Internet Hungary: Commerce Hungary - Másfél év előnyszerzés az e-kereskedelemben! Mire lesz elég?

Internet Hungary: Commerce Hungary - Másfél év előnyszerzés az e-kereskedelemben! Mire lesz elég?
A covid alatt megszilárdult az e-kereskedelmi ökoszisztéma, a válalkozások többszörös forgalmi növekedést értek el. Megtanulták, hogy mire kell figyelni a jövőben elsősorban tervezési és rendelési számok alapján, és hogy a megfelelő logisztikai háttérrendszerek segítségével és a hatékony munkamegosztással egyszerűen fel lehet skálázni a hirtelen megnövekedetett csúcsteljesítményeket is. A Commerce Hungary szekcióban szó volt a határon túli terjeszkedésről, felhasználó igényekről és döntésekről és hogy meddig növekedhet még az e-kereskedelem?

Ki digitalizálódik gyorsabban?

A 2020-as év egyik nagy nyertese az e-kereskedelem, hiszen a piac tele volt igényekkel. Rédey Iván, a Dataweps country managere előadásában rámutatott a mobilhasználat változására: a hang alapú használatot átvette az adat- és videóalapú használat, a zene és filmek streamelése, a játék, messenger és természetesen a vásárlás. Kereskedelmi oldalról felmerül a kérdés, hogy ha majd nem lesz a covid, mint katalizátor, megmaradnak-e az igények az online vásárlásra vagy visszarendeződik a piac.

A vásárló és kereskedő fej-fej mellett, egymásra utalva haladnak egymás mellett. Beszélt a FiGitális (fizikai és digitális) vásárlási élmény fontosságáról, mivel minden technológiai fejlesztés csak annyira hasznos, amennyire használják. A legfontosabb a felhasználói élmény, mert csak akkor fog működni egy fejlesztés, ha megérti a vásárló. „Fel vagyunk-e készülve erre a FiGitális élményre?” – tette fel a kérdést Rédey Iván, aki szerint a vásárló nagyon gyorsan tanul és adaptálódik, és ha a kereskedők nem tudnak válaszolni az igényeire, lemaradnak. A digitális versenyben csak akkor nyerhet a kereskedő, ha a fejlesztését megérti a vásárló és használja.

Rédey Iván

Nincs internet erotika nélkül

Boruzs Ákos, a vagyaim.hu marketing és e-kereskedelmi vezetője szerint abba az irányba halad el a szexuális játékszerek iparága az elmúlt 1-2 évben, hogy ma már wellnesként sorolják be magukat. A korábban csak „megtűrt” erotikus termékek ma már trendik lettek. Szemléletváltás történt az iparágban: a „sextoy”-t felváltotta a „sextech” definíció. Elmondta, a fogyasztóik 80 százaléka tartós párkapcsolatban él, így önmagát adja a helyzet, hogy őket kell célozni. A coviddal megnőtt az igény a termékeik iránt: „áprilistól kiskarácsonyunk volt” – vallja be Ákos. Annak ellenére, hogy sok új vásárló érkezett, sikerült a korábbiakat is megtartani, a 2020-as év egy duplikált szezon volt a pandémia hatására. A termékkategóriákban első helyen álltak a vibrátorok, de nőtt az újdonságuk iránti kereslet is: volt cég, aki 80 új terméket jelentetett be a tavalyi évben.

A szállítási módokban jelentős változás látható: a csomagautomaták előretörtek, hiszen ez az átadási mód, ami teljesen érintésmentes és flexibilis. A fizetési módokban megtörtént egy fordulat: az online fizetés átvette az elsőséget az utánvét előtt. Középpontban a logisztika: ha nem működik jól, nincs utánpótlás, akkor fejreáll az egész webshop. Négy alappillére van: szoftveres háttér, az ehhez kapcsolódó informatikai rendszerek összessége, ügyfélszolgálat és az online marketing. Az utóbbi pár évben fontos volt, hogy ne legyen fennakadás ezekben a rendszerekben, a vagyaim.hu-nál így tudott 100 százalékkal nőni a forgalom azonos létszám mellett:

  • Gyakorlott csapat
  • A marketing támogatás folytatása
  • Folyamatos kommunikáció – visszajelzés az ügyfelekhez – fontos a megbízhatóság, hitelesség szempontjából
  • Skálázható rendszerek
  • Időzítés és előre tervezés! – raktárkapacitás bővítés, nagyobb mennyiségek rendelése megfelelő időben, hosszabb átfutási idő (gyártás és szállítás)

„Az igazi vásárlási élmény a csomag kibontás után kezdődik” – zárta előadását az e-kereskedelmi vezető.

Boruzs Ákos

Az igazi piacod a határon túl van

Bogdan Colceriu a Frisbo képviseletéseben a határon túli piacokról tartott előadást. A Frisbo automatizált megrendelésteljesítő szolgáltatásai a raktározás, csomagolás és másnapi szállítás. Ma a webshopok 90 százaléka nem képes határon túli eladásokra. Ennek az alapvető problémái:

  • Le kell fordítsd a weboldaladat a célország nyelvére és alkalmaznod kell helyi ügyfélszolgálatot
  • Az e-kereskedelemben nagy az árverseny, az idegen országokba való postázás pedig megemeli a termékek árát
  • Nem tudod kiszállítani másnapra a terméket
  • A termék visszaküldése is növeli a költségeket

Azok a cégek, akiknek eléggé versenyképes a termékük, megoldják a szállítást külföldi országokba, egy másik megoldás, ha minden országban tartunk készletet, de az nagyon költséges, mert nincsenek optimalizálva. Az európai e-kereskedelmi piac évről évre több mint 5 százalékot növekedett, különösen a covid hatására, amikor 12 százalékos emelkedésről beszélhetünk. Sokan az ÁFA miatt nem mernek belevágni a határon túli terjeszkedésbe, pedig könnyebb megoldani ezt a problémát, mint azt az eladók gondolnák. Már felnőttek a keleti országok piacai is, és egyre több vállalkozás nyit külföld fele, mert nagyobb a potenciál a növekedésre. „A cégeknek nincs elég bátorságuk, hogy külföldön terjeszkedjenek, pedig nem olyan bonyolult letesztelni a határon túli piacokat, hogy meglásd a lehetőségeit” – zárta előadását a romániai cég képviselője.

Bogdan Colceriu

A nagy utaztatás - Határtalan lehetőségek az e-kereskedelemben

„A covid elhozta 2030-at 2020-ra” – ezzel indította előadását Nagy Szilvia, a DHL Express E-commerce és marketingmenedzsere. A B2B és B2C kereskedelem közötti különbség elmosódását vázolta fel prezentációjában, és elárulta, milyen szempontokra kell mindenképpen ügyelni, ha egy B2B kereskedő szeretné digitális csatornákkal is bővíteni vállalkozását. „A vásárlók 58 százaléka a kézbesítési opciók alapján választ kereskedőt, ha az nem tetszik neki, elmegy egy versenytárshoz” – mutatott rá egy érdekes adatra. Kiemelte, a vásárlók 91 százaléka megnézi a szállítási opciókat és 66 százaléka a visszaküldési opciókat is – nagyon tudatosak a vásárlók, ezért egyértelműen kell kiírni számukra minden információt. Egy hasznos tanácsot hozott a résztvevőknek: a webshop úgy kell alakítsa az árazását, hogy a magas szállítási költség összegéből helyezzen át inkább a termékre, hogy a vevő megvásárolja azt. Ha egy webshop nemzetközileg is szállít, mindenképp jelenítse meg a főoldalon, mert biztos behúznak olyan vásárlókat, akik enélkül az információ nélkül nem jutnának el a kosárig. Sokat jelent, hogy mit kommunikálunk vásárlóinknak a weboldalunkon.

Nagy Szilvia

Akik az elmúlt 1,5 évben a legnagyobbat nőttek! Meddig növekedhet az e-kereskedelem?

„Megszilárdult az e-kereskedelmi ökoszisztéma” – mondta előadásában Hack Handa Tünde az eNet képviseletében, aki arról beszélt, hogy folytatódik-e az a növekedés, amely az elmúlt időszakban következett be. Ha a fogyasztókat nézzük, akkor a koronavírus alatti lezárások nagyon erős külső keretrendszert adtak. Emellett a fogyasztókban felerősödött a félelem, ami az érintésmentesség irányába vitte a folyamatokat – ekkor tört előre az e-kereskedelem. A vállalkozások többségének át kellett alakítaniuk a termék és a szolgáltatás portfóliót, emellett egy nagyon erős digitális transzformáció zajlott. A webáruházak és az online piacra csak most lépők esetében is az ötlet, az innováció és a kreativitás vezette ezt a területet és 1-2 nap alatt születtek meg olyan fejlesztések, amikre korábban fél évet terveztek. Megváltozott a fogyasztói viselkedés, átalakultak a fogyasztói igények, megerősödött az online jelenlét a vállalatoknál, és mindez azt hozta, hogy az e-kereskedelem egy érett piac képét kezdte mutatni. „A magyarországi piac növekedésénél az elmúlt években 13-17 százalékos növekedésről szoktunk beszélni, de 2019-ről 2020-ra egy 34 százalékos növekedés mutatkozott – egy év alatt két évnyit növekedett az e-kereskedelem.”

Hack Handa Tünde

Az előadás egy fórumbeszélgetésbe torkollt. Berényi Norbert (Sanofi), Boruzs Ákos (vagyaim.hu), Csereklei Zoltán (pelenka.hu), Hack Handa Tünde (eNet), Román Gergely (Decathlon), Rédey Iván (dataweps) és Zabari István (Lumenet) azt a témát fejtegették, ki nőtt a legnagyobbat tavaly és az idei évben. Elhangzott, hogy ez az e-kereskedelem éve volt, és a legnagyobb influencer Müller Cecília és az Operatív Törzs volt. Egy olyan helyzetet hozott a covid, amit katalizátornak is hívhatunk: olyan vállalkozások is online-ba kezdtek, mert rákényszerültek, akik addig sosem.

