A marketing világát is meghódítja a blockchain

A marketing világát is meghódítja a blockchain
A blockchain egy viszonylag új, de egyre szélesebb körben használt technológia, amely lehetővé teszi digitális információk biztonságos tárolását és terjesztését. A blockchain hívői szerint hatalmas előnye, hogy két fél közötti tranzakciókat harmadik fél ellenőrzése nélkül bonyolíthatunk le. Ezzel a lehetőséggel az új technológia demokratizálhat olyan, jellemzően centralizáltan működő iparágakat, mint például a pénzügyi szektor.

A blockchain egy egyenrangú felhasználók között megosztott digitális adatbázis, amelynek változásait a számítógépes hálózat résztvevői valós időben érzékelik - írja a kosarertek.hu.

A decentralizáltság mellett a másik legfontosabb különbség egy tipikus adatbázis és a blockchain között az adatbázis felépítése. A hagyományos adatbázisok általában táblázat- vagy mátrixalapú struktúrákba rendezik az adatokat, míg a blockchain az információkat csoportokba, úgynevezett blokkokba gyűjti, amelyeket egymáshoz fűz. A blokkok bizonyos tárolókapacitással rendelkeznek, és amikor megtelnek, bezáródnak és láncot alkotva az előzőleg kitöltött blokkhoz kapcsolódnak.

A blockchainről eddig leginkább a kriptovaluta-rendszerek, például a Bitcoin kapcsán hallhattunk, azonban két nagy előnyét, a jobb átláthatóságot és adatbiztonságot a marketing területén is egyre több téren kamatoztathatjuk.

Nézzük meg közelebbről, hogy milyen hozzáadott értéket biztosít ez az új technológia az e-kereskedelem számára!

Bizalomépítés és transzparencia

A marketinglehetőségek rengeteget fejlődtek az elmúlt évtizedben, de egyes szakértők szerint a blockchainnek köszönhetően hamarosan újabb forradalmon mennek keresztül. Amíg a néhány éve berobbant mesterséges intelligencia és az analitika egyre kifinomultabb formái főként a cégeknek kedveztek abban, hogy egyre rafináltabban célozhassák meg potenciális vásárlóikat, addig a blockchain sok előnyt tartogat a fogyasztók számára is.

A blockchain ugyanis azt ígéri, hogy visszaadja a vásárlóknak az adatok feletti hatalmat – legyen szó akár a személyes adataikról, akár termékinformációkról. A blockchain technológia egyik nagy előnye, hogy mivel rengeteg egyenrangú felhasználó végzi az adatbázis kezelését, a hagyományos rendszerekhez képest sokkal megbízhatóbb. Ha valaki manipulálni szeretné az adatokat, akkor nem elég egyetlen rendszerhez hozzáférnie, például feltörni egy banki rendszert, hanem minden egyes, a könyvelésben részt vevő számítógép rendszerébe be kellene törnie ahhoz, hogy a csalást végrehajtsa.

Ahogy a fogyasztók egyre tudatosabbá válnak, minél több információt szeretnének megtudni az megvásárolt termékekről. A blockchainben tárolt adatok segítségével a vásárlók olyan termékinformációkhoz férhetnek hozzá, mint például a gyártási hely, a gyártásban résztvevők munkakörülményei vagy a felhasznált alapanyagok származási helye és minősége.

Az új technológia elterjedésével hitelesebbé válhat a marketing, hiszen a vásárlók a digitális és közösségi médiában elérhető információk helyett hitelesített blockchain-adatbázisokra támaszkodhatnak vásárlási döntéseik meghozatalakor. Ezek az adatbázisok biztosítani fogják a fogyasztók számára, hogy a cégek által megosztott termékinformációk valódiak és hitelesek, így nőhet a márkákba vetett bizalmuk.

Személyes adatok védelme

Az elmúlt években a közösségi platformok népszerűségének erősödésével a vállalatok szinte szabadon profitálhattak abból, hogy adatokat gyűjthettek a felhasználókról. Az adatgyűjtés mértéke mellett a begyűjtött adatok érzékenysége is változott. Ma már nem csak a vásárlók telefonszámát vagy e-mail címét tudják a cégek, hanem a vásárlási és életvezetési szokásaikat, politikai nézeteiket, vallási és szexuális hovatartozásukat és egyéb preferenciáikat is.

Természetesen bizonyos szempontból ez a fogyasztók számára is előnyös lehet, hiszen lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy személyre szabott ajánlatokkal keressék meg. Ugyanakkor ez rengeteg visszaélésre ad lehetőséget, mert a vállalatok a vásárlóik legintimebb információiból kovácsolhatnak hasznot, sőt, gyakran még külsős partnerek számára is továbbértékesítik ezeket.

A Blockchain megváltoztatja a digitális marketinget azáltal, hogy elveszi a vállalatok azon lehetőségét, hogy adatokat gyűjtsenek be az ügyfelektől beleegyezésük és ellenjavadalmazásuk nélkül. A Brave böngésző például a blockchain technológiára építve kínál egy alternatív böngészési és reklámfogyasztási élményt a felhasználóinak. Az internetezők így ahelyett, hogy egyszerűen online hirdetésekkel bombáznák őket, feliratkoznak a hirdetések megtekintésére, és tokeneket (BAT = Basic Attention Token) kapnak azokért a hirdetésekért, amelyekkel kapcsolatba lépnek. Ez egy teljesen új módja a hirdetések megtekintésének, hiszen az online figyelem értékével kereskednek a fogyasztók kezébe adva a hatalmat, nem pedig céltáblának használva őket.

Egy másik új, a felhasználókat a középpontba helyező technológia, a blockstacking. A blockstacking a felhasználók digitális jogainak védelmére fókuszál, mégpedig úgy, hogy hálózatain a belépési adatok a felhasználók kezében maradnak. Ezek az adatcsomagok kulcsként működnek a hálózathoz kapcsolódó decentralizált applikációkhoz, de azonnal visszatérnek a felhasználókhoz, amint beteljesítették feladatukat.

Összességében elmondható tehát, hogy a blockchain sok szempontból forradalmasíthatja a digitális marketinget, nem csak technológiai téren, de látásmódban is. Az elmúlt évek hirdetőfókuszú világában a felhasználók kiszolgáltatottnak érezhették magukat mind az adataik kezelésének tekintetében, mind pedig a bombaként érkező marketing üzenetek hitelességét illetően. A blockchainre építő új technológiák azonban igyekeznek visszaadni a felhasználók kezébe a kontrollt adataik felett és segíteni őket, hogy megalapozott döntéseket hozhassanak vásárlásaikról a márkák által megosztott részletes és hiteles termékinformációk alapján.

Mi ebben az üzlet a hirdetőknek?

A fentiek alapján azt gondolhatjuk, hogy semmi, hiszen ha a blockchain technológia elterjed, jóval nehezebb dolguk lesz a brandeknek az ügyféladatok megszerzésében, és kevesebb szabadságuk marketingüzeneteik alakításában.

Ugyanakkor a blockchain mégis megoldást nyújthat az egyik legfájóbb kérdésre, ami ma a hirdetőket foglalkoztatja, legyenek ezek kisvállalkozások vagy cégóriások: a marketingköltéseik hatékonyságának pontos mérésére. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!