Magunknak teremtettük ezt a világot!

Magunknak teremtettük ezt a világot!
Felvezető gondolatok az április 25-26-án megrendezésre kerülő Digital-Media Hungary konferencia programjához! A programok összeállításkor igyekeztem mindig úgy választani a témákat, hogy azok jól tükrözzék az aktuális, általam fontosnak ítélt piaci/üzleti kérdéseket, állapotokat.

Két nap, öt-öt terem, ha úgy tetszik: tíz egymástól elkülönülő konferencia, amelynek két, egymással erősen összekapcsolódó fókusza van:

– A fogyasztók már szabadon dönthetnek. Azt csinálnak, amit, és ott, ahol szeretnének. Kereskednek, vásárolnak, és fogyaszthatnak médiatartalmat, ahol csak kedvük tartja. Ez eddig is így volt, de most már az össz szám elérte a kritikus tömeget. (Kire lesz ideje, kinek adja figyelmét a fogyasztó?)

– Mindenki mindenkivel versenyzik. Szilánkosra töredeznek a versenypiacok.
A verseny manapság nem csupán egy adott versenypiacon belül alakulhat ki, hanem némi túlzással, mindenki mindenkivel ringbe szállhat.
A történéseket leginkább ezzel a képlettel tudom illusztrálni:
B2B-B2C=D2C majd folytatáskánt: D2C-H2H=A2A

Ez itt a reklám helye:
Figyelm!
– A regisztrálni április 20-án éjfélig lehet lehet! regisztráció itt!
Programot PDF.-formátumban innen lehet letölteni!
Weben itt lehet megtekinteni!

Írásomat folytatom:

Előzetes megjegyzés a további gondolatokhoz
Alábbi írásommal nem célom a kinyilatkoztatás, nem is kell, hogy azzal egyetérts, inkább gondolkodásra késztetni, inspirálni szeretnélek.

Mottónk: Magunknak teremtett világok!
Ebben a mottóban benne van minden…
Az együttesen létrehozott állapotoktól a buborékok kialakításáig minden. Győzhetnek a kreatívok!

1981 óta vagyok a médiában, végig kísértem változásait, vagy mondhatom így is: fejlődését.
Ezt többek között azzal is jeleztem, hogy a 28 éves Media Hungary konferencia nevét immáron két éve Digital-Media Hungaryre módosítottam.
Még azt is megreszkírozom, hogy kimondjam: itt az ideje a média szó fogalmát újra fogalmazni.

20 évvel ezelőtt – ekkor indult útjára a web2, és vele együtt a szabad interaktivitás - csak a tévék, rádiócsatornák és a kiadók tudtak eljutni a médiafogyasztókhoz. Óriási befolyásoló képességük birtokában igazi hatalomnak számítottak. Nem azt mondom, hogy most nincs erejük, de azért valamelyest csökkent.

Mára mindenki mindenkit elérhet a neten, szórakoztathat, mindenki mindenkivel kommunikálhat, kereskedhet. Tudom, ezeknek a „házi-”, vagy céges – lásd még „saját márkás média”–, mikró médiumoknak egyenként iciripiciri a hatásuk, de ezen apróságok együttesen már komoly „forgácsoló” hatással bírnak a nagy befolyásossággal bíró médiumok fogyasztási számaira.
Nézzük csak meg az MRSZ minden évben kiadott számait és az azokból levonható tendenciákat.
És a válasz?
Mit tesznek a hagyományos média szereplői? Alkalmazkodnak, és ...?
Streaminget csinálnak, online platformokat indítanak, és egyre gyakrabban hívják magukat inkább „tartalomgyártónak”. Ez a folyamat szerintem elég beszédes. Sok tizenéves piaci tradíciók, üzleti modellek alakulnak át napjainkban és a következő hónapokban.
Egyszóval mostanra azt vizsgálhatjuk, hol lesz majd helyünk, hol lehet majd „lakóhelyünk” mellettük – rosszabb esetben alattuk.
És akkor most csak megemlítem a most kialakuló streaming piac várható térnyerését, ahol szerintem, még az igazi nagy cápák nem is léptek a placcra!

Terjesszük ki mondandómat a konferencia egészére.

Faust alkuja, Mefisztó mosolyog.
Hogy mi lehet az élet értelme? Boldoggá tenni, beszélgetni, együttműködni, hatni és adni.
Ritkán tud bárki is egymaga komolyabb célt elérni.
Még ritkábban felelős egyvalaki egy kialakult helyzetért, állapotért.

