Amikor a csillagok együtt állnak, megszülethet a kirobbanó fejlődés

Amikor a csillagok együtt állnak, megszülethet a kirobbanó fejlődés
Honnan lehet tudni, hogy egy új ötlet, trend, innováció a jövő kulcsa, vagy csak egy múló hóbort lesz? Emlékszünk még az okos szemüveg őrületre, a világot megváltó okos órákról szóló előadásokra? Miért nem szóltak nagyot? Az önvezető autókban, a reklám automatizációban, az online egyetemekben, a mindent legyőző távmunkában kell hinnünk, vagy valami másban? A válaszokat Pogátsa Zoltán közgazdász adta meg az idei Media-Digital Hungary Cabrio konferencián.

A média időnként felkap trendeket, kütyüket, innovációkat, újításokat. Eszközök, játékok, technológia berobban az életünkbe, mindenki lelkesedik érte, majd egyszer csak fura módon eltűnnek a világunkból. A gyártók hájpolják, hogy mekkora szenzáció az új fejlesztésük, aztán vagy történik valami kirobbanó siker, vagy nem. Érdemes megfigyelni, hogy mik azok a mozgatórugók, azaz melyek azok a tényezők, amelyeknek köszönhetően megmaradnak bizonyos tárgyak a köztudatban és melyek azok, amelyek eltűnnek a süllyesztőben.

Amik maradtak…

  • Elterjedt közlekedési eszközzé váltak az elektromos rollerek, pedig előtte nem sokat beszéltek róla. Mégis hirtelen megjelentek az életünkben és úgy tűnik maradnak. Bár van egy erős ellentábora az utcán magukra hagyott kétkerekűeknek és a közlekedési kultúra sem tart még ott, hogy mindenki szeresse őket, népszerűségük azért egyelőre töretlen.

  • A selfie stick már jó pár éve velünk van, és nem is akar kimenni a divatból, pedig a lelkes használók mellett magas számú ellentábort is magáénak tudhat.
  • A pandémiás időszak alatti lezárás egyik nagy áttörése a Zoom videó konferencia platform volt, amely szinte a semmiből tört elő, s kiütötte a stabil pozícióban álló Skype-ot.
  • A zenei számok és videók lejátszására alkalmas, hordozható iPod-ok a hétköznapok részévé váltak, gyorsan elterjedtek és valószínűleg maradnak is.
  • A kölcsönözhető városi biciklik világszerte elterjedt közlekedési eszköznek számítanak a városi forgalomban és a közlekedési kultúrába beépültek. Betörtek a köztudatba és úgy tűnik, maradnak is.
  • Szintúgy az elektromos biciklik, amelyek hirtelen robbantak be és nagyon népszerűek.

… amik elterjedtek, majd kimentek a divatból

  • Volt idő, amikor minden gyerek Moncsicsit akart. Elképesztő népszerűségnek örvendett, aztán - az okát nem tudni - hirtelen eltűntek a boltok polcairól. Kiment a divatból. Bár még volt egy rövid “revival”, azaz újjáéledési időszaka, ezt követően azonban véglegesen megszűnt a fellángolás iránta.
  • A Moncsicsihez hasonlóan a Japán tamagotchi is rekord gyorsasággal vált szinte minden gyerek kedvencévé, hogy aztán ő is a süllyesztőben végezze.
  • A tamagotchi magyar verzióját, a Pokemont is őrület övezte. Pokemon lázban éltek az emberek, és az utcán vadászták a virtuális állatkákat. Ma már nem hallani a játékról. Feltűnt és eltűnt ez a fajta hóbort a világunkból.
  • A hordozható akkumulátorok fénykora is halványodik. Vannak még, akik használják, de szerintem, nem fog sokáig a köztudatban maradni.

  • A bubi kerékpároknak kezdetben mindenki nagyon örült Budapesten, majd elég hamar kiderült, hogy túlságosan nehezek, nehezen hajthatóak. Így egyre kevesebben használták, majd elhalt. Most egy könnyebb verzióra cserélték a régieket, s újból feléledni látszik a használata.
  • Az érintés nélküli töltőknél jelenleg egyfajta áttörés tapasztalható. Az USB dugók helyett egy levegővel való töltési megoldás kezd elterjedni.
  • iPad mobil eszköz iszonyatosan trendivé vált egykor. Kávézókban a vendégek imádták használni. Manapság már inkább mobiltelefonon vagy notebookon nézik a felhasználók a híreket.
  • A korábban legnépszerűbb közösségi média felületnek számító Facebook esetében tapasztalható, hogy a fiatalok körében egyre inkább kivezetődésre kerül. Helyette a Snapchat és az Instagram a népszerű. Mondjuk, a Facebook-ot azért még ne temessük, de a jövőjével kapcsolatban egyre több kérdés merül fel. Könnyen elképzelhető, hogy az egyszer nagy hullámban elterjedt közösségi oldal sikere nem lesz tartós.

