontosan ki a megfelelő ember/cég, és hogyan, milyen eszközzel tudja azt megoldani. Ezért alapítottuk meg a NAIAN-t. Azt látjuk, hogy óriási igény lenne arra, hogy az ügyfél átlássa, hogy a céljai eléréséhez milyen területeken dolgozó szakemberekkel érdemes együttműködnie, mielőtt rögtön keresni kezd egy social media menedzsert, vagy egy ATL ügynökséget. Ez egy lesarkított példa, de könnyen előfordulhat, hogy nincs is szüksége aktív Facebook/Insta/TikTok jelenlétre, vagy TV reklámspotra, mert a célközönsége főleg gazdasági oldalakat olvas. Ezt felismerve érdemesebb egy PR ügynökséget, vagy szabadúszó PR-est keresnie a feladatra.
Alberti Dorina:
Az elmúlt évben két cég adás-vételét követtem végig. Egy kisvállalkozásét, és egy nemzetközileg ismert, nagymúltú márkáét. Meglepő volt azt látni, hogy pontosan ugyanazok a nehézségek léptek fel mindkettőnél: hónapokig kellett nyomozni, hogy kinél van a domain és a tárhely (a vezetők szemrebbenés nélkül írták alá az átadásukat, anélkül, hogy előtte rendbe tették volna a felelősségi köröket ezzel kapcsolatban), és probléma volt a social média fiókok jelszavaival is.
Gyakori eset az is, hogy nincsenek tisztázva a jogkörök és a felelősségek, főleg az újabb területeken. Sokszor az adott marketing vezető sem tudja, hogy ki fér hozzá a Google cégem fiókjához, nincs a tulajdonosnak hozzáférése a tárhelyhez, domainhez, és előfordul, hogy a marketing osztály vagy az adott ügynökség átlépi a határait, és (sokszor nem megfelelően és egyeztetés nélkül) a webfejlesztők dolgaiba is belenyúl. Ez mostanában sok problémát hoz a felszínre, mert a sablonokból felépíthető weboldalakat informatikai szaktudás nélkül is lehet kezelni, így a marketing és a web kezd összemosódni egymással.
Miért pont stratégia?
Kucsera Lilla:
Szerintem egy jól összerakott PR/marketing stratégia minden sikeres együttműködés alapja. Évek óta segítek cégeket új termék/szolgáltatás bevezetésében, vagy komplex kampányok lebonyolításában. Hogy pár példát említsek: a Gundel étterem az általam tervezett PR stratégia alapján nyitott újra, a Dunapark étterem régi fényének visszaállítása is a terveim alapján történt, és az E.ON Hungária Csoport egyik fenntarthatósági pályázatának kommunikációját is segítettem az elmúlt hónapokban egy hazai ügynökség megbízásából, melyet szintén egy stratégiai tervezés előzött meg. Munka közben rájöttem, hogy a márka sikeréhez elengedhetetlen, hogy helyre rakjuk a fontos puzzle darabokat a marketing ökoszisztémában, beleértve a korábban említett szerepkörök tisztázását is. Ha érti az ügyfél, hogy a célközönsége figyelmét pontosan milyen üzenetekkel, milyen csatornán és hogyan (milyen szakemberek bevonásával) lehet hatékonyan felkelteni, sokkal könnyebben elnavigál ebben a digitális káoszban.
Alberti Dorina:
A gimnáziumban versenyszerűen sakkoztam. Tavaly Polgár Judit nemzetközi sakkfesztiválján egy kerekasztal-beszélgetésen kérdezték tőlem, hogy a sakk hogyan alakította a karrieremet. A sakk egy szemléletet ad arról, hogy hogyan tudsz összehangoltan, egy stratégia mentén haladni a céljaid felé, továbbá rugalmassá is tesz, hiszen a mesterséges intelligencia hajnalán egy úgynevezett turbulens piacon kell talpon maradnunk, ahol akár naponta változhatnak a szabályok. Ilyen környezetben nagyon stabil alapokra és gyorsan, rugalmasan alakítható taktikára, döntéshozatalra van szükség. Ezt a szemléletet építjük be a NAIAN szolgáltatásaiba.
Mindketten tapasztaljuk, hogy az ügynökségi oldalon dolgozó kollégák, a KKV-knál, nagyvállalatoknál ülő marketingesek, és az ügyfelek közül is sokan küszködnek azzal, hogy kiismerjék magukat ebben az összetett digitális világban. A mi missziónk a NAIAN-nal, hogy kézzelfoghatóbbá, átláthatóbbá tegyük ezt a folyamatosan változó piacot, és egyfajta térképet adjunk a cégek kezébe, hogy a fejlődésükhöz a számukra lehető legjobb döntéseket hozzák meg. Tudjuk, hogy hatalmas fába vágtuk a fejszénket, de szerencsére eddig minden visszajelzés pozitív, és bízunk benne, hogy a munkánkkal hozzájárulunk egy “marketing-tudatosabb” közösség építéséhez is.
A NAIAN szakmai cikksorozatának első része az IT és a marketing összeolvadásáról:
Kiút a digitális káoszból – 1. rész
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!