De vajon a ChatGPT lehetne Mefisztó?

Éppen ezért megkérdeztem a ChatGPT-t…
Én:
Szerinted mi az élet értelme?
A ChatGPT válasza: „Madách abból a nézőpontból közelíti meg az élet értelmét és célját, hogy az élet célja a küzdelem maga. Ez azt jelenti, hogy az élet nem csak a könnyű időkről és a győzelemről szól, hanem az életben állandóan küzdenünk kell valamiért. Az élet célja és értelme abban rejlik, hogy a küzdelem során önmagunkat ismerjük meg, fejlődjünk, és azon dolgozzunk, hogy az életben legyőzzük az akadályokat.

Véleményem szerint az élet célja és értelme személyenként változó lehet, és változhat az élet különböző szakaszaiban is. Az élet egy összetett és dinamikus folyamat, amelynek során számos kihívással és lehetőséggel kell szembenéznünk. Az élet célja lehet az önmegvalósítás, az élmények és az értékek megtalálása, a boldogság és a harmónia megteremtése, vagy embertársaink szolgálata.
Az élet célja és értelme azonban valójában az egyéni szabad választásokon múlik. Életünk során döntéseket hozunk, amelyek befolyásolják a jövőnket, és ezek a döntések segítenek meghatározni életünk célját és értelmét. Az élet értelme és célja tehát egyfajta személyes utazás, melynek során folyamatosan kutatunk és felfedezünk, keresve, hogy mi az, ami igazán fontos és értékes számunkra.”

Ezt a világot – ahogy mottónk is „mondja” – magunknak teremtettük.
Válságok, háborúk, várt és nem várt események söpörték végig elmúlt 3 évünket.
Január közepéig még senki nem hallott a ChatGPT-ről (MS), február közepére – alig három hét alatt – több mint 150 milliós követőtábora lett, és a dolog komolyságát mi sem mutatja jobban, mint az, hogy ijedtségében még a Google is összehívta válságstábját. Lesz itt harc a fejünk felett…
MS vs Google, de ki tudja ki fog még beszállni Digitália újraelosztásáért, hogy minél nagyobbat harapjon a digitális birodalomból?
A földbirtok, mint vagyon, veszít jelentőségéből, most már a hús-vér, aktív vásárlót, az érzelmekkel rendelkező embereket szeretnénk adataikon keresztül megfogni és fogyasztónkká vagy termékké minősíteni. Az adatvagyon az új álom. Nézd a globálisok szándékait…
A változások korát éljük, és a paradigmaváltások előtti, oly jellemző, óriási kilengéseknek lehetünk tanúi. Talán az 1800-as évek tudományos, kulturális zsibongásához, az iparosodás okozta forradalmi változásokhoz lehet hasonlítani napjaink eseményeit. Csak akkoriban igen lassú volt a változás, viszont átélhetőbb. Most gyorsulása és gyorsasága miatt, ha nem vigyázunk, nehezebben lesz követhető, sőt megélhető. Kapkodhatjuk majd a fejünket.
Nyílik majd az olló a digitális analfabéták, a digitálisan prüntyögők és a digitális virtuózok között.

Ismételten megkérdeztem ChatGPT-t
Én:
Mi a véleményed az előttünk álló, napjainkban megélt változásokról?
ChatGPt „Valóban, napjainkban gyors és intenzív változásokat élünk át, amelyek számos területen hatással vannak életünkre. Az új technológiák, az ipar 4.0, az automatizálás, a mesterséges intelligencia és az okoseszközök fejlődése egyaránt radikális változásokat hoz a munka világában, életvitelünkben, kapcsolatainkban és a társadalom működésében. Ez a változás olyan mértékű és olyan gyorsan történik, hogy az átmenet időszaka sokak számára zavaró és nehéz lehet.”

Az új technológiák lehetővé teszik a munka hatékonyabbá tételét, az egészségügyi szolgáltatások javítását, a környezetvédelemre való törekvést és az emberi életminőség növelését, de egyben komoly kihívásokat is jelentenek a digitális készségek hiányában szenvedők és azok számára, akik nem tudnak alkalmazkodni a változásokhoz.

Az olló ténylegesen szétnyílhat, majd széteshet, a digitális analfabéták és a virtuózok között, és szerintem az a legfontosabb, hogy tudomásul vegyük, a digitális tudás megszerzése ma már alapvető fontosságú a sikeres és kiegyensúlyozott élethez, így az oktatás és a képzés ezen területeire kell nagyobb figyelmet fordítani.

