„Minket mindig másoltak” - interjú Maróy Krisztinával

„Minket mindig másoltak” - interjú Maróy Krisztinával
Rövidtávon mindent el lehet adni egy jó marketingstratégiával, annak azonban, aki hosszú távon is piacon akar maradni, muszáj őszintének maradnia – állítja Maróy Krisztina, aki alapítása óta vezeti Magyarország piacvezető divatmagazinját a GLAMOUR-t.

 

- Milyen éve volt a GLAMOUR-nak?
- Nagyon jó évet zárunk, sok mindenben előre tudtunk lépni. Több olyan akciót is csináltunk, amit korábban még nem. Idén először szerveztük meg a GLAMOUR Glammies-díjátadót. Ez egy beautydíj, amit az olvasóink szavaznak meg a különféle kategóriákban indított termékeknek, az alapozóktól a szempillasprirálig. A beauty vonal a mi életünkben rendkívül fontos, és ezt egyre inkább erősíteni akarjuk.

- Ezen kívül is nagyon sok eseményük van.
- Így van, kezdődik az év a GLAMOUR Women of The Year-rel, amit kilencedik éve rendezünk már meg. Évente kétszer, tavasszal és ősszel Glamour-napok vannak, és ezen kívül is számos kisebb Shoppingpartit szervezünk. Annyiféle dolgot csinálunk amellett, hogy közben minden hónapban elkészítjük a magazint, hogy ezért csak most került sor például a GLAMOUR Glammies hazai debütálására, miközben nemzetközileg már a legtöbb országban nagyon régen létezik ez a rendezvény.

- Melyik az ön számára legkedvesebb projektjük?
Mind az, de a szívem csücske most a GLAMOUR Mami melléklet, ami idén jelent meg először két alkalommal, egy gyűjthető füzet formájában. A lapunk 12 éves, felnőtt rajta egy generáció. Az utóbbi években egyre több kisbabás olvasói fotót küldtek nekünk, s egyre több a témával kapcsolatos kérdés, vélemény. Megírták nekünk azt is, hogy a gyerekvállalás ellenére is olvassák a GLAMOUR-t, és amikor hozzájutnak, egy kis kikapcsolódást, feltöltődést jelent számukra, és ezért milyen hálásak. Mi magunk a szerkesztőségben is sokat beszélünk a munka és a családi helytállás közti egyensúlyról. Talán ma a generációk közötti távolság miatt még nehezebb összeegyeztetni a munkát és a gyermekvállalást. A nőket nem tudja támogatni az idősebb generáció, sőt, a férjük, partnerük is éjjel-nappal dolgozik, így még jobban egyedül maradnak a kihívással, amit a gyerekszülés, gyerekgondozás jelent. Ezért hoztuk ki a GLAMOUR Mami-t, hogy beszéljünk ezekről a problémákról őszintén, szakértőket bevonva, semmiképp sem diktálva az esetleges megoldásokat. Az interneten sok-sok ostobaságot, ijesztő dolgot talál az ember, ha rákeres egy-két problémára, dilemmára, ezért is segítségre, támogatásra szorulnak a nők. Úgy látom a végeredmény nagyon jó lett, büszke vagyok rá és a kollégáimra, akik elmélyülten foglalkoznak a nők ilyen jellegű kérdéseivel is.

- Az ön munkájának hány százalékát teszi ki a magazin előállítása és az egyéb ehhez kapcsolódó tevékenység?
- Legalább a fele-fele.

- Ma már elkerülhetetlen, hogy a magazin mellett egyéb kapcsolódó rendezvények, kiadványok készüljenek?
- Engem kezdettől fogva az érdekelt, hogy felépítsek egy női közösséget, akikhez eljuttatjuk az üzeneteinket, párbeszédet folytatunk velük. Ehhez mindenféle egyéb tevékenység szükséges. Nem elsősorban azért beszélgetünk, csetelünk velük folyamatosan, hogy valamit eladjunk nekik, hanem, hogy az életüket szebbé és jobbá tudjuk tenni.

- A GLAMOUR-napok is ezért született?
- Bár a GLAMOUR-napok egy erőteljes kommerciális dolog, de az alapja ugyanaz a szándék. Az első születésnapunkra találtam ki.

- Ön találta ki?
- Igen. Annak idején még én magyaráztam el a németeknek, a lengyeleknek, a románoknak, az amerikaiaknak és az összes többi országnak is, hogy mi hogyan csináljuk, és kis változtatásokkal mindenki a saját piacára szabta. Az amerikaiak még dolgoznak rajta. Hozzáteszem ez nem csak az én sikerem, hiszen az ötlet az egy dolog, de ehhez minden osztály, részleg, hozzáteszi a saját tudását, és ne feledjük el azt a portfóliót, amit a RAS, mint kiadóvállalat tud. De visszatérve az eredeti kérdéshez, engem a legelején sem csak az motivált, hogy ebből milyen jó bevételünk származik majd, hanem az, hogy az első születésnapunkra valami olyasmit adjunk az olvasóinknak, amitől jól érzik magukat, és ez az ajándék tőlünk, a GLAMOUR-tól jön. Az, hogy ez üzletileg ilyen sikeres lett, már más kérdés.

- Honnan hová jutott el a GLAMOUR-napok?
- 32 márkával indultunk, s ma 270 márka ad különböző kedvezményeket az adott hétvégén. Szerintem minden esetben nagyon fontos, hogy mi a motivációd. Hosszú távon csak az tud sikert felmutatni, aki őszinte. S bár ez a mai világban naiv hozzáállásnak tűnik, de én mélyen hiszek benne, hogy ez így van.

- Mennyire motiválja a magazinpiacon lévő egyre erőteljesebb verseny?
- A verseny a megjelenésünk óta nagyon erős, mert Magyarország egy nagyon telített piac, sok női magazin van még mindig. Nézem ugyan a konkurenciát, de a hirdetések és nem a tartalom miatt. Engem nem a többi magazin motivál. Mindig a nőkből indulok ki, nekik akarok megfelelni, nézem, mire szeretnének megoldásokat, tippeket kapni. Rendszeresen tömegközlekedem, vizslatom a hölgyeket, a fiatal lányokat, mit hordanak, hogy viselkednek, mi érdekli őket. A virtuális térben napi sok-sok órát töltök azzal, hogy inspirációt keresek, analizálom a trendeket, észreveszem az új dolgokat. Engem ez inspirál.

- Mit szól ahhoz, hogy ha másolják önöket?
- Minket kezdettől fogva másoltak. A 2004-ben, amikor megjelentünk, a magyar piacon már három nemzetközi magazin is volt, más tematikával és formátummal. A GLAMOUR forradalmi újdonságot hozott tartalmában és formátumában is, amely egy nagyon komoly társadalmi, olvasói analízis eredménye volt. Nagyon fókuszáltan a 18-40-es évük között lévő fiatal nőknek szól a magazinunk, s elsősorban divatlap vagyunk. Világszinten a világ legsikeresebb, legnagyobb példányszámban eladott magazinja. Semelyik másik márka nem tud olyan eredményeket felmutatni, mint a mi nemzetközi csapatunk. Nálunk mindig annyi újítás van, hogy egyértelműen másolnak bennünket.

- És önt ez zavarja?
- A zavar erre rossz kifejezés. Ilyenkor, ha észreveszed, időnként bizonyos lépésekre van szükség. Meg kell védened az eredeti ötletedet, piaci eszközökkel, s ezekhez nálunk, a cégnél jól értenek.  Van egy erős női ösztönöm, hogy merre kell továbblépni. Nem érdekel egyébként túlzottan a másolás. Az érdekel, hogy minél több új dolgot csináljunk. Annyi biztos, hogy nem lehet befásulni egy pillanatra sem. Egy idő után óhatatlanul megunjuk ugyanazokat a dolgokat, ezért kell a frissítés.

- Mennyit segít ebben az, hogy egy nagy konglomerátum tagja a Glamour?
- A GLAMOUR márka egy amerikai kiadó, a Condé Nast International tulajdona. Ennek révén egy nagyon kellemes, jó networkben vagyunk a többi főszerkesztővel. Folyamatosan csetelünk, megosztjuk a gondjainkat, ötleteinket, ez egy állandó kapcsolat, így belelátunk egymás problémáiba és sikereibe is, és ez sokat segít.

- Van kedvenc főszerkesztője?
- A német főszerkesztőt Andrea Ketterer-t, de a románt, Diana Tofan-t is nagyon szeretem, és hihetetlenül szórakoztat a brit főnök, Jo Elvin. Isteni humora van. Hozzáteszem, hogy bár számos dolgot megbeszélünk egymással, az anyakiadónk nem tesz kötelezővé számunkra anyagátvételt. Tudják, hogy nem lehet ugyanúgy beszélni Magyarországon, mint Angliában. Ez az intelligens hozzáállás nem mondható el minden nemzetközi kiadóról. Ez a szabadság nekem alapvetés, csak így tudok jól, kreatívan dolgozni.

