Kételkedj és gondold mindig tovább!

Kételkedj és gondold mindig tovább!
″Ne higgy feltétlen a szemednek, ne higgy az első gondolatodnak, adj időt magadnak és mindig gondold tovább!″ Csermely Ákos szavaival vette kezdetét a 25. Internet Hungary konferencia. A rendezvénysorozat megálmodója nyitóbeszédében visszatekintett az internet, a kereskedelem, a marketing és a média fejlődésének évtizedeire. Büszkén osztotta meg a konferencia létrejöttének történetét, amely mára megkerülhetetlen jelentőségű eseménnyé vált a piacon. Az alapító kitért a jelenkor centralizáció és szilánkosodás ellentmondónak tűnő jelenségére, a globális platformok piacokat lefoglaló térnyerése és arra is, miért éppen a fekete hattyú lett a mostani rendezvény szimbóluma.

“1996 elején jött az ötlet, hogy szervezzünk egy konferenciát, ahol megbeszélhetjük a frissen életbe lépő, Médiatörvényt. A feleségem ötlete volt, hogy legyen a neve Media Hungary. Ezzen időszakban vagyis 1995-től indult az internet, és '98 környékére azt vettük észre, hogy azokra az előadásokra sokkal többen mennek be, ahol az internetről van szó. És akkor jött a második „igen, drágám”: szintén a feleségem javaslatára 2000-ben, a Club Tihanyban megcsináltuk az első Internet Hungary-t” - idézte fel Ákos.

Kiemelte, az internet ekkor még leginkább csak új médiumként működött, ami a hagyományos médiát egészítette ki, ám hamarosan forradalmi változásokat hozott, mert az interaktivítás, vagyis a web2 elindulásával, a szélessáv terjedésével, azaz kb. 2002-től, a felhasználók saját csatornákat indítottak, saját közönséget gyűjtve maguk köré, és ezzel párhuzamosan terjedtek az ún. listing és e-kereskedelmi oldalak is.

"Chris Anderson 2006-ban írt egy Free című könyvet. Abban írja le az ingyenesség, a longtail, vagyis a szilánkosodás lényegét, és azt, hogy az emberek az üzletükkel, az életükkel önként fogják alávetni magukat a digitális birodalmak akaratának, láthatatlan törekvéseiknek. És ez most meg is történik: például a Youtube-nak, a Google-nek, az Amazonnak, a Tiktoknak önként adjuk át az adatainkat és az életünk irányítását, minden áldott nap elhagyunk valamicskét a függetlenségünből” - hangsúlyozta.

Filozófia nélkül nincs megértés:

Ákos szerint a világ és persze a digitális kor megértéséhez, a "jövőbelátáshoz" elengedhetetlen többek között történelem ismerete és a filozófiai gondolkodás. A gyors generációváltások és technológiai újítások megkövetelik, hogy komplexen, alapjaiban és összefüggéseiben vizsgáljuk a jelenségeket: “A filozófiát, a történelmet, a közgazdaságtant és a jelenkor piaci ismereteit és a fantáziát hívjuk legtöbbet segítségül, hiszen ahhoz, hogy a jövőbe tudjunk látni, vagyis például reális terveket legyünk képeses tervezni, végrehajtani, reális célokért, feltétlen és mindenképpen gondolkodnunk kell, tisztán kell látni a helyzeteket, felismerni az összefüggéseket, majd mindezt tovább gondolnunk. Ez nem megy ezen felsoroltak ismerete nélkül. Éppen ezért lett az egyik fő üzente a konferenciának "gondold tovább!”.

Csermely Ákos szerint ezt csinálták a görögök is amikor a logika és a bölcselet egyik  melegágyában létre jött a filozófia fogalma. Van egy óriási különbség az akkori és a mostani világ között: míg a generációváltások régen, több száz, akár ezer évig is eltartottak, most már alig tizenévig, és a generációváltásokkal együtt az attitűdváltások is megtörténnek. “Korunk fiataljai, akik most szocializálódnak, már a képernyőkön szocializálódnak, sajnos egyen-kockára. Ha nem tanulnak klasszikus történelmet, filozófiát, irodalmat, abból, hogy lesz az embernek fantáziája, hogyan épül, fejlődik az EQ, az empátia, az intuíció?! Ma már a hosszú távú gondolkodás nem húsz év, de még csak, meg merem kockáztatni, nem is öt év: talán három év, de inkább két év. Azok a nemzetek, munkahelyek, versenypiaci szereplők, akik el tudják képzelni az elképzelhetetlent, és arra lépéseket tudnak kitalálni, sokkal stabilabbak maradnak a jövőben. Mi kell a jövőbe látáshoz?! Tudás és fantázia, hogy tovább gondoljuk azt amit a mesterséges intelligencia, vagy inkább így mondom egyelőre mesterséges rabszolga adni képes nekünk. Képzeljük el az elképzelhetetlent, és adjunk rá válaszokat, tervezzünk! Értsük meg a "tudástranszfer lényegét, és a célállítás filozófiáját!”.

