A Programmatic pozíciója – avagy milyen posztot tölt be a „team Traffic Source”-ban

A Programmatic pozíciója – avagy milyen posztot tölt be a „team Traffic Source”-ban
Gondolom, nem árulok el nagy titkot azzal, hogy mi is gólra játsszuk a focit – ami szolgáltatásértékesítésben manifesztálódik - írja digitalhungary.hu-n megjelenő cikkében Sólyom Balázs, a UPC Magyarország Kft. online igazgatója.

A legtöbben, akik a digitális térben tevékenykedünk, elmondhatjuk, hogy bizonyos aspektusból, ugyanazt a sportot játsszuk. Hajtjuk a konverziókat, van egy Traffic Source nevű csapatunk, és így tovább. Persze ezen belül már nagyon sok változó lehet, mint például a versenytársi környezet, a céges adottságok, a szabályozottság és más effélék. Játszhatunk másfajta pályán, más létszámmal, más-más felállásban, de legtöbbünktől akkor is a konverziókat várják.

Gondolom, nem árulok el nagy titkot azzal, hogy mi is gólra játsszuk a focit – ami szolgáltatásértékesítésben manifesztálódik. Azonban manapság már nem elég csak a gólokat figyelni, hanem egyre nagyobb fókusz kerül a „támadásokra”, azaz a konverziók útvonalának megfejtésére. Esetünkben a vásárlóink közel 90%-a minimum kétszer lép interakcióba velünk a vásárlása előtt, több mint fele pedig tíznél is többször. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbb esetben a vásárlások bizony napokig tartanak, hiszen ügyfeleink 68%-a nem ugyanazon a napon hozza meg a végső döntését, amikor az első digitális lenyomata megszületik.

Na de hogy kerül ebbe a csapatba a Programmatic?

Gondolom Ti is találkoztatok már „játékos ügynökökkel”, akik egy-egy megoldást próbálnak beszervezni az általatok menedzselt csapatba. Ilyen esetekben persze a bemutatott játékos, egy sztár. Speciális környezetben óriási gólokra képes, vagy nagyon jól bánik a labdával.

Mivel – ahogy a bevezetőben is írtam – elég sok változó van még akár szektoron belül is, közel sem biztos, hogy a bemutatott megoldás a mi csapatunkban, a mi játékrendszerünkben, vagy akár a mi bajnokságunkban megállja a helyét. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbb esetben, senki sem kap plusz pénzt egy-egy ilyen tesztre, hanem a meglévő fizetési sapkából kell kiokoskodni ezt a történetet. Én alapvetően egy bátran kísérletező „edzőnek” vallom magam, így évekkel ezelőtt, egy próbajátéknyi esélyt megszavaztam a sztárnak titulált játékosnak.

A bemutatkozás nem volt világmegváltó, de bizakodásra adott okot, így végül maradt a csapatban a játékos, de ezzel egy újabb feladat került a listánkra, hiszen jöhetett az „összeszoktatás”, azaz a játékrendszerünkbe való beillesztés.

Nézzük meddig jutottunk pár szezon alatt
Gólok tekintetében – last click alapon - hamar le is szögezhetjük, hogy a Programmatic, nem egy Puskás Öcsi. Míg a száguldó őrnagynak voltak olyan szezonjai, amikor a bajnokságokban csapata góljainak több mint 30%-át ő szerezte, addig a mi játékosunk csak 15%-ot termelt. Ebben a tekintetben a „kereső testvérek” (fizetett és organikus) a csatárok, és őket nem tudta megelőzni a házi góllövő listánkon.

A góllal befejezett támadások elkezdésében, már jobban jeleskedik: összesen 26%-át adja ezen „akcióknak”. Másként fogalmazva a vásárlóink 26 százalékát ennek a csatornának köszönhetjük, mert számukra ez volt az első digitális találkozási pont!

Nem is egy „Bal Bunkó”!
Az eddigiekből is talán már kirajzolódott, hogy valójában egy kellő játékintelligenciával megáldott játékosról van szó. A különböző kizárásoknak, és licitálási megoldásoknak köszönhetően hamar megtanítható, hogy hová ne passzoljon, és hová fókuszáljon. Többek között megoldható, hogy azoknak a látogatóknak, akiknek nem tudunk szolgáltatni, ne mutassunk több hirdetést, hogy meglévő ügyfélnek más hirdetések jelenjenek meg, illetve, hogy bizonyos oldalakon ne szerepeljünk.

Ássunk kicsit mélyebbre!

Napjainkban, már a foci esetében is egyre több mérőszám lát napvilágot – gondolom az Instatról például már sokan hallottatok. A mi területünkön is egyre több olyan megoldás van, amelyek segítenek még jobban megérteni, hogy egyes játékosaink mennyire is járultak hozzá a teljesítményünkhöz. Az attribúciós modellünk is ezt a célt szolgálja.

Ebből a modellből, derült ki, hogy a Programmatic az interakciók 37%-át adja. Azaz, ha mondjuk, 10 gólt szerzünk 100 passzból, akkor ebből a 100-ból 37 megmozdulást bizony ez a játékos követett el. Lehet, hogy egy-egy gólt érő támadásban többször is szerepelt, de lehet, hogy valahol egyszer sem. Elemeire szedve a góllal befejezett támadásokat, kirajzolódott, hogy játékosunk szerez néha gólt, és indít is sikeres akciókat, mégis leginkább „középen” hatékony: elkéri a labdákat, majd tovább osztogatja, és segíti a támadásokat. Lehet, hogy elsőre kicsit észrevétlennek, feleslegesnek, vagy akár megkérdőjelezhetőnek tűnik a szerepköre, de ennek ellenére egy nagyon értékes játékosról van szó.

Ha esetleg valaki végigrágta magát a cikken és lövése sincs arról, mi is az a Programmatic, de fékezhetetlen vágyat érez, hogy tudásszomját csillapítsa, bátran lapozza fel az IAB Programmatic munkacsoport által összerakott kiváló kisokost: https://iabhu.files.wordpress.com/2017/02/programmatic-kisokos-v06.pdf

A Markov láncokat segítségül hívva, ki matekozható, hogyha kivennénk a játékból, akkor a góljaink 62 százalékának inthetnénk búcsút – nyílván itt is a kereső testvérek elvesztése lenne a legnagyobb fájdalom, ebben a esetben 90%-ra ugrik a mutató! Persze feltehetőleg a „cserejátékos” valamennyit ebből kárpótolna, de feltételezhető, hogy jó darabig, megborulna a csapategység. A fentiek ismeretében elmondható, hogy játékosunk szépen lassan, egy kihagyhatatlan középpályássá nőtte ki magát, aki még mindig tovább fejlődik!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!