Miért gondoljuk meg kétszer is, hogy részt veszünk-e márkánkkal egy újabb #challenge-ben?

Miért gondoljuk meg kétszer is, hogy részt veszünk-e márkánkkal egy újabb #challenge-ben?
Nehéz megjósolni egy-egy social media kihívás végkimenetelét, megítélésének alakulását, vagy éppen azt, hogy miből lesz széles körben elterjedő kihívás! Alapos megfontolást és kritikai hozzáállást igényel a kommunikációs szakemberektől, hogy eldöntsék, részt vesznek-e cégükkel a kihívásban, vagy éppen mit tegyenek akkor, ha akaratlanul is kialakult egy veszélyes challenge a márkájukkal kapcsolatban.

Elsőre remek ötletnek tűnik brandként részt venni vagy akár elindítani egy új, a közösségi felületeken terjedő kihívást. Főként azért, mert ezek virálisan mindig nagyot mennek, így érthető, ha beállunk az ingyen engagementért a sorba. Sajnos sok olyan tényező van, amit nem látunk előre jönni, vagy éppen nem vagyunk elég körültekintőek azokkal. Ha minden jól megy, egy challenge a like és megosztás cunami mellett közelebb hozhat minket a fogyasztókhoz, márkaképünket pozitív irányba formálhatja, erősítheti a kreatív, humoros, trendekkel lépést tartó brand arculatát.

De vannak olyan esetek, amikor márkaként nem hogy profitálni nem tudunk egy kihívásból, hanem arculatvesztés is történik. Ezekre hoztam most példákat!

1., Ha márkánk lesz a kihívás tárgya #birdboxchallenge
Ebben a hazánkban nem annyira felkapott kihívásban, a Netflix saját gyártású produkcióját kell remakelnie a felhasználóknak. Tehát, videóra venniük, ahogy bekötött szemmel közlekednek, és menekülnek a hangok elől, egyszóval: hülyeséget csinálnak. Nyilván eldurvult a kihívás, és sorra kerültek fel a videók, amikben veszélyes helyzetbe sodorták magukat a szereplők, netán meg is történt a baj, mint az alábbi esetben:

Sok challenge vadul el odáig, hogy veszélyessé válik a résztvevőre és környezetére.

Először azt is hihetnénk, hogy maga a Netflix találta ki a kihívást, hogy népszerűsítse a filmet, de szerencsére nem ez történt, sőt megfelelő módon le is reagálta az esetet az amerikai médiaszolgáltató:

A Netflix gyors reakciója a #birdboxchallenge kapcsán

2, Ha az influencer választ rossz kihívást
Mivel a legtöbb nagyobb cég együttműködik influencerekkel, muszáj említést tennünk azokról az esetekről, amikor egy együttműködés negatív irányba formálhatja a márkánkról kialakult képet. Például, ha az alapos és folyamatos monitorozás és nem csak követőszám alapján kiválasztott véleményvezér mégiscsak belekeveredik egy eleve negatív megítélésű, vagy eldurvuló kihívásba.

Logan Paul bevállal bármit!

Sajnos nem mindig tudjuk előre, hogy partnerünk milyen egyéb tartalmakat tesz ki felületeire, ilyenkor mérlegelnünk kell, hogy akár egy sajtónyilatkozatban elhatárolódunk tőle és a jövőbeni együttműködésektől, vagy úgy ítéljük meg, hogy egy-egy ilyen esetnek nincs még kihatása a márkánk megítélésére.

3., Ha nem járunk utána a kihívás lényegének - #faceappchallenge

A márkáknak egy-egy kihívásban sokszor az a kihívás, hogy hogy valósítsák meg a hús-vér embereknek szóló feladatokat. Szerencse, hogy mára már a legtöbb márka valójában személyként definiálja magát, így hamar túllendül egy kis kreativitással ezen a problémán.  A #faceppchallenge-t is sok márka meg tudta ugrani kreatívan, humorral fűszerezve, ám azzal nem biztos, hogy számoltak, hogy egy olyan appot sikerül vele akaratlanul is népszerűsíteniük, ami kifehéríti a fekete bőrű felhasználókat vagy éppen biztosítja a feltöltött képeink további, bármilyen célú felhasználást.

Az ASOS igazán kreatív módon használta fel a challenget, és szerencsére nem érte kritika, amiért részt vett benne.

Az elrettentő példák ellenére a legtöbbször persze jól sül el, ha márkaként mi is csatlakozunk egy kihíváshoz. Hogy milyen előnyekkel jár ez, és miért érdemes bevállalnunk, az kiderült a "Már megint egy újabb social kihívás?!" című előadásból az Internet Hungary konferencia második napján.

Szerző: Körző Nóra, a HD marketing digitális, full marketing ügynökség social media tanácsadója

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!