Az újdonságok ellen nem védekezni kell – interjú Orosz Andrással

Az újdonságok ellen nem védekezni kell – interjú Orosz Andrással
Minél hosszabb távon meg kell határozni a vállalatok stratégiáját, és az újdonságok ellen nem védekezni kell, hanem megtalálni azokban a lehetőséget, véli Orosz András, a MOL Magyarország kiskereskedelmi vezetője. A marketing eszközöknek egyre nagyobb szerepük van az új szolgáltatások felmérésben és bevezetésében is, és a több milliós ügyfélbázis is kincset ér.

 

Orosz Andrással a siófoki Media hungary konferencián május 9-én 13.25-től a Kék teremben találkozhatnak. Előadásának címe: Ha a hegy nem megy Mohamedhez, avagy hol és mivel tudjuk elérni a fogyasztót.

– Hol szeretnének majd a jövőben vásárolni az emberek, a kisebb botoké vagy hipermarketekben, esetleg az átalakuló benzinkutakon?
– Egy kicsit messzebbről kezdeném ezt a kérdéskört. Az emberek számára egyre értékesebb az idő- Minden szolgáltatónak, kereskedőnek egyre jobb ajánlatot kell adni a vásárolnak, hogy őket válasszák, náluk töltsék az idejüket. A töltőállomás hálózatoknak bármilyen termék, szolgáltatás értékesítése kapcsán óriási előnye a gyors és egyszerű megközelíthetőség, a parkolás. Magyarországon közel 500 helyszínen vagyunk ott, ez kiváló kiindulási lehetőség. Hogy milyen szolgáltatásokkal töltjük meg ezeket a helyszíneket, a hagyományos üzemanyag értékesítés és shop mellett, számunkra a legizgalmasabb kérdés.

– A Shellnél is magyar szakember, Kapitány István vezeti azt a területet, ami a benzinkutak új típusú hasznosításával foglalkozik, mennyire úttörők a magyarok ezen a területen?
– Úgy gondolom, hogy a MOL bátran és innovatívan lépen ebben a kérdésben. Ismerjük és értjük a fogyasztói elvárásokat, trendeket. A kérdés ma már nem az, hogy mikor lesznek a technológiai innovációk elérhetőek, hanem az, hogy ezek közül melyiket és mikor tudjuk a vásárlóinknak nyújtani. Arra kell tudnunk választ adni, mikor lesz érdekes és izgalmas egy újdonság bevezetése, mikor akarják azt használni is a vásárlók.

– Elektromos autókhoz nem kell majd töltőállomás, de ha az üzemanyagcellás kocsik terjednek el, akkor igen. Mennyire lehet a jövőbe látni, ilyen trendekre felkészülni?
– Minél hosszabb távra szeretnénk látni, annál nagyobb a kockázat. A MOL ebben is bátor lépést tett, 2030-ig szóló stratégiát hirdettünk meg. Mi lehetőségnek látjuk azt, hogy a világ változik, és nem veszélyként. Kétségtelen tény, hogy egyre fontosabb lesz az elektromos hajtás, de ettől nem fognak a hagyományos fosszilis üzemanyagok eltűnni a következő 15 évben, bár szerepüket az alternatív energiaforrások csökkenteni fogják. Egy azonban biztos: az emberek fogják majd eldönteni, hogyan is fognak közlekedni. Számunkra pedig üzemanyaggal feltölteni egy gépjárművet jelenleg – és azt remélem a jövőben – is az lesz, hogy a MOL-hoz jönnek. Mi arra készülünk, hogy a trendeket folyamatosan követve megtaláljuk a helyünket. Évtizedek alatt elértük, hogy az egész régió domináns szereplői lettünk az üzemanyag ellátásban. A mi felelősségünk, hogy a cég a változó környezetben folyamatosan megtalálja az új lehetőségeket, és megőrizze pozícióit.

– Amikor új tevékenységben gondolkodnak, például új típusú termékeket értékesítenek, akkor a saját brandek létrehozása a jobb út, vagy már befutott cégekkel együttműködni, mint például az éttermeik esetén?
– A régióban a MOL-nak kétezer töltőállomása van, ezek közül a Fresh Corner brand már több százban megtalálható. Ez egy nagyon fontos márka számunkra, és ezt biztosan tovább fogjuk építeni. Számunkra az a cél, hogy egy megújult környezetben, magas minőségű széles termékkínálatot nyújtsunk. Az egyes töltőállomásoknál a saját márkánknál a helyi igényekhez tudjuk igazítani a kínálatot: van ahol ez  azt jelenti, hogy kávé és péksütemény van, máshol már étterem szintű szolgáltatások vannak. Új saját márkaként jelentünk meg a Fresh Corner Drive-val, ami tudatosan saját márka fejlesztés része. Ez más gyorsétterem láncok „drive through” szolgáltatásaihoz képest sok dologban eltér: mi egészséges és friss alapanyagból, prémium minőséget adunk.  Odafigyelünk például arra, hogy az autóba kiadott kávé olyan hőmérsékletű legyen, hogy azonnal fogyasztani lehessen, de gyereknek is készítettünk uzsonna menüket. Folyamatosan gondolkodunk azon, hogyan tudjuk a fogyasztó szempontjából vizsgálni a lehetőségeinket. Azt gondoljuk, hogy ami a fogyasztóknak a legjobb, az nekünk is a legjobb: nekünk az a jó, ha egyre több szolgáltatást lehet a töltőállomásokon igénybe venni, és így segíthetünk időt megtakarítani. Itt nem kell parkolóhelyet vadászni, ráadásul ingyenes a várakozás. Olyan új szolgáltatásokat fogunk bevezetni, amik erre az infrastruktúrára épülnek. A hálózat fejlesztése azt is célozza, hogy az emberek személete is megváltozzon, és sokkal inkább olyan szolgáltatóként gondoljanak ránk, ahol egyre több ügyüket tudják elintézni, és ez minél magasabb szintű vásárlói élményt okozzon.

– Milyen hatás lesz minderre, hogy már egyre több dolgot akarnak az emberek online elintézni, és nem személyesen?
– Ma már az online és offline világ szervesen összekapcsolódik. Már nem csak több csatornás fogyasztásról, hanem egy új típusú ökoszisztémáról van szó. Aki ebben ellenséget lát, az biztosan veszíteni fog, alkalmazkodni kell. De egy-egy online értékesítési csatorna sem elegendő a sikerhez. A vásárlók eldöntik, hogy például egy vásárlás melyik részét végzik online és offline. Mert az online ügyleteknek fizikai kapcsolata is van: ha az interneten megrendelek egy terméket, az inspiráció megszületésétől a vásárláson át a termék kézhezvételéig tart a folyamat. Egy valós infrastruktúra nagyon fontos ezért a látványosan növekvő online kereskedelem számára. A töltőállomások például kiváló átvételi pontok, így a webáruházak fejlődése nekünk előnyös.

– Egyre több cég lát fantáziát a szolgáltatásként nyújtott mobilitásban, a perc alapon bérelhető autókban. Eközben rohamosan közeledik az önvezető autók megjelenése rengeteg szabadidőt szabadít fel, ezekre milyen választ tudnak adni?
– A fogyasztói preferenciák változnak, telesen másképp közlekednek az emberek. El kell felejtenünk, hogy mi az üzemanyagot adjuk az autóba, mi a közlekedők domináns kiszolgálói vagyunk. A személygépjármű birtoklás helyett egyre nagyobb szerepe lesz az utazási szolgáltatásnak, ezt a trendet mi is felismertük, és ennek a kielégítésén dolgozni kell. Nyitott szemmel járunk az új ötletekkel kapcsolatban, így van ez az önvezető autók és a digitális szolgáltatásokkal felmerül igényekkel kapcsolatban is. A felszabaduló vezetési idő hasznosítására sok lehetőség lesz, az ezt segítő szolgáltatások egy részét mi magunk indíthatjuk, vagy másokkal közösen, de akár csak platformot nyújthatunk más szolgáltatásoknak, hogy ezzel segítsük ügyfeleinket. Minden, ami az úton lévők számára érdekes, azt nagyon közelről figyeljük. Úgy gondolom, a közlekedés és a mobilitás az egyik legizgalmasabb terület lesz a következő évtizedekben.

– A MOL-nak rengeteg ügyfele van, ez a big data korában rengeteg ügyféladatot is jelent, illetve a nagy ügyfélbázis fontos marketing eszköz is lehet a régióban, ennek hasznosítására vannak tervei?
– Valóban egy nagy adatmennyiség áll a rendelkezésünkre. A Multipont hűségkártya rendszert pont azért változtattuk meg úgy, hogy az a vásárlókat sokkal személyesebben tudjuk megszólítani. Mi is jobban meg tudjuk érteni, hogy ő nem egy a millióból, hanem tudjuk, milyen terméket szeret, milyen módon közlekedik. Az adatok segítségével a személyességet szeretnénk növelni. A big data az új szolgáltatások bevezetésekor abban tud segíteni, hogy már rögtön a vásárlói igényeknek megfelelően tudjuk azt kialakítani. Így azokat tudjuk megszólítani, akik számára egy adott szolgáltatás valóban érdekes és releváns. Ha úton is vagyunk, már akkor is szeretünk online igénybe venni szolgáltatásokat.

BEMUTATKOZÁS – dr. Orosz András

– Jogász és közgazdász.
– Karrierjét a bankszektorban kezdte: közel húsz évig különböző üzleti divíziók vezetőjeként dolgozott mind vállalati mind lakossági területen.
– Hosszú évekig volt a K&H Bank marketing ügyvezető igazgatója. – 2013 és 2016 között a Tesco országos marketing vezetőjeként dolgozott.
– 2016-tól a MOL Magyarország kiskereskedelmi területének a vezetője.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!