Marketing 2000 vs. 2023. Vitaindító, táblázatos írás az Internet Hungary-hez.

Marketing 2000 vs. 2023. Vitaindító, táblázatos írás az Internet Hungary-hez.
″A sikernek nem titka, hanem ára van. ″ (By Földes László) Miként alakult át egy marketingkampány célja, lebonyolítása, és ezzel együtt milyen átalakuláson ment keresztül maga a marketingszakma? Ezt a táblázatot alapvetően az Internet Hungary ″Aréna″ című fórumához, vitaindítónak készítettem, de több más, ehhez témához kapcsolódó egyéb programra is utaltam és linkeltem.

Amikor versenytársi környezetbe hívnak beszélgetni, mindig ajánlott azt elfogadni.
A diskurzusok által megismerni magukat a versenytársakat, a nézeteiket, a szakmát, az újdonságokat, felfedezni az új összefüggéseket, és igen, a hallottak alapján tovább kell  kombinálni és tovább gondolni, hogy merre halad a piac, és persze versenytárs.
(Egyedül csak a másolóktól tartsunk... Azok nem tanítanak, nem építenek, inkább csak a mortizálnak, rombolnak.)

Az alábbi vitaindító sorok és táblázat az október 3-4-én, az Internet Hungary-n megrendezésre kerülő:
Aréna: Marketing 2000 vs. 2023.
fórumbeszélgetéshez készítettem. (KLIKK)- De ajánlok egyébb kapcsolódó programsorozatokat is. 

Próbáljunk meg együtt visszatekinteni
, miképpen változott az elmúlt valamivel több mint negyedszázadban – az általam szervezett konferenciák tükrében – a marketing- és a médiavilág, és vonjunk le következtetséeket magunkban, majd vitassuk meg az Internet Hungaryn!

(Figyelem írásomat rövid reklámmal szakítom meg: A konferencia műsortükre itt tölthető le, a részletes programja PDF. formátumban itt)

Vitát gerjeszteni jöttem.
A fő kérdésem tehát, hogy miképpen változott meg a marketing- és médiapiac az elmúlt valamivel több mint negyedszázadban?
Ha ezen alapkérdésére röviden kellene válaszolnom, akkor ezt így fogalmaznám meg:
A marketing- és médiapiacok üzleti modelljei vagy 100 éve szinte mozdulatlanok, szép lassan az idő és a világ is elhaladt felettük. A tradíciók (bármilyen értelemben) most már visszahúznak, lassítanak, sőt, lehet, hogy a porba is lelöknek.

Figyelem! A versenypiac nem tiszteli a múltad!

A tömegmédiát – sok ember egyidejű elérése – a tömeges, de végletekig szilánkosodó médiarendszerek váltják fel. Mára maga a média fogalma is átalakult, manapság teljesen mást jelent, mint mondjuk akár csak 5 vagy 10 éve.
A lineáris gondolkodást és üzletmenetet is felváltja a rendszerben gondolkodás: ha úgy tetszik, a többdimenziós látás képességének erőteljesebb kifejlesztése, gyakorlása a versenypiacon szinte kötelező...
A kiváló üzleti érzék állandó gyakorlása és az éves, vagy hosszabb távú üzletkötések mellé (helyett?) mind gyakrabban az up-to-date és a rugalmasság igénye lépAz azonnaliság és a nyitottság képessége felértékelődik.

Egy új marketingszakma van kialakulóban, vagyis, a régi van erőteljesen átalakulóban.

Az alkalmazkodás képessége a ma követelménye.
El kell fogadni, hogy a 100 éves üzleti tradíciók akár 24 óra alatt is megváltozhatnak.

Alább egy vitaindító összehasonlító táblázatot készítettem, amely összefoglalja a 2000-es évben és a 2023-as évben jellemző marketing/médiarendszerek átalakulását.

A táblázatnak azt a címet adtam (Földes László verse alapján):
A sikernek nem titka, hanem ára van.
De, mielőtt megvizsgálnád táblázatomat, megkérlek, próbálj meg erre a kérdésre (is) válaszolni:
Vajon lehet-e a marketingszakmát – akárcsak az orvosi, biológiai, vagy társadalmi szakmákat – tudományosnak minősíteni akkor is, ha annak szinte minden egyes alkotóeleme megváltozott az elmúlt tizenévben, vagy inkább így írnám, napjainkban?

