A fogyasztók öntudatra ébredése. Mert minden kiscicában ott lakozik egy oroszlán (is). Gondolatok ébresztője az idei Internet Hungary kapcsán.

A fogyasztók öntudatra ébredése. Mert minden kiscicában ott lakozik egy oroszlán (is). Gondolatok ébresztője az idei Internet Hungary kapcsán.
A fogyasztó fokozatosan ráébred új értékeire. Fizetőeszköze már nem csupán a pénze, hanem saját maga, a tudása, valamint befolyásoló képességének szakszerű kezelése is azzá válhat.

„Amit az Igazság kimondása meg tud ölni, azt hagyd meghalni...″
/Immanuel Kant/

Pénz, tudás és adat = befolyás(olás). Együtt a legerősebbek, de egymás nélkül is képesek hatni. A fogyasztó ráébred, hogy bárkihez szólhat. Már nem csak ő hozzá szólhatnak a hatalmas médiavállalatok, marketingcégek, hanem ő is tevékenyen részt vehet a virtuális térben különböző aktivitásaival. Szabadon mozog, de akár mozgathat is. Bárkihez szólhat, és ha sokan követik, bárkit legyőzhet.

Ráébred, hogy értéke van a szívének, a lelkének, tehát a személyiségének is.
A befolyásoló képességének ereje sok összetevős; amit tud, kezel. Hatni tud az embertársaira, a gépekre, az algoritmusokra, és ezzel tisztában is van.

Ráébred arra is, hogy befolyásolni tud. Például az őt figyelő és ez alapján vásárlásra buzdítani igyekvő ajánló algoritmusokra is vissza tud hatni. Sőt, tudatosan megvezetheti ezeket, vagy kikapcsolhatja őket. Megtanulja kezelni ezeket a rendszereket és fokozatosan kiismeri, kezelni, befolyásolni kezdi őket. Ha elég ügyes, vagy ne adj' isten még ravasz (sic!) is, már képes manipulálni is.

A helyzet fokozódik. Információit, a világ történéseit, figyelmét és vágyait mára nem csupán a hagyományos médiából vagy más kommunikációs csatornából kapja/veszi, hanem egyre gyakrabban az ismerőseitől, a közösségi médiából (vagyis a virtuális térből), illetve egyéb, pl. a márkák által üzemeltetett - kommunikációs csatornákból. 

Az eddig megszokott piaci rendszerből simán kieshet egy-két hagyományosnak vett elem. Ilyen például a hagyományos média, amely az ő életét már nem tudja kardinálisan megváltoztatni. A vágykeltés, a figyelemterelés, az értékesítés – és sorolhatjuk még hosszan - akár külön utakon is járhat. A fogyasztó fokozatosan rájön - mert például egyes versenypiaci szereplők megtanítják rá -, hogy nem kell mindent megvásárolnia. Elég annyi időre fizetnie - a termék birtoklása helyett a szolgáltatásért -, ameddig használja, vagy ameddig szüksége van egy adott eszközre. Nem vásárol autót, csak bérel, de megteheti ezt bármivel, amit a sharing economy biztosít számára. 

A B2C mellett a B2B is felébredni látszik, a gazdasági szereplők is ráéreznek a maguk szabadságára.
Költői túlzásnak tűnik, de mégis igaz, hogy szinte bárki bármilyen terméket létrehozhat, önálló kommunikációs-, marketing- és/vagy sales csatornát építhet és üzemeltethet. A kereskedelem, a versenypiac mindig alkalmazkodik - legfeljebb mást mond.

Mert minden mindennel összefügg és közben összeadódik. Piaci evolúciós változások és alkalmazkodások sora indul be.
Bár nem vesszük mindig észre a napi változásokat, de évek óta fokozatos az átalakulás, amely most már lassan eléri azt a bizonyos kritikus tömeget és egy sor láncreakciót indít el.
A piaci szerkezet változásai kihatnak mindenre, például a cégek szerkezeti változására, az üzleti modellek változására.
A jelek egyértelműek, csak látnunk, értelmeznünk kell megtanulni őket.

Mindez egy sor kérdést vet fel:
- Kikre lesz szüksége és kikre nem a továbbiakban a fogyasztónak, a vásárlónak pl. az új, átalakuló értékesítési utakon? (Figyelemfelkeltés, vágykeltés, kereskedelem, utógondozás.)
- Hogyan kell nekünk média és kommunikációs szakembereknek vizsgálnunk az érzelmeket, a viselkedést, a döntéseket és döntésekre ható torzító "trigereket?
Új közgazdasági tudományok születtek - Behavioral economy. A közgazdaságtan és pszichológia és egyéb társadalomtudományi ismeretek összekapcsolása. Lásd: Richard H. Thaler. A viselkedési közgazdaságtan: azt vizsgálja, hogy az emberek valós viselkedése, nem fedi mindig a teljes racionalítást, a megfelelő optimalizálást. Döntéseikben torzító erők hatnak.
- Melyik piaci szereplő hogyan ismeri fel az új helyzetben a saját lehetőségeit?
- Hogyan alakulhat át a piac és vele együtt a mi életünk, a bizniszünk?
- Mely termékek vagy szolgáltatások nem nélkülözhetik továbbra sem a hagyományos piacot és kommunikációs csatornákat?
- Hogyan változott és változik az elmúlt évben, és merre tart a kiskereskedelem?
- Hogyan változik a különböző termékek gazdasági és piaci súlya, valamint szerepe? (autóipar, ingatlanipar, irodaházak stb.)
- Mi az, amit továbbra is birtokolni szeretnénk, és mi az, amit szívesen megosztunk mással is, vagy simán bérlünk?

Megkaptuk a kegyelemlökést? Az elmúlt valamivel több, mint egy év hatalmas lökést adott a változásoknak. A fogyasztók és a piaci szereplők nagyon sokat tanultak, és emiatt egyre inkább önállósodnak.

Mint tudjuk: minden mindennel összefügg és hat egymásra. Gazdaság, kereskedelem, marketing és média. Az egyes piaci szereplők átlépnek egymás területére.  A kereskedő és szolgáltató saját kommunikációs csatornát épít ki, a médiások belépnek a kereskedelem világába. Egy sor példát lehet már írni. Hogy kik látják legjobban a kialakuló új világot? Hát persze, hogy a globálisok azok, akik nem csak látják, de már befolyásolják is. Éppen ettől globálisok.

A kis hercegben a király csak akkor szól, hogy üljenek le az alattvalói, amikor látja, hogy azok már le szeretnének ülni. Ezt hívhatjuk fogyasztói vágynak is, de írhatjuk úgyis: A Király ismeri alatvalóinak döntési pontjait, viselkedéseit. Tehát mit csinál ilyenkor a jó piaci szereplő? A széket, vagy a fotelt biztosítja a fenekük alá. Hát ezt tudják a jó piaci versenyzők, és ettől tudnak növekedni.

A fogyasztónak lelke van, indulata, egyszóval ismernünk kell reakcióit, viselkedését.
Döntései nem mindig azonossak, sok torzító erő hat rá amely nem egyértelművé és állandóvá teszi döntéseit. Számolnunk kell velük. És létre jön a viselkedés közgazdaságtan.
Létre jön a Behavioral Economy. 

A globálisok továbbra is terjeszkednek, a fogyasztók önállósodnak, a piacunk pedig átalakul. Mindenki köszöni, jól van. A függöny mögött meg tervezünk, reménykedünk, vagy rettegünk. A félelem sokszor a tudatlanságból táplálkozik. Ne hagyjuk! 

Egyszer (majd) minden kiscica rájön, hogy dorombolhat, karmolhat, elmehet és akár vissza is jöhet.
Manipulálhat, ahogy pillanatnyi kedve, vagy érdeke tartja.

A konferencia tematikai hangolásáról: Konferenciánk témáit, előadásait és beszélgetéseit a 2021-es piaci viszonyok és lehetőségek figyelembevételével állítjuk össze, a kérdéseket a napi gyakorlati oldalról vizsgáljuk.

Tisztelettel várom Önöket, várlak Benneteket:

Csermely Ákos

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Producer, konferenciaszervező, álmodozó.Életpálya évszámokban, utána meg a sztori1981–1996 Magyar Televízió (Külpolitikai Főszerkesztőség, TV2, Kisebbségi és Határontúli Szerkesztőség) 1990–1996 …