- Miért nincs a Magyarországon Vogue?
- A VOGUE és a GLAMOUR egy kiadóhoz tartozik, mi vagyunk a VOGUE kistestvére. Adná magát, hogy behozzuk, de a VOGUE bár „a divatmagazin”, más célcsoportnak szól. Míg mi az elérhető, hétköznapi luxust adjuk az olvasónak, a VOGUE egy kiválasztott közönséghez beszél. Magyarországon azok a luxusmárkák például, amelyek financiális hátteret tudnának adni egy ilyen magazin behozatalához, nincsenek benn. Itt lényegesen kisebb a kereslet a luxusmárkákra, és azok, akik highend márkákat vásárolnak, nem feltétlenül itthon szerzik be a darabokat. Sokat tudok a VOGUE-ról, annak idején még gyakornok is voltam a brit kiadásnál, nem érzem, hogy Magyarországon jelenleg alkalmas az idő a behozatalára. Remélem, azért még megélem, hogy magyar nyelven is olvasható lesz a divatbiblia. Ha nem, az sem gond, mert a GLAMOUR egy fantasztikusan nagy siker és a miénk.

- A példányszám tartása mennyire jelent gondot a GLAMOUR számára?
- Mi nem vagyunk drága magazin. 545 forintba kerül a lap, kevesebbe, mint amennyibe sok helyen egy kávé. Ez a koncepciónk része: a célunk az, hogy minél többen megvegyenek minket és tájékozódjanak az új trendekről. Jelenleg mi vagyunk a legnagyobb példányszámú magazin Magyarországon, de ez változhat is, nem vagyok annyira ráfixálódva erre a pozícióra, mert a társadalom, az életünk, az ország nagyon nagy átalakuláson megy keresztül jelenleg. A lényeg, hogy sosem tévesztettünk célcsoportot, nem kezdtünk el összevissza beszélni mindenféle korosztályba tartozó, társadalmi státusszal bíró nőhöz. Mi azokhoz beszélünk, akiknek van elkölthető jövedelmük és kifejezetten érdekli őket a divat és a szépségápolás. Érdekes, ezzel némileg ellentmondó jelenség az, amikor olvasóink túl vannak a 40. éven, nem feltétlenül akarnak otthagyni minket, bár mi cseppet sem rohanunk utánuk.

- Tolódik ki a fiatalság?
- Abszolút. Észrevehető tendencia, hogy a ma 30 évesek 25 évesnek érzik magukat, a negyvenesek pedig 35-nek. Fiatalosabban viselkedünk, öltözködünk, élünk, mint régebben.
- Milyen most a magyar a hirdetési piac?
- A RAS tudatosan felépített piramisként működik, melynek az alapja a Blikk, a Blikk Nők és a Kiskegyed, a tetején pedig mi vagyunk. Nálunk a kritikus tömeg elérése a fontos, s ezt meg is kapják a hirdetőink. A GLAMOUR-napok és a Kiskegyed Bevásárlónapok tökéletes példa arra, hogy mi történik, ha mi végigviszünk valamit a portfólión: megtelnek a bevásárló központok az országban.

- A native, tartalomba ágyazott hirdetések nem teszik tönkre a lapokat?
- Dehogy. Mi ezt a most nagyon divatosan hangzó dolgot kezdettől fogva csináljuk, és nem tett tönkre semmit. Mindent lehet jól és rosszul művelni, ha megfelelő helyen alkalmazzuk a közönség is nyitott rá. Nálunk tartalomként érzékelik az olvasók, az online látogatók az ajánlatokat, újdonságokat. Többek között erre kíváncsiak, ezért olvasnak minket, mert tudni szeretnék: mik az új trendek, új holmik, technikai újdonságok, mit lehet vásárolni.

- Mennyire fontos önöknek az online jelenlét?
- Nagyon fontos. Ma már csak úgy tudod jól csinálni a munkád, ha a print mellett ugyanakkora energiát fordítasz az onlinera is. Öt éve kezdtem el arra motiválni a munkatársakat, hogy emeljék be ezeket a skilljeik közé, a cégünknél van is ilyen képzés, amelynek én vagyok a vezetője, a neve Digital Media Campus. Ma már nagyon sok a platform és meg kell tanulni, hogy például a Snapchaten teljesen mást és máshogy kell kommunikálni, mint mondjuk a Facebookon. Mi fiatal közönséghez beszélünk. a mai 20-30-as nők pedig egy pillanatra sem teszik le a telