2019. május 14.-én megérkezett Magyarországra a Youtube premium, azaz a Youtube fizetős szolgáltatása. A vásárló különböző csomagok között válogathat, az alap csomag 1499 Ft-ba, míg a családi 2499 Ft-ba kerül. De mit kap ezért cserébe a vásárló? A reklámmentes streamelésen kívül az alkalmazás ezután lehetővé teszi, hogy a videó lezárt képernyővel is tovább játssza a hangot, illetve innentől kezdve lehetőségünk nyílik a tartalmak letöltésére is.
Kiknek szól?
A szolgáltatást első sorban azoknak ajánlják, akik eddig is zenehallgatásra használták a videómegosztó alkalmazását. De ez miben különbözik olyan szolgáltatóktól, mint a Spotify vagy a Deezer? Bár a különböző zenét streamelő alkalmazások hihetetlen nagy és egyre bővülő adatbázissal rendelkeznek, mégis fel-fel bukkan egy-egy előadó, akik nem találhatóak meg ezekben az adatbázisokban. A Youtube ugyanakkor sokkal nagyobb adatbázissal rendelkezik, mint bármelyik másik applikáció.
Reklámmentesség
A másik újítás természetesen a reklámmentesség. Mióta nyilvános, hogy elindul a fizetős verzió megfigyelhető, hogy egyre több reklámot rak be az oldal videók elé, sőt gyakran közben is megszakítva azokat. Ez üzleti szempontból érthető lépés, hiszen nyilvánvalóan azt szeretnék, hogy minél több felhasználójuk döntősön a fizetős verzió mellett. Várhatóan az ingyenes verzióban egyre növekedni fog a reklámmennyiség, illetve azoknak hosszai, hogy egy idő után gyakorlatilag élvezhetetlen legyen az ingyenes verzió használata.
És a saját tartalom?
Mi lesz azokkal a felhasználókkal, akik saját tartalmat gyártanak? Lényegében ugyanúgy elérhetőek lesznek mindenki számára a tartalmaik, mint eddig és ugyanúgy szponzorációból szerezhetik bevételeik nagy részét. Illetve, akik százezer vagy több követővel rendelkeznek, dönthetnek úgy, hogy elindítanak egy úgynevezett channel membership részt csatornájukon, ahol követőik havi 5 dollárért exkluzív tartalmakhoz juttatnak hozzá. Jelenleg még nincs olyan terv, hogy bizonyos tartalmak csak a fizetős verzióban részt vevő felhasználóknak lesznek elérhetőek, ez alól kivétel a Youtube Originals, amik a Youtube által készített saját tartalmakat jelent, ám hogy ez a verzió fel tudja-e majd venni a versenyit a HBO Go-val vagy a Netflix-el az még a jövő kérdése.
Jelenleg annyi változást látunk a szolgáltatás bevezetése óta, hogy nőtt a lejátszások száma, hiszen a letöltések is megtekintéseket generálnak. Bár nem sok felhasználó dönt úgy Magyarországon, hogy beruházz a fizetős alkalmazásra, de akik megtették elégedettek a szolgáltatásokkal. A következő években ki fog derülni, hogy mennyire működik ez az üzleti modell és hogy olyan önálló tartalmak - mint az Originals vagy a chanel membership - jól működő és a közönség igényeinek megfelelő minőségi tartalmakkal tud-e előállni.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!