A fogyasztók öntudatra ébredése! Az Internet Hungary ismertetője, és programelőzetese.

A fogyasztók öntudatra ébredése! Az Internet Hungary ismertetője, és programelőzetese.
Mindenkitől egy karnyújtásnyira ott van egy kütyü, amivel a saját képére formált digitális világot hozhat létre. A kérdés az, hogy ebben hogyan tudnak a márkák, hirdetők a kereskedők és szolgáltatók kapcsolatba lépni, és kommunikálni velük a fogyasztókkal. 
De vannak olyanok is, akik ebből kimaradnak. Ki az, akinek nem létszükséglete, hogy saját virtuális bázissal rendelkezzen? Kinek marad érték az a fogyasztó, akinek nincs virtuális tere? (Sic!)

A fogyasztók a saját igényeikre és kérdéseikre már maguktól is képesek a virtuális térben válaszokat és megoldásokat találni. Szabadon keresgélhetnek a digitális világban, és választhatnak a számukra megfelelőnek vélt megoldási opciók közül.

Az öntudatra ébredés (még) nem a lázongást jelenti. Csak az önállósodás első - néha bizonytalan -, majd egyre magabiztosabb lépéseit. Vizsgálni kell tehát ezek összhatásait és valós következményeit.

Elég például egy jó ajánlás, amitől belobbanhat az érdeklődés, a vágy, és eddigi fogyasztóink máris indulnak saját virtuális terükben a maguk felfedező útjára. (Ki tudja majd terelni őket?)

Szabadságukra fokozatosan ébrednek rá, és kezdik mind jobban magukévá tenni és kihasználni az új életterük nyújtotta lehetőségeket. 
Mert a szabadság: lehetőség is! Nem biztos ugyan, hogy mindenki élni is kíván vele. Ha a fogyasztót kiszolgálják, és megkap készen mindent, miért is dolgozna? Inkább elfogadja készen. Ehhez azonban nagyon jól kell őt ismerni és kiszolgálni ezt a furcsa, egyre jobban elszabaduló ”lényt, a macskabőrbe bújt oroszlánt, a VÁSÁRLÓT”.

A szabadság és a kényelem párviadala:
Nem tetszik a bolt? Nem tetszik az eladó, a postás, a házhoz szállító, vagy az ügyfélszolgálati szakember modora és/vagy szakértelme? Nem tetszik az áru? Nem tetszik egy műsor? Vagy túl sok a reklám? Simán lecserélhető bárhol, bármelyik.

“Van máááásik!" - üvöltötte egykor Eötvös Gábor bohóc a 70-es években. Mára pedig így is lett!

A(z ön)tudatos fogyasztók száma mostanság éri el azt a kritikus tömeget, amelyre bármelyik piac szereplőjének kötelező lesz megoldást találnia, ha tovább szeretne a piacán ügyködni. (A folyamatok általában lassúak, a fel-felbukkanó jeleket olvasni kell tudni /érzékenyítés/, a lustaság vagy figyelmetlenség végzetes lehet.)

Hiszek a felfedező utakban, az átalakuló (sales) marketingben és az első benyomás erejében.

A fogyasztók manapság elsősorban az „ajánlások mentén” szerzik első benyomásukat (first impression). Például: barátok, ajánlók, keresők, közösségi média, videómegosztók, kereskedelem stb. 
A pull marketing előtérbe helyeződik a push reklámmal szemben. Az ajánlások okán az evangélizmus (WOM marketing) felerősödik.

A vásárlók/fogyasztók (B2B és B2C) vásárlói útjuknak több, mint a felét megteszik, „kikupálódnak”, mire a médiás, marketinges, majd a sales-es kollégához (B2B), vagy az eladóhoz (B2C) érkeznek.

Autentikus eszközök. Erőnket adhatja a hitelesség? Na, és miben vagyunk még erősek?
Kérdés persze, hogy a fogyasztók által szabadon, a virtuális térben talált válaszok valóban autentikusak, valóban megfelelőek-e? Cinikusan írva: az biztos, hogy a rossz válasz következtében kialakult hibás döntés és rossz eredmény miatt nem, vagy ritkán fogják (ön)magukat okolni, sokkal inkább ránk - kereskedőkre, marketingesekre, médiásokra - “kenik majd” a hibát.
A fogyasztók felületességének következményeit mi viseljük el, rajtunk csattan(hat) a dolog. Tehát kénytelenek vagyunk elébe menni és kezelni, ha nem akarunk lassan meg- vagy lecsúszni.
A fogyasztók önállósodása így, vagy úgy, de mindenképpen elindult és új feladatokat ró ránk.

Új piacok épülnek, általában a régiek rovására. Nincs építés, vagy fejlődés rombolás nélkül.
Ezen kialakult helyzet miatt ütötte fel fejét egy lehetséges régi/új megoldás/piac: végre valóban foglalkozni kell a fogyasztók, az emberek lelkével és viselkedésével!
Már nem elég csak beszélnünk az érzelmekről és azok kezeléséről, látszatintézkedéseket sem elég hoznunk. A közösségi média korában a látszatintézkedések könnyen és gyorsan rosszul sülhetnek el, főleg, hogy a konkurencia is árgus szemekkel követi minden támadható lépésünket.

A fogyasztónak lelke van és indulata. Mindannyiunknak viselkednünk kell!
A lehetséges megoldások közül az egyik már a 2000-es évek közepe óta érlelődik: a világ elkezdett - kénytelen-kelletlen - foglalkozni a fogyasztók lelkével, pszichéjével és az azokat befolyásoló (esetleg torzító) hatásokkal.
Találkozhatunk már a témával tanulmányok, előadások formájában konferenciáinkon, és gyakorlati megvalósításokat is láthatunk: ilyen a neuromarketing, az emotion marketing égisze alatt. 
Elkezdtünk beszélni például az ügyfélélményről (ekkor is inkább magunkról beszéltünk), és megpróbáltunk mások fejével gondolkodni, ami - lássuk be - nem mindig sikerült.
Milyen torzító hatások léphetnek fel egy ember magatartásában, lelkében, döntésében? 
Milyen torzítók léphetnek fel egy tervezés és kivitelezés során?

A ráció és emóció kezet fogott.
Tartós lesz-e az összefogásuk? Új fogalmak és üzletek épültek mindezekre: gondoljunk csak például a design thinkingre és a service desingra! Az érzelmek is mérhetők, adat alapon követhetők a fogyasztók elvárásai és visszajelzései. Aki pedig ezt megérti és profi módon használja, beépíti folyamataiban, az megelőzi a versenytársait.

Egy új közgazdasági irány, a behavioral economy ( viselkedési közgazdaságtan )
is megfogalmazódott közben. Nem, ez nem egy újabb, unatkozó közgazdász-újságíró elvont agyszüleménye, és nem is a közgazdaságtan egy új területe!

Már 1970-ben írtak róla, de csak mostanra érett meg a piac, vagy kényszerítette ki az üzleti érdek, hogy foglalkozzunk ezen gazdasági eszközökkel (is), és üzleti céljaink elérésére stratégiai és taktikai eszközként alkalmazzuk. (Figyelem! A témával kapcsolatos írásunk első része itt)

Az ember esendő, nem tévedhetetlen, ráadásul folyton változik, és változtatja a gondolatait, véleményét is.
Az ember általában csak a hangulatváltásaiban állandó!

Megérett a piac, hogy a fogyasztókkal, mint emberekkel foglalkozzon, de sok torzító elemet is figyelembe kell vennünk. Az esendő, tévedésre hajlamos, felületes, kedves vagy undok, mézes-mázas, hálás vagy épp ugyanazért egy másik pillanatában bosszúálló. Mind tudnunk kell velük bánni, kezelni, terelni őket.