Román Gergely az elmúlt évről úgy gondolja, hogy „amiről évekig csak dumáltunk, megtörtént”. Zabari Istvánnak egy iránymutatást adott az elmúlt egy év. Boruzs Ákosnak a covid rámutatott arra, hogy mire kell figyelni a jövőben elsősorban tervezési és rendelési számok alapján, és hogy a megfelelő logisztikai háttérrendszerek segítségével és a hatékony munkamegosztással egyszerűen fel lehet skálázni a hirtelen megnövekedetett csúcsteljesítményeket is, amit a pandémia okozott. Hack Handa Tünde nagyon érdekesnek találta a kutatási piacban, hogy leképezte azokat a covid hatásokat, amikkel más szektorok is szembesültek: új kihívások elé állította a vállalkozásokat, ez azt jelentette, hogy szükségük volt arra, hogy használják a kutatást, ami növekedő tendenciát mutatott a covid alatt.

Csereklei Zoltán elmondta, a pelenka.hu a covid alatt piacvezető lett a 2018-as indulásukat követően. Bár sok kihívást is adott számukra a covid, mégis sikerült négyszeres forgalmat elérniük. A gyógyszeriparban hatalmas növekedést láthattunk – mondta Berényi Norbert, akiknek sikerült megkétszerezni a forgalmukat az elmúlt évben. A nagy kérdés, hogy mennyire nehéz visszacsábítani a webshop-okra a fogyasztókat a covid után. Az előadók szerint messze nem értük az e-kereskedelem növekedési csúcsát, csak annyi történt, hogy tavaly hármat léptünk előre, nem egyet. Nem kell félni a visszarendeződéstől, de tartanak egy esetleges áruhiánytól. A társadalom modellváltása zajik, az emberek kezdik kiaknázni az online vásárlásban rejlő lehetőségeket és az óriási dinamikával fog tovább nőni.

Felhasználói igények és döntések – behavioural design mint vízválasztó

László Soma, a Frontina üzletfejlesztési- és design tanácsadója előadásában arról beszélt, hogy sok esetben hiába van meg a fogyasztói igény, mégsem lesz belőle vásárlás. „Sok esetben ez azért van, mert van valamilyen probléma abban, ahogyan kínáljátok” – véli, aki szerint egy webshopon sokkal több figyelmet kell fordítani a kontextusra. Példákkal alátámasztva mutatott rá ennek pszichológiai hátterére. Azt boncolgatta, hogy hogyan tudjuk befolyásolni, hogy az igényből legyen vásárlás. „A viselkedésről tudni kell, hogy amíg nem nő a motiváció vagy nem csökken a gátló tényezők száma, addig a tehetetlenség elvét követi” – magyarázta. Szerinte mindenki arra próbál koncentrálni, hogy a motiváló tényezők számát növelje akciókkal, leértékeléssel, ingyenes szállítással, mert az hisszük, ezzel érhetjük el a vásárlást, de a valóság sok esetben az, hogy a vásárlás nem bekövetkezése nem a motiváció hiányából ered, hanem a gátló tényezők jelenléte: a bizonytalanság vagy a túlzott szükséges mentális erőfeszítés. A kereskedő feladata, hogy ebből a tehetetlenségből kibillentse a vásárlót, felhasználót. Az embereknek korlátozott döntési energiáik vannak egy napra, amit el tudnak használni – bár ez függ a termékkategóriától is. Minél jobban nő a kínált választások száma, amiket kínálunk a felhasználóinknak, annál jobban csökken az esélye annak, hogy ők valamilyen választást hozni fognak.

László Soma

Hogyan fizess csak akkor a reklámért, ha már behozta webspohopdba a vevőt?

Varga Katrin, a Vivnetworks magyarországi menedzsere elmondta, a rendszerük erőssége, hogy a webáruházak saját maguk állítják be a médiatulajdonosok jutalékát, marketingcéljaiknak megfelelően. Ez azt jelenti, hogy más jutalék százalékot állíthatunk be egy új és egy meglevő vásárló, vagy egy influencer és egy kuponos oldal felé is. A jutalék fizetése csak akkor történik, ha a vásárló kifizette a terméket, és nem mondta vissza a rendelést. Ilyen módon a tényleges vásárlásig lényegében egy ingyenes reklámozás zajlik. „Ügyfeleink másik nagy előnyként a kontrollálható költségeket, a magyar nyelvű, szakértő affiliate managereket szokták kiemelni, valamint azt, hogy a legtöbb médiapartnerrel mi rendelkezünk affiliate hálózatunkban” – mondta a menedzser. Emellett folyamatos növekedést biztosítanak a webshopoknak és biztosítani tudják a külföldi terjeszkedés lehetőségét is.

Varga Katrin

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szilágyi Katalin

A digitalhungary.hu főszerkesztője és újságírója, rendszeresen ír a Business Class Magazin kulturális, startup és gasztronómia rovatába. Korábban jelentek meg cikkei különböző szakmai lapokban: …