Elsőre remek ötletnek tűnik brandként részt venni vagy akár elindítani egy új, a közösségi felületeken terjedő kihívást. Főként azért, mert ezek virálisan mindig nagyot mennek, így érthető, ha beállunk az ingyen engagementért a sorba. Sajnos sok olyan tényező van, amit nem látunk előre jönni, vagy éppen nem vagyunk elég körültekintőek azokkal. Ha minden jól megy, egy challenge a like és megosztás cunami mellett közelebb hozhat minket a fogyasztókhoz, márkaképünket pozitív irányba formálhatja, erősítheti a kreatív, humoros, trendekkel lépést tartó brand arculatát.
De vannak olyan esetek, amikor márkaként nem hogy profitálni nem tudunk egy kihívásból, hanem arculatvesztés is történik. Ezekre hoztam most példákat!
1., Ha márkánk lesz a kihívás tárgya #birdboxchallenge
Ebben a hazánkban nem annyira felkapott kihívásban, a Netflix saját gyártású produkcióját kell remakelnie a felhasználóknak. Tehát, videóra venniük, ahogy bekötött szemmel közlekednek, és menekülnek a hangok elől, egyszóval: hülyeséget csinálnak. Nyilván eldurvult a kihívás, és sorra kerültek fel a videók, amikben veszélyes helyzetbe sodorták magukat a szereplők, netán meg is történt a baj, mint az alábbi esetben:
Sok challenge vadul el odáig, hogy veszélyessé válik a résztvevőre és környezetére. |
Először azt is hihetnénk, hogy maga a Netflix találta ki a kihívást, hogy népszerűsítse a filmet, de szerencsére nem ez történt, sőt megfelelő módon le is reagálta az esetet az amerikai médiaszolgáltató:
A Netflix gyors reakciója a #birdboxchallenge kapcsán |
2, Ha az influencer választ rossz kihívást
Mivel a legtöbb nagyobb cég együttműködik influencerekkel, muszáj említést tennünk azokról az esetekről, amikor egy együttműködés negatív irányba formálhatja a márkánkról kialakult képet. Például, ha az alapos és folyamatos monitorozás és nem csak követőszám alapján kiválasztott véleményvezér mégiscsak belekeveredik egy eleve negatív megítélésű, vagy eldurvuló kihívásba.
Logan Paul bevállal bármit! |
Sajnos nem mindig tudjuk előre, hogy partnerünk milyen egyéb tartalmakat tesz ki felületeire, ilyenkor mérlegelnünk kell, hogy akár egy sajtónyilatkozatban elhatárolódunk tőle és a jövőbeni együttműködésektől, vagy úgy ítéljük meg, hogy egy-egy ilyen esetnek nincs még kihatása a márkánk megítélésére.
3., Ha nem járunk utána a kihívás lényegének - #faceappchallenge
A márkáknak egy-egy kihívásban sokszor az a kihívás, hogy hogy valósítsák meg a hús-vér embereknek szóló feladatokat. Szerencse, hogy mára már a legtöbb márka valójában személyként definiálja magát, így hamar túllendül egy kis kreativitással ezen a problémán. A #faceppchallenge-t is sok márka meg tudta ugrani kreatívan, humorral fűszerezve, ám azzal nem biztos, hogy számoltak, hogy egy olyan appot sikerül vele akaratlanul is népszerűsíteniük, ami kifehéríti a fekete bőrű felhasználókat vagy éppen biztosítja a feltöltött képeink további, bármilyen célú felhasználást.
Az ASOS igazán kreatív módon használta fel a challenget, és szerencsére nem érte kritika, amiért részt vett benne. |
Az elrettentő példák ellenére a legtöbbször persze jól sül el, ha márkaként mi is csatlakozunk egy kihíváshoz. Hogy milyen előnyekkel jár ez, és miért érdemes bevállalnunk, az kiderült a "Már megint egy újabb social kihívás?!" című előadásból az Internet Hungary konferencia második napján.
Szerző: Körző Nóra, a HD marketing digitális, full marketing ügynökség social media tanácsadója
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!