Régóta hallani róla, hogy a böngészősütik napjai meg vannak számlálva, de ez a piac egy részét még kevésbé rázta meg. A marketingesek nagy része eddig nem foglalkozott a dologgal, hiszen sokan úgy gondolják, nem nagyon van ez hatással a mindennapi munkájukra. Nem is tévedhetnének nagyobbat.
A mai webes követések és elemzések egyik legfontosabb technológiai alapjait adják sütik, de ez legkésőbb 2022-ben teljesen megváltozik. Ekkor ugyanis a Chrome is leszámol az un. 3rd party cookie-k, a külső sütik támogatásával.
Ami azt jelenti a mindennapi munkánk szempontjából, hogy nem fogunk tudni látogatottságot elemezni és nem fogunk tudni „remarketingezni” ha nem változtatunk a gyakorlatunkon – csak, hogy két gyakran használt marketing feladatot említsek.
Ezzel kapcsolatban volt egy nagyon érdekes beszélgetés a Reboot Hungary keretében, ahol neves szakemberek ezt a témát járták körbe elsősorban kiadói oldalról. Fontos gondolatok és ötletek kerültek elő, érdemes megnézni a beszélgetést, ahol szóba került az, hogy a süti utáni világ egyik lehetséges megoldás az API alapú követés. Ezt, pontosabban ennek Facebookos verzióját mutatom be most röviden.
A Facebook erősen érintett, ezért jó ideje készültek is
A sütik lekorlátozása ugyanis a Facebookot nagyon erősen érinti, éppen ezért már jó ideje dolgoznak a megoldáson. Ez sokáig Szerver oldali API néven futott, de pár hete nevezték át Konverziók API-vá.
A dolog lényege az, hogy amikor a weboldalunk egy látogatója letölti a böngészőjébe a weboldalunkat, akkor nem (csak) a weboldal forráskódjába illesztett Facebook Pixel kezd el adatokat küldeni a Facebook szerverének, hanem a webszerverünk is közvetlenül. Így ha bármi akadály van a böngészőben, a Facebook akkor is kap adatokat. Akadály pedig lehet bőven, hiszen akadály lehet maga a böngésző korlátozása, de akadály lehet egy AdBlocker vagy akár valami technikai hiba is. Viszont ha a weboldalunkba nem csak a Facebook Pixelt építjük be, hanem használjuk ennek szerver oldali megoldását, a Conversion API-t is, akkor megúsztuk a dolgot: továbbra is tudjuk elemezni a weboldal látogatókat (a Facebook Analytics-ben), és újra fogjuk tudni őket célozni remarketing kampányokkal Facebook vagy Instagram hirdetések formájában.
Ez jól hangzik, és a használata sem feltétlenül bonyolult. Legalábbis addig, amíg egy elterjedt platformot használunk a weboldalunk futtatására (vagy van saját fejlesztői kapacitásunk). A szerver oldali megoldás használata ugyanis lehet nagyon egyszerű. Maga a Facebook is ad például Wordpress Plugint a Facebook Pixel telepítésére, ami egyben a szerver oldali futtatást is ellátja. De egyre több olyan külsős plugin, illetve rendszer van, amik szintén segítenek ebben, például a méltán népszerű Pixel Caffein. Ha ezeket használjuk, csak minimálisan van több dolgunk, hiszen ezentúl nem csak a Facebook Pixelt kell beírnunk, hanem egy tokenre is szükségünk lesz, de ha ezt kinyerjük a Facebook rendszeréből, akkor már két úton is tudnak vándorolni az adataink (pontosabban a weboldalunk látogatóinak az adatai) a Facebook felé: a Pixel és az API segítségével is. Ezzel pedig már tettünk egy lépést annak irányába, hogy felkészüljünk a 2022-re datált sütiapokalipszisre. Egyszerű a dolog, legalábbis látszólag.
Az adatvédelem kérdése
Van egy elem, ami azonban bonyolítja a kérdést, ez pedig az adatvédelem. Az az adatvédelem, ami a legtöbb weboldal látogatónak nem jelent mást, mint egy zavaró popup ablakot a weboldalak megnyitásakor. Ez a popup ablak - amit sokan csak cookiebannernek becéznek – azonban fontos elem. Ha például egy cég hozzájárulás alapon kezeli a weboldal áltogatók adatait, akkor a „cookiebanner” jó beállításai esetén, nem engedi lefutni a különböző kódokat (pl. Facebook Pixel) addig, amíg a látogató ezt jóvá nem hagyja.
Igen ám, de a legtöbb cookie banner nem alkalmas arra, hogy a sütiken kívül például a szerver oldali adatkapcsolatot is tiltsa!
Így könnyen előfordulhat, hogy a korábbi jól beállított cookiebannerbe nem lehet megfelelően implementálni a szerver oldali követést, így egyáltalán nem fog működni a Facebook Pixel, vagy pedig nem fog szabályosan működni, mert letiltja ugyan a Facebook Pixel futtatását, de a háttérben a szerver oldalon továbbra is átadja a látogatói adatokat a weboldal a Facebooknak – a felhasználói tiltás ellenére.
A jó hír, hogy egyre több olyan rendszer van, ami foglalkozik a problémával, és költséghatékony megoldásokat nyújt, ilyen pl. a Webtoffee sütibanner, ami Wordpress weboldlaknál lehet jó megoldás.
Viszont a legtöbb plugin, illetve rendszer nincs még felkészülve erre az összetett, két szálon futó helyzetre, ezért azt javaslom, hogy érdemes ilyen szempontok alapján is megvizsgálni a weboldalunkat, és a használt plugineket. Ráadásul ezt nem csak a Facebook Pixelnél kell megtenni természetesen. Hiszen általában használunk Google Analytics-et, külső intelligens popupot, videólejátszót, stb. Minden olyan megoldásunk, ami méri, követi a látogatókat, adatokat gyűjt róluk és használ külső sütiket (un. 3rd party cookie) meg kell futni ezeket a köröket, és a süti alapú megoldásokat valami alternatív megoldással kell helyettesíteni. De közben nem árt az adatvédelmi oldalt is figyelembe venni.
A következő években egyre súlyosodni fog a helyzet, és a most jól működő marketing megoldásaink fognak elsorvadni, ha nem figyelünk arra, hogy a technológiai változásokat a weboldalunk rendszerével is kövessük.
(foto: Joseph Mucira/Pixabay)
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!