„A hirdetők nem tudják kihasználni a multiscreeningben rejlő hirdetési lehetőségeket.″

„A hirdetők nem tudják kihasználni a multiscreeningben rejlő hirdetési lehetőségeket.″
Az MEC regionális tanulmánya a többképernyős fogyasztásról. A Közép-és Kelet-Európai internetezők többsége TV-nézés közben internetezik, sokan mobileszközökről: okostelefonról és tabletről.

A hirdetőknek (bár ismerik a trendet) csak egy része ügyel arra, hogy másik képernyőn is kapcsolatba lépjen a célközönségével. Csehországban a TV-reklámban honlapjuk látogatására bátorító hirdetők 50%-a nem rendelkezik mobilra optimalizált weboldallal. Oroszországban a marketingesek 40%-a nem veszi figyelembe az oldal mobil verziójának szükségességét. Magyarország és Lengyelország kiemelkedő a régiós országokkal összehasonlítva az MEC multiscreen kutatása szerint.

A TV-nézés közben nem internetezők már most kisebbségben vannak, derül ki a kutatásból, melyben 5000 internethasználó szokásait vizsgálta az MEC a lengyel, cseh, magyar, román és orosz piacokon. A válaszadók többsége egyidejűleg használ több készüléket, és körülbelül 50%-uk TV-nézés közben okostelefonjáról vagy tabletjéről internetezik.

Az erős trend ellenére a hirdetők csak egy töredéke motiválja a TV-nézőket arra,  hogy látogassák meg weboldalukat és/vagy közösségi oldalukat, hogy ezzel további interakciót szorgalmazzanak a fogyasztókkal. A leginkább aggasztó adat viszont azoknak a hirdetőknek az aránya, akik bár online felületükre terelik a közönségüket, de nem rendelkeznek mobilra optimalizált oldallal.

Így azoknak a nézőknek, akik amellett döntenek, hogy mobilkészüléken megnézik az oldalt, ez a találkozás a márka negatív megítélésével járhat.

“A televízió és internet az ügynökségi hirdetők teljes médiaköltésének körülbelül 76%-át teszik ki Magyarországon. Ezért a hirdetési befektetések megtérülése erősen függ attól, hogy ezeket a médiatípusokat hogyan használják a kampányok során. A többképernyős médiafogyasztás jelensége – amely megváltoztatta és gazdagította a TV-nézési szokásainkat az elmúlt években – még a régiónkban is egyértelműen alulértékelt a hirdetők stratégiájában.” – jegyezte meg Gulyás János, az MEC magyarországi ügyvezetője.

Az MEC multiscreen kutatásának további eredményei is mutatják, hogy miért érdemes a többképernyős trendet követni a TV-s és online stratégia során. Azoknak az internetezőknek az aránya, akik rákerestek a TV spot hatására a hirdetőre, 40%-tól (Magyarország) egészen 77%-ig (Csehország és Románia) terjed. (Oroszországban ez az arány 74, Lengyelországban 58%.)

Az emberek reklámblokkok alatt böngésznek leginkább, és sokkal kevésbé a műsorok közben. Ez szintén azt támasztja alá, hogy ilyenkor jobban fel tudjuk kelteni a nézők figyelmét.

“Az a tény, hogy pont a reklámblokkok alatt oszlik meg leginkább a nézők figyelme az internet és a TV között, nem feltétlenül hátrányos az utóbbi szempontjából. Akár csökkenhet is a TV-képernyőtől eltávolodók aránya a reklámszünetben, a mobileszközök elterjedése előtti időkkel összehasonlítva. Paradox módon (bár a közönség figyelmét kicsit csökkentve) a tabletek és okostelefonok sokszor elősegítik azt, hogy az emberek a nagy képernyő előtt maradjanak. Ez lehetőséget teremt a hirdetők számára is.” - jegyezte meg Jobbágy Tamás, az MEC kutatási vezetője.

Ihász Ingrid, az MEC digitális vezetője szerint a többképernyős médiafogyasztás népszerűsége nem csak az oldalak mobilverzióinak, és azokon megjelenő releváns tartalmak megjelenéseit kell, hogy elősegítse. „Szintén fontos, hogy a médiatervezésben egyre több intelligens szolgáltatást nyújtsunk az ügyfeleknek, hogy maximalizáljuk a többképernyős kampányokban rejlő lehetőségeket.” – mondta Ihász Ingrid.

Módszertan: Az MEC Analytics & Insight divíziója által végzett online kutatás, ami reprezentatív a 15 év feletti, napi internetező lakosságra – az adatfelvétel 2015 szeptemberétől októberéig, 5000 internethasználó részvételével zajlott Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon, Oroszországban (Oroszországban: 100 ezer fő lakosszám feletti városok) és Romániában.

További információ:
Janos.Gulyas@mecglobal.com , Tamas.Jobbagy@mecglobal.com

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!