Sokkal nagyobb mértékben növekszik a mobil hirdetési potenciál, mint ahogy azt forintra lehetne váltani. Tavaly listaáron körülbelül 4 milliárd forint maradt bent a piacon. Többek közt erről is beszélt Földi Kata az IAB Mobil munkacsoport vezetője.
(Ez az interjúnk a 2016 őszi Internet Hungary konferencia előtt készült.)
– Korábban az IAB Mobil munkacsoport egyik fő tevékenységi köre a standardizálás volt. A mobil weben és az alkalmazásokban használatos bannerek méretére vonatkozóan ajánlásokat fogalmaztak meg a hazai hirdetők és médiatulajdonosok számára. A jövőben mire lehet számítani ezen a területen?
– Ahogy a kiadott ajánlás, úgy a kiadói kínálat is a 480 pixel szélességű bannerhelyeket preferelja. A Facebook Instant Article megjelenése okot ad a standard átgondolására, mivel az itt megjeleníthető felület maximális mérete 300x250 pixel. Kiadóknál stratégiai kérdés lesz, hogy új sales termékeket hoznak létre vagy megváltoztatják az eddig használt méreteket. Ebben az IAB nem foglalhat állást, viszont tény, hogy a 300x250-es banner legnagyobb előnye, hogy gyakorlatilag multiplatformnak tekinthető, hisz ez a formátum minden eszközön meg tud jelenni.
– Tavaly ősszel már a felnőtt magyar lakosság 67 százaléka használt okostelefont. Két év alatt 20 százalékos növekedést mértek. Mondhatjuk, hogy a mobil előretörése szinte közhellyé vált. De vele együtt nőnek a hirdetési pénzek is?
– Nőnek, viszont a mobil hirdetési potenciál sokkal nagyobb mértékben növekszik, mint ahogy azt forintra lehetne váltani. A probléma léptékét jól mutatja, hogy tavaly listaáron óriási összeg, körülbelül 4 milliárd forint maradt bent a piacon. Nem magyarországi jelenségről van szó, a nálunk nyugatabbra lévő országokban ugyanez a helyzet. Sokan gondolják, hogy új formátumok, rich média megoldások bevezetésével fel lehet piszkálni a piacot, amivel eljöhet a „mobil éve”, amit már olyan régóta vár a szakma. Ez azonban csak egy a lehetőségek közül.
– Tehát nem a rich média megoldások jelentik a „megváltást”?
– Fel kell tenni a kérdést, hogy a hirdetésekkel mennyire zavarjuk meg a felhasználói élményt. A forgalom-növelés jegyében az online reklámokat figyelemfelkeltőbbé lehet tenni, viszont közben jobb észben tartani, hogy a technológia ma már eljutott arra a szintre, hogy a hirdetéseket akár a mobilon is el lehet kerülni és le lehet tiltani. Fennáll a veszély, hogy a túlzottan sok, látványos hirdetés ellenállást vált ki a felhasználókból. A mobil munkacsoport egyfajta „tedd&ne-tedd” ajánlást készít segítendő az új formátumok bevezetését. Mondhatnánk, hogy érdemes olyan formátumot használni, ami más oldalakon is előfordul, hisz az ügynökségeknek és a hirdetőknek nagy könnyebbség, ha nem kell site-onként vagy platformonként egyedi kreatívokat gyártani, mert ennek komoly költsége van, ugyanakkor az is természetes, hogy a hirdetőkben ott az igény az egyedi megoldásokra. Nehéz megtalálni a mindenki számára kedvező arany középutat úgy, hogy azzal még a felhasználó is elégedett legyen.
– Az edukációnak milyen a szerepe lesz a csoport munkájában?