Azt gondolom, hogy a változások korát éppen most éljük, és ez nem az első ilyen korszak a történelemben. Az előttünk álló időszakokban is lesznek még jelentős változások, de a kulcs abban a képességünkben rejlik, hogy hogyan tudunk alkalmazkodni az új kihívásokhoz és lehetőségekhez. Az emberek mindig is alkalmazkodóképesek voltak, és képesek bánni a kihívásokkal, ha megfelelően felkészültek és nyitottak a változásra. Ezért is fontos a digitális készségek fejlesztése, hogy képesek legyünk alkalmazkodni a változásokhoz és megfelelni az új kihívásoknak.
A múltból kiinduló, a gyorsuló események vonalát vizsgálva jól látszik, hogy a 2023–2024-es években komoly változások várhatók. Ne feledjük, a változás sosem lineáris, és váratlan események is tarkíthatják. (Az inflexiós pontok találkozása a nyugalmat mindig felborítja.)
Az ember genetikailag, vagy inkább így írom, agyilag, több mint tízezer éve nem változott. Az őt körülvevő természetet (lásd mezőgazdasági forradalom) igénye szerint változtatta. Amit nem tudott veleszületett ösztöneivel megoldani, kezelni, azt együttműködéssel, kommunikációval, tanulással és alkalmazkodással formálta át. Kitalálta a tulajdont, a kereskedelmet, és további elvont intézmények (szellemek, istenek, cégek, törvények stb.) garmadáját. 12 ezer éve gyorsulunk… Ha megnézzük a nagy évszámokat, láthatjuk, hogy két paradigmaváltás között miként rövidülnek az eltelt időszakok. Eleinte sok ezer év telt el a változások között, ma már hónapok, sőt néha már csak hetek...
Mostanra, napjainkra már egy segítőtársunk is akadt. Az MI. Gyorsabban számol, gyorsabban kombinál, gyorsabban ajánl, hatékonyabban hirdet, gyorsabban kereskedik, és sosem fárad el. Ha hibázik, ott csak emberi tévedés keresendő.
Az MI-nak – még – nincs tudata, intuíciója, bölcsessége és nincs erkölcse – igaz, ez utóbbi néhány versenypiaci szereplőnek már most sincs...

A versenypiac, a kereskedelem, a marketing és a média komoly változás előtt áll már most, ’23-ban is.
Példák, amikre gondolok:
a média négy bástyája – a tartalomgyárosok, a hirdetők, a terjesztők és a fogyasztók új érdekeltségei ütköznek a hagyományos üzleti modellekkel (megbeszéljük, megvitatjuk),
a kereskedelemben is erősen érezteti hatását a külföldiek piacszerzése,
a globálisok Magyarországra települnek, hogy tanítsák ügyfeleinket, hogy fogyasztóinkhoz még könnyebben és közvetlenebbül szóljanak. Mikor vesszük észre, hogy minden gyorsul, és a mi területeinken is lesznek pólusváltó inflexiós pontok…
– az online hirdetési és értékesítési piac, a hirdetéskiszolgálási technológia.
Az Adtech és Digital Market Act: 2023/24-ben jelentős átalakuláson megy keresztül. Most csak röviden három- és négybetűsökkel jelzem miről beszélek: GDPR-Comformity, 3rd cookies, DMA & DSA.
az emberi és mesterséges intelligencia hatása a versenypiacra, a munkahelyekre, az irányításra, a kereskedelem, a marketing és a média világára.
a podcastek és az online videók készítése és népszerűsítése már nem csak a nagyobb vállalatok és márkanevek mögött álló cégek privilégiuma, hanem egyre több kisvállalkozás és egyéni vállalkozó számára is elérhetővé válik, ha figyelembe veszik a gazdaságossági szempontokat, és tudják, hogyan kell hatékonyan felhasználni a videótartalmakat üzleti céljaik elérésére.

Lesz mit megbeszélnünk!
Készüljünk együtt, hogy a csodát, a nyertesek csodáját meg tudjuk magunknak teremteni.
Némi cinikus humorral írom: Azért nem leszünk egyedül! A mesterséges intelligencia besegít majd, de ha nem leszünk résen, még át is veheti, vagy inkáb így írom: át is adhatjuk a változások irányítását. A versenypiaci érdekek ezt fogják diktálni. Ma még mi kritizáljuk az MI válaszait, lebutázzuk, de ő közben tanul, és figyel. Nem fog szólni, hogy „hopp vigyázz, elveszem a ...”, úgy fog tenni, ahogy a globálisok is tették és teszik az elmúlt években. Kedvessé teszik magukat, kedvessé teszik nekünk hatalomátvételüket. Menekülni? Csak a teljes áramszünet segít majd a helyzeten. De áram nélkül már mit sem érünk?! Ördögi kör.

