Néhány héttel ezelőtt a Verizon üzleti tervezés és elemzés témában tett közzé egy álláshirdetést a Facebookon, ami csak olyan felhasználóknak jelent meg, akik 25 és 36 év közöttiek, érdeklődést mutatnak pénzügyi területen és a fővárosban élnek vagy jártak ott a közelmúltban. A célzás tehát meglehetősen pontos volt, a Facebook felhasználók túlnyomó részének nem jelent meg, még az államon belül sem – számol be a Kitekintő.
Van rá törvény
Néhány szakértő szerint ez a gyakorlat egyértelműen ütközik az 1967-es, „Age Discrimination in Employment Act of 1967” nevű szövetségi törvénnyel, amely megtiltja a 40 év alatti jelentkezők kizárását az álláshirdetésekből.
A kérdés tehát valójában nem is az, hogy az adott álláshirdetés törvénytelen volt-e, inkább csak az, hogy ki a felelős annak megjelenéséért: csak a Verizon, azaz az álláshirdetést feladó szervezet vagy a Facebook is, ami rendszerében lehetővé tette, hogy a hirdetés csak bizonyos korcsoportoknak jelenjen meg.
A Facebook természetesen megvédte a gyakorlatát: „Felelősséggel használva a kor alapú célzás egy elfogadott iparági gyakorlat, ami segíti a vállalatokat a megfelelő munkaerő megtalálásában minden korcsoportban” – nyilatkozta Rob Goldman, a Facebook alelnöke.
Vérszegény magyarázkodás
Később, a ProPublica riportjának megjelenése után a Facebook egy részletesebb közleményt is kiadott, melyben úgy fogalmaznak: „önmagában az a gyakorlat, hogy a különböző korcsoportoknak különböző álláshirdetéseket mutatnak az olyan weboldalak, mint a Facebook vagy a Google, nem diszkrimináció — ahogyan az is elfogadott, hogy regionális újságokban vagy tiniknek szóló magazinokban is szerepelnek állásajánlatok”.
Ez az érvelés azonban jogi szempontból elég vérszegény, hiszen egy tinimagazinban megjelenő hirdetést – annak ellenére, hogy a célcsoport egyértelmű – ugyanúgy láthat egy idősebb ember is, a korcsoport alapján targetált webes hirdetés viszont eleve nem jelenik meg számára.
A LinkedIn már lépett
A Google és a Facebook egyelőre kitart álláspontja mellett és továbbra is befogadnak korcsoport alapján célzott álláshirdetéseket, a LinkedIn azonban a ProPublica megkeresése után változtatott rendszerén, és ma már nem enged olyan álláshirdetést feltölteni, ami kizárná a megjelenést bizonyos korcsoportok számára. Ehhez mindössze annyi kellett, hogy álláshirdetések elhelyezésénél beépítettek egy plusz lépést a folyamatba. Technikailag tehát könnyen megoldható, csak elhatározás kérdése.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!