Az online, a prémiumosodás és a Stay@Home befolyásolta a műszaki cikkek piacát 2021-ben

Az online, a prémiumosodás és a Stay@Home befolyásolta a műszaki cikkek piacát 2021-ben
2021 egy kivételes év volt, amely számos kihívás elé állította az iparágat. Ennek ellenére a műszaki elektronikai cikkek piaca 2021 szeptemberére erőteljes, 18,1 százalékos, 646 milliárd US dollárra emelkedő bevételnövekedést produkált, miközben az egységnyi értékesítés jóval elmaradva ettől a növekedéstől mindössze 3 százalékkal emelkedett.

Az év nyertes szegmense a viselhető eszközök volt, amely 90 százalékos növekedéssel az előző év azonos időszakához képest csaknem megduplázta bevételét.

Összességében a műszaki fogyasztási cikkek piaca pozitívan tekinthet vissza 2021-re. Jan Lorbach, a GfK műszaki elektronikai cikkek szakértője kifejti: "A bevételek növekedése az év egészét tekintve az erős kezdetnek köszönhető. Míg az év első néhány hónapjában megnőtt a kereslet és ezáltal hatalmas növekedés volt tapasztalható, az év folyamán a bevételek folyamatosan kiegyenlítődtek, és a 2020-as szint körül, sőt egyes esetekben még az alatt is mozogtak."

2021-re vonatkozó konkrétumok

Az elmúlt év sok tekintetben különbözött az előző évektől, ami a műszaki elektronikai cikkek piacának szerkezetében is megmutatkozik. Az iparág a folyamatos világjárvány mellett a chiphiánnyal és a változó fogyasztói magatartással, valamint a fenntarthatósághoz kapcsolódó növekvő tudatossággal is szembenézett, ami például az új uniós energiacímkékben is tükröződik.

Prémiumosodás és Stay@Home

A műszaki elektronikai cikkek piacán az év során tapasztalt általános keresletcsökkenés elsősorban a magas háztartási penetrációval rendelkező termékcsoportoknak tulajdonítható, amelyek ugyanakkor korlátozott további növekedési potenciállal rendelkeznek. A televíziók például 11 százalékos forgalomcsökkenést könyvelhettek el januártól-szeptemberig az előző év azonos időszakához képest. A gyenge kereslet ellenére a termékcsoport bevételei US dollárban kifejezve viszont továbbra is enyhén pozitívak, a televízióké például mintegy 12 százalékkal nőtt. Ez azt jelenti, hogy összességében kevesebb darabot vásároltak, de magasabb áron. Ez egyrészt az ellátási lánc megszakadásai és a chiphiány okozta áremelkedéseknek, másrészt a folyamatosan erősödő prémiumosodási tendenciának köszönhető. Eszerint a fogyasztók az új vásárlások során a nagyobb teljesítményű vagy jobban felszerelt készülékeket választották, és így átlagosan több pénzt költöttek vásárlásonként.

Ezzel szemben a győztesek 2021-ben azok a termékek voltak, amelyek penetrációban jelentős növekedést tudtak elérni, legfőképp a home office, takarítási vagy ételkészítési területeken. Ennek okán például a mosogatógépek globális bevétele US dollárban kifejezve 37 százalékkal, a fejhallgatóké 37 százalékkal, a kávé- és eszpresszógépeké 44 százalékkal, a notebookoké pedig 45 százalékkal nőtt 2021 januárja és szeptembere között éves összehasonlításban.

Az online kiskereskedelem eléri a csúcspontját

A lezárások és különböző egyéb korlátozások miatt különösen az online kiskereskedelem profitált a világjárványból. A 2021 januárja és szeptembere közötti időszakban világszerte átlagosan a teljes bevétel 34 százalékát érte el, ami a valaha mért legmagasabb szint. Ennek ellenére az év folyamán enyhe telítődési tendencia volt megfigyelhető, nem utolsó sorban a korlátozások enyhítése és a növekvő átoltottság miatt. Míg 2021 májusában Nyugat-Európában az online értékesítés még mindig a bevételek 41 százalékát tette ki, addig 2021 szeptemberére ez az arány némileg csökkent 37 százalékra, bár továbbra is jelentősen meghaladta a járvány előtti szintet.

Egészség, fenntarthatóság és új uniós energiacímkék

A világjárvány erősen ráirányította a fogyasztók figyelmét az egészségügyi és higiéniai témákra. A GfK Consumer Life globális tanulmánya szerint tavaly az emberek 43 százaléka aktívan kereste az egészséges életmódot segítő termékeket és szolgáltatásokat. Ez tükröződik a műszaki fogyasztási cikkek értékesítési adataiban is: a vérnyomásmérők 2021 januárja és szeptembere között 20 százalékkal, a fogápolási eszközök pedig 22 százalékkal nőttek az előző évhez képest. A csúcsponton a viselhető eszközök szegmense - amelybe az okosórák vagy fitnesz karkötők tartoznak - majdnem megduplázta bevételét, plusz 90 százalékkal.

