„A tanulási lehetőség a vállalkozásindítás legizgalmasabb része”

„A tanulási lehetőség a vállalkozásindítás legizgalmasabb része”
Interjút készített a Hello Biznisz Ördög Nóra műsorvezetővel, a Nekem a Balaton kisbolt és büfé társtulajdonosával.

Spontán ötlet, vagy régóta dédelgetett terv volt, hogy legyen egy kisboltotok, ami kisebb vendéglátóhelyként is funkcionál?

Eredetileg idegenforgalom és szálloda szakon végeztem, szóval nem áll messze tőlem a gazdaság és a vendéglátás világa. Férjemmel, Palkóval folyamatosan cikáznak a gondolataink, ötletelünk, és mivel sokat utazunk, sok csodás vendéglátóhellyel ismerkedtünk meg. Az évek alatt kikristályosodott bennünk, mire vágyunk vendégként, és mit szeretnénk átadni mi, ha valaha nyitunk egy helyet. Dédelgetett álom volt a saját kávézó, de a kisbolt egészen véletlenül jött. Balatonakarattyán, ahol a nyaralónk van, bezárt a kedvenc üzletünk. Sajnáltuk, mert sokat jártunk oda. Adta magát a lehetőség, hogy mi csináljuk meg a boltot, és mivel akkoriban volt a karantén, időnk is akadt foglalkozni a feladattal. Ha nincs a vírushelyzet, nem tudtuk volna megcsinálni! Így viszont a saját kezünk munkája is bőven benne volt a kialakításban. Festettünk, polcoztunk, dekoráltunk. Nagyon élveztük a kétkezi munkát. Szerintem nagyon kell, hogy az üzletünket a magunkénak érezzük, személyes szívügyünknek, és ebben segít, ha ott vagyunk minden egyes lépésnél, nem pedig delegáljuk a feladatokat. Így hát eleinte ketten dolgoztunk a férjemmel, aztán az operatív feladatokba bevontuk a Nánási stúdió többi tagját, illetve megkerestük a szükséges szakembereket. Ugyanazokat a köröket futottuk, mint más vállalkozók: találtunk egy szakértőt, aki segített összeszedni az engedélyeket, bejegyeztük a céget, egyeztettünk az önkormányzattal, munkaerőt kutattunk, gyártóval szerződtünk a saját márkás termékek elkészítéséhez. Kerestük a bajba jutott helyi termelőket is, hogy magyar árut rakhassunk a polcokra.

Hogyan zajlott az emberek felkutatása?

Saját kommunikációs csatornáinkon, leginkább a család youtube-csatornáján keresztül fogalmaztuk meg, mire lenne szükségünk, és minden túlzás nélkül özönlöttek a jelentkezők az álláshirdetésre, és az ajánlások jobbnál-jobb termékekre. Az adminisztrációt a legtöbb esetben Palkó asszisztense végezte, de később bővítenünk kellett a csapatot ezen a téren is.

Mindig tudtad, mihez kit keress? Vagy ajánlásokkal dolgoztál?

Is-is: volt, akihez személyes ismeretség kötött, volt, akinek a testvérével dolgoztam együtt már évek óta, és akadt olyan is, aki e-mailben ajánlkozott egy probléma megoldására. Szimpatikus volt, felvettük vele a kapcsolatot és azóta is együtt dolgozunk.

Profi vagy egy területen, milyen érzés volt a nulláról kitalálni egy kisboltot és büfét? Inspiráló vagy kihívásokkal teli?

Pont a tanulási lehetőség a vállalkozásindítás legizgalmasabb része. Megérteni egy csomó dolgot, hogyan működik a gyakorlatban. Volt ugyan elméleti tudásom a vállalkozásszervezésről, de az régen megkopott. Segítettek szakértők is, akik fogták a kezünket számunkra ismeretlen területen, például segítettek HACCP engedélyek megszerzésében, a kötelező szabályok tudatosulásában stb.

Volt segítséged, mégis lelkiismeretesen kivetted a részed az operatív feladatokból.

Az első napokban mi álltunk a pultban, mi főztük a kávét. Bele kellett tanulni a mindennapi vendéglátásba ahhoz, hogy ismerjük pontosan a feladatokat és elvárásokat, hogy tudjuk, mire veszünk fel embert, és akit felveszünk, annak milyen kvalitásokkal kell rendelkeznie. Ez szerintem minden vállalkozás sikerének a kulcsa. Nem kell mindent lekövetni, de ismerni kell a feladatokat, hogy a megfelelő emberre bízzuk azokat. Voltak tipikus gyermekbetegségeink is: az első időszakban nem jól mértük fel a készletezést, a fogyasztást. Sokkal többen jöttek, mint amennyire számítottunk, óriási nyomás nehezedett a boltra, és ezáltal ránk is. Rögtön szükség volt a válságkommunikációra is…

Hogyan sikerült megoldani ezt a helyzetet, a lakók panaszkodását a boltba érkező tömeg miatt?

A média hajlamos a negatív híreket felkapni. A szomszédság 80 százaléka azért örült a kisboltnak, 20 százalék bosszankodott csak a forgalom miatt. Még dönteni kell sok mindenben, mi legyen a következő szezonban, folynak az egyeztetések egy akciótervről. A tömeg a siker jele, másrészt megoldandó feladat, mert nem szerettünk volna kényelmetlenséget okozni senkinek. Az önkormányzattal egyeztetünk, hogyan kerüljük el a következő évben a tumultust, a feltorlódó autókat és a túl nagy forgalmat. A megoldás lehet, hogy egy másik egység létrehozása lesz. De szó volt saját parkoló építéséről is. Még alakul.

Az ismertség előny vagy hátrány volt? Esetleg mindkettő? Voltak előítéletek a munkátokkal kapcsolatban?

Az üzlet sikere szempontjából egyértelműen előny. A jól bejáratott kommunikációs csatornáinkon eljutott a kisbolt híre messzire, úgy látom, más vállalkozások ezzel a résszel küzdenek a leginkább. Ugyanakkor nem szabad belekényelmesedni, a hírnév miatt egyszer sokan eljönnek, hogy megnézzék, mit hoztunk össze, de visszatérni csak akkor fognak, ha valóban jó, amit csinálunk. És igen, az ismertség másik oldala, hogy folyamatosan nagyító alatt vagyunk, mindig a topon kell lennünk, mert a negatív hír is ugyanilyen gyorsan terjed, sőt, talán még gyorsabban. Nagyon sokan voltak szkeptikusak velünk kapcsolatban, de remélem, hogy meggyőztük a kétkedőket.

A nyár végeztével titeket is utolért a második hullám. És a téli Balaton csendje…

Sokan riogattak, hogy a magyar tengernél üzletet nyitni nem jó ötlet, a szezonalitás miatt. Kezdetben számunkra éppen ez tűnt vonzónak: ősszel rácsukjuk az ajtót és visszatérünk a „rendes” életünkhöz. De mostanra kiforrta magát, hogy a boltot egész évben üzemeltetni szeretnénk, állandó munkát adva a nekünk dolgozó kollégáknak. A forgalom nyilván nem ugyanolyan, de az üzlet most is kitermeli a saját költségeit, így meg tudtuk tartani a munkaerőt. Mivel a legtöbb kisbolt, kávézó bezár ilyenkor, most még a szomszéd városokból is beugranak hozzánk. Ha másért nem, egy elviteles forró csokiért, hiszen le sem lehet ülni a járványügyi intézkedések miatt. Akinek téliesített nyaralója van, az a hideg évszakban is lejár a tóhoz, és keresi a programokat, még ha azok minimálisan vannak is jelen a pandémiás helyzetben. Magánemberként mi is kutatjuk a nyitva tartó helyeket, szóval balatoni vállalkozóként nem bánja meg, aki télen is kitárja kapuit. Most volt időnk a webshopunk beindítására is, ami újabb kvalitásokat, ismereteket követelt meg tőlünk.

A webshopon főleg saját márkás termékeket, illetve helyi termelők termékeit kínáljátok, ez milyen kihívásokkal szembesített?

A webshop létrehozása egyértelmű hozadéka volt a pandémiának. Ezt a műfajt is tanuljuk, hogyan működik. Hogyan tudunk újdonságokkal, akciókkal előjönni, reklámokat beállítani, targetálni, elérni a célközönségünket. Ez külön tudomány manapság. Ebben autodidakta módon fejlesztjük magunkat, főleg a férjem. Rengeteg cikket olvas, videót néz a témával kapcsolatban. Az elemzés is az ő területe, nagyon érdeklik a statisztikák. És leginkább kísérletezünk, aztán levonjuk a tanulságokat, és megyünk tovább egy irányba – akkor már tudatosan. De nem csak az ismereteinket igyekszünk bővíteni, hanem az árukészletet is. Folyamatosan keressük a nekünk szimpatikus kistermelőket, akiknek az árui hozzák az általunk kedvelt életérzést. A saját márka ötlete is Palkó és az én fejemben fogant meg, de a fejlesztő csapat elengedhetetlen tagja egy fantasztikus kreatív dizájner-grafikus, akivel évek óta együtt dolgozunk, és az egyik legjobb barátnőm még tévés körökből, aki időközben szintén becsatlakozott hozzánk, és főleg a termékfejlesztéssel, a „Nekem a” branddel foglalkozik.

A teljes interjú az alábbi linken olvasható: itt.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: Telekom, Interjú