
A nemrégiben megrendezett Media-Digital Hungary konferencia egyik témája az volt, hogy a minimál kommunikációban alkalmazott, úgynevezett „tapadó szavak” a márkák kontextusában mennyire fontosak a weben. Ezért a Neticle szöveg- és médiaelemző cég úgy döntött, részletesen is utánanéz a témának. A legtöbbet használt szórakoztató szavak és kifejezések után kutatva megvizsgálták, hogy az elmúlt két hónapban mi mindenről beszéltek az emberek a legfontosabb social media felületeken Magyarországon.
Facebook – központban a család
A Facebookon a nyolc legfontosabb témát említésszámok alapján gyűjtötték össze. Ez a platform a 30-as, 40-es, 50-es korosztály körében a legnépszerűbb, közöttük nagy arányban vannak a családosok, ami a témákat jellemző kulcsszavakban is egyértelműen megjelent (gyerek, család). Ehhez kötődően sokszor előjöttek a koronavírussal kapcsolatos aggodalmak is.
![]() |
Általánosan jellemző, hogy nagyon kidomborodtak a posztokban az érzelmek: a dicséretek és a pozitív hozzászólások felülmúlták a negatívokat a képek alatt („Kedvesség”). Kiemelkedően sok komment érkezett a hírességek posztjaihoz - ők is sok személyes pillanatot osztottak meg, amire különösen jól reagáltak az emberek. Nagy érdeklődés volt tapasztalható az Exatlon című műsor iránt, ennek kapcsán jelent meg a csapat kulcsszó.
Az ünnepek kapcsán a nőnapi és a húsvéti programok, ajándékötletek álltak a középpontban, de fontos téma volt az online rendelés, valamint az online tartalmak aktív figyelemmel követése (pl. várakozás egy új videó, bejegyzés, online edzés stb. kapcsán).
Instagram – a hétköznapok varázsa
Az Instagramon a Neticle nem az említésszámok, hanem az interakciók alapján vizsgálta a témák népszerűségét, vagyis az egyes posztokra érkezett like-okat és hozzászólásokat aggregálták. Kiderült, hogy az olyan intimebb, „kulisszák mögötti” pillanatok kerültek előtérbe, melyekről korábban kevesebbet posztoltunk, hiszen a járvány miatt mindenki sokkal több időt töltött otthonában.
Így aztán számos népszerű poszt született sütés-főzés, egészségtudatosság, reggeli (edzés)rutin témában, de azt is megmutatták az emberek, ahogyan kutyát sétáltatnak, vagy hogy egyszerűen otthon, a kanapén tölt együtt időt a család – mindez a hírességek posztjaira is jellemző volt. Szintén sokan posztoltak ötleteket arról, hogyan lehet ilyen körülmények között hasznosan vagy szórakoztató módon eltölteni az időt.
![]() |
Az első két helyen álló csapat és szurkolás kulcsszavak – a Facebookhoz hasonlóan – az Exatlonhoz köthetőek, tovább bizonyítva a műsor népszerűségét.
YouTube – csatornák helyett közösségek
A YouTube komment szekcióiban a csatornák körül létrejövő közösségek erejét hangsúlyozták, ami abban is megnyilvánult, hogy a népszerű videók alatt több ezer, vagy akár több tízezer komment is összegyűlt a beszélgetések eredményeképpen. A YouTuberek ezt az erőt meg is próbálták kiaknázni: sokan kérték a feliratkozóiktól, hogy vállaljanak felelősséget és segítsék ki őket ebben a nehéz helyzetben, illetve, hogy segítő szervezeteket támogassanak.
![]() |
Előkelő helyet foglal el a játék kulcsszó, ami a számítógépes játékokra utal, és nagyon termékeny téma - egyes csatornákon akár naponta jelent meg ezzel kapcsolatos új tartalom. A legnépszerűbb játékok a Grand Theft Auto és a Minecraft voltak. A vlogok között népszerűek voltak a kihívások, például a telefon nélkül, vagy sötét szobában eltöltött nap – látható, hogy a mindennapok eltöltése a karantén alatt a YouTube-on is megjelent.
Összességében tehát mindhárom felületen a közösség szerepe, az otthoni, “színfalak” mögötti pillanatok vették át a vezetést. Kíváncsian várjuk a folytatást, hogy vajon a jövőben mindez megváltoztatja-e, vagy mennyire változtatja meg a social media posztolási szokásokat, az ezeken a felületeken megosztott témákat.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!