
“Érdekes és kezdetben abszurdnak tűnő kísérlet volt” - kezdte előadását Szabó Stein Imre, aki először saját hátteréről mesélt: több mint egy évtizede került a komolyzene világába, méghozzá 25 év médiás jelenlét után, amelynek során többek közt az RTL klub, az ATV és köztévék műsorkészítője -és vezetője volt.
A szakember a kapcsolatrendszerét a klasszikus zene világában is kamatoztatta, így a Zeneakadémia teljes nemzetközi újrapozícionálásán dolgozott. Az arculatépítés részeként jött a reklámfilmek gondolata is. Emellett 6 éve fontos projektje a Concerto Budapesttel való együttműködés.
Szavaiból kiderül: a Covid idején a klasszikus zenészeknek is nehéz volt bevételhez jutni, hiszen szüneteltek a személyesen látogatható koncertek.
“A komolyzene konzervatív műfaj, ahol minden kódolva van, az ülésrendtől a fellépőruhákig. Mégis ki kellett mozdítani a komfortzónából, hiszen a Covid a működése alapjait borította fel. A Berlini Filharmonikusok például rengeteg pénzt fektettek a digitális archívumukba, sokan pedig saját YouTube-csatornán próbálkoztak, de nem produkáltak magas nézőszámokat. Unalmas, dokumentációs jellegű közvetítések zajlottak, amelyek inkább elidegeníthették az új befogadókat" - emlékezett vissza Szabó Stein Imre.
Ekkor jött az ötlet, hogy egy formabontó kampány keretében az Index címlapjára helyezték a Concerto Budapest YouTube-videóit.
“Megkerestem az Index vezetőségét, akik nagyon nyitottak voltak. Megállapodtunk, hogy megpróbáljuk a lehetetlent: ez a nagy olvasottságú hírportál felengedi a címlapra a komolyzenét."
A formátum a szerkesztőségi tartalmak közt beágyazva került az oldalra, hogy ne “idegentestként pörögjön az index-univerzumban”. Már az elején szerves szerkesztőségi kommunikáció indult, míg Szabó Stein igyekezett filmszerűvé varázsolni a streameket. Így került sor 2020-ban elsőként a Beethoven-napra, majd a Mozart-napra is.
Mi volt itt a tét?
“Mindenki dumál róla, hogy fiatalítani kell a közönséget - szerintem mi pont ezt csináljuk, és ilyet még nem nagyon csináltak a világon. Remélhetőleg a komolyzene iránt érdeklődő új réteg mellett az Index is nyert ezzel valamit” - mondta az ötletgazda.
De mi a siker titka? Vitathatatlanul szükség van egy sztárzenekarra. Kell egy nagyon innovatívan gondolkodó hírportál is, ahol hajlandóak bevállalni, hogy a címlapon 3-4 órán keresztül megy a komolyzene. Emellett pedig Szabó Stein szerint megkerülhetetlen a vizualitás is: a zene drámai történés, amit hiba lenne statikusan felfognunk.
A Beethoven-napon az Index három koncertet tett közzé a címlapon. Legfontosabb ezek közül az esti nagy koncert volt, ahol lejátszási adatokkal 232, saját felületekkel együtt 240 ezer videóindítás történt. Ehhez képest egy átlagos klasszikus zenekar egy videójának nézettsége aligha haladja meg a 20-30-40 ezret. 170 ezres kattintásszám mellett zajlott a Mozart-nap is.
“A szó nemes értelmében rákapaszkodtunk egy erős hírportálra, így ez egy nagyon tiszta, misszionárius ügy volt. A világot járva nem nagyon tudok ilyenről, se a Guardian, se a New York Times nem indított hasonlót. Ez a fajta együttműködés win-win szituáció, járható modell, aminek a hirdetési oldalát még be sem mutattuk. Nagyon büszke vagyok rá és remélem, folytatódik a jövőben is” - zárta előadását Szabó Stein Imre.
![]() |
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!