Az elmúlt két évtizedében elképesztő fejlődés ment végbe, és azt érezhettük, hogy egyre csak gyorsulnak az események. A valaha a geekek, álmodozók, kalandorok világának számító IT-ból mára digitális gazdaság lett, ami már mindenkié. Az elmúlt öt évben különösen gyors volt a növekedés: 2014-ben olyan újdonságokkal ismerkedtünk, mint a felhő szolgáltatások, a big data, az OTT és a hirdetési piac automatizálása. Mára ezek mind a mindennapjaink részei, talán el se tudnánk képzelni nélkülük az életünket.
A digitális átalakulás felforgatta a piacokat, legnagyobb hatásuk a belépési korlátok csökkenésében volt. Ma már elég egy számítógép egy szakmai blog, honlap, újság elindításához, néhány tíz- vagy százezer forintból el lehet indulni. A tartalomgyártás korábban a médiavállalatok kiváltsága volt, ma már akár egy okostelefonnal is bárki számára nyitott a lehetőség.
Streaming - leomlottak a határok
A tévés piacot is több téren érintette ez: ma már minden huszadik magyar előfizet streaming szolgáltatásokra, nem csak kábelen vagy műholdon lehet tévézni. Az internetes videó platfromok segítségével több tucatnyi tartalom előállító vállalkozás indult el itthon is. A mai digitális világunk szépsége abban rejlik, hogy ezek a cégek a kábeles, telekommunikációs cégeknek is szállítanak tartalmakat, ahogy a hagyományos médiacégek is jelen vannak a közösségi médiában, az internetes felületek szinte mindegyikén. Az elmúlt öt év legnagyobb tanulsága, hogy a határok végleg leomlottak, az egyre bővülő tartalmak a csatornák sokaságán versenyeznek egymással.
Ez egy nagyon felpörgött világ, a siker gyors és szembetűnő lehet – nem hiába volt tavalyi mottónk a „Csupa arany, fény, ragyogás”. De nem csak a sikerek, de a kudarcok is az egyik pillanatról a másikra utolérhetnek – a 2017-es évben egy hullám volt a konferenciakötetünk borítóján, és azt kérdeztük, hogy „Késésben vagy?” – mindkettő ma is igen aktuális felvetés.
Ezért is nőtt meg a tudás, a tanulás szerepe: aki lemarad, kimarad. A szélessáv széles kapukat nyitott, ma már minden tartalom tényleg néhány kattintásra van. És egyre többen küzdenek a fogyasztók figyelméért! És ma már nem jelent előnyt, ha digitálisak (is) vagyunk, hiszen ma már mindenki az – ezt már 2016-ban jeleztük, amikor az Internet Hungary mottójaként csak ennyit mondtunk: Digital Hungary.
A digitális tartalmak előállítási költsége töredéke a hagyományos nyomtatott vagy elektronikus médiatartalmakénak. Ez pedig természetes módon a kínálat bővüléséhez vezetett. A Magyarországon elérhető médiamárkák darabszáma 2018-ban meghaladta a 11 ezret. A médiakínálati „long tail” egyre csak hosszabb és hosszabb. 7 ezernél több nyomtatott médiakiadvány, 3,3 ezer online hír- és tematikus portál, ötszáznál is több televízió, közel kétszáz rádió van jelen. És akkor még csak a hagyományos médiáról beszéltünk, mert ott vannak a közösségi média felületek.
TikTok, Twitch
Hol volt még öt éve a fiatalok körében szélesebesen népszerűvé váló TikTok és Twitch? De még az Instagram vagy Tumblr is csak kevesek által ismert rétegtermék volt. De minden márka követte a fogyasztóit az üzeneteivel az új platformokra? És tudják a márkák, hogy a Z generáció éppen hova tart? A fogyasztókkal folytatott bújócskának sosem lehet vége.
Robbant az influencer marketing
Aki sales, marketing és média területen dolgozik mindig résen kell hogy legyen a legújabb trendekkel. A felhasználók figyelméért küzdő felületeken mindig az elsőként megjelenő márkák és hirdetők tudnak igazán nagyot szakítani.
Jó példa erre az influencer marketing: amikor a Fanta a legnépszerűbb magyar youtuberek egyikével, Szabyesttel kezdett együtt dolgozni, ennek jelentős visszhangja volt az online közbeszédben. Ma már szinte mindenki dolgozik influencerekkel. Ez a piac is átalakult: külön iparág jött létre ennek kiszolgálására. Ráadásul ez ma már egy vágyott szakma lett, a fiatalok fele influencer akar lenni!
