Robognak a nagyvállalati üzleti transzformációk bankoknál, biztosítóknál, telko cégeknél. Hetente jönnek a „bevezettük az agilitást” típusú győzelmi jelentések - írja a 7blog.hu. Közben egyre több nemzetközi szakértő hívja fel a figyelmet arra, hogy agilitás téren itthon valami félrement. Mintha Budapesten a jó öreg “megint jobban tudják” elv az agilitást sem hagyná érintetlenül… Ha te is nekikezdesz a digitális transzformációdnak, vagy agilis átállásodnak, jó, ha eszedbe vésed az alábbi vezetői csapdákat – ezek azok, amiket alapból el kell kerülnöd:
AGILITÁS 1.0 – FOGJUK MEG ÉS VIGYÉTEK
A programindító workshop-okon a vezetői beszédek meggyőzőek. Előkerül egy hiteles piacelemzés és elhangzanak az első vízionárius vezetői beszédek. Új digitális kihívók jelentek meg – nem kérdés, hogy itt a változás ideje.
Két dolog legtöbbször kimarad: a vezető saját és személyes változása, valamint a közös felkészülésünk a változásra. Mint csapat. A felvezetés után a vezetők rendszerint előretolják a tanácsadókat, majd elégedetten figyelnek.
Tényleg akkora egók sérülnek, ha kimondjuk, hogy “Együtt fogunk átmenni ezen az átalakuláson. Számíthattok ránk, mert mi is veletek fogunk/akarunk változni”?
Nem állítom, hogy az agilis transzformáció sétagalopp, de jó lenne nyáron elolvasnod a Tisztelet Erejét. Ha vezetőként az alábbiakat csinálod, akkor biztosan nem jó úton jársz:
Ha továbbra is úgy hozol döntést egy céges web-fejlesztésről, hogy korábban még egy google analytics-et sem kötöttél rá az oldaladra.
- Ha eddig egy digitális termékről azt sem kérdezted meg, hogy hogyan tesztelték a prototípust, akkor hogyan leszel képes elfogadni, hogy az online marketingesed az első A/B teszttel cáfolja a te vezetői-tapasztalati hipotéziseidet? Leállsz majd vele vitatkozni? Mármint az adatokkal…
- Ha a cégnél 100 feletti fejlesztési program fut, de nem backlog-olod őket, mert kellemetlen, akkor mitől lesz hihető, hogy három hónap múlva majd kristálytiszta célok mentén, célra tartva kis csapatokat támogatsz és – igen – szolgálod őket vezetőként?
- Ha ideges leszel a lean-től és kerülöd a gemba sétát, mert évek óta bajlódtok vele eredmény nélkül – akkor milyen folyamatokat is akarsz te valójában digitalizálni? A mostaniakat?
- Ha a HR a környezet megváltozását javasolja és részedről a legjobb ötlet a csocsóasztal és az agilis bútorok rendelése, akkor mitől leszel te a változás zászlóvivője a vezetésben? A trénertől elcsent tippekkel csillogsz majd a design workshop-on is, amúgy meg minden marad a régiben?
Személyes tapasztalatom, hogy Magyarországon az üzleti transzformáció legelső, a menedzser változását, együttműködését és aktív részvételét igénylő lépéseit inkább megúszni akarjuk, mintsem átmenni rajtuk. Ez a mi gulyás agilitásunk.
A felsővezetői vízió itthon nem az, hogy legyünk közösen agilisak, hanem hogy legyetek ti agilisak és majd meglátjuk. Ezért tolja túl a legtöbb nagyvállalat a csoport szintű agilitást. Ezért másodlagos a vezetők egyéni, megélt agilitása és a szervezeti agilitás. Legyen egy jó kis törzs, nyomjunk bele minden termékfejlesztőt és IT-st – mi meg ellenőrizzük a folyamatokat kézivezérléssel, ahogyan eddig is. Éppen így néz ki a bukás holtbiztos receptje.
Ilyenkor a Menedzsment továbbra is dicstelen múlt emlékműveként létezik tovább, majd idővel maga lesz a fejlődés gátja. Mivel a folyamat ránk annyira nem vonatkozik, ezért magától értetődő, hogy a top-menedzsment egész egyszerűen nem marad aktív szereplője a változásnak, hanem visszaesik a szokásos tervező-kontrolláló szerepébe. Kontroll-freak-et akartam írni, de ez mégis csak egy vendégcikk, vendégségben pedig egyel visszafogottabb az ember.
Mintha ennek az egész vállalatot érintő transzformációnak csak egyfajta megrendelője, mérője, értékelője és kritikus szemlélője lennénk, nem pedig a szerves része. A szolgáló vezetőről szóló előadásokat pedig szépen átaludtuk – bár kétségtelenül rosszat álmodtunk közben…
MÁSOLJUK, MINDEN ÁRON
A magyar hülyeség faktor egyik előrehaladott állapota a másolás-betegség. Az agilis szervezet-fejlesztés egyik legfontosabb alapelve, hogy senkit se másolj! A másolt minták állnak legmesszebb a te valódi kultúrádtól. Az unalomig hivatkozott Spotify nyelvezete, szervezeti ábrája és működése nem több, mint egy esettanulmány.
A konferencia-beszélgetés végtelenített témája az egyes módszertanok eszközeinek értékelése. Ezeknek a beszélgetéseknek semmi köze a te értékteremtésedhez, a szolgáltatásaidhoz, kultúrádhoz, értékesítési csatornáidhoz ( OK, hacsak nem te vagy a CEE egyik feltörekvő digitális unikornisa ). Amúgy mi a helyzet a Spotify agilis attitűd váltási eszközeivel? Azokat is kipróbáltad, vagy csak az organogrammig jutottál? A teljes poszt itt folytatódik.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!