Az Internet Hungary története 4. - az álmodozók kora lejárt, megszületett a digitális gazdaság

Az Internet Hungary története 4. - az álmodozók kora lejárt, megszületett a digitális gazdaság
Sosem látott tempóra kapcsolt a digitalizáció az elmúlt években, programozott felhőből száll alá a közösségi média hírfolyamban az influencerek multiplatform üzenete az adatbányák legmélyére. A digitális gazdaság alól egyetlen iparág sem vonhatja ki magát, ezért egyre többektől és egyre több féle módon érdemes tanulni.

Az elmúlt két évtizedében elképesztő fejlődés ment végbe, és azt érezhettük, hogy egyre csak gyorsulnak az események. A valaha a geekek, álmodozók, kalandorok világának számító IT-ból mára digitális gazdaság lett, ami már mindenkié. Az elmúlt öt évben különösen gyors volt a növekedés: 2014-ben olyan újdonságokkal ismerkedtünk, mint a felhő szolgáltatások, a big data, az OTT és a hirdetési piac automatizálása. Mára ezek mind a mindennapjaink részei, talán el se tudnánk képzelni nélkülük az életünket.

A digitális átalakulás felforgatta a piacokat, legnagyobb hatásuk a belépési korlátok csökkenésében volt. Ma már elég egy számítógép egy szakmai blog, honlap, újság elindításához, néhány tíz- vagy százezer forintból el lehet indulni. A tartalomgyártás korábban a médiavállalatok kiváltsága volt, ma már akár egy okostelefonnal is bárki számára nyitott a lehetőség.

Streaming - leomlottak a határok
A tévés piacot is több téren érintette ez: ma már minden huszadik magyar előfizet streaming szolgáltatásokra, nem csak kábelen vagy műholdon lehet tévézni. Az internetes videó platfromok segítségével több tucatnyi tartalom előállító vállalkozás indult el itthon is. A mai digitális világunk szépsége abban rejlik, hogy ezek a cégek a kábeles, telekommunikációs cégeknek is szállítanak tartalmakat, ahogy a hagyományos médiacégek is jelen vannak a közösségi médiában, az internetes felületek szinte mindegyikén. Az elmúlt öt év legnagyobb tanulsága, hogy a határok végleg leomlottak, az egyre bővülő tartalmak a csatornák sokaságán versenyeznek egymással.

Ez egy nagyon felpörgött világ, a siker gyors és szembetűnő lehet – nem hiába volt tavalyi mottónk a „Csupa arany, fény, ragyogás”. De nem csak a sikerek, de a kudarcok is az egyik pillanatról a másikra utolérhetnek – a 2017-es évben egy hullám volt a konferenciakötetünk borítóján, és azt kérdeztük, hogy „Késésben vagy?” – mindkettő ma is igen aktuális felvetés.

Ezért is nőtt meg a tudás, a tanulás szerepe: aki lemarad, kimarad. A szélessáv széles kapukat nyitott, ma már minden tartalom tényleg néhány kattintásra van. És egyre többen küzdenek a fogyasztók figyelméért! És ma már nem jelent előnyt, ha digitálisak (is) vagyunk, hiszen ma már mindenki az – ezt már 2016-ban jeleztük, amikor az Internet Hungary mottójaként csak ennyit mondtunk: Digital Hungary.

A digitális tartalmak előállítási költsége töredéke a hagyományos nyomtatott vagy elektronikus médiatartalmakénak. Ez pedig természetes módon a kínálat bővüléséhez vezetett. A Magyarországon elérhető médiamárkák darabszáma 2018-ban meghaladta a 11 ezret. A médiakínálati „long tail” egyre csak hosszabb és hosszabb. 7 ezernél több nyomtatott médiakiadvány, 3,3 ezer online hír- és tematikus portál, ötszáznál is több televízió, közel kétszáz rádió van jelen. És akkor még csak a hagyományos médiáról beszéltünk, mert ott vannak a közösségi média felületek.

TikTok, Twitch
Hol volt még öt éve a fiatalok körében szélesebesen népszerűvé váló TikTok és Twitch? De még az Instagram vagy Tumblr is csak kevesek által ismert rétegtermék volt. De minden márka követte a fogyasztóit az üzeneteivel az új platformokra? És tudják a márkák, hogy a Z generáció éppen hova tart? A fogyasztókkal folytatott bújócskának sosem lehet vége.

Robbant az influencer marketing

Aki sales, marketing és média területen dolgozik mindig résen kell hogy legyen a legújabb trendekkel. A felhasználók figyelméért küzdő felületeken mindig az elsőként megjelenő márkák és hirdetők tudnak igazán nagyot szakítani.