– Nyilván ezzel nem mondok újat: mindenki szeretne többet tudni a mobilról, nem csak technológiai, hanem hirdetői oldalról is. Úgy látjuk, hogy kifejezetten sokan szeretnének tisztán látni abban, hogy az egyes fejlesztéseknél böngészőre vagy inkább applikációra érdemes alapozni. Az edukációnak épp ezért fontos és folyamatos szerepe lesz a csoport munkájában. A workshopokhoz esettanulmányokkal és előadókkal is szeretnénk hozzájárulni. Ehhez persze olyan szakértőket kell találni, akik nem csak otthonosan mozognak a témában, de a tudásukat át is tudják adni. Ez is egy a kihívások közül.
– Említette, hogy a piaci szereplők többet akarnak tudni az app-okról. Ennek a területnek mekkora figyelmet szentelnek?
– Az applikációk auditálása is a középtávú célok között szerepel. Erre már csak azért is szükség van, mert ez a legdrágább mobil fejlesztési irány, ennek ellenére az egyes appokról a tartalomszolgáltatók a legjobb szándék mellett sem tudnak a böngészőkön keresztüli tartalomfogyasztásnál megszokott mélységű információt biztosítani a hirdetőknek: az oldalletöltésekről, és a közönség összetételéről sincsenek iparági szinten is elfogadott, megbízható adatok. Bízom benne, hogy ebben a témában elindulhat az egyeztetés a DKT-val, de nem egy 2016-ban befejezhető projektről beszélünk.
– Hogyan épül fel a működésük?
– Nemrég került sor az alakuló ülésre, amin négy területet határoztunk meg: a standardizálást, a rich médiát, az edukációt és az appok auditálását. Idén az első két témában már le akarunk tenni valamit az asztalra. Hogy ez adott esetben egy ajánlás lesz, vagy ennél mélyebb anyag, azt majd csak akkor látjuk, ha ezek a dokumentációk összeálltak. Az egyes területeket projektcsoportban kezeljük. Két ember el tud vinni egy területet, az anyagokat pedig a többiek véleményezik. Így fel tudjuk gyorsítani a munkát. Szeretnénk elérni, hogy az IAB munkacsoportjainak tevékenységében is egyfajta layerként jelenjen meg a mobil, ezért a csoport tagjai között felosztottuk a területeket. A dedikált felelősökön keresztül egyszerűbb a kapcsolattartás a munkacsoporttal is.
– Vannak hosszú távú tervek?
– Már maga az online is egy olyan gyorsan fejlődő ágazat, amiben hamar elévülnek bizonyos stratégiai gondolatok, illetve technológiai megoldások. Ez a mobilra pedig még inkább igaz. Ezért nehéz hosszútávban gondolkodni. Amiért mi folyamatosan igyekszünk majd tenni az az, hogy a mobil egyre inkább előtérbe kerüljön. A feltételek adottak: a formátumok gazdagságára, a tartalmi kínálatra vagy a technológia fejlettségére és eszközpenetrációra már nem lehet panasz.
– A böngészők ma már nem támogatják a flash-t, ezért a hirdetéseknél sokan kénytelenek voltak HTML5-re váltani. Könnyedén zajlott az átmenet?
– A váltás nem mobil specifikus. A HTML5 előtérbe kerülése akkor jelentene igazán pozitív váltást, ha nem növelné a kreatív fájlok méretét. De sajnos nem ez történik. Azt látjuk, hogy például a korábbi méretbeli 160k-s limit most 300k-ra módosult. Az edukáció itt is fontos szerepet kap. Az IAB oktatási munkacsoportja tervezi már a korábbi sikeres HTML5 workshopjának folytatását. Biztos vagyok benne, hogy a technológia mélyebb ismerete megoldást hoz majd erre a problémára is.
BEMUTATKOZÁS
Földi Kata
- Amióta az eszét tudja, médiás.
- Értékesített, marketingelt, majd 2005-ben digitalizálódott.
- Fejlesztett terméket, vezetett projektet.
- 2014 júliusa óta a CEMP Sales House elemzési és tréning vezetőjeként auditáltat, elemez, oktatásokat szervez, és megosztja, amit tud.
Földi Kata, IAB és CEMP Sales House |
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!
Kultúra