A stream korszaka. Az érzelmi linearitás vége.

A stream korszaka. Az érzelmi linearitás vége.
Albániában Edi Rama miniszterelnök fogadta, Olaszországban, Milánóban Zlatan Ibrahimovic tette próbára a focitudását. IShowSpeed, a streamer minden országban felbukkan most Európában az európa turnéja alatt, és mindenki igyekezett megtippelni következő úticélját. Az ő magángépe volt az elmúlt 5 napban a világ legtöbbet online trackelt repülőgépe. Többen nézték, hogy hová repül, mint Taylor Swiftet. Norvégiában olyan tömegjelenetet okozott, hogy rendőröknek kellett kimenekítenie az épületből.

De kik is ezek a streamerek? Streamer bárki, akinek a tartalomgyártási formája az élő bejelentkezés.

A Twitch plattform a streaming mainstream nevelőbölcsője és míg sokáig leginkább egy gaming kultúra orientált felület volt, ahol gamerek a játékfolyamataikat közvetítették élőben, mára a live streamek egy átfogó mainstream műfajjá váltak. A Twitch megmaradt jelentőségét tekintve fő specifikus streaming csatornának, de ahogy az élő bejelentkezések formátuma sokasodott, így vált az úgynevezett „irl ssteaming” (in real life-> való életben) az egyik legfelkapottabb tartalmi formává, úgy sokasodtak az élő adásokat streamereknek közvetítő plattformok is.

A korábbi generációk elszeparálódva, a lineáris átlátható érzések mentén szeretné azt a világot megérteni. Ami, azonban lehetetlen.

A generacionalizmus, azaz, a generációkra tagolás, generációk eltérő szemszögekből való rátekintése jelenségekre annak köszönhető, hogy mélyen önmagukban az emberek szeretnek diszkriminálni. Azt gondolni, hogy a csoport, ahova tartoznak különb, mint másoké. Ennyi a generációk elkülönítésének elméletének titka Martin Schröder, a Saarlandi Egyetem szociológia professzora szerint, akinek gondolatai kegyetlenül koppanak egy időben, amikor az identitások széthullása az érzelmi pólusok jelentőségét is megrengette, és az érzelmi és érzékelési sémák teljes átalakulását hozta.

A streamer működése azonban nem szűkíthető le a médiaeszközre és használatra. A koherencia, akár az érzelmi, akár a közösségi világban a képi koherencia nem elvárás már az új generációknál. Ez az új eltávolodás a lineáris érzelmi skálától vagy lineáris képi megjelenésektől az érzékelés és érzelmek teljesen „új normális” világát teremtette meg. Ezért tanácsolom márkáknak is: lépjenek be a szubkultúrák „veszélyes” világába, hiszen a lényeg, hogy legyél bent a játékban, érzékeljenek. Ne félj a mémesedéstől, hisz, ha mémesedsz, már valid karakter vagy a game-ben.

IShowSpeed hypeja 2022 elején kezdődött. Minden abból indult, hogy Ronaldo jellegzetes gólöröm felkiáltását és nevét rosszul ejtette ki, amiből valóban egy mém jelenség lett, és elkezdték a rosszul kiejtett “Ronaldo suii” mondatát ismételgetni. Hagyta, hogy nevessenek rajta, hagyta hogy mémmé váljon. A szeret - nem szeret lineáris tengelyei helyett a „benne van” vagy „nincs benne” az új szabály, ahol “ér” egyszerre kétfélét érezni. Speed-et felkarolta a közössége, és közös internetes cél lett, hogy találkozzon Cristiano Ronaldóval, akiért való rajongása internetes fenomén lett. Végül találkozott is vele, tehát egy közös movement lett abból, ami a kezdetekben mém volt .

Az alfa generáció egyre több időt tölt a TikTok, mint médium előtt, és egyre izgalmasabb érzés egyszerre szeretni és utálni, megrökönyödni és érdeklődni. Ez az új világ streamereinek érzelmi titka is. Egyszerre antropológusi és egyben gyermeki kiváncsisággal meg szerettem volna figyelni egyben és része szerettem volna lenni e pillanatnak, ahol felszakadt a való élet szövete.

Többszázan, akik ott voltak együtt léptek át Speed aurájába, és ragadtak sokan, csak követve az árt, érzelmileg egy computerjáték világában, hisz Speed-del közösen az utcán lenni annyira távoli a valóságtól, hogy a valóság szabályai megszakadnak, és szinte olyan, mintha mindenki egy videójátékban lenne. Egy másik dimenzióban, ahol Speed és a biztonsági őrei reakciói a szabályok, és azok érvényesek. Ahol Speed a főhős karakterként szeli az utcákat és, aki túl közel lép hozzá azonnal földhöz lesz lökve a biztonságiak által, mint egy játékban, ahogy az online megosztó és megbotránkozást okozó bécsi videókon a biztonsági őrei túlkapásairól is látszik. Hogy mennyire a játék részének lenni a szabály, innen jön a mai kor NPC (non playable character) elnevezés is az új generáció világában, ami bár negatív jelző, mégsem fontos benne az érzelmi viszonyulás. NPC nélkül nincs játék.

A megszokott érzelmi minták szétszakadása hozza el a mémesedés jelenségét is, hiszen egy mém karakter egy valódi érzelmi- vagy realitás-rendszerbe nem tud beilleszkedni. Egy mém karakter követésének nincsenek érzelmi következményei, mint elköteleződés, hiszen csak lebeg a realitások felett.

A streamereket, ha nézed, olyan mintha 0-24-ben egy tiktok videót néznél, sőt abban lennél magad is. Túlzó jelenetek, váratlan érelmi fordulatok, egyszerre érzed, hogy szereted és elitéled, emiatt folyamatos figyelemben tart, mindeközben látod és érzed, hogy nem jobb nálad, így haragudni sem tudsz rá.

A TikTok-on figurák, mondatok, helyzetek különböző kotextusok tudnak akár egy rövid videóban találkozni, az oda nem illő hang sem rökönyít már meg, hiszen az össze nem illő elemek adják meg a teljes történetmesélés sprektrumát.

A streamert mint foglalkozást nehéz besorolni. Mégis, ha egy stand up komédiás foglalkozását, ami korábbi generációk számára „értelmezhető“ kategória, elfogadjuk, akkor nem tagadhajtjuk meg egy streamer alkotói munkáját sem, hiszen felkészülés nélkül spontán órákon keresztül stand up minőséget, egy tervezett karaktert hoz. Ez a felnőtt és pusztán technikai magyarázat.

A srác adott helyzetekben és pillanatokban fura, megbotránkoztató és megosztó, egyszerre pedig kedves, földön ragadt és jótékonyságra ösztönzők egyes megmozdulásai.

Eközben elfogyott a sztárkultusz ebben a generációban, hiszen minden streamer a fiataloknak közeli életet kelt, “köztük jár”. Ebből az összeérő való élet-távoli rajongás paradoxonból keletkezik az, hogy adott esetben fiatalok nem tudja feltétlenül megkülönböztetni és elválasztani, hogy akár Speed karaktere és valódi személyisége adott esetben nem is találkozik. Ezért is alakulnak ki ezek a káosz jelenetek, mint az európai turnén is van.

Sokat beszélünk felnőtt konferenciákon a metaverzum párhuzamos valóságának kialakulásáról egyszer hamarosan, miközben az úgy nevezett “irl” (in real life -> való életben) streamerek egy ilyen online-offline, valós-hamis, párhuzamos valósági mesgyével operálnak. Létrejön egy streamben egy párhuzamos valóság, ami megragad az online show és a való élet között. A távoli Youtuber a képernyőn, akit egy fiatal akár évek óta követ, hirtelen ugyanazt a tartalmat, amiről híres lett, most is gyártja, de most épp a Széll Kálmán téren, ahol a fiatal néző reggelente az iskolába tartó buszra szokott felszállni. Amikor stream van, elveszhet az orientáció és a valóság fogalma. Az új generációkat körülvevő média térkép nagyon kedvez ennek a jelenségnek. Hiszen a Tiktok alapvetően történetek analógiájával dolgozik, nézzük csak meg a „POV:” videókat. Szokatlan, külső szemlélőnek összeköthetetlen párhuzammal kommunikál a realitásról az online térben. Elveszik a való élet része a való életnek. A stream pedig ezt is felülmúlja. Ha az utcán SPEED-del vagy, akkor a streamben vagy. Ott pedig mások a szabályok.

Trunk Tamás, új generáció szakértő

Szerző: Trunk Tamás, új generáció szakértő. Ősszel jelenik meg az Alfa Guide című harmadik könyve, a Márkák, Sneakerek, Z generáció, és a Kintsugi, a márkák hivatása című könyve után.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Trunk Tamás

Trunk Tamás



Kapcsolódó előadó: Trunk Tamás