Fekete hattyúk megjelenése a társadalomban, a versenypiacon, a kereskedelmben a médiában és a marketingben.

Csermely Ákos ezek után kitért Nicolas Nassim Taleb elméletére is: “Fekete hattyú az a rendkívüli esemény, aminek az előzetes jeleit nem igazán látjuk, de amikor  az esemény "pofánvágás szerűen" megtörténik, akkor önmaga hatását is jócskán meghaladja. Természetesen ekkor már felismerjük, megértjük és felkiálltunk, "hát persze, ezt vagy ezt a a jelet észre kellett volna venni, minden logikus, utólag!”

Az idei Internet Hungary konferencia filozófiai alapjait is ez az elmélet határozza meg. Ákos példaként említette az internet felemelkedését, a 2001-es terrortámadásokat és a 2008-as pénzügyi válságot, amelyek mind-mind az ún. "fekete hattyú események" voltak.

“A kereskedelem is radikális változásokon megy keresztül. A globális digitális platformok egyre nagyobb hatalomra tesznek szert a határtalan digitális térben, ennek hatására például a hagyományos médiumok szerepe pedig ezzel párhuzamosan csökken. A Temu vagy az Alza új sikermodellt építenek, amelyben nemcsak a gyorsaság, minőség és ár számít, hanem az is, hogy mennyire tudják tiszteletben tartani az emberek idejét és kényelmét, és nem okoznak "holt-költségeket" a fogyasztóknak, vagyis az ügyfeleknek. A hagyományos média szintén nagy változások előtt áll, mivel egyre több reklámozó fordul a digitális platformok felé. A tévécsatornáknak egyre nehezebb lépést tartani az olyan globális platformokkal, mint a Netflix a közösségimédiaplatformok, mint a TikTok, a Facebook,  vagy a Youtube, amik elérhetőségben és tartalomábanban is, a fogyasztó döntésének pillanatában, egyenrangúvá váltak a hagyományos médiá tartalmaival szemben. A tartalom szilánkosodása kihívás elé állítja a hagyományos médiumokat egyaránt, és ez vissza hat például akereskedlemre, és a marketingre is. A marketing épp úgy veszélyben mint bármilyen más átalakuló szakma és piac."
Fel is teszi Ákos az előaádása végén a kérdést:
Hogyan függenek össze a piac, a kereskedelem, a média változásai, és például miképpen hatnak, alakítják át mindezen változók a hagyományos marketinget?”

A nyitóbeszéd végén Ákos köszönetet mondott három hölgynek:
- köszönetet mondott Szily Nórának, hogy 25 éve a konferencia állandó házigazdája, tudásának, szép magyar beszédének, folyamatos és megújuló felkészültségének, érzékenységének, és jellegzetes beszédhangjának.
- köszönetet mondott Hidvégi Krisztinának, a Lounge Group médiaigazgatójának, aki támogatta abban a törekvésében Ákost és csapatát, hogy a Covid időszakban, a szakma ne "széledjen szét”, hogy a lakásába bezárkózó szakmát, a piacot, valamelyest egyben tudja tartani, és ehhez elindította és lebonyolította a heti rendszerességgel jelentkező, összesen 55 élőadást megélt Reboot Hungary webinar-sorozatot, és a Visual Europe stúdióból élőben jelentkező Media Hungary-t és Internet Hungary-t. A produkciókon keresztül sikerült  szakmai kapcsolatok fenntartása, amely nem jöhetett volna létre többek között az Ő erkölcsi, szellemi és anyagi támogatása nélkül.

A beszédet egy különleges pillanat zárta: Csermely Ákos a színpadra szólította feleségét, Nyerki Zsuzsannát, aki ritkán, vagyis inkább sosem lép a színpadra, és megköszönte neki, Ákos szavaival élve, a "mindent", a türelmét, a szakmaiságát, a csendjét, a mosolyát és a beszólásait. "Ketten vagyunk mi így egyek!"- zárta az elérzékenyült előadó a meghatott közönség előtt az előadását.

A két napos esemény vidós összeállítása itt tekinthető meg:

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Rónyai Júlia

Londonban végeztem nemzetközi kapcsolatok, illetve nemzetközi újságírás szakon. Szabadúszó újságíró, kreatív szövegíró és podcast műsorvezető vagyok, többek közt a Digital Hungary, a HVG és a …