A digitalizáció már évekkel ezelőtt felforgatta a zenei világot – Az élőzésbe lökte a sztárokat a net

A digitalizáció már évekkel ezelőtt felforgatta a zenei világot – Az élőzésbe lökte a sztárokat a net
A Covid19 jó volt a vészforgatókönyvek tesztelésére. A kockázat még mindig nagy, de már biztos, hogy sok más fesztivállal ellentétben, idén lesz VeszprémFest. A főszervező, Mészáros Zoltán nem hisz a hibrid-bulikban, ráadásul szerinte a zenei világ digitalizációja csak tovább erősítette az offline koncertek jelentőségét.

Nem lesz Volt, sem Sound, és a nagy nyári, európai nagy fesztiválok szervezői is hallgatnak egyelőre. Ti mégis bevállaltátok, hogy megtartjátok a VeszprémFestet. Nem hazárdjáték ez?

Kockázatot vállaltunk, de az ültetett koncerteket már hivatalosan engedélyezték. Ráadásul nyár elejéről augusztusra toltuk a fesztivált, amit 5 naposra tervezünk át. 3 napot biztosan meg tudunk tartani, mert azok az ültetett rendezvények. Tény, hogy 2 nappal egyelőre mi is bajban vagyunk – azokon csak részben ültetettek, ott bulik is lennének a dühöngőben - az meg zenés-táncos rendezvénynek minősül, ami egyelőre tilos. De reménykedünk, augusztus még odébb van.

Ti voltatok túl bátrak, vagy a többiek gyávák?

Akik bedobták a törölközőt, azok többségükben zenés-táncos fesztiválokat szerveznek. A FeszprémFest célközönsége 40+-os, köztük nagyobb az oltottság és a hajlandóság is. A 18+os fesztiválokon ez nem mondható el, illetve azok egy része nemzetközi látogatókat vonz, és ott még nem tiszták a feltételek, hogyan lehet majd utazni, eljutni egyik országból a másikba. Mi ebből a szempontból is mások vagyunk: hazai vendéket várunk elsősorban.

Megváltoztatta a fesztivál-üzletet az, hogy az elmúlt egy évben korábban szinte elérhetetlennek tűnő koncertekre juthattunk el - a nappalinkban ülve?

Én ebből a szempontból optimista vagyok. A fesztivál az nagybetűs élmény, aminek a személyesség a lényege. És ezt még az sem tudja pótolni, hogy a kanapéról nézve 4K a kép minőség. Otthon lehet, hogy 100%-os a hangminőség, de nem ugyanaz a nappaliban ülni, mint mondjuk a Royal Albert Hallban. Remélem, hogy a jövő év már Covid mentes lesz, és szerintem hamar visszarendeződünk. Egy európai felmérése szerint a koncertlátogatóknak a 20%-a mondja, hogy a következő évben még nem akar offline koncertre menni, szóval azért az óvatosság sem árt.

Az élő közvetítés nem lenne jó megoldás ennek a 20%-nak, amíg teljesen megnyugszanak a kedélyek?

A streameléssel egy bizonyos szint felett több probléma is van a fesztiválvilágban. Hátráltatja a jegyértékesítést, és a jogi-szerződéses feltételek is nagyon nehézkesek. A kiadók és a menedzsmentek általában nem engedélyezik. Mindebben érzik az üzleti potenciált, nem rendezettek a viszonyok ezen a téren, ezért minél több jogot igyekeznek maguknál tartani, így a stream-et is. Még ahhoz is nehezen járulnak hozzá, hogy egy koncertből 2-3 számot felvehessünk. Mi sok fesztiválunkon készítünk felvételt, én tudom, ez egy agyrém, mire ezt a keveset is engedélyezik. Azért is szkeptikus vagyok az élő közvetítésekkel kapcsolatban, mert ahol jegybevétel van, ott az egy súlyos láb. Sok fesztivál és koncert esetében 80-% bevétel a jegyek árából jön. a VeszprémFest esetében ez alacsonyabb, nálunk a bevételeknek 30-40 %-a származik a jegyeladásból. De így is veszélyes lenne. Az már persze más kérdés, ha Sold Out egy koncert! Akkor már el lehet a közvetítésen gondolkozni. De! akkor is ott a technikai háttér! A hangminőség az élőzésben mindig nagy kérdés. Volt olyan fellépőnk, aki hetekig csuklóztatott minket egy felvétel hangja miatt is utólag. A helyszínen tudja a produkció kontrollálni, előzetesen ellenőrizni a hangot, de egy élő közvetítésben ez nem macerásabb.

Lehet, hogy furcsa a kérdés, de volt bármi előnye is a járványnak a fesztiválvilág életére?

Nem sok, maximum annyi, hogy a vészforgatókönyveinket, a reakcióinkat most élőben tudtuk tesztelni. Hosszútávú hatásai biztosan lesznek, sokan elhagyták a szakmát, de nem gondolom, hogy az a zenész, aki az elmúlt egy évben a gitárt szögre akasztotta, ne ugrana érte azonnal, ahogy meghívják egy koncertre. A vendéglátóipar és szállodák ebből a szempontból sokkal rosszabbul jártak. akik onnan elmentek, nem jönnek vissza ilyen könnyen.

És a digitalizáció? Hogy online is megtanultak bulizni a fiatalok, vagy hogy az idősebbek is kényetlenek lettek szörfözni a neten, ha kultúrára vágytak? Ez nem bolygatta fel a piacot?

A digitalizáció már sokkal régebben elindította a változásokat a zeneipar életében. Az online szolgáltatók és az ingyen, majd olcsón letölthető zenék miatt, a lemezipar összeomlása miatt olyan zenekarok, akik 20 éve ki sem léptek a kastélyaikból, és pusztán a lemezeladásokból milliókat kerestek, kénytelenek lettek leporolni a gitárjaikat. Az élőzenés fellépés mára újra az iparág motorja, és ez ugyanúgy igaz Madonnára, vagy akár a magyar zenészekre is. Felőlük is nagyon nagy nyomás érkezik most a koncertszervezőkre. Színpadra akar lépi mindenki. Európában nagyon erős a fesztiválpiac, és a zenevilág nagyjai is szinte 1-2 évente újra itt vannak. Különösen érvényes ez a popzenészekre, a jazz-re, és a world music-ra is.

A klasszikus zene ezzel szemben kevésbé outdoor műfaj, a hangszerek időjárás érzékenyek, amelyeknek nem mindegy például, hogy hány fokban, vagy milyen páratartalomban veszik ki azokat a tokjukból. A szimfonikus zenekarok, az opera, és klasszikus művészek esetében a digitális streaming például sokkal sikeresebb. A klasszikus zene előadása akusztikai értelemben sokkal érzékenyebb, és könnyebb élőben közvetíteni a Covent Gardenből, a Milánói Scalaból, vagy a MET-ből a legnagyobbakat is. És itt – ellentétben a pop és jazz, vagy világzenét játszó fesztiválokkal - nincs olyan nagy különbség a helyszíni, ültetetett, akusztikailag perfekcionista körülmények élménye és az otthoni között. A Live Met közvetítések például már a Covid előtt is sikeresek voltak.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Hegyi Nóra

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Televíziós műsorvezető-rendező szakán, és az ELTE esztétika szakán diplomázott. Több mint 10 év televíziós szerkesztés, riporterkedés és műsorvezetés (Híradó, Házon …