A fenntarthatóság témája is nagyobb prioritást kapott a fogyasztók körében. A CES évek óta az innovatív, fenntartható mobilitási megoldásokra, különösen az elektromos autókra is összpontosít. Például a gumiabroncsok eladási számai is tükrözik a téma fontosságát a végfelhasználók számára. Bár a kifejezetten elektromos autókhoz gyártott gumiabroncsok még mindig kis piacnak számítanak, csak Nyugat-Európában 2021 januárja és szeptembere között már 39 százalékkal nőttek az eladások, ami összhangban van az újonnan regisztrált elektromos járművek számával.

Az elektromos készülékek szegmensében a fenntarthatóság témája elsősorban az EU által az év elején újonnan meghatározott energiahatékonysági osztályokat foglalja magában. Az egységesebb szabványok és a nagyobb hatékonyság érdekében új energiacímkéket vezettek be például a mosógépek, hűtőszekrények vagy mosogatógépek esetében, és módosították az A (legmagasabb hatékonyság) G (legalacsonyabb hatékonyság) szint elérésének kritériumait. A könnyebben érthető címkék azonban nem csak a fogyasztóknak kedveznek; a gyártók és a kiskereskedők is profitálhatnak a jobb árképzési lehetőségekből és a készülékek prémium pozícionálásából. Például egy A címkével ellátott mosógép átlagos ára az EU-ban 662 euró, míg a C osztályú mosógépekért a fogyasztóknak 517 eurót kell fizetniük. Ehhez képest a korábban legmagasabb, A+++ energiahatékonysági címkével ellátott gép ára 2020-ban átlagosan 492 euró volt. A fogyasztók jól fogadták az új energiacímkéket, és 2021 szeptemberére 22 uniós országban* a bevételek 19 százalékát már az A minősítésű mosógépek adták.

2022-es kilátások

A világjárvány elmúlt két éve megmutatta, milyen gyorsan változhatnak az előrejelzések. Ezért minden eddiginél fontosabb, hogy a vállalatok olyan aktuális információkkal és adatokkal rendelkezzenek, amelyekkel megfelelően reagálni tudnak a gyorsan változó dinamikára, és pontos cselekvési javaslatokat tudnak adni.

A most is jelenlevő világjárvány mellett a 2022 novemberében Katarban megrendezésre kerülő labdarúgó-világbajnokság is hatással lesz a műszaki fogyasztási cikkek piacára. A GfK szakértőinek előrejelzése szerint az esemény közeledtével a televíziókészülékek értékesítésének növekedése várható. Az iparág számára az lesz a kihívás, hogy a növekvő keresletet tényleges bevételekké alakítsa, mivel a világbajnokság késői időpontja miatt az egybeesik az általában a negyedik negyedévhez és az ünnepekhez kapcsolódó értékesítési promóciókkal.

Összességében a GfK a műszaki fogyasztási cikkek piacán 2022-re további bevételnövekedést prognosztizál. Az olyan trendek, mint az egészség és a fenntarthatóság, de a prémiumosodás is folytatódni fognak, ami azt jelenti, hogy a kiskereskedőknek és a gyártóknak közép- és hosszú távon át kell alakítaniuk termékportfóliójukat, hogy mind az új, mind a meglévő vásárlók igényeit kielégítsék.

A tanulmányról

A GfK kiskereskedelmi paneljein keresztül rendszeresen gyűjt POS-adatokat a világ több mint 70 országában a szórakoztató elektronika, a fotózás, a távközlés, az információtechnológia, az irodai berendezések, valamint a háztartási kis- és nagygépek ágazatában. Minden adat a GfK panelpiacnak megfelelően, globálisan - Észak-Amerika nélkül-, és US dollárban van megadva.

GfK. Growth from Knowledge.

A több mint 85 éves múlttal rendelkező GfK világszerte tech-alapú adatszolgáltatásaival segíti ügyfeleit üzleti kérdéseik megoldásában. A mesterséges intelligenciát felhasználva képes ügyfelei számára megbízható ajánlásokat adni döntéseikhez, legyen szó a marketing és értékesítés hatékonyságát tükröző fogyasztói elégedettségekről, piacokról, márkákról vagy akár a médiáról. A GfK ígérete ezért: „Growth from knowledge” vagyis „Tudás alapú növekedés”.

(marketing.hu)

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!