Átveréssel támadják az Insta fiókokat, ne dőlj be!

Átveréssel támadják az Insta fiókokat, ne dőlj be!
Újra, vagyis még mindig terjed az az adathalász üzenet, amiben azzal próbálják győzködni a felhasználókat, hogy adják meg az Instragam-fiókjuk adatait, hogy ezt írják, többen jelezték, hogy megsértették a felhasználási feltételeket, ezért törölni fogják a fiókját, ha nem teszi meg azonnal a megfelelő lépéseket.

Mikor ilyen üzenet érkezik az e-mailek közé vagy az Instagramra, nagyon sokan első ijedtségükben azonnal megteszik, amiket kér a levél küldője. Ez általában azt jelenti, hogy kattintson egy linkre, és ott adja meg az összes adatát, többek között a belépési kódját és a jelszavát. Aztán vagy szimplán ellopják az adatait, vagy a megszerzett adatokkal a fiókba is belépnek, megváltoztatják a jelszót, és esetleg felajánlják, hogy pénzért visszavásárolhatja azt a felhasználó.

Bármennyire is ijesztő hirtelen azt olvasni, hogy azonnal megszüntetik a felhasználó fiókját, minden ilyen esetben érdemes elszámolni tízig, és a következő dolgokat ellenőrizni:

– Egyáltalán arra az e-mail címre érkezett-e a levél, amit az Instagram tudhat. Sok adathalász megszerez egy e-mail címet, és különböző üzenetekkel, különböző cégek nevében bepróbálkozik.

– Ki a feladó? Az Instagaram hivatalos üzenetének tűnhet, de gyakran az e-mail címből kiderül, hogy nem az. Lehet, hogy csak egy betű más, de a legtöbb esetben a domain sem egyezik. Mikor valaki egy új eszközzel lép be a fiókba, akkor az Instagram küld ugyan e-mailt, de már a címből (security@mail.instagram.com) jól látszik, hogy ez hivatalos levél. A csalók a legtöbbször a gyanús e-mail címmel buktathatóak le a legegyszerűbben.

– Az e-mailben nem biztos, hogy azonnal rájön mindenki a rossz angolságra, vagy a Google fordítójának tudják be a rossz magyarsággal megírt üzeneteket, pedig ez is egy figyelmeztető jelzés. Az olyan nagy cégek mint az Instagram vagy a Facebook ha magyar ügyfélszolgálattal nem is rendelkeznek, de azért a sablonüzeneteikre még magyarul is odafigyelnek.

– Az e-mailben küldött link címét is érdemes megnézni, legtöbbször ez is árulkodó lehet. Ha nem a hivatalos oldalra visz, akkor már gyanakodni kell.

- Sokszor nem is e-mailben, hanem egy egyszerű alkalmazáson belüli üzenetben érkezik a felszólítás. Na ezek a leggyanúsabbak, itt is érdemes azonnal megnézni a feladót, keresni a hibát az írásmódban, illetve leellenőrizni, hogy milyen fiók küldte a figyelmeztetést. Ha egyértlemű a csalás, akkor pedig jelenteni a fiókot.

– Mindenki állítsa be a kétlépcsős azonosítást. A legnagyobb védelmet ugyanis ez biztosítja, hiszen így csak akkor tud belépni valaki a fiókjába, ha megszerezte a jelszavát, és a telefonját is. Ennél az azonosításnál ugyanis ha új készülékről lépne be valaki a fiókba, akkor nem elég a jelszó, hanem egy kód is kell, amit a felhasználó mobiltelefonjára küldenek, és csak a kettő együttes megadása után tud bárki belépni a fiókba.

– Ha megtörtént a baj, akkor sincs veszve minden, általában szépen tördelt, jól megfogalmazott, helyesírási hibáktól mentes e-mailt küld a fentebb már említett címről az Instagram, amiben jelzik, hogy egy ismeretlen készülékkel léptek be a fiókjába. Akkor is jön ilyen e-mail, ha megváltoztatták a jelszavát. Ha ezeket nem a felhasználó kezdeményezte, akkor ebben a levélben talál egy linket, ami az Instagram oldalára visz, és segítenek visszaállítani a fiókot. Ha nagy a baj, az Instagram is kérhet furcsaságokat, például egy fotót, amin kézzel felírja a kapott kódot és az arca mellé tartja, vagy elkérhetik a telefonja típusát.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!