Szenteljük ezt a két napot az embernek, a fogyasztónak, a lelkének, a viselkedésének. Beszéljünk az ezeket torzító tényezők befolyásáról, a tervezhetőség és használat megoldásainak útjairól – legyünk bár a piacgazdaság bármely szereplője: üzletemberek, kereskedők, marketingesek vagy épp médiások.
Foglalkozzunk “ügyfeleink ügyfeleivel”! Ezúttal foglalkozzunk közvetlenül a fogyasztóval! 

Felpörgött a világ. Hozzászoktunk ahhoz, hogy rengeteg offline és online impulzus ér bennünket. Ezeket fel kell tudnunk dolgozni. Tudnunk kell döntéseket hozni, ráadásul azonnali, hirtelen döntéseket. A felgyorsult folyamatok szinte kényszerítenek bennünket a hirtelen döntések meghozatalára (lásd még rövid és lassú gondolkodás problematikáját, pl. Daniel Kahneman könyvében). De valóban van időnk a döntéseinket befolyásoló torzítók figyelembevételére? Hogyan készíthetjük fel agyunkat, gondolkodásunkat, hogy kiszámítható, jó és ne kiszámítható, rossz döntéseket hozzunk? 
A kérdések mindannyiunkat érintenek, Téged is. A konkurenciád biztosan ott lesz! És Te?!

Vigyázzunk! Ne adjunk teret a félreértelmezésnek vagyis félreértésnek!
Talán írhatom így: “Hiszek a konfliktusokban”. Hiszek, mert ha kezelni tudjuk, hamarabb (hatékonyabban) lehet a valóságot az igazsággal párosítani.
A konferencia retorikája ezúttal a szokásosnál is több szókimondó szöveggel lép elétek.

“Amit az Igazság kimondása meg tud ölni, azt hagyd meghalni…” /Immanuel Kant/

Jó tanulást, jó szakmázást, csodás újratalálkozást kívánok mindannyiótoknak!

Early Bird jegyek már megvásárolhatóak, itt! (most kell a  legkevesebbet fizetni érte)

Alább pedig ízelítő a programból - a teljesség igénye nélkül

Plenáris:
-“Van máááásik!”Helyetted is van más! Más is lehet helyetted?
- Mi ez, ha nem forradalom? A diszruptív digitális forradalom elérte célját.
pl.: Megosztó világ, telekommunikáció, kérlelhetetlen adatok, könyörtelen sávszélesség-bővülés, kötetlen felszabadult kommunikáció.
- Megosztóké lenne a világ?!
- Az igazi fogyasztói élmény az, amivel pénzt is kereshetek.
- Az inflexiós pontok találkozása robbanásveszélyes!
Következmény és szükségszerűség: a viselkedési közgazdaságtan létrejöttének szükségszerűsége.
... és megszületik a Behavioral Economy.
- Ráció és emóció. - A fogyasztó tudatos és tudattalan öntudatra ébredése.(Viselkedési közgazdaságtan a gazdaság, a piac, HR-ben, marketingben. Döntések, és döntések torzításai.)

Digital Marketing Hungary és eCommerce Hungary

- Értsd meg a digitális teret! Ez nem a túlvilág; itt élünk benne, most van velünk.
- A jövőtálló kommunikáció 6 bástyája.
Ki digitalizálódik gyorsabban: a fogyasztó, vagy a kereskedő? A fogyasztói igények megfogalmazásának buktatói.
- Zajvágók! Ti tereltek bennünket... Szót kér a reklámfogyasztó.
- A vágykeltés forrópontjai.
- Nekem nem influencerre van szükségem, hanem inspirátorra!
- A jövőbelátó: a kereskedelem, a marketing és a márka.
Hogyan szúrjuk ki az internetes vásárlási csalásokat (egy értékesítő oldalon)?
Hogyan olvadhat el az online kereskedelem előnye? Kinek jelenthet ez új piacot?
- Hova fut ki az alábbi három "jelenség?"
- Adat mizéria és a vonalkódtalanság problématikája
- Logisztikai mizéria a földkerekségen és itthon.
- A július 1-én életbe lépett szabályozók árfelhajtó hatás és várható eredményei
Fogyasztók döntésének lélektana.
A pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas online kommunikációs eszközök, üzleti, szabályozási és regulációs gyakorlata
Videó- és audióhirdetések pro és kontra: mikor legyen videó és mikor audió?
Tapasztalatok és a szubjektív emlékezet torzító ereje: az üzleti modellek hibás és valid eszközei.
Digitális eszközök tervezése a teljes értékesítési útvonalon.
(Az adatgyűjtéstől a megérzésig, a marketingtől az árazásig, a beszerzéstől a raktározásig.)

Data Hungary: a ráció és az emóció mérése.

- Minden adat mögött ott áll egy ember.
- Az adatnak nincsen lelke. Annyit is ér a szám. Mennyit is?
- Az önámító konverziós adatok: ne dőlj be minden számnak!
- Adatok forrása.
- Profilozás.
- Adatok kereskedelme.
- 3rd party cookie: időt kaptunk NEM kegyelmet!
- Algoritmusok párviadala- Ki játszhatja ki az algoritmusokat?
- Algoritmusok és emberek harca algoritmusok és emberek ellen.
- Érdekeinket és értékeket szolgáló algoritmusok.
- Az algoritmusok "kijátszása"
- Öntanuló algoritmusok és algoritmust tanuló fogyasztók.
- Az önámító konverziós adatok: ne dőlj be minden számnak!
- Érdekeinket és értékeket szolgáló algoritmusok.
Elérni bármi áron?! Hogyan verekedjük át magunkat az algoritmusok védvonalán? És mibe fog ez nekünk kerülni?

Brand Hungary

- A rábeszélőgépek világa: a marketing hangnemet vált.
- Ha a márka mesélni tudna, elmesélné mit látott a valóságban.
- Márkák és termékek jelenléte a közösségi médiában.
Facebook, Instagram, TikTok.
- Mi a leggyengébb láncszem a márkázásban? Ki meri megmondani a válaszokat?
- Hittek a márkában, hittek saját magukban: sikeres magyar brandek bemutatkozása.
- Hol erős a brand safety, és hol nincs is értelme?
- “Legyen szexi, amire felkapják a fejüket!” Hogyan briefeld az ügynökséged?
- Hány pontból álljon egy brief?
- Célmeghatározás: Mi számít az üzletnek, az ügyfélnek és a főnöknek (megrendelő is)?
- Kit kell szolgálni: az ügyfelet, vagy az ügyfeled ügyfeleit?

Ecommerce Hungary - Sales Hungary

- Emotion conversion. Mit ér az érzelem konverzió nélkül? Mit ér a konverzió érzelem nélkül?
- Fogyasztói élmény az, amivel pénzt is tudok keresni.
- Közösségimédia-pontok a kereskedelemben.
- Az ajánló és az evangélizmus a konverziót gyűjtő világban.
Vásárlói utak körforgása. Hogyan változott az elmúlt évben és miként változhat a vásárlói út 2021-2022-ben?
- Kéz a kézben futnak versenyt egymással: a pull és a push marketing a gyakorlatban.
- Most létezik, vagy sem programmatic, sales alapon?
- Programmatic esettanulmányok a vásárlói utakon.
- Hogyan tervezhetek értékesítési kampányt performance/programmatic rendszerekre?
A fogyasztó igényeinek megismerése: Design Thinking és Service Design
- Privát marketing és értékesítési utak.
- Mikor és hogyan kezdődnek a vásárlói utak?

