B2W marketing – A rózsaszín nem stratégia

B2W marketing – A rózsaszín nem stratégia
Ha nőknek adsz el, tudnod kell, hogy ezerfélék, különböző élethelyzetekkel. Tudod-e, hirdetéseidben kihez beszélsz valójában?

Bízom benne, hogy mostanra már sikerült felébresztenem benned a gondolatot: ha a nők és a férfiak különböznek, másképp vásárolnak, másképp döntenek, akkor másképp is kell kommunikálni hozzájuk. Ám itt még ne állj meg! Ismerd meg a nőket jobban, sokkal-sokkal jobban! Mégis hogyan csináld ezt úgy, hogy eredményt és sikert is hozzon cégednek, a nők pedig hálásan térjenek vissza brandedhez újra és újra?

A B2W (marketing női célpiacra) kommunikáció pontosan ebben segít. Segít megérteni a nőket, akik egyszerre építenek karriert, tanulnak, gyermeket nevelnek, háztartást vezetnek. Jóval többen végeznek mostanra a lányok (60 százalék) a felsőoktatási intézményekben, mint a fiúk (40 százalék), így porossá vált az a sztereotípia is, hogy az egyetlen szitu, amiben megmérettethetjük magunkat, az a szépségverseny. Pedig sokáig volt ez így, és sajnos ma is ez az első, amivel a reklámipar manipulál minket. Ez az első, amikor állásinterjúra érkezünk…

Bevallom kaptam már én is kritikát, hogy miért nem vagyok magasabb/kisebb, teltebb/vékonyabb itt-ott, amikor színpadra álltam, de sorry, én nem abban a versenyszámban indultam és jól vagyok, köszi ;)

Szeretném, ha valamit értenél. A mai világban nőnek lenni kicsit sem egyszerű.

Sokan elférfiasodnak, majd nem találják a helyüket a párkapcsolatokban, örömet a munkában, amikor rájönnek, hogy mégsem erre vágytak. Ráadásul még megkapták a feminista stigmát is, ezzel leírva törekvéseiket. Pedig a lágy feminizmus a világ legjobb dolga, ami történhetett velünk, végre tanulhatunk, sportolhatunk és szabadon élhetünk. Mindemellett az is igaz, hogy a nőknek újra meg kell találniuk erősségeiket, képességeiket ahhoz, hogy visszataláljanak női önmagukhoz. Ez az egyik legfontosabb, amiben segíthetsz nekik, ha nőknek adsz el.

Milyen 2020-ban egy „JÓ NŐ”, egy „JÓ ANYA”?
Ha megnézzük a jelenlegi reklámokat, média által diktált nőideálokat, akkor azt látjuk, hogy a szépségipar és az anyaságipar felső- és felső-középosztálybeli nőképeket állít ideálként nekünk. Pedig sokféle „jó nő” és sokféle „jó anya” van!

Magyarországon a nők 61 százaléka egyedülálló, 41 százalék pedig egyedül neveli gyermekét. Sokuk képtelen azonosulni azokkal a hirdetésekkel, amik a „klasszikus boldog családi idill” képet erősítik. Kérlek, Te ne kövesd el ezt a hibát! Ha a célközönséged nem ilyen, csak bűntudatot keltesz benne, s hamar elhagy Téged is.

Sajnos a statisztikák nem hazudnak, a nők java (91 százalék) csalódott, úgy érzik nem értik meg őket a hirdetők. Legyél jobb náluk!

Talán a legfontosabb, hogy ma a nőknek alig van idejük, rengeteg dolgot csinálnak egyszerre. Ahhoz, hogy meg tudd szólítani őket, meg kell szerezned a figyelmüket, idejüket, majd a türelmüket is. Kik ők?

Generációk
A világ az elmúlt pár évtizedben olyan sokat változott, hogy hatalmas különbségekkel váltak el egymástól a generációk. Bizony ezek a generációk a hölgyeknél is jelentős különbségeket jelentenek. Nézzük meg, hogy kik ők és mik a legerősebb szuperképességük:

  • Baby Boomerek (1946-1964) Tisztelet és fegyelem
  • „X” (1965 - 1979) Munka iránti elkötelezettség, alázat
  • „Y” (1980 - 1995) Alkotói energia, önmotiváció és kíváncsiság
  • „Z” (1996 - 2009) Kulcs a tech világához
  • Alfák (2010 után születtek) Digitális bennszülöttek, ők azok, akik már szinte érintőképernyőre alszanak el

A fentiek olyan értékek, amikkel már szépen tudsz dolgozni a stratégiádban is, legyen szó szöveges, vagy vizuális tartalmak tervezéséről.

Női szerepek
Jung a nőket az életszakaszaik és megélt tapasztalataik szerint 6 különböző archetípusba sorolja, ez a szereptipizálás. Szerinte az egészséges női személyiségben 6 alszerep teljesedik ki úgy, hogy mindig van egy aktuális vezető szerep, különböző életkorokban, élethelyzetekben:

  • Királylány / Királynő
  • Anya
  • Boszorkány
  • Amazon
  • Szűz
  • Kurtizán

Ebből az következik, hogy egy újabb szegmentálási szempontot kapunk, amivel főképp a vizuális megjelenéseidben, főszereplőid karakterében és stílusában fókuszálhatsz jobban a nőkre.

Stílusok
Emlékszel a Szex és New York főszereplőire? Mind más karakter volt, másképp öltözködtek, más szavakat használtak, más értékrend szerint élték életüket… és bizony más és más elégítette ki őket. Nézz körbe, ha most társaságban vagy, hány nő öltözött ma rózsaszínbe?

Sejtem a választ… de akkor miért is terveznél nekik pumpedli univerzumot?!??

Biztos lehetsz benne, ha igazán erős vevőperszónát szeretnél márkádnak, akkor valóban egészen meg kell ismerned őt. S ha ott áll előtted képzeletben, már pontosan tudod, hogyan beszélj hozzá.

Persze még akkor is marad feladat, hiszen lehet akkor találkozott először Veled, így meg kell győznöd még arról, miért higgyen Neked. Az is lehet, hogy már rajong érted, de az is, hogy már csalódott benned, vagy a hasonló cégekben. Bármi lehet.

„Állítólag egyszer egy férfi megfejtette, mire gondol egy nő, de a nő sajnos meggondolta magát…”
Igen :) Képesek vagyunk 1 óra leforgása alatt bejárni akár a teljes tónusskálát is ;) Ugye milyen izgalmasak vagyunk mi, nők?

Mire vágynak a Te vevőid?
Próbálj egy olyan világot teremteni neki, ahol boldog lehet! Folyamatos párbeszédre lesz szüksége, megértésre és szeretetre, de Neked is, hogy megismerhessed. Hálás lesz érte, ebben biztos vagyok!

Van 6 tippem Neked, ami garantáltan működni fog:

1. Felejtsd el a sztereotípiákat!
A „legyen kisebb és rózsaszín” egyszerűen butaság. Ez a legáltalánosabb sztereotípia, amivel nőket igyekeznek megfogni gyártó, kereskedő és hirdető cégek. Nem a termék színe, hanem az egyedi design minősége, különlegessége és használhatósága fog csábítani minket. Egész lista van olyan hibákból, amiket a márkák rendre elkövetnek, amikor nőknek marketingeznek. Egy weboldalon megjelenő szolgalelkű titkárnő, ősz nagyi, szőke szépségkirálynő pedig egyenesen sztereotípia, sablonos stock unalom!

2. Ne általánosíts!
A női célpiac hatalmas és sokszínű. Már a különböző generációkat nézve is más problémákkal, motivációval találkozunk, de ott vannak még az életkörülmények, társadalmi különbségek, személyiségek és egy rakás olyan szempont, amire lehet most még nem is gondoltál. A nők nem egy homogén csoport, mindannyian másképp viselkedünk és könnyebben elköteleződünk egy olyan márka mellett, ami elismeri: különböző nőknek különböző igényeik vannak és mind másra vágynak.