Ha online kereskedők nem is akarnak ennyien lenni, óriási növekedés szemtanúi lehettünk ezen a területen az elmúlt néhány évben, és jónéhányan tudtak rövid idő alatt elképesztően sikeres cégeket építeni – elég itt csak az Extreme Digital példájára gondolni. Az elmúlt öt évben ötszörösére nőtt az e-kereskedelmi piac, és 2018-ban már az ezer milliárd forintot is meghaladta a forgalom.
Forrás: eNET |
Fontos trend azonban, hogy az ezermilliárd több mint harmada nem magyar kereskedőkhöz került, hanem az egyre szaporodó külföldi konkurenciához. Ez is jól mutatja, hogy a digitális világban leomlottak a határok, nem elég a magyar versenytársakat figyelni, a nemzetközi tendeket előbb-utóbb betörnek hozzánk is. Csak hogy visszautaljunk a tévés piacra: a kábeles világcégek évekig és nagy befektetéssel építették hálózataikat, egy Netflix tűzvész gyorsaságával söpört végig a világon.
Csak a legjobbak rúghatnak labádba
Magyarországon a Wish és az Aliexpress a legkedveltebb külföldi e-kereskedelmi szolgáltatók, de az eBay is nagyon jelentős – bár ennek használata visszaszorulóban van. A hazai piacon megjent a romániai eMAG (ami az Extreme Digitallal tavasszal egyesült), a cseh Alza és ebben a hónapan indult az Aboutyou divat áruház is. Hiába nő a torta, ha egyre többen akarnak rajta osztozni – csak a legjobbak lehetnek igazán sikeresek.
Az ezermilliárdos forgalom még mindig csak a kiskereskedelmi áruforgalom alig tizedét teszi ki, óriási fejlődési lehetőség van, lemaradni azonban nem szabad. Az e-kereskedelemben két fontos területet érdemes figyelni. Az egyik az online fizetési rendszereké. Ma még csak az online vásárlások tizedét fizetik online a hazai vásárlók, így ebben is nagy fejlődési potenciál van. De még a hagyományos kiskereskedelmi forgalomban is óriási lehetőség áll az elektronikus fizetési csatornák előtt, hiszen a forgalom fele még mindig készpénzben zajlik.
Az e-kereskedelem kapcsán a házhozszállításokat sem lehet megkerülni, és az elmúlt évek konferencián is kiemelten kezeltük a kérdést, saját blokkban foglalkoztunk a kérdéssel. Az NRC a tavalyi konferenciákra készült kutatással; az 8,1 milliós hazai felnőtt lakosságból 5,7 millió aktív internetező van, és 4,5 millió online vásárló, tehát már a magyarok több mint fele.
A legtöbben ma még műszaki cikket, könyvet vásárolnak, de más szektorok előtt is jelentős bővülés áll. Még csak az internetezők 7 százaléka vásárolt online élelmiszert, de mivel a legnagyobb szereplők többsége már lehetővé teszi a házhozszállítást, ez egy mozgalmasan növekvő piac. Itt is érdemes a nemzetközi példákat követni. Az Amazon e-kereskedőként nyitott a Whole Foods megvásárlásával a hagyományos boltok irányába, és nem véletlenül.
Nem vész el, csak átalakul
A hagyományos kereskedelem ugyanis nem elvész, hanem átalakul a digitális kihívóknak köszönhetően. A fogyasztók egyre inkább az onlinehoz hasonló élményre vágynak a fizikai üzletekben is.
A digitális csatornák egyre több iparágra lesznek hatással: az elmúlt években az Internet Hungary konferenciákon a turizmus és a szállodaipar digitalizálódásával is sokat foglalkoztunk. Azt nem kell bemutatnunk, hogy az Airbnb és a Booking megjelenése milyen óriási hatással volt erre a területre. A piaci kihívásoktól nem szabad megijedni, adaptálódni kell. Jó példa erre a szállás.hu: míg számos más országban a hazai szereplők nem állták a versenyt a nagy nemzetközi platformokkal, nálunk ez sikerült. Ehhez azonban tovább kellett lépni, az országhatárt elhagyva Közép-Európa meghódítására indult a cég.