Media-Digital Hungary - a piacgazdaság természeti törvényei

Mit adunk el? Tartalmat és élményt! De, inkább így írom: Élményt és Tartalmat! Ne legyünk már álprúdek! Az igazi fogyasztói élmény az, amivel pénzt is kereshetek.
- Kitől kapjuk a kegyelemlökést, hogy végre elhiggyük, hogy nem vagyunk már egyedül.
- Hagyományos média termékeinek és szerepének átalakulása.
- Hasznos és haszontalan élmények. Elvárt és elvárhatatlan feladatok, melyet csak ártatlanul vádolt csalódásokat okozhatnak.
Médiacégek átalakulóban. Prezentációk, bemutatkozások. A hagyományos (eredeti) médium mellé választott társmédium vagy média bemutatása. Elsődleges és másodlagos felületek cserélnek helyet?

Figyelem! Bemutatkozási lehetőség! Új-médiumok születnek, hagyományosak alakulnak át.
- Prezentációk, bemutatkozások. A hagyományos médium mellé választott társmédium, vagy média bemutatása.
Várjuk a hagyományos-média, az új-média és a mostanság születendő médiumok képviselőit, akik most és itt szeretnék bemutatni új médiumukat. Legyen az podcast, webinárium, gyűjtőoldal, vagy amiről még nem is tudunk.
Helyünk korlátozott. Egy-egy jelentkező számára 12 perc áll a rendelkezésre.

- Üzleti modellek: Meglepetések várhatók (?)
A média előfizetési rendszereinek fejlődési útja: Az online média ingyenessége mára már itthon is fenntarthatatlan.
- Globális platformok hatása a hazai média és kommunikációs piacra! A vita alapjául a Media-Digital Hungary-n elhangzott MRSZ/KPMG tanulmány szolgál. Az erről készült videó, és összefoglaló írás itt tekinthető meg.
- A változó médiafogyasztói szokások. A fogyasztók elérésének újragondolása.
- Ki tud alkalmazkodni real-time egy kampány optimalizáláshoz?
- A média előfizetési rendszereinek édes-keserű tapasztalatai
- Adatkezelések a médiában: Adatgyártás - Adatkezelés és a 3rd party réme.
- A Third party cookie eltörlésének réme: időt kaptunk, és nem kegyelmet. Élünk vele?

Figyelem! Bemutatkozási lehetőség!: The Big Screen. (Új marketing felületek és hirdetési eszközök bemutatkozása) Új típusú elérések, új típusú figyelem megragadások. Elérni a fogyasztót bárhogy, bármivel! Ki hogyan éri el a fogyasztóját? Miképpen szólítja meg? Ki tud vágyat kelteni, ki tudja cselekvésre aktiválni? Most mutasd meg, mit tudsz nyújtani a hirdetőknek! A különböző médiumok (A teljes hagyományos és online média) és különböző hirdetés kiszolgálók fogyasztókat elérő megoldásai és eszközei.
Helyünk korlátozott. Egy-egy jelentkező számára 12 perc áll majd a rendelkezésére.

Elérni bárkit, bármi áron? Kiért hozzunk ekkora anyagi áldozatot? (ár/elérés)

- A távirányító magányosságában. A független médiafogyasztó kér most szót.
- Újdonságok a marketingkommunikációs és hirdetési megoldások szemléletében.
- Új hirdetési megoldások a hagyományos és új média számára a digitális térben.
- Konverzió, Te drága!
Mérhetetlenül nehéz nélküle. Minden számban van valami igazság. Mérések ma és holnap. Már nem csak gondolatkísérlet: elmélkedés egy hányados (m)értékmutató esélyeiről. A hányados elemei: látogatói szám/eltöltött idő.
- Mérjük meg az ajánlókat, influencereket, evangélistákat!

Content Hungary: Mit tudunk adni az olvasóinknak, nézőinknek, hallgatóinknak?

- Mit adott nekünk a médiafogyasztó?
- A médiatartalom evolúciós törvénye: alkalmazkodás. Avagy szüksége van-e a médiának a fogyasztóra és a fogyasztónak a médiára?
- A téma az utcán hever. Ki hajol le érte? Ki az, aki átveszi? Ki az, aki lemásolja?
- A hagyományos médiatermékek szerepének átalakulása. Szüksége van-e még egyáltalán a fogyasztóknak a klasszikus médiamárkákra, amikor az előretörő platformokon bárki tud tartalmat létrehozni?
- Formátumok versenye: online videót, podcastot gyárt, tartalmat készít már majd mindenki. Melyik műfaj mire való? Változik-e alapjaiban a digitális tartalomgyártás?
- Élmények minősége: mit várhatunk a média élményszerző képességétől?
- Kannibalizmus(?): Támogasd a globálisokat! A felelősségek megosztása.
- Minél több a releváns hirdetői felület, annál olcsóbbak leszünk - így is, úgy is.

Mit vár(hat)unk a PR-tól?

- Új kihívások a közönségnek nyújtott kommunikációban.
Hogyan teheti egy PR-os használhatóvá közleményét a média számára?
- Meddig PR-os a PR-os? A szakma nagy átalakulása
- Hogyan tegye magát nélkülözhetetlenné a PR-os a média számára?
- Új típusú elszámolások a PR teljesítménye után?
- Vizsgáljuk meg az új trendeket - de előbb riportáljunk!
- A tartalom disztribúciós képletei. Tévé, online videó, audió, text. (A kábeles fejállomásoktól az OTT-ig, a megosztóktól az újságos standig.)

Business of Hungary - A viselkedési közgazdaságtan.

- A tények megzabolázása. Előbb értsük meg a valóságot, a dolgok igazságát.
- Nincs fejlődés/építés rombolás nélkül.
- MINDIG minden összeadódik és lassan, de biztosan átalakul.
- Időt kérek, mélyére nézek! Az üzleti racionalizálás lehetősége a kezedben van.
- A “Viselkedési közgazdaságtan” alapjai és gyakorlati alkalmazása.
- A lassú és a gyors gondolkodás gyakorlati használata az üzleti létben
- Torzítások felismerése és figyelembevétele.
- Döntéshozatali csapdák.
- Racionalizálás, optimalizálás a gyakorlatban.
- Miért mindig a marketinggel kezdjük a költségcsökkentést? (Elmagyarázzuk, miért rossz a döntés.)
- Mi van, ha beüt a ménkű? A racionalizálás művészete.
- A jövőből tervezek és szervezek visszafelé.
Amikor resetet kell nyomni. Egy idő után minden üzlet bekoszolódik. Szívesség ide, juttatás oda… és máris mozgásképtelenekké válhatunk
- Ki az, aki húzza? Ki az, aki tolja? Ki az, aki visszahúzza? Ki az, aki visszatolja? Egy cég üzemelésének erősségei és buktatói: Határozzuk meg 10-10 pontban!
- A cél zsarnoki uralma.
- Viselkedési közgazdaságtan a marketingben és a HR-ben/cégvezetésben.

Women of Hungary/Human Hungary

- Nők a digitális gazdaságban. (Technológia, IT, telekommunikáció, pénzügyi szektorok, marketing és média.)
- Megoldandó feladatok: oktatás, ösztönzés, cégakarat.
- Akarat és ösztönzés: a nagy számok törvénye és a kvóták megfogalmazásának buktatói.
- Megtaláltam a helyem: 2x3 sikeres történet.
- Beszéljenek most a fiatalok rólunk!
- Mi a baja, gondja a fiataloknak?
- Miért győznek a vagányok?
- Ami akár erőt is adhat: Aki nem járta meg a poklot, nem is ön szabályozza a mozgását.
- Aranyhalak a halászlében: elveszett tehetségek a süllyesztőben.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Producer, konferenciaszervező, álmodozó.Életpálya évszámokban, utána meg a sztori1981–1996 Magyar Televízió (Külpolitikai Főszerkesztőség, TV2, Kisebbségi és Határontúli Szerkesztőség) 1990–1996 …



Kapcsolódó előadó: Csermely Ákos