Vitaindító táblázat
Marketing (és média) 2000 vs. 2023. Vitaindító táblázat - Készítette: Csermely Ákos

... és ami nem fért a táblzatba, de nem győzöm eleget hangsúlyozni:
Hamarosan itt az újabb nagy változás, a - véleményem szerint legeslegnagyobb gond-, hogy itt van a nyakunkon, hogy miképp hódonak be előbb a hirdetők, majd a médiumok minden eszközhasználatukban a globálisoknak, és ez milyen változásokat hoz 2024-25 marketingjében. Illetve mi lesz utána, amikor már teljesen monopolhelyzetbe kerülnek ezek az óriások, és kényük kedvük szerint döntenek majd a médiumok, a marketing és így a kereskedelem sorsáról is...

A VITAINDÍTÓ következtetésem:
A jövő képlete mindinkább érvényesülni látszik: B2B-B2C=D2C   D2C-H2H=A2A

A magam részéről nagy cezurának érzem a marketing-történelemben, az online megjelenését
.
Ha eszerint is vizsgáljuk a különbségeket, akkor a hagyományos – egy-egy – médium teljes közönségével számolt a marketinges, és összeadta a médiumokat a célközönség elérése érdekében, ma közönségmix, szabadon válogathatok az internetezők között, teljesen mindegy, hogy milyen médiumot olvasnak, ráadásul minden alkalommal az egyetlen userrel állok szembe. Eldönthetem, hogy neki mit és milyen módon próbáljak el valamit eladni.
(Ajánlom megtekinteni  "A marketing átalakulása" című fórumunkat KLIKK ide)
(Lásd még perszonalizáció és hiper perszonalizáció, és korcsoportok időszerű változtatása. (A mostnai Internet Hungary itt foglalkozik ezzel a kérdésel:
"Új korcsoport meghatározások: 20-30, 30-40, 40-50, 50-60, 60-70. Gyorsuló világ, korcsoportok szocializációja, változó attitűdjei és bevásárló kosarai. A socialis befolyásolás művészete. KLIKK.)

A szilánkosodás okán a média befolyásoló képessége, és annak fogyasztói az évek során kezdenek a háttérbe szorulni, a ma egyre jobban előtérbe kerülő programmatic megoldások, hogy mindegy milyen felületeten, médiumon csípem el a vágyott célcsoportomat. Hagyományos alapon statisztika módszerekkel tudtuk az eredményességet kontrolállni, ma az internetet (is) hordozó informatika bármit le tud mérni, akár a "köszönöm a vásárlást" oldalig tudja követni a felhasználót.

A pontos célzást régen például márkalapokkal lehetett elérni, most meg ezer IT-eszközzel. Amíg hagyományosan mindig egy pontból szórtuk a reklámüzeneteinket egy népes vagy még népesebb csoportnak, most egyedileg megcélozhatod az egyént, azt az egy embert, aki éppen "Veled szemben" internetezik.

(Figyelem, írásomat rövid reklámmal szakítom meg:

Az MI és a marketing és kereskedlem szekció itt(KLIKK),
az E-kereskedelem szekció itt indul: KLIKK!)
A felnövekvő új médiatipus a RETAIL MEDIA , október 4-i szejkciónk az itt nézhető meg KLIKK)

A reklám után vagyunk, mot folytatom írásomat:
Az jut most az eszembe, hogy ha elvész a 3.party cookies lehetősége, akkor nem biztos, hogy nem lesz egy visszalépés, lehet, hogy újra az olvasott média szerint választhatsz csak célközönséget, egy sor dolgot elölről kell kezdeni, érdemes már ma erre is gondolni. Az erről szóló szekciónk itt tekinhető meg. DATA HUNGARY teljes programja ITT

A táblázat előtt feltett kérdésemre, miszerint
„Lehet-e a marketingszakmát tudományosnak nevezni?”
kérdésre az én válaszom:

„Igen, lehet tudományosnak nevezni a marketinget is. De kizárólag annak, aki nem csak beszél, hanem tesz is saját és szakmája okulásáért. Kutat, fürkész és keresi az új összefüggéseket.
Aki ezt nem teszi, az nem titulálható tudományosnak, nem lehet »újmarketing alkotó«”.

Tiszta szívemből és szeretetből írtam a fenti anyagot, mert tisztelem a szakmámat és tisztellek benneteket. Ezért igyekeztem ezúttal (is) inkább provokálni, hogy együtt tanuljunk, beszélgessünk, diskuráljunk. Igen, október 3-4-én az Internet Hungary-n!

Tisztelettel és barátsággal
Csermely Ákos
Ps.:(A konkurenciád biztosan ott lesz! És Te?)

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Producer, konferenciaszervező, álmodozó.Életpálya évszámokban, utána meg a sztori1981–1996 Magyar Televízió (Külpolitikai Főszerkesztőség, TV2, Kisebbségi és Határontúli Szerkesztőség) 1990–1996 …