A versenypiaci centralizáció és decentralizáció egymást erősítő folyamatai. 
Digital-Media Hungary ismertető!

A versenypiaci centralizáció és decentralizáció egymást erősítő folyamatai. 
Digital-Media Hungary ismertető!
A versenypiac majd hozzájárul az alkalmazkodási kedvhez. 
Kalandra fel! A 27 éves konferenciasorozat programjának előzetes ismertetője, programívének leírása.

Chris Anderson 2004 táján a “Free” című nagysikerű, hazánkban is megjelent könyvében megjövendölte a jövő domináns és sok mindent felforgató üzleti modelljét, az ingyenességet, valamint a longtailt. Az előbbi – szerintem – beigazolódott, az utóbbival kapcsolatban vannak fenntartásaim.
Ingyeneség: ma már egyre többen ingyenes mobil applikációra bízzák a pénzüket, ingyenes email és irodai szofverekre építik vállakozásukat. De, valóban ingyenes és szabad piaci versenyre épülő gazdaság alakult ki?

A versenypiaci centralizációról
A Google, a Facebook, a YouTube ráérzett (?) az emberi gondolkodás és a döntéskészség működésére, vagy nagyon is megértette azt. 

Adj ingyen, azonnal hozzáférhetően, azonos és állandó mértékegységekkel, léptékkel, ne kelljen fárasztó és érthetetlen magyarázkodásokat hallgatni!
A kulcsszód legyen gyorsaság és transzparencia.
Egy példa: a Google Analytics-szel bármikor magam is, segítség nélkül megnézhettem weblapom látogatóinak számát, és fokozatosan fejlődve egyre több mérési adatot kaphattam kézhez. Azonnal, amikor csak akartam megnézhettem weblapom mért számait. Nem kellett senki másra várnom. Megj.: Elérhető emellett a DKT mérése is, ami ráadásul sokkal pontosabb adatokat ad, mégis a Google megoldása számít standardnak sokak számára. Mert a Google megoldása ugyan nem tökéletes, de nem kell senki másra várni, nem kell az adatokat mélységében megérteni: könnyen érthető és követhető grafikonokat adnak.
Később bevezették az automatikus programmatic megoldásokat, majd a real time bidding (RTB) is megjelent.
Nyilván nem voltam szakértő, de kísérletezgettem, és én magam is egyből láthattam, mennyire lehet eredményes a kreativitásom, mennyire hatékonyak a hirdetéseim. Persze lehet, hogy kezdeti szakmaiatlanságom okán többet fizettem érte (lásd még tanuló pénz) mintha ügynökséget vagy szakértőt bíztam volna meg, és sok időmbe került, mire nagyjából megértettem, miképpen működik, de ennek a tudásnak a birtokában máris jobban tudtam kommunikálni a szakértőkkel, az ügynökségi emberekkel.

Azt gondoltam ingyen van, de fokozatosan rájöttem milyen nagy árat is fizettem érte a figyelmemmel, az „otthagyott” adataimmal és az időmmel. 

Zseniális elgondolás, egyre többen csatlakoztak hozzá, ő pedig szépen dagadt, és dagadt… Ezt hívom centralizációnak.
( Reklám a szövegben: Figyelem! április 6-án, szerdán éjfélig lehet az ún. "Early Bird" jegyeket megvásárolni. Regisztráció itt.)

A decentralizációról:
A globálisok ingyenesnek hitt szolgáltatásai és az egyéb technológiai fejlődés megengedte, hogy maguk végezzék el az értékesítési lánc bármely munkálatát (vágykeltés, brandingelés, sales); pl.: a kereskedők, a szolgáltatók házon belülre vigyék értékesítési láncaik egyes, korábban még kiadott szolgáltatásait. Sőt, már azt is megengedhették maguknak - hiszen verseny van -, hogy korábbi versenypiaci társuktól átvegyenek más feladatokat, üzleteket. Egyre többen lettek, akik „ó, mi mindent magunk megoldunk” attitűddel végezték hétköznapi üzleti tevékenységeiket. Csak eközben a vállalkozásunk, piacunk minden adatát odaadtuk egy olyan vállalatnak, aki számos esetben velünk kell piacainkért versenyre.
A digitális eszközök egyre jobban terjedtek, az értékesítési lánc pedig egyre csak rövidült, és egyre közvetlenebb lett a kapcsolat a kereskedő/szolgáltató, valamint az ügyfelek között. 
Mindez eleinte csak kis mértékeben, aztán egyre jobban megborította a hagyományos média és a hirdetések üzleti modelljeit, és a beváltnak hitt ökoszisztémákat.
Magam mérhetek, hirdethetek, sales-elhetek és gondozhatom, ápolhatom ügyfeleimmel a kapcsolatot értékesítés előtt és után.
Vagy írhatnék hosszasan a hagyományos média sebes átalakulásáról is, de most csak jelzés szerűen teszem meg:
a hirdetőknek és a tartalomterjesztőknek megváltoznak az értékesítési láncaik, és ezzel együtt átalakulnak az üzleti érdekeik is. Új tartalomgyártó médiapiaci szereplők lépnek a versenypályára. A médiafogyasztók pedig új tartalomfogyasztási szokásokat vesznek fel. 
Egyszóval a “szentnégyes” - a tartalomgyártó, a tartalomterjesztő, a hirdető és a médiafogyasztó - majd’ minden “szokása” megváltozik.

Mindezek erősen befolyásolják a hagyományos média mozgásterét.

Rengeteg diszruptív megoldás jelenik meg a piacon a digitális fejlődés nyomán.

A dolgok együttállása:
A sok változás a folyamatok egy egy pontjain összeállnak, és egyszerre hatnak, majd valami teljesen új, mindent felforgató eseménnyé válnak. 
A dolgok együttállása, a tradicionálisnak és  az üzletileg érdekeltek által lassított piac esetében is, kikényszeríti a változásokat. Ezen a változások soha nem lineárisan következnek be: ahogy a víz gyűlik a gát mögött és átszakad, a piacokon is így szoktak a kritikus mértékűre duzzadó változások felforgató hatást elérni.

Alább néhány esemény - a teljesség igénye nélkül - ami szerintem a nagy fordulathoz hozzájárul:

  1. A versenypiaci centralizáció vs. decentralizáció, és ezek egymást erősítő hatása.
  2. Linearitás vs. non-linearitás versenye.
  3. Az ingyenesség örvénye vs. előfizetési rendszerek.
  4. A technológia nyújtotta versenypiaci szabad (át)mozgások hatásai. Egymás piacaira lépünk át.
  5. Az interaktivitás térnyerése.
  6. Az adatgazdaság kialakulása és hatása. Pl.: az „összefüggések és a hálózattan” használatának erősödése.
  7. A Covid és a gazdasági válság kialakulása és annak hatásai.
  8. Az automatikus természetes/kényszerű gyorsulás és az exponencia törvénye.
  9. Mindenki bármit gyárthat: startup/kockázati tőke terjeszkedése és hatása.
  10. Üzleti partnereink és versenytársaink üzleti modelljeinek, valamint érdekeinek átalakulása, és azok visszahatásai (pl.: a tartalomszolgáltatók, tartalomterjesztők, a hirdetők és a fogyasztók érdekváltozásai).
  11. Rövidülő távolság, sőt, egyre gyakrabban közvetlen, közvetítőktől mentes kommunikációs, üzleti és értékesítési kapcsolatok kialakulása a termelő és a fogyasztó között.
  12. Eljön a rugalmasság kora, kialakul az alkalmazkodás tudománya, néha akár művészete (gyorsaság és tudatosság).
  13. A fogyasztók egyre önállóbbak: valós és látszólagos hatalomátvételek az értékesítési lánc BÁRMELY szereplőjének részéről.
  14. A viselkedési közgazdaságtan kialakulása: „Jé, mi mindannyian emberek vagyunk!”
  15. Az azonnali, vagy legalábbis felgyorsított reakciók kora. (Tanuld meg megélni a pillanatot!)
  16. FoMo: Félelem attól, hogy lemaradunk valamiről.
  17. A fenntarthatóság, a green washing, a „mázgazdaság” kialakulása - a felületesség nyereségei. (Purpose és CSR téma.)
  18. A való világ és a virtuális világ egybeolvadása (harmadik szem effektus).
  19. A követhetőség ígérete és kényszere.
  20. A fogyasztó élérési utak versenye.
  21. kb. 5 éve tudjuk, hogy a média, a marketing és az ügynökségi piacok megváltoznak.  Most mégis rácsodálkozunk.
  22. A médiaplatformok száma elérte a kritikus tönmeget, szilánkássá törve a célcsoportokat.
  23. A követő marketing, után a követő média kialakulása.
  24. Mit okoz a streaming szolgáltatók előretörése, hogy változik az online videós tartalomfogyasztás
  25. Sikeres értékesítési kampányok az offline és az online terek együttes használatával.
  26. A fogyasztóvédelem és az ügyfélszolgálat növekvő szerepe a média- és marketingpiacon.
  27. Miért unalmasak a PR közlönyök? Kinek áll ez érdekében ezeket kiadni?
  28. A generációs besorolás korlátai, vagyis a célcsoport meghatározások újragondolása.
  29. A piaci szereplők saját, házon belül (in house) kiépített kommunikációs- és médiacsatornái.
  30. A közvetlen interakciók kora. Interakciókra tervezett fogyasztói kapcsolatok. Akciók és interakciók tervezése. (lásd marketingkampányok).
  31. A bizalom folyamatos megkérdőjelezése, és ennek hatásai: központilag kezelt pénz és a bizalom vs. blockchain alapú, zártrendszerű pénz.
  32. A web 1.0/2.0 után kifejlődik a web3.
  33. A web3 hatása: kikerülhetnek, eltűnhetnek a kapuőrök? Lehet ennek realitása?
  34. Deepfake (gyors) vs. blockchain (lassú).
  35. A licitáló- és a viselkedési közgazdaságtan kényszerű erősödése vs. a hagyományos (pl.: árazási) szisztémák. (Lásd még: dinamikus árazások kialakulása.)
  36. A megosztás érdekei és az üzleti életre gyakorolt diszruptív hatásai.
  37. A tradicionális üzleti modellek átalakulása: termékértékesítés birtoklása vs. szolgáltatások igénybevétele (pl.: megosztás, bérlés vs birtoklás).
  38. A hagyományos média átalakuló szerepe, alkalmazkodás az új médiafogyasztói igényekhez.
  39. A marketing ökoszisztéma új törvényei, feladatai és azok hatásai.
  40. A blockchain hatása a piacra, a társadalomra (pl.: üzlet és kultúra, gyorsaság és hatékonyság).
  41. Való világ vs. metaverzum. - Újabb bullshit, vagy tényleg a fotelből fogunk kirándulni?

Nincs mese: 2022-ben kritikus ponthoz érkezett el a dolgok együttállása.

Anomáliák évébe érkeztünk. Hagyjunk teret a fejlődésnek, vagy lassuljunk bele a hagyományos üzleti megoldások lassú, csökkenő világába? 
Kritikus tömegek, vagyis fordulópontok időszakába érkeztünk.

  • Mit jelent a centralizáció? Hogyan hat egymásra, és növeszti egymást a centralizáció és a decentralizáció? Milyen összhatásai lehetnek ennek? Miként változik a globális, a közép-európai és a hazai piac? 
Miként változnak a kereskedelem üzleti modelljei?
  • Miként vonják be és alkalmazzák a médián kívüli szektorok (megrendelők) a média és a marketigkommunikációs, valamint az értékesítési eszközöket?
  • Az egyre közvetlenebb kapcsolata a marketingnek és médiának az ügyféllel ügyfélszolgálati és fogyasztóvédelmi kérdéseket vet fel. Hogyan térképezzük fel?
  • Beszédes gazdasági mutatók: Az econometria számainak figyelembevétele a marketing tervezésénél.
  • Érzékeny vásárlók, fogyasztók, ügyfelek. Milyen emberi antennákra van szükségünk?
  • Képességek viselkedőknek. Mit várhatsz az emberektől (fogyasztók)?
  • A leghatékonyabb személyreszabhatóság elérésének technikái
  • Design szemlélet a médiában, marketingben, emberkezelésben.
  • Fogyasztói szokások feltárása:
    - Mit csinálnak az emberek 17.00-22.00 óra között? (friss kutatás)
    - A korfák és a kereskedelem irányai az elkövetkezendő években.
    - A fogyasztók döntési mechanizmusai - racionalítás és irracionalítás - és azok érzelmi változásai a vásárlói úton.
    - Nagy fórum a fogyasztókról: Az ügyfélelérési utak változásai
  • Beszédes gazdasági mutatók: Az econometria hazsnálata a marketing kommunikációban.
  • Függőségek és áthatások a tévéspiac (taralomgyártók), a terjesztők (kábelesek), a  hirdetők és médiafogyasztók között: Hogyan hatnak át az egyes versenypiaci szereplők piacára a külső, mondhatni tőlük független triggerek, és miképpen hat ez vissza a média versenypiacának egyéb szereplőire?
  • Nagy reklám fórum: ügyfélelérési utak változásai.
  • Tévé, rádió, újmédia: ki kit szórakoztat?
  • Ne játssz a figyelmemmel! A multitasking öl, butít és nyomorba dönt.
  • Az ügyél hűtlenségének gyújtópontjai. A hűségnek ára
  • Marketing és PR: új helyünk a világban: a marketing új törvényei.
  • Reklámok, reklámok, szépen ragyogjatok, a médiafogyasztónak élményt és vágyat adjatok, a hirdetőnek és a médiának bevételt hozzatok.
  • Játsszunk a hangunkkal! Az audió reklám és környezetének vizsgálata. (Rádió, podcast)
  • Szabadítsuk fel a bulvárt az elnyomó előítélektektől!
  • Tíz üzletileg szempontból kritikus digitálismarketing-trend 2022-re.
  • A programmatic elmúlt 10 éve. Merre tovább?
  • (BZD) Eltörlik a Ccookie-m
  • Hogyan alakul ki az addressable marketing?
  • Az automatizált értékesítési láncok.
  • Emberekből adat, adatokból emberek.
  • Én láttam az embert vásárlóvá fejlődni.
  • A márkák, szavak, becsületek.
  • “Mindenkinek olyan ügynöksége van amilyet megérdemel.” Marc S. Pritchard. A hirdteő/megrendelő ügynökséget választó logikája.
  • Kommunikációtervezési dilemma: tömeges elérés vs. fogyasztók követése.
  • Unalmas sajtóközlönyök, olvashatatlan sorok. Tegyünk már valamit a médiatartalom becsületéért.(ITT)
  • Miképpen változik az unalomig hangoztatott “élmény” fogalma, milyen új értelmet kell, hogy nyerjen?
  • Miként változik a tartalomgyártás ökoszisztémája?
  • Hogyan értessük meg a médiafogyasztókkal azt, hogy a tartalom pénzbe kerül?
  • Miként őrizheti meg a média a relevanciáját? (Nem a régi piacok tűnnek el, hanem új lehetőségek jönnek.)
  • Miként újulhatnak meg a hagyományos média-, marketing-, PR- és kereskedelmi piacok?
  • És végül de nem utolsósorban, legyünk tisztában vele: eltűnnek a kapuőrök. Kereskedelem, média, kommunikáció, pénzügyi világ. Mind, így vagy úgy, de  érintettekk lesztek.

Csupa miként és hogyan tovább:
Digital-Media Hungary! 2 nap, 4 -4 terem.
A tematikus programokból kiemelve:

  1. A dolgok együttállása. Hogyan alakulhat át a kereskedelem, a marketing és a média, a piaci evolúció és a világgazdasági változások hatására?
  2. Miért kell mindig szórakozni? Mert kell a népnek a cirkusz. A kultúra befolyása. Adjuk vissza a bulvár becsületét! Mindannyiunk érdeke!
  3. Commerce Hungary/Sales Hungary: Ki követheti a fogyasztót?
    1. Mindenki elérhető, de milyen árom?
    2. A viselkedési közgazdaságtan befolyása az üzletmenetünkre.
    3. Ki kövesse a fogyasztót? A fogyazstókövetők 10 parancsolata.
    4. A tudatos (fogyazstói döntés 10 parancsolata.
  4. A hitel lélek tana.
  5. A fogyasztói döntések tervezése a mérnökök asztalán.
  6. Media Hungary: megváltozott szerepek a média értékesítési láncában.
  7. A média régi és új relevanciája (tartalom és hirdetői szempontok).
  8. Média purpose? Média CSR? (segítsünk lassulni a tartalomfogyasztónak!
  9. Kit érhetek el? A lineáris és a non-lineáris tartalomgyárak.
  10. Mennyit ér a hang? Az audió reklámok ereje.
  11. Új helyünk a világban: a marketing/PR új szerepe és törvényei.
  12. Mennyi pénzt költsünk marketingkommunikációra?
  13. A szakmai szövetségek megújjulóképessége.
  14. Business of Hungary: Ember tervez, piac végez. Csak az nem igaz, amit látsz. Minden másban hihetsz. A versenypiac természeti törvényei.
  15. Az értékek internete: web3 és blockchain - eljutunk a digitális teremtésig.
  16. Az interakciókra tervezett kampányok.
  17. Marketing Communication Hungary: dumából érték, zaj helyett halkabban és eredményesebben.
  18. Brandenstein áll a ködben, keres valami új, kézzel foghatót. A centralizáció, a decentralizáció, a makró és mikró környezeti változások új feladatai a marketingkommunikációban.
  19. Brand Hungary: Purpose és CSR… jönnek a zöldre mosdatók.
  20. Istenem, ha a brand mesélni tudna. (Na itt azért nem állunk meg)
  21. media mix helyett Experience Mix.
  22. Data marketing. Kinek az a milyen adatára lesz szükségünk?
  23. Tematikus marketing.(Sport, Health, Szépség, Pénzpiac, kultúra)
  24. Human Hungary: a motiválatlanság és a bosszú keserű íze.
    - Irritáló emberek
    - Bomlasztók a csapatban
    - Gyilkos karakterek
    - A sebezhetőségben rejlő erő
    - A bosszú anatómiája
    - Folyamatok, viszonyok, eredmények... soha semmi nem áll meg
    - Küzdjünk a krónikus munkaerőhiány miatt: képzések és automatizáció
    - Digitális teremtés: Valóban az emberiség új korszakába értünk?
  25. Ha a tartalom a király, akkor a cím a királynő. Ki öltöztet kit?
  26. Kinek a piacát öli meg először a mesterséges intelligencia?
  27. Ötletek a krónikus munkaerőhiány enyhitésére.

A 27 éve folyamatosan megrendezésre kerülő konferenciára az idei évben május 10-11-én kerül sor, a már jól megszokott Hotel Azúrban.

A konferencia tematikáját tekintve továbbra is a versenypiaccal, a kereskedelemmel, a kommunikációval, a médiával, és nem utolsósorban az emberrel foglalkozik.

A 27 éves konferenciasorozat nevéről: 
Az esemény huszonhárom éven át Media Hungary néven került megrendezésre. Aztán az elmúlt három évben a Media-Digital Hungary elnevezést alkalmaztam, de mostantól – a változások érzékeltetésére – megfordítottam a két szót, és Digital-Media Hungary lett a megnevezés.

2 nap, 4-4 terem, több mint 2000 fős látogatói kör és - mint tapasztaltátok - tényleg itt van mindenki, aki a gazdaság, a kereskedelem, a marketing, a kommunikáció és média világában számít; kicsik és nagyok egyaránt.

Figyelem! április 6-án, szerdán éjfélig lehet az ún. "Early Bird" jegyeket megvásárolni. Regisztráció itt.

A konferencia kísérőprogramjai:
Kamera Hungária Online tartalom Fesztivál.

Kortárs NFT kiállítás:

Nem mondom, hogy könnyű két nap lesz, de tény, hogy a piacon versenyezni csak tudással, információval és kapcsolatokkal lehet. Itt meglesz mind a három. Te sem hiányozhatsz!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Producer, konferenciaszervező, álmodozó.Életpálya évszámokban, utána meg a sztori1981–1996 Magyar Televízió (Külpolitikai Főszerkesztőség, TV2, Kisebbségi és Határontúli Szerkesztőség) 1990–1996 …