… és innovációk, amelyekből sosem lesz valóság

  • Jó példa a WAP (vezeték nélküli alkalmazási protokoll (Wireless Application Protocol), amely a világ legidegesítőbb találmánya volt számomra, s amelyet csak a legelvetemültebb techno guruk használtak.
  • Az önvezető autók eljövendő koráról már lassan 15 éve beszélnek, a csapból is ez téma folyik, mégis, továbbra sem tapasztalható, hogy hétköznapjaink részévé vált volna.
  • Hasonló az online egyetemek kérdése is. Számtalan oktatási intézmény, egyetem, főiskola megcsinálta a saját online tudásmegosztó felületét, hogy ezé a jövő. De a felületek nem tudtak kapcsolódni egymáshoz. Rengeteg pénz és energia ment rá. Majd jött a pandémia és az intézmények saját fejlesztésű felületei mentek a levesbe, mert inkább a világszerte kompatibilis felületeken kapcsolódtak a hallgatók az iskolai tananyaghoz. A legtöbb saját fejlesztésű online tudásmegosztó oldal, mintha sohasem lett volna, pedig kidobtunk rá egy csomó pénzt és energiát. Az online oktatás elsöprő trendnek tűnt az elején, a pandémia hatására mégis egy egészen más irány bontakozott ki előttünk.
  • A block chain technológia is erős hájpot kapott pár éve. A szakértők azt vallották, hogy minden eszköz majd ezen a technológián keresztül fog futni. Alapvető eleme lesz az életünknek, mennyire hasznos és mennyi mindenre jó. Most úgy tűnik, egyelőre nem sok mindenre használjuk. A hírek inkább arról szólnak, hogy csupán egy szűk kör profitál belőle.
  • A Google szemüveg is felfokozott elvárásokkal robbant be az informatika világába, majd szép csöndben le is csengett.
  • A siri mobiltelefon hang asszisztensnek is nagy sikert jósoltak, jelenleg azonban kevés felhasználói létszámmal üzemel.
  • A smart home applikációkról sokat hallani, elérhető szolgáltatás, nem is olyan drága, mégis kevés emberről tudunk, aki alkalmazza.

Kulcs, az egyszerűség

Mitől is függ tehát, hogy egy innováció vagy egy produktum kedvelt? A csillagok állásától? Nos, a választ a simplicity, azaz az egyszerűség és a könnyű használat adja meg. Nagy tanulsága ennek a kérdéskörnek az, hogy valójában nem kell túl fejleszteni semmit. Az emberek többsége nem akar túlságosan bonyolult dolgokat, az egyszerű és könnyen érthető megoldásokra vágyik, amik segítik a hétköznapjait, de nem kell sokat vesződni velük. Az egyszerűség mellett pedig skálázható, könnyen elérhető és pozitív reputációval bíró megoldásoknak lehet sikere. Egyszóval, kellenek azok a bolygóállások is, de ha megfogadjuk a tanácsokat, akkor termékünk nem lesz ciki, hanem hosszú távon bent marad a köztudatban - magyarázza Pogátsa Zoltán.

Pogátsa Zoltán

Közgazdász, szociológus, habilitált egyetemi docens, a nemzetközi politikai gazdaságtan szakértője. A Nyugat-magyarországi Egyetem docense és a Magyar Tudományos Akadémia volt kutatója. Az ELTE jelenlegi és a Közép-Európai Egyetem volt óraadója. Rendszeres előadó a Veronai, a Lipcsei és a Leeuwardeni Egyetemen. A Széchenyi István Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola programvezetője. Doktori diplomáját a Sussexi Egyetemen szerezte, és a Corvinus Egyetem Közgazdaságtani phd programja fogadta be.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Sebők Viktória

Szakújságíró, IT kommunikációs specialista, inspirációs mentor. 2010-ben az Év információbiztonsági újságírójának, 2012-ben az év informatikai újságírójának (Kovács Attila-díj) választották. 2009-től …