Minket a fikciók tartanak össze!

Minket a fikciók tartanak össze!
A máz, a külsőség a mesterséges intelligencia korában sem alakul át. Sőt, egyre fontosabb lesz, hogyan tudjuk nem csak az embereknek, hanem az algoritmusoknak is eladni magunkat és portékánkat. Összefoglaló az Internet Hungary konferencia nyitóelőadásáról.

Az idei Internet Hungary egy trilógia befejező része, kezdte Csermely Ákos az előadását. 
Az első rész, a tavaly októberi Internet Hungary konferencia, a tudományos és isteni teremntés mentén vizsgálta meg a hazai versenypiaci, kereskedlemi és marketing piacokat. 
Címe: "A paradicsom másik oldala" címet viselte.

A trilógia második része a tavaszi Digital-Media Hungary címe a "Magunknak teremtett állapotok" volt – amikor a teremtett világot vettük górcső alá, természetesen szigorúan versenypiaci szempontok alapján, hangsúlyozta előadásában Ákos.

ÉS akkor nézzük a harmadik, és egyben befejező részt: 
Jól mutatja a klímaválság, hogy ez a hozzáállás hová vezet. Az egyre gyorsuló világot és népességez, akár csak a kognitív forradalom óta, csakis a fikciók tudják összetartani – lehet ez a mesterséges intelligencia, a metaverzum vagy az ősközösségek hiedelmei – fogalmazott Csermely Ákos főszervező a 24. Internet Hungary konferenciaindító előadásán.

70 ezer éve indult a kognitív forradalom, amikor az emberek mindennapi működése egyre inkább a közösségekre épült, hiszen vadászni, de még inkább mezőgazdasági munkát végezni csakis együttműködésre építve lehetett. A képzelet és a szervezés oda vezetett, hogy az ember egyedüli élőlényként a környezetét radikálisan át tudta alakítani. Csakhogy nem csak a munkaszervezés eszköze lett az ehhez szükséges nyelv, hanem új történeteket, meséket lehetett kitalálni – és így teremtődött meg az emberiség valóságtól elszakadt saját képzelt világa.

A képzelet szüleménye az istenségek, törvények világa, amelyek nem kézzelfoghatók. Az elképzelt világok egyre nagyobb teret nyertek az ókori civilizációkban, majd a 18. század ipari forradalma szinte felrobbanó gyorsaságra kapcsolta a fejlődést.

Az ipar mellett megjelent a bankárok, a nemzetközi pénzügyek és a globalizáció világa, összekapcsolódtak a világ városai, országai. A számítógép, de különösen az internet még inkább közel hozta a világot, még inkább összekapcsolódtak az emberek és a gazdaság – miközben egyre inkább egy elképzelt virtuális térbe is költözött.

A web 2.0 hozta el az interaktivitást a digitális világban. 2010-ben Csermely Ákos még azt akarta bebizonyítani, hogy az interneten 3,5 millió embert el lehet érni – ma nem sokkal később nem lehet kérdés, hogy szinte mindenki online van.

Manapság a mesterséges intelligenciáról gondolják a legtöbben, hogy a legnagyobb hatással lesz a jövőnk, a világaink átalakítására, de a metaverzum a kripto, a web 3.0 is ilyen trendeknek indultak. Mindez a társadalom, a gazdaság, a versenypiac, a marketing, a kereskedelem, a HR és a média világára mind biztosan ki fog hatni. A konferencia pedig abban segít, hogy a mázon túl, a gyakorlatban ezekre a területekre milyen hatásai lesznek a változásoknak, hogyan fog tovább gyorsulva változni világunk, és erre hogyan kell reagálni.

A konferebncia a hét fő terület változásait hét ív alapján lehet figyelemmel kísérni.
Vizsgált területek tehát: Társadalom - Gazdaság - Versenypiac - Kereskedelem - Marketing - HR - Média.

A konferencia hét íve: I. Globalizáció/deglobalizáció II. Lassuló fogyasztói társadalom
III. A különböző generációk különböző szocializációjának megjelenése az attitűdökben
IV. szilánkosodó kereskedelem, marketing és média V. mesterséges intelligencia
VI:
(nem-) növekedés és (nem-) fenntarthatóság VII. az átalakulsra kényszerített kapitalizmus

Az egyik ilyen a (de)globalizáció folyamata, annak kihatása a mindennapi munkára és döntéshozatalra. A 2008/2009-es gazdasági válság és a COVID-19 volt a legnagyobb hatással erre a folyamatra, de a Szuezi-csatornán keresztbeállt konténerszállító hajó és a fokozódó kereskedelmi háború is kihatással van erre. Felélénkültek azok a kérdések, hogyha a világ chipgyártásának java része egyetlen szigeten, Tajvanon van, az milyen ellátási kockázatokat jelent. Egyre inkább a racionalizálódás látszik a jövő megoldásának, terjedésének.

A fogyasztási folyamatok is nagy átalakulás előtt állnak. A Z-generáció ma már jóval kisebb számú, mint elődeik, de ennél nagyobb hatású, hogy kevésbé akarnak birtokolni, inkább a szolgáltatásokra nyitott. Mindez lassuló fogyasztói társadalmat vetít előre, amire a marketingnek és a médiának reagálnia kell – megoldás lehet a regionális, hazai piacok erősebb védelme.

A generációk attitűdváltozásai is egyre felértékelődnek. A marketingnek reagálni kell arra, hogy az idősebbek teszik ki a fogyasztói csoportok egyre nagyobb részét. Ehhez képest még mindig a 18-49/59 éves fogyasztókat helyezik központba a vállalatok – pedig akár a 60-as, 70-es korosztály is aktív lehet ma még. Sokkal fontosabb lehet az emóciók, az életviteli szokások középpontba állítása.

Mindez együtt jár a média szilánkosodásával: a Panormát még 4,5 millióan nézték, a Friderikusz showt 6 millióan. Egyetlen műsort! 1996-ban másfél milliós tévés nézettség olyan kicsi volt, hogy nem akartak a hirdetők szóba állni – ma van 128 magyar nyelvű tévécsatorna. Erre jön még rengeteg rádió, szinte végeláthatatlan podcast. Ez utóbbi viszont kiválóan kereshető média, ahogy az OTT és a VOD is! A tömegmédiának közönsége van, a tömeges médiának pedig közössége. A minősége alakul át az új, célzottan keresett és figyelt médiatermékeknek. Mindez oda vezet, hogy ma már nincsen olyan igazán szükség a hagyományos médiára.

A vállalatok ma már közvetlenül érik el a fogyasztókat. De nem az elérés lesz a kulcs, hanem a befolyásolási képesség kap kiemelt szerepet. És hogy milyen szerepe lesz mindebben a mesterséges intelligenciának? Talán sokkal kevesebb, mint várnánk… Hiszen ezek nem intelligenciák, hanem öntanuló algoritmusok, aminek működése a betanítástól, a paraméterezéstől függ. A kreativitás, az intuíció, a tanulás az ember kiváltsága marad.

Nem a mesterséges intelligenciától kell félni, hanem megfelelő szabályozás kell. Az embereknek is alkalmazkodni kell ehhez, nem szabad hagyni, hogy a gyermekeink a 140 karakteres üzeneteken, a globálisok által adott kész válaszokon nőjenek kell, hanem szépirodalmat kell olvasni, meg kell ismerni a világot, a fizikától a művészetekig – aki ilyen tudásra tesz szert, arra nem jelent veszélyt a deep machine learning – mert igazából ez van feljövőben, nem a mestereséges intelligencia.

A legnagyobb kihívás azonban a fenntarthatóság kérdés lesz, hiszen egyre inkább látszik, hogy csakis a növekedés megállításával lehet a világ fennmaradását segíteni. Ha nem sikerül nekünk megváltoztatni a kapitalizmust, akkor is át fog alakulni. Mindez a gazdaság, a vállalatok működését alapjaiban fogják átalakítani – és erre nem lehet elég korán készülni.

A sokasodó kihívásra a gyorsuló világban egyre több improvizációval és szaktudással lehet csak jó válaszokat adni. De ki fog majd tudni jó improvizálni? Ahogy Szakcsi-Lakatos Béla erről kifejtette, csakis sok gyakorlással és tanulással lehet valaki jó improvizátor. Ezt a tanulást segíti az Internet Hungary konferencia.
Az itt elhangzótokról pedig a következő napokban, hetekben számos cikk és összefoglaló fog a Digital Hungary felületein megjelenni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter