Bárki megcsinálhatja saját magát!

Bárki megcsinálhatja saját magát!
Ma bárki lehet influenszer Magyarországon, de az ehhez vezető út egyáltalán nem könnyű. Mindenki egy adott ″kis motyóval″ indul otthonról, amit szülei és környezete formált. Ez nem elegendő a sikerhez; új kompetenciák kellenek – derült ki KAP előadásából a 29. Digital-Media Hungary konferencián.

Egy 2019-es felmérés szerint a 8 -12 évesek 30%-a influenszer szeretne lenni. „A LEGO csinált egy közvélemény-kutatást a Harris Pollal 8 -12 évesek körében a Holdra szállás 50. évfordulóján, 2019-ben, hogy na, kedves gyerekek, tegye föl a kezét, ki akar űrhajós lenni? Nem fogjátok elhinni, de 30 százalék mondta azt, hogy ő influenszer akar lenni, és csak 10 százalék akart összesen űrhajós lenni” – kezdte előadását Kovács András Péter, majd hozzátette: „Mi történt 2019 és 2024 között? Azok a 12 éves gyerekek, most 17 évek. Ők akkor még Youtube-ot néztek, most már a TikTok a népszerű, az influenszer piac pedig 8 milliárd dollárról 24 milliárd dolláros iparággá triplázta magát 5 év alatt. Persze, hogy a gyerek influenszer akar lenni.”

A humorista a gondolatot azzal fűzte tovább, hogy a 16-17 évesek arra vágynak, hogy egy közösség tagjai legyenek, beilleszkedjenek, befogadják őket, hiszen a közösséghez tartozás egy alapvető emberi igény. Ugyanakkor egy másik alapvető igény, hogy kitűnjünk a közösségből, kompetenciáinkért, tudásunkért felnézzenek ránk. „Eldöntheted, hogy követő leszel, vagy valaki, akit követnek. Tök mindegy, hogy hogy döntesz, mindenképpen árral szemben fogsz úszni. Utánad úsznak a követőid, de ugyanúgy árral szemben fogtok úszni influenszerként és közönségként is. És mi ez az ár? Az algoritmus. Te és a kis közösséged be lesztek ragadva egy algoritmus buborékba, ami hol felkap téged, hol ledob” – fogalmazott KAP, aki szerint a siker kulcsa az önazonosság és hiteles tartalmak nyújtása.

A humorista arra is felhívta a figyelmet, hogy a közönség megtalálása és megszólítása csak egy dolog. A követők megtartása és átvitele egyik platformról a másikra napjainkban sokkal nagyobb kihívást jelent. Az új generációk gyorsan váltanak a platformok között, ahol ráadásul a trendibb, fiatalabb versenytársak is megjelennek.
„Te csinálod, gyártod a kontentet, fáj a fejed a tartalom miatt, egy platformot már megnyertél magadnak, tök jól épült a közösséged, erre három év múlva jön egy másik platform, ahol az új generációt találhatod meg. Napokat agyalsz egy 60 másodperces tartalom leforgatásán és megvágásán, közben azon gondolkozol, hogy vajon hány másodperc múlva fognak elkattintani, milyen kreatív vágásokat alkalmazz, hogy ott tartsd a közönséget. Közben hogyan kössél reklámszerződést. Ne adj isten Hollywoodba vagy Los Angelesbe költözöl, mert ott pörög a business, de az ügynököd kapásból levesz tőled 10 százalékot. Tehát kötsz egy 10 ezer dolláros valamilyen támogatási szerződést egy branddel, amiből 2000-et levon az ügynököd, 4000-et leadózol. Marad 4000 dollárod, abból tartsd fönn magad, a stúdiót, fizesd ki a stábot, az albérletet stb.” – világított rá az előadó, akinek a példája azt is megmutatja, hogy az influenszer lét nem csak álommunka, hanem kemény stratégiai gondolkodás is szükséges hozzá.

Kovács András Péter bemutatta azt az 5 pontot is, ami most aktuális az influenszer piacon, és amiknek az ismerete elengedhetetlen ahhoz, hogy valakiből jó influenszer váljon.

1. Tartalomközpontúság: A közösségi tartalomgyártás egyre inkább a magas minőségű tartalom felé tolódik el. Az olcsóbb és elérhetőbb eszközök lehetővé teszik a hollywoodi szintű produkciókat, ami növeli az igényt az ilyen tartalmak iránt.

2. Komplex kampányok: Az influenszerek már nem csupán tartalmat gyártanak, hanem átfogó kampányokban gondolkodnak. Például a Mobilfox pénzeső akciója a Deák téren egy összetett marketingkampány része volt.

3. Kereskedelmi integráció: Az Instagram Checkout és a TikTok Shop lehetőséget ad arra, hogy a követők azonnal megvásárolják a bemutatott termékeket, növelve a bevételeket és a brand elkötelezettségét.

4. Élő kereskedelem: Az influenszerek élőben vásárolhatnak, bemutathatnak termékeket, és interakcióba léphetnek a nézőkkel, ami új értékesítési és marketing készségeket igényel.

5. Kiterjesztett partnerségek: Az influenszerek egyre inkább bevonódnak a termékfejlesztésbe és marketingstratégiákba, nem csupán tartalomgyártóként, hanem product partnerként is.

„Mindekez ismerete már bizonyos marketing és értékesítési skilleket feltételez a kedves influenszerektől, és egyre gyakoribbak a kiterjesztett partnerségek, ahol az influenszerre már nem mint kontent gyártóra gondolnak a brandek, hanem bevonják őket product partnernek is. Ez történt a Valmaros fiúk esetében a Burger Kinggel. A srácok összeállították a kedvenc burgerüket, majd ezt rögtön promotálni kezdték. Lehetőség volt az interakcióra, a visszajelzésekre is, és ily módon a brand influelszerévé váltak” – magyarázta példaként KAP.

Összegzésként az előadó hangsúlyozta, hogy az influenszer lét nem könnyű, folyamatos alkalmazkodást és tanulást igényel. Nem árt, ha valamilyen szakterülethez is értünk, amit aztán hitelesen kellő szaktudással tudunk képviselni. Az új technológiák és platformok lehetőséget adnak a kreatív és minőségi tartalom előállítására, de ehhez széleskörű ismeretekre, karizmára és stratégiai gondolkodásra is szükség van.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szuchy Brigitta

Az írás, a szavak formálása, gondolatok és érzések átadása gyermekkorom óta a szenvedélyem. Tanulmányaimat éppen ezért Kommunikáció és médiatudomány szakirányon végeztem a Szent István Egyetemen (BA) …