Kiüvöltött vélemény – Mikor és mit kérdezzünk?

Kiüvöltött vélemény – Mikor és mit kérdezzünk?
Minden márka szeretné azt hinni, hogy az ügyfelei szívesen töltik kérdőívek megválaszolásval az időt. Ám nagyon nehéz az emberek érdeklődését felkeltető, véleményt kutató alkalmazást kitalálni, de erre is jó megoldás lehet a natív - véli Szabó Zoltán, az Index tartalomfejlesztési vezetője.

 

Szabó Zoltánnal az Internet Hungary konferencia második napján, szeptember 27-én két alkalommal is találkozhatnak:
2017. szeptember 27. 11:40–11:50 Ügyfélkapcs. szekció
2017. szeptember 27. 14:55–15:30 Adat-reklám szekció
– Mennyire szeretik a felhasználók, az ügyfelek, ha keresik őket a cégek, megkérdezik a véleményüket?
– Újságíróként elmondhatom, hogy nem sok dologhoz értek, de úgy gondolom, kifejezetten jó ügyfél vagyok. Na, azt azért nem mondanám, hogy én vagyok az ügyfelek Steve Jobsa, de hozom az unalmas  középszert. Pont annyit fogyasztok, és pont olyan lelkesen, mint a Meki kuponokat a kopott farmer zsebébe gyűrő nagyátlag, és pont annyira érdekel bármilyen cég, ami nekem el akar adni valamit, mint bárki mást. Semennyire. Lehet, hogy a cégek azt hiszik, hogy fontosnak gondolom majd magam, ha megkérdeznek az új szlogenjükről vagy árpolitikájukról, de azért leginkább olyan érzésem van egy-egy ilyen telefonhívás alatt, mint amikor a rég nem látott másodunokatestvér hétfőn délelőtt azzal talál meg, hogy van egy remek lehetősége a számomra, és mi lenne, ha megmutatná nekem a jövőt, de legalábbis pár akciós edénykészletet. Nem az én dolgom, hogy egy-egy céget hátba veregessek, hogy milyen jól végzi a dolgát, az én dolgom az, hogy vörös fejjel üvöltsek velük, ha valamit elrontanak.

– Milyen csatornán érdemes megkeresni az embereket?
– Attól függ, hogy valódi választ akarunk-e hallani. A céges telefont üzemeltető szolgáltatónál például én, mint egy kiemelt VIP szerződés nagyon kiemelt és fontos ügyfele, semmit nem tudok elintézni, mert a flottaszerződés értelmében még ahhoz is a kapcsolattartóra és a 12 jegyű titkos kódra van szükség, hogy megtudjam, mi is a telefonszámom. Minden sikertelen ügyintézés után jön viszont tőlük egy SMS, hogy 1 és 10 között mennyire vagyok elégedett az ügyfélszolgálattal. Én mindig visszaküldök egy hatalmas nullát, és soha sem történik semmi. Talán mert a nulla nem 1 és 10 közé esik?

– Érdemes a vélemény kikérését valamilyen jutalomhoz kapcsolni?
– Biztos, hogy többen válaszolnak, ha jár a véleményükért valami cserébe. A kérdés csak az, hogy mennyire torzul a felmérés eredménye, ha mindenki csak azért mondja el a véleményét, mert a végén kap egy szájzuhanyt.

– Mennyire szeretik az olvasók az Indexen a felméréseket, amikor szavazhatnak?
– Igen, az olvasók nagyon szeretnek odabökni, hogy akkor most Orbán Viktor, Gyurcsány Ferenc, vagy esetleg Csubakka. A mennyire kérdésre így hirtelen nem tudok válaszolni, de vélhetően jobban szeretik, mint Kim Dzsong Unt, és valamivel kevésbé, mint Palvin Barbara részeg mellbimbó-villantását.

– Mennyi kérdésre van türelme válaszolni a felhasználóknak?
– Adekvát lenne a válasz, hogy legfeljebb négyre, de persze függ attól, hogy miben kérjük ki a véleményük. Egy biztos: az unalmas demográfiai adatok megadását rövidre kell zárni, mert senki nem szeret arra válaszolni, hogy hány éves, és hogy tervezi-e gépjármű vásárlását az elkövetkező egy évben.

– Hogyan lehet jobban meghozni a kedvüket egy kérdőív, felmérés kitöltésére?
– Biztos vannak technikai megoldások, jobb ha tudjuk, hogy hol is tartunk, ha már belevágtunk, ezért egy progress bár vagy egy százalék jelző biztos segít, hogy ne adjuk fel. De valójában a kérdőív is akkor működik, főleg a neten, ha van tartalma, ha érdekes olvasmány, vicces, vagy legalább megtudunk belőle valamit.

– Érdemes lehet ajánlatokat, reklámokat kapcsolni egy-egy felméréshez?
– Az Index natív csapatának egyértelmű válasza az, hogy igen. Számtalan érdekes kérdőívet készítettek már megrendelésre, és az olvasók ezeket a kérdőíveket nem reklámként és még csak nem is unalmas kérdéssorként, hanem érdekes cikként olvasták és kattintgatták szét.

Bemutatkozás

- A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen kommunikáció és média szakra járt majd elvégezte az Eötvös Lóránd Tudományegyetem szociológia szakát.
- 2001-ben érkezett az Indexhez, előtte rövidebb ideig megfordult gyakornokként számos napi- és hetilapnál a Magyar Narancstól a Heti Válaszon át a Népszabadságig.
- 2011 és 2013 között az Index kultúra rovatának vezetője volt, 2013 januárjában közreműködött az Index2 közösségi címlap tervezésében
- 2014 óta az Index tartalomfejlesztési vezetője
Szabó Zoltán - Index

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter