Minden a kapcsolatokról szól
Bizonyára mindenki ismeri az „ismered X-et, Y férjét/feleségét”, vagy „ismered A-t, a B cégtől” kezdetű beszélgetéseket. Ilyenkor rendszerint információt szeretnénk kapni az illetőről, esetleg bemutatást szeretnénk kérni. Szűkebb körben jól működik a dolog, egyébként is, legtöbbször olyas valakit kérdezünk meg, akiről valahonnan tudjuk, hogy ismeri a „célszemélyt”.
Jóval bonyolultabb a dolog, hogy az illető távolabb esik a közvetlen hálózatunktól. Barátaink, rokonaink, munkatársaink fontos szerepet játszanak az életünkben, de ez a közvetlen hálózat csak korlátozott szerepet képes betölteni üzleti tevékenységünkben. Meg kell találnunk a módját, hogy eljuthassunk a távoli vizekre.
Hat lépés távolság
A hat lépés távolság elmélete szerint a Földön bárki kapcsolatba hozható bárkivel egy ismeretségi láncon keresztül, melyben a két végpont között maximálisan öt elem van. Erre állítólag Karinthy Frigyes jött rá, tisztán spekulatív alapon. (Láncszemek című novellájában, 1929-ben ezt meg is írta.)
Az elmélettel később többen is foglalkoztak, tudományosan Stanley Milgram amerikai pszichológusnak sikerült bizonyítania, 1967-ben.
Szép dolog az elmélet, ugyanakkor a gyakorlat azt mutatja, hogy szinte minden számunkra fontos embert elérhetünk 3 lépésben. (Magyarországon belül a 3. lépésre is csak ritkán van szükség. Engem naponta döbbent meg, hogy egész távolinak tűnő ismerőseim ismerik egymást.)
A LinkedIn tehát három szintet ismer. Az ismerősökét (1. szint), az ismerősök ismerőseit (ez a 2. tulajdonképpen a legfontosabb szint) és az ismerősök ismerősinek ismerőseit (3. szint), akiket általában nehéz és bonyolult elérni.
Mekkora a hálózatod?
Közvetlen kapcsolatba (elvileg) csak személyes ismerőseinkkel (1. szint) kerülhetünk, teljes hálózatunkba azonban beletartozik a potenciális 2. és a 3. szint is. Ebből következik, hogy minél több közvetlen kapcsolattal rendelkezünk, annál nagyobb lesz a hálózatunk.
Nekem a cikk írásakor 847 közvetlen kapcsolatom van, a teljes hálózatom pedig 7 711 673 emberből áll. Fontos megérteni, hogy ennek a rengeteg embernek a többségével soha nem kerülök kapcsolatba, viszont ha keresek valakit, akkor elég nagy az esélyem rá, hogy ebben a halmazban megtalálom.
Gyakran tapasztalom, hogy komoly szakmai háttérrel, számos korábbi munkahellyel rendelkező emberek csak 120-150 kapcsolattal rendelkeznek. Nehezen értik meg, hogy a LinkedInen nem azokat kell bejelölni, akikkel szívesen elmennének egy 2 hetes vitorlázásra, hanem akikkel névjegyet cseréltek (vagy cserélnének). Nem azért fontos, hogy elegendő (a LinkedIn szerint legalább 501) kapcsolatod legyen, hogy dicsekedhess ismerőseiddel, hanem hogy akkora hálózatod legyen, amivel valóban kihasználhatod a LinkedIn lehetőségeit.
A kapcsolatépítés gyakorlati kérdéseire még a LinkedIn használatának részletes ismertetésénél visszatérünk.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!