A turizmus is felismerte az adatmarketing erejét
A turizmusban működő cégek is nagyon jól tudják, hogy ma a piac siker egyik kulcsa az adatmarketing. Attirbúciós modellek kellenek, a Google és Facebook rendszereinek kifinomult ismerete, a GDPR-nak (ettől mennyire féltünk, és milyen jogosan!) megfelelő saját adatbázisok építése. Évről évre arról is beszámoltunk, hogyan növekszik a programozott reklámköltések összege (2015, 2016, 2017, 2018, 2019). A magyar online médiavállalatok is felvették ezen a téren a HOPPex rendszer segítségével a globális szereplőkkel a versenyt. Idénre elértük, hogy a hazai display hirdetéseket tizedét már programozott rendszereken keresztül vásárolták a hirdetők.
Hiába lesz bármennyi adatunk, automatizáljuk reklámköltéseinket, ezek önmagukban csak eszközök, és nem érhetnek el sikert önállóan. A jól felépített márka továbbra is a siker kulcsa.
Megjelentek a veszélyek is
Az online pedig nem csak lehetőségeket, de veszélyeket is hordoz: a digitális térben sokkal könnyebben és nagyobb hatást kiváltva tudják a fogyasztók a felháborodásukat közzé tenni. Nem csak ügyfelet szerezni lehet gyorsabban, de elveszíteni is. Emiatt az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt kellett a cégeknek az online panaszok minél gyorsabb – lehetőleg azonnali – kezelésére helyezni.
Óriási lehetőségeket nyit a big data, de kialakulóban van a datakizma, amikor már csak az adatokat figyeljük, és a világot körülöttünk kevésbé. A marketing, értékesítés és reklám világában azonban továbbra is az érzelmeké a főszerep. A vásárlás, fogyasztás az élményekre épül: az emberek igénylik az új technológiákat, de talán ezek hatására még inkább a személyes törődést, az élményeket, történeteket.
Hatszavas történetek
Az emberi történetek fontosságát azzal is hangsúlyozzuk, hogy az internetes gazdaság konferenciáján játékra hívunk: hatszavas történeteket keresünk. Ezzel szeretnénk megmutatni, hogy a digitális felgyorsult világunkban hogyan lehet röviden, frappánsan megszólítani a fogyasztókat, az embereket.
Nem csak nekünk fontosak a játékok: a digitális gazdaságban az e-sportok egyre nagyobb szerepet kapnak. Az eNET kutatása szerint csak videójátékokra évi 41 milliárd forintot költöttünk tavaly Magyarországon. Az e-sport pedig egy még tágabb fogalom, mint néhány fiatal hobbija. Negyedmilliónyian lehetnek, akiknek az e-sport a fő szórakozásuk: őket a hagyományos médiák helyett új és alternatív felületeken keresztül lehet leginkább elérni.
Az e-sport is azt mutatja, hogy ma már a szórakozás szélessávon érkezik: a korábbi korlátok lebomlanak, egyre nagyobb az átjárás az egyes platformok között. 2016-ban még csak kérdőjellel írtuk le, hogy a YouTube lenyomja-e a tévéket? Pedig ma már a legnagyobb tévékkel vetekszik a nézettsége. De az online streaming szolgáltatók berobbanása talán még érdekesebb ezen a területen. Magyarországon ugyanis ez egy igen csak lassú folyamat, az előfizetők számában, árbevételében is Európában hátul kullogunk. Ezért is érdemes kiemelt figyelmet fordítani erre a piacra. Azért is érdekes, mert a Netflix az egész világon gyorsan tudott elterjedni, és a legnagyobb globális tartalomszolgáltatók is óriási erőforrásokat megmozgatva küzdenek ezért a piacért.
Forrás: European Audiovisual Obersvartory |
Nem kell a kábeltévét temetni, sőt! Ahogy alábbi ábránkon látható, a hazai kábeltelevíziós piac az elmúlt években is növekedett. Eközben a piac koncentrálódott, egyre több felvásárlás zajlott le. A szórakoztatás átalakulása talán a digitális gazdaság legérdekesebb területe.
Forrás: KSH |
Az 5G megjelenésével már semmilyen korlát nem lesz a kompromisszum nélküli magas minőségű audiovizuális tartalmak mobil közvetítésére. A technológia fejlődés a platformok határait átlépő, kreatív és innovatív szurkoztatás új formáit hozhatja el, ami különösen a tévézésben hozhat olyan újdonságokat, amiket talán ma még elképzelni sem tudunk.
A szórakoztatásban pedig az Internet Hungary sem maradhatott le: volt Intim Torna Illegál, Halott Pénz, Wellhello, Nagy Feró és a Beatrice, illetve Vegas Show Band koncert is. És mennyivel jobb a helyszínen élvezni, mint akár 5G-s kristálytiszta élő közvetítésen!
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!