3. Célozz személyre szólóan!
Automatizmusok és robotok korában a legnagyobb kincs a személyesség, az emberi kapcsolatok felértékelődnek.

Fontos, hogy minden potenciális női vásárlóra egyéniségként tekints és fókuszálj az ő igényeire. Milyen életszakaszban vannak? Hogyan tehetik a termékeid, szolgáltatásaid könnyebbé az életüket? Hogyan tudsz időt spórolni nekik?

4. Ne sokkold túl sok választással!
A legtöbb nőt nyomasztja, ha túl sok választási lehetősége van. Szerinted mit tenne, ha egy kirakatban ugyanazt a ruhát ajánlanád ötven különböző színben? Még belegondolni is sok, pedig a csomagajánlatokról még nem is beszéltünk!

Ha rengeteg terméked van, rendezd csoportokba és adj hozzá okos szűrőket. Pszichológusok azt javasolják, hogy maximum hármasával csoportosítsd ajánlataidat, mert ha többel sokkolod egyszerre, akkor könnyen elveszítheted lehetséges vevőd figyelmét és türelmét. A nők nem akarnak végtelen számú választást, csak a legjobb ajánlatokat akarják, hogy könnyen dönthessenek.

Adj meg minden információt női vevődnek, de vigyázz, ne akard rögtön cselekvésre késztetni, ne diktálj, mert bestresszel!

Ha sikerül kellő számú ajánlatot adnod, amiben megtalálja a számára legjobbat, úgy érzi majd, hogy döntése jó volt.

5. Csábítsd el!

A női vásárlók egyre éhesebbek a stílusos, trendi, nekik szóló tartalmak iránt. Elvárják, hogy olyan közegben vásároljanak – legyen szó online vagy offline boltról – ami szívükhöz közel áll, ahol jól érzik magukat. Ezzel szemben, ha valahol azt érzik, hogy nem szívesen látod őket, soha többé nem jönnek vissza hozzád – még akkor sem, ha csak egyszer volt rossz napod.

Döntéseink 85 százalékát nemtől függetlenül tudat alatt hozzuk, de a nők jóval erősebb emocionális kötődést képesek érezni márkákkal szemben a későbbiekben is.

Sokáig őrzik emlékeikben a pozitív élményeket, meglepetéseket, így ha szíven találtad őket, akkor könnyen vissza-visszatérnek hűséges vevőként hozzád.

6. Tartsd tiszteletben a korát!
18-as KARIKA! Ha még kiskorú „Z” generációs lányok veszik termékeidet, vagy használják szolgáltatásaidat, amit például a közösségi oldalakon hirdetsz, akkor alaposan gondold át, hogy hogyan kommunikálj velük.

Ha rendezvényed gyerekeknek szól, szervezd meg alaposan, körültekintően. Felelőtlenség például jóval több jegyet eladni, mint amekkora a hely befogadóképessége. A gyerekek az elsők, nekik a biztonság és a jól szervezett program a legfontosabb ebben az esetben, melyet neked kell biztosítanod.

Kérlek, a rövidtávú céljaidat ne áldozd fel rájuk nézve hátrányosan, mert velük szemben különösen nagy a felelősséged. Még nincs élettapasztalatuk, sokszor meggondolatlanok és nem számolnak a következményekkel.

Az idősebb generációkat is tiszteld, szeresd, hidd el, te jársz majd ezzel a legjobban, megbecsülésben lesz neked is és márkádnak is része.

Köszönöm a nyitottságodat a B2W marketinghez, drukkolok Neked, sok sikert és rengeteg hálás női rajongót kívánok cégednek!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Pálfi Éva

Brandstylist iparművész, női marketing szakértő, a B2W alapítója 1998-ban végzett a MOME Iparművészeti Egyetemen, majd lett kreatív igazgató számos hazai piacvezető cégnél. Nem csak művészkedik …