A home office-é a jövő?

A home office-é a jövő?
A munkaadók 48 százaléka azt mondta, hogy a home office-hoz a jövőben rugalmasabban szeretne hozzáállni – mondta el a New Land Media Kft. médiaigazgatója, Hidvégi Krisztina a Media-Digital Hungary konferencián.

Az otthoni munkavégzés egész idáig rengeteg előítélettel volt körbebástyázva. A munkaadók attól tartottak, hogy a távmunkásaik az idejük nagy részében mást se csinálnak, csak alszanak, sorozatokat néznek, vagy a netet böngészik. Látva a cégvezetők merevségét, az Egyesült Királyságban még pár éve egy olyan törvényt is hoztak, amely szerint ha az alkalmazottnak gyereke van és legalább 26 hete dolgozik a munkáltatónál, akkor joga van kötetlenebb munkabeosztást kérni.

A home office megítélése a mi régiónkban különösen rossz volt. Az itthoni helyzetre jellemző, hogy a múlt évtized közepén csak a budapesti irodabérlők 2 százaléka biztosított távmunkát a beosztottaknak.

A válaszadók harmada nem dolgozott korábban otthonról
Ám miután a koronavírus a feje tetejére állította a világot, a vállalatok kénytelenek voltak teljesen újraértékelni az otthoni munkavégzést. Sokan most tapasztalták meg először, hogy milyen is pontosan a home office. Mint egy friss felméréséből kiderült, a mostani helyzet minden harmadik válaszolónak egy teljesen új szituációt jelentett – mondta el a New Land Media Kft. médiaigazgatója, Hidvégi Krisztina a Media-Digital Hungary konferencián.

Mint a szakértő elárulta: a kutatásuk alapján a dolgozók tárt karokkal fogadták az új lehetőséget. Amikor a home office-t kellett jellemezni, rengeteg előnyt soroltak fel. Ezek között szerepelt, hogy a magánéletükre több idő jutott, kevesebbet kellett utazniuk, illetve hogy a munkájukat napközben jobban be tudták osztani. Ebben az új szituációban a felmérés résztvevői a sajtót is többet bújták. A járvány alatt összességében a médiafogyasztásuk 18 százalékkal nőtt.

Közben a netes szolgáltatások felé is sokkal nyitottabbak lettek az emberek. Olyanok, akiket eddig méregdrága kampányokkal se lehetett meggyőzni a netes rendelés előnyeiről, azok sokszor most a hétvégi bevásárlást is online intézték. A nagy kérdés persze az, hogy mi marad majd a home office-ból a járvány után? Hidvégi Krisztina elmondta, hogy amikor a jövőbeli várakozásaikat kellett ecsetelniük, akkor az alkalmazottak 60 százaléka az otthoni munkavégzésre terelte a szót. Úgy tűnik, hogy a változásra sok cégnél meg is van a nyitottság. Legalábbis a munkaadók 48 százaléka azt mondta, hogy a home office-hoz a jövőben rugalmasabban szeretne hozzáállni.

Van a dolognak árnyoldala is
Egy valami kristálytisztán látszik: abba az állapotba, amely a járvány miatt márciusban megszűnt, már nem lehet visszatérni. Az utóbbi hónapok bebizonyították, hogy rengeteg munkakört otthonról is el lehet végezni. Mivel az igény óriási, a cégek kénytelenek lesznek nagyobb hangsúlyt helyezni a távmunkára. Viszont fontos szem előtt tartani, hogy a home office nem csodafegyver. Több friss felmérés is rávilágít, hogy a munkavállalók egy része például a távmunkától magányosnak érzi magát, másoknál csökken a motiváció, de a legnagyobb gond az, hogy a home office-ban dolgozó alkalmazottak egy része nem érzi a határt a munka és a magánélet között. Ezzel egy friss amerikai kutatás szerint a tengerentúlon a beosztottak 22 százalékának volt problémája.

Komoly félelem az is, hogy a főnöknek nincs rálátása a távmunka miatt arra, hogy a közös projektekben ki mit vállal. Vannak, akik attól tartanak, hogy mindez az előremenetelüket hátráltatja.

A koronavírus alatt nehezítette az átállást a home office-ra, hogy eddig sok cég kifejezetten elzárkózott az otthoni munkától. Emiatt nem volt kidolgozva, hogy a távmunka milyen rendszerbe legyen beépítve és hogyan kerítsenek sort például a számonkérésre.

A szokás nagy úr
Egy amerikai elemzés szerint az USA-ban a cégek 50 százaléka a home office kapcsán semmiféle szabályrendszert nem épített ki. Amikor a miértekre kellett válaszolni, a vezetők nemigen tudtak konkrétumokkal előrukkolni. Általában az derült ki, hogy hozzá voltak szokva ahhoz, hogy az irodába mindenkinek be kell járnia és úgy érezték, hogy ezen kár lenne változtatni.

Pedig a jelek szerint a változtatás elkerülhetetlen: Amerikában a fiatal álláskeresők közel kétharmadánál az egyik fő szempont a munkahely kiválasztásánál, hogy a cégvezetés hogyan áll a home office-hoz. Ráadásul a járvány miatt most a távmunka népszerűbb, mint valaha. Az Egyesült Államokban például a pandémia előtt a szülők 46 százaléka akart rugalmas munkakörben dolgozni. Ez az arány most már a 86 százalékot is eléri.

Megtolta a videókonferencia-platformok szekerét a járvány
Annak, hogy a home office jelentősége nő, persze maguk a videókonferencia-szolgáltatók örülhetnek a legjobban.

Jellemző, hogy például a Zoom árbevétele az előző évhez képest február és április között 169 százalékkal nőtt. Ha a napi videomeeting-résztvevők számáról van szó, a Microsoft Teams-et is sikerült megverniük. Az elemzők szerint ráadásul hiába érhet véget egy éven belül a járvány, a videókonferencia-piac folyamatosan nőni fog. A várakozások szerint évente 9,8 százalékkal. Így pedig az ágazat mérete 2026-ra a 6,37 milliárd dollárt is elérheti.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Devecsai János

Szabadúszó újságíró