A koronavírus-járvány alatt sok folyamat felgyorsult, és míg a galériák és múzeumok kényszerből zárva tartanak, a kortárs alkotók új és közvetlen utakat keresnek a rajongókhoz. A blockchain alapú decentralizált rendszerek, amik közül a legismertebb a Bitcoin, az élet több területén is fontos változást hoztak.
Egyes szakértők szerint, a blockchain alapú művészeti eladások összértéke 2021-re elérte a 160 millió dolláros forgalmat.
Hogy mennyire bizarr világba érkeztünk, talán jól demonstrálja az Injective Protocol nevű cég akciója. A cég képviselője egy 30 millió forint értékű Banksy nyomatot semmisített meg, majd az akciót megörökítő videóból készítettek egy NFT-t, ami így az elégetett tárgy helyére lépve lett forgalomképes. Ezt a videó „alkotást” március 8-án árverezték el, és 394 ezer dollárért kelt el, ami 122 millió forint.
Az újdonságot elsősorban az jelenti, hogy a kripto titkosításnak és a decentralizált szerver-hálózatnak köszönhetően mostantól lehet digitális eredeti műről beszélni. Ha a Bitcoin a digitális arany, az NFT a digitális műtárgy, aminek garantált az eredetisége, a művész által meghatározott szabályok mentén lehet forgalmazni és tovább értékesíteni.
Weiler Péter képzőművészhez kötődik az első magyar kriptovalutáért kapható képzőművészeti alkotás is, ami március 5-én került fel a nemzetközi Mintable rendszerébe.
A Bitcoin áramfogyasztására rávilágító ironikus alkotás címe: Bitcoin bánya az Alföldön. Az NFT token, és a 80x80 cm vászonra nyomtatott kép egyben került 1 Ether-be, ami mai árfolyamon 560.000 forint. Az alkotást végül március 9-én egy ismert kortárs gyűjtő, Kacsuk Péter vásárolta meg.
„Digitális alkotóként közelről figyelem, hogy az online világban miként alakul át a művész és a befogadó közönség kapcsolata. A járvány következtében nem lehet kiállítást szervezni, a galériák és a múzeumok bezártak, de mi művészek alkotunk. A blockchain alapú művészeti platformokban nagy fantáziát látok.
Ez egy olyan nemzetközi közeg, mint az Instagram, csak itt a gyűjtői szenvedély vásárlásra is készteti a látogatókat. Fontos eleme az NFT-nek, hogy a művész a viszonteladásokból is részesedhet, így én, ha a képem vevője egyszer úgy gondolja, hogy értékesítené a Bitcoin bánya az Alföldön alkotásomat, akkor 10% jutalékot kapok majd abból a tranzakcióból. Ez egy paradigma váltás a kortárs kereskedelemben, ahol eddig a művészek legfeljebb az aukciós hírekből értesültek, hogy mekkora szorzóval keltek el újra a képeik” - mondta Weiler Péter képzőművész
„A következő állomás, hogy ismert művészek fordulnak az NFT világ felé, és szerintem még idén a nagy nemzetközi sztárok eladási rekordjairól fogunk hallani. Maurizio Cattelan Comedian című falra ragasztott banánja is mint forgalomképes műtárgy valójában egy dokumentum, ami egészen részletesen leírja, hogy hogyan kell egy banánt a falra ragasztani. Akinél ez a dokumentum van, azé ez az alkotás, amiért 120 ezer dollárt fizetett. Egy NFT-t le is lehet a képernyőről menteni, kifotózni, de a tulajdonosa mégis az, akinek a kripto-tárcájában ott van a kód” – fűzte hozzá Weiler Péter
„Az NFT galériákat böngészve elsőre sci-fi érzésünk van. Rövid animációk villódznak, Bitcon témájú crypto-art képeket látunk, harsány színekben forgó 3D alkotásokat és bármit, amit a Z generáció fiatal művészei megálmodnak. Új látásmód, amit új valutában, az Etherben lehet megvásárolni. Toplistán követhető, hogy kinek milyen eladásai, mekkora értékű képei vannak feltöltve a rendszerben. De ne felejtsük el, hogy a művészet örök, és csak az idő dönti el majd, hogy ezek az alkotások valóban maradandó értékkel bírnak-e. Az ötlet, a mondanivaló, a látásmód minden médiumtól független. Eddig az eredetiség megkérdőjelezhetetlensége tartotta a kézzel készült alkotásokat magasabbra, de ez az NFT-vel most először megváltozhat. A digitális művészek úgy érezhetik, hogy a médiumból fakadó hátrányok hirtelen előnyükre válnak. Érdeklődve követem, hogy ez a folyamat miként alakul majd” – tette hozzá Weiler Péter
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!