A PR igenis mérhető: íme 3 mérőszám, amivel számszerűsíthetők az eredményei

A PR igenis mérhető: íme 3 mérőszám, amivel számszerűsíthetők az eredményei
Vállalaton belüli szakmai kapcsolatok javulása, organikus megkeresések számának növekedése és egyre gyakoribb célcsoport-interakciók. Mindhárom azt mutatja, hogy az adott márka iránti bizalom és szimpátia - és ezzel párhuzamosan a márka hírneve - erősödik.

A kommunikációs szektoron belül a PR-t gyakran éri az a vád, hogy az eredményei nem, vagy legfeljebb nehezen mérhetők. Léteznek bevett módszerek, amelyek nagy számok kilistázásával, sok-sok nulla egymás utáni bepötyögésével olyan látszatot keltenek, mintha valódi eredményt mutatnának, de mind érezzük, hogy pl. a 20 milliós elérés kicsit sántít. Ezek helyett, a valódi hatáskifejtés mérésére kevés mutató akad. Ezúttal erre mutatunk három javaslatot, amelyek visszaigazolhatják a kemény munkádat.

Látványosan javuló kapcsolatok a szakmai vezetőséggel

Legyen szó nagyvállalatról vagy multiról, NGO-ról vagy akár állami intézményről, ha elég nagy a szervezet, előfordulhat, hogy a szakmai munkát végző vezetők és a kommunikációs osztály munkakapcsolata nem a legjobb. A szakmai munkát végzőktől időt és kapacitást von el, hogy inputtal szolgáljon a kommunikációs osztálynak, amely hiába pörög a saját elképzelései szerinti ideális aktivitásokon, ha nincs hozzá megfelelő tartalom.

PR-esként rögzíteni is tudod, hány kérésedre kapsz választ, és ezekből hány tervezett aktivitást tudtál megvalósítani. Ha növekvő trendet látsz, azt jelenti, a szakmai oldal is elismeri a munkád fontosságát és hasznát, emellett árnyalhatod, teljesebbé teheted a kommunikációt erőlködés nélkül. Az már csak hab a tortán, ha egy-egy kampány insightját nem sokkörös brainstorming-estéken kell kiókumlálnod a csapatoddal, hanem terítéken, érvekkel körülbástyázva kapod a kollégáktól.

Sorra kopogtatnak nálatok kölcsönösen hasznos ügyekben

Az organikus sajtómegkeresésen túl valamennyi partnermegkeresést is érdemes számon tartani. Legyen szó a célpiacodon lévő nem konkurens vállalatokról, kreatív kampányban gondolkodó nonprofitról, konferencián való részvételi felkérésről, egyetemi óraadónak felkéréstől, mind-mind azt jelzik, a szakmai pozícionálásra tett erőfeszítésed sikeresek. Ráadásul azt is megmutathatják, hogy milyen irányban lehet érdemes további lépéseket tenni, mire kéne kommunikációs fókuszt helyezni.

A konkurensed választása helyett kérdez tőled, beszél veled, visszacsatol neked

Mára, amikor másodpercekre rövidül a fogyasztók egy-egy keresési, utánajárási folyamata, a bizalom jelenként könyvelheted el, ha ezt követően, felmerülő kérdés vagy észrevétel esetén nem kapásból a konkurensednél kutatnak tovább, hanem tőled kérdeznek. Beszélhetünk – és kell is beszélnünk! – márkaépítési stratégiáról, PR-tervekről, a pozitív márkakép kialakításáról, megvalósíthatunk sok díjat kiérdemlő, szakmailag kifogástalan kampányokat: mégis a legfontosabb márkamegmérttetési pillanat, hogy hogyan bánunk a célcsoportunk tagjaival, amikor szóba állnak velünk. A pozitív, kölcsönös elégedettséggel záruló párbeszédek klasszikus, már-már ósdi PR-eszköznek tűnhetnek, mégis nagyon fontosak mind a mai napig.

Tény, hogy ha az éves trendek vizsgálatában azt mutatod meg, hogy 0-ról 4-re nőtt a szakmai oldalról generált kampányok száma, hogy 4-ről 21-re nőttek a PR-munka eredményeként generálódó megkeresések, vagy hogy 40-ről 95-re nőtt a PR-erősítő interakciók száma, nem lesz olyan látványos, mint a 20 milliós reach szám. De igaz lesz, pontos és szakmai.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szabó Virág

Majdnem egy évtizedes tapasztalattal rendelkező kommunikációs szakember. Pályáját az akkori piacvezető PR-ügynökségnél kezdte. Több mint hat évet töltött ügynökségi oldalon, elsősorban külső PR-hez és …