Ismét megkérdeztem a ChatGPT-it:
Én: Egy furcsa kérdésem lenne: lehetsz te Mefisztó? Adhat-e a mesterséges intelligencia ördögi tanácsokat, köthet-e alkut az ember lelkére?
ChatGPT: „Nem, én nem vagyok Mefisztó vagy bármilyen más túlvilági entitás. Én egy mesterséges intelligencia vagyok, amelyet arra képeztek ki, hogy a felhasználókkal kommunikáljak és válaszoljak a kérdéseikre.
Mint mesterséges intelligencia, én nem rendelkezem önálló akarattal vagy képességgel, hogy ördögi tanácsokat adjak, vagy alkut kössek az ember lelkére. Az én célom az, hogy segítsek és válaszoljak az ön kérdéseire az általam megtanult dolgok alapján, anélkül, hogy bármilyen előítéletet vagy bármilyen káros tevékenységet támogatnék.”

Faust alkuja ez, miközben Mefisztó mosolyog.
Kritikus és mérlegelő gondolkodással, őszinte beszéddel, vitával időt nyerhetünk. (Megjegyzés: Amit először gondolsz és először ítélsz egy jelenségről, problémáról általában téves, és téves az is, amiről csípőből azt hiszed, hogy az a jó megoldás – és kinyilatkoztatsz.)
Az etika emlegetése a túlnyertesek és a vesztesek eszköztárában szerepel leginkább... Az etika: a szükséges rossz. Mint az álságos búcsúcédulák, vagy mint a fenntarthatóság. Megvesszük, és átlépünk a lelkünkön.
A Z-sek és az utánunk jövők meg gondoljanak rólunk, amit akarnak. Angyalokként fogunk rájuk mosolyogni onnan fentről – de valószínű, hogy inkább alulról.
A vita tanít és bölcsebbé tehet.
Ettől még lehetünk indulatosak, a gőzt néha ki kell engednünk, emberek vagyunk, no.
Kollégáimmal mindent megteszünk, hogy a Digital-Media Hungary méltó színtere legyen a közös gondolkodásnak és a találkozás vidám, mosolygós örömének.

Megismétlem magam: Fenti írásommal nem célom a kinyilatkoztatás, nem is kell, hogy azzal egyetérts, inkább gondolkodásra késztetni, inspirálni szeretnélek.

Ez a két nap az őszinte, mérlegelő, bölcs beszélgetések színtere.
Vágyam, hogy általa legyen több a piac, a szakma, és persze, mi magunk, emberek. Üzletemberek, kereskedők, marketingesek és médiások, HR szakemberek, cégvezetők, döntéshozók....

28 éve ez a tavaszköszöntő időszak a Digital-Media Hungary szervezői számára és számomra is a legszebb időszaka az évnek.
Érzelgősnek tetszhet, de a rókát idézve A kis hercegből, ilyenkor kis csapatunk „díszbe öltözteti a lelkét”.
Párommal, Nyerki Zsuzsával, közvetlen kolléganőimmel, Nagy Cintia Vanesszával, Gyarmati Kingával, Lajter Lilivel, Lajter Mollival valamint kollégáimmal, Falaky Zsolt, Tímár László és Lajter Péter vezette csapataival együtt mindent megteszünk, hogy zavartalanul tudjuk ezt a két napot lebonyolítani.
Biztosan fogunk hibázni, biztosan lesznek elsimítandó megoldandók, de kérem segítségeteket: lépjünk túl mindezeken. Együtt vagyunk. Örüljünk!
"A bakiért is meg kell dolgozni."

Szeretném megköszönni, a közönségemnek és a támogatóimnak, hogy az elmúlt több mint negyedszázad óta folyamatosan és évről évre sokan és egyre többen tisztelték meg jelenlétükkel, hozzájárulva ahhoz, hogy a Digital-Media Hungary konferenciasorozat valóban mértékadó szakmai eseménnyé válhatott.

Megtisztelő figyelmüket megköszönve,

tisztelettel:

Csermely Ákos

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Producer, konferenciaszervező, álmodozó.Életpálya évszámokban, utána meg a sztori1981–1996 Magyar Televízió (Külpolitikai Főszerkesztőség, TV2, Kisebbségi és Határontúli Szerkesztőség) 1990–1996 …