A keresők megölték a kocsmai beszélgetéseket - mit öl meg a mesterséges intelligencia?

A keresők megölték a kocsmai beszélgetéseket - mit öl meg a mesterséges intelligencia?
Bár az internetes keresés lerövidítette az információkhoz vezető utat, örökre pontot tett a bájos, tudatlanságon alapuló baráti vitákra is. A kérdés már csak az, vajon a generatív MI mit öl majd ki a mindennapi kommunikációnkból? Erről Greifenstein Jakab, a Publicis Groupe Hungary performance media igazgatója elmélkedett az Internet Hungary konferencián.

Emlékeztek még arra az időszakra, amikor a baráti összejöveteleken nem volt Goog-le? Ennek elmúlt a varázsa, hiszen ma már egy gombnyomással mindenre megkapjuk a választ.

“Nagyjából 10 éve foglalkozom keresőmarketinggel, azon belül is keresőhirdetésekkel, ami azt jelenti, hogy lehet, ha legközelebb találkozunk, az ajtótok előtt fogok állni a vacsorátokkal” - viccelődött a szakértő a szakma jövőjét illető aggályokról.

“Én gyűlölöm a Google-t, és nem azért, mert szinte monopol helyzetben van a piacon, hanem mert megölte az egyszerű kis beszélgetéseket a barátok és családtagok között. Mint például: ‘te figyelj, a Ben Affleck járt a Jennifer Garnerrel?’ Ma már ráguglizok: ‘igen, jártak!’ És vége a beszélgetésnek. Ez persze ennél intellektuálisabb témákra is érvényes” - mondta az előadó.

Pedig a fenti beszélgetések teret adtak annak, hogy fejlesszük az érveléstechnikánkat és az egészséges vitakultúránkat, ehelyett ma már inkább a technológiára utalódunk. A Google megjelenése az információ megtalálásának egy evolúciós foka volt. Most ezt még magasabbra szinte emelheti a generatív AI - vélekedett Greifenstein Jakab:
“Ha például 20 évvel ezelőtt érdekelt, mi az a DNS-szerver, a könyvtárban kellett kutakodnom. Eközben járulékos tudást is szereztem, például, hogy mi az a dinamikus mérés. Ezután jött a Google-keresés, amivel már nem kell gondolkodni vagy pontosan fogalmazni, hogy megtaláljuk, amit akarunk. Plusz információkhoz ugyanakkor még ilyen módon is juthatunk olvasgatás közben. Amint azonban bekerül a képbe a Chat GPT, a keresés alternatívájává válik. Itt viszont már nem kapunk egy weboldalt, ahol utánaolvashatunk a témának. Amit tudni szeretnénk, arra választ fogunk kapni, de semmi többet. Így megvan az esélye, hogy elbutulunk.”

Először a Bing alkotta meg azt a chatet, ahol a kérdéseinkre választ kaphatunk. Ami azonban nagy különbség a Chat GPT-hez képest, hogy itt még vannak források az AI által felkínált információk mellé. A Chat GPT-nél ezt nem kapjuk meg, ami tovább növelheti a dezinformáció mértékét.

Már a Google is előrukkolt egy Search Generative Experience nevű alkalmazással, amelyet jelenleg Japánban, Indiában és Amerikában tesztelnek. Igaz, ők egyelőre csak a keresőtalálatok tetején jelenítenek meg egy összegzést, amit a generatív AI fogalmaz meg.

“A Bing esetében külön ablakra kell kattintani a források megjelenítéséhez. A Chat GPT-t is kérhetjük arra, hogy listázza ki ezeket, ám az átlagember ehhez túl lusta” - vélekedett a szakértő, azt is megemlítve, hogy a Bing már a generatív AI-ba rejtett hirdetésekkel is kísérletezik.

Mi történhet, ha Chat GPT kiváltja a Google-t?

Ha a generatív AI lekörözi a Google-t, az a ma megszokott hirdetési rendszer felborulását eredményezheti, hiszen a legtöbb weboldal a kihelyezett hirdetésekből él, ezért érdekük, hogy a keresők segítségével magukhoz irányítsák az organikus forgalmat.

Ha a keresések száma visszaesik, akkor a látogatóké is, így nemcsak a SEO-ügynökségek munkája kerül veszélybe, hanem a weboldalak túlélése is kérdésessé válik. Míg a Guardian vagy a Washington Post talán átállhat előfizetéses működésre, ez a magyar médiában a legnagyobb oldalaknál sem válna be biztosan.

Az viszont garantált, hogy a hirdetések maradnak, hiszen a Google bevételeinek nem kevesebb, mint 58 százaléka származik belőlük. Ezért a tech-óriásnak feltétlenül érdekükben áll az ökoszisztéma fenntartása.

"Ha azonban pozitívan állunk a jelenséghez: sokkal precízebb, személyre szabottabb találatok születhetnek a generatív AI segítségével. Párbeszédszerű lesz a keresés, gaz-dagabbak lehetnek az eredmények, és időt spórolhatnak a felhasználónak" - hangsúlyozta Greifenstein Jakab.

Az Internet Hungary-ről készített összefoglalónkat az alábbi linken tekintheti meg:

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Rónyai Júlia

Londonban végeztem nemzetközi kapcsolatok, illetve nemzetközi újságírás szakon. Szabadúszó újságíró, kreatív szövegíró és podcast műsorvezető vagyok, többek közt a Digital Hungary, a HVG és a …