Jó példa erre az influencer marketing: amikor a Fanta a legnépszerűbb magyar youtuberek egyikével, Szabyesttel kezdett együtt dolgozni, ennek jelentős visszhangja volt az online közbeszédben. Ma már szinte mindenki dolgozik influencerekkel. Ez a piac is átalakult: külön iparág jött létre ennek kiszolgálására. Ráadásul ez ma már egy vágyott szakma lett, a fiatalok fele influencer akar lenni!

Ha online kereskedők nem is akarnak ennyien lenni, óriási növekedés szemtanúi lehettünk ezen a területen az elmúlt néhány évben, és jónéhányan tudtak rövid idő alatt elképesztően sikeres cégeket építeni – elég itt csak az Extreme Digital példájára gondolni. Az elmúlt öt évben ötszörösére nőtt az e-kereskedelmi piac, és 2018-ban már az ezer milliárd forintot is meghaladta a forgalom.

Forrás: eNET

Fontos trend azonban, hogy az ezermilliárd több mint harmada nem magyar kereskedőkhöz került, hanem az egyre szaporodó külföldi konkurenciához. Ez is jól mutatja, hogy a digitális világban leomlottak a határok, nem elég a magyar versenytársakat figyelni, a nemzetközi tendeket előbb-utóbb betörnek hozzánk is. Csak hogy visszautaljunk a tévés piacra: a kábeles világcégek évekig és nagy befektetéssel építették hálózataikat, egy Netflix tűzvész gyorsaságával söpört végig a világon.

Csak a legjobbak rúghatnak labádba

Magyarországon a Wish és az Aliexpress a legkedveltebb külföldi e-kereskedelmi szolgáltatók, de az eBay is nagyon jelentős – bár ennek használata visszaszorulóban van. A hazai piacon megjent a romániai eMAG (ami az Extreme Digitallal tavasszal egyesült), a cseh Alza és ebben a hónapan indult az Aboutyou divat áruház is. Hiába nő a torta, ha egyre többen akarnak rajta osztozni – csak a legjobbak lehetnek igazán sikeresek.

Az ezermilliárdos forgalom még mindig csak a kiskereskedelmi áruforgalom alig tizedét teszi ki, óriási fejlődési lehetőség van, lemaradni azonban nem szabad. Az e-kereskedelemben két fontos területet érdemes figyelni. Az egyik az online fizetési rendszereké. Ma még csak az online vásárlások tizedét fizetik online a hazai vásárlók, így ebben is nagy fejlődési potenciál van. De még a hagyományos kiskereskedelmi forgalomban is óriási lehetőség áll az elektronikus fizetési csatornák előtt, hiszen a forgalom fele még mindig készpénzben zajlik.

Az e-kereskedelem kapcsán a házhozszállításokat sem lehet megkerülni, és az elmúlt évek konferencián is kiemelten kezeltük a kérdést, saját blokkban foglalkoztunk a kérdéssel. Az NRC a tavalyi konferenciákra készült kutatással; az 8,1 milliós hazai felnőtt lakosságból 5,7 millió aktív internetező van, és 4,5 millió online vásárló, tehát már a magyarok több mint fele.

A legtöbben ma még műszaki cikket, könyvet vásárolnak, de más szektorok előtt is jelentős bővülés áll. Még csak az internetezők 7 százaléka vásárolt online élelmiszert, de mivel a legnagyobb szereplők többsége már lehetővé teszi a házhozszállítást, ez egy mozgalmasan növekvő piac. Itt is érdemes a nemzetközi példákat követni. Az Amazon e-kereskedőként nyitott a Whole Foods megvásárlásával a hagyományos boltok irányába, és nem véletlenül.

Nem vész el, csak átalakul
A hagyományos kereskedelem ugyanis nem elvész, hanem átalakul a digitális kihívóknak köszönhetően. A fogyasztók egyre inkább az onlinehoz hasonló élményre vágynak a fizikai üzletekben is.

A digitális csatornák egyre több iparágra lesznek hatással: az elmúlt években az Internet Hungary konferenciákon a turizmus és a szállodaipar digitalizálódásával is sokat foglalkoztunk. Azt nem kell bemutatnunk, hogy az Airbnb és a Booking megjelenése milyen óriási hatással volt erre a területre. A piaci kihívásoktól nem szabad megijedni, adaptálódni kell. Jó példa erre a szállás.hu: míg számos más országban a hazai szereplők nem állták a versenyt a nagy nemzetközi platformokkal, nálunk ez sikerült. Ehhez azonban tovább kellett lépni, az országhatárt elhagyva Közép-Európa meghódítására indult a cég.

A turizmus is felismerte az adatmarketing erejét
A turizmusban működő cégek is nagyon jól tudják, hogy ma a piac siker egyik kulcsa az adatmarketing. Attirbúciós modellek kellenek, a Google és Facebook rendszereinek kifinomult ismerete, a GDPR-nak (ettől mennyire féltünk, és milyen jogosan!) megfelelő saját adatbázisok építése. Évről évre arról is beszámoltunk, hogyan növekszik a programozott reklámköltések összege (2015, 2016, 2017, 2018, 2019). A magyar online médiavállalatok is felvették ezen a téren a HOPPex rendszer segítségével a globális szereplőkkel a versenyt. Idénre elértük, hogy a hazai display hirdetéseket tizedét már programozott rendszereken keresztül vásárolták a hirdetők.

Hiába lesz bármennyi adatunk, automatizáljuk reklámköltéseinket, ezek önmagukban csak eszközök, és nem érhetnek el sikert önállóan. A jól felépített márka továbbra is a siker kulcsa.

Megjelentek a veszélyek is
Az online pedig nem csak lehetőségeket, de veszélyeket is hordoz: a digitális térben sokkal könnyebben és nagyobb hatást kiváltva tudják a fogyasztók a felháborodásukat közzé tenni. Nem csak ügyfelet szerezni lehet gyorsabban, de elveszíteni is. Emiatt az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt kellett a cégeknek az online panaszok minél gyorsabb – lehetőleg azonnali – kezelésére helyezni.

Óriási lehetőségeket nyit a big data, de kialakulóban van a datakizma, amikor már csak az adatokat figyeljük, és a világot körülöttünk kevésbé. A marketing, értékesítés és reklám világában azonban továbbra is az érzelmeké a főszerep. A vásárlás, fogyasztás az élményekre épül: az emberek igénylik az új technológiákat, de talán ezek hatására még inkább a személyes törődést, az élményeket, történeteket.

Hatszavas történetek

Az emberi történetek fontosságát azzal is hangsúlyozzuk, hogy az internetes gazdaság konferenciáján játékra hívunk: hatszavas történeteket keresünk. Ezzel szeretnénk megmutatni, hogy a digitális felgyorsult világunkban hogyan lehet röviden, frappánsan megszólítani a fogyasztókat, az embereket.

Nem csak nekünk fontosak a játékok: a digitális gazdaságban az e-sportok egyre nagyobb szerepet kapnak. Az eNET kutatása szerint csak videójátékokra évi 41 milliárd forintot költöttünk tavaly Magyarországon. Az e-sport pedig egy még tágabb fogalom, mint néhány fiatal hobbija. Negyedmilliónyian lehetnek, akiknek az e-sport a fő szórakozásuk: őket a hagyományos médiák helyett új és alternatív felületeken keresztül lehet leginkább elérni.

Az e-sport is azt mutatja, hogy ma már a szórakozás szélessávon érkezik: a korábbi korlátok lebomlanak, egyre nagyobb az átjárás az egyes platformok között. 2016-ban még csak kérdőjellel írtuk le, hogy a YouTube lenyomja-e a tévéket? Pedig ma már a legnagyobb tévékkel vetekszik a nézettsége. De az online streaming szolgáltatók berobbanása talán még érdekesebb ezen a területen. Magyarországon ugyanis ez egy igen csak lassú folyamat, az előfizetők számában, árbevételében is Európában hátul kullogunk. Ezért is érdemes kiemelt figyelmet fordítani erre a piacra. Azért is érdekes, mert a Netflix az egész világon gyorsan tudott elterjedni, és a legnagyobb globális tartalomszolgáltatók is óriási erőforrásokat megmozgatva küzdenek ezért a piacért.

Forrás: European Audiovisual Obersvartory

Nem kell a kábeltévét temetni, sőt! Ahogy alábbi ábránkon látható, a hazai kábeltelevíziós piac az elmúlt években is növekedett. Eközben a piac koncentrálódott, egyre több felvásárlás zajlott le. A szórakoztatás átalakulása talán a digitális gazdaság legérdekesebb területe.

Forrás: KSH

Az 5G megjelenésével már semmilyen korlát nem lesz a kompromisszum nélküli magas minőségű audiovizuális tartalmak mobil közvetítésére. A technológia fejlődés a platformok határait átlépő, kreatív és innovatív szurkoztatás új formáit hozhatja el, ami különösen a tévézésben hozhat olyan újdonságokat, amiket talán ma még elképzelni sem tudunk.

A szórakoztatásban pedig az Internet Hungary sem maradhatott le: volt Intim Torna Illegál, Halott Pénz, Wellhello, Nagy Feró és a Beatrice, illetve Vegas Show Band koncert is. És mennyivel jobb a helyszínen élvezni, mint akár 5G-s kristálytiszta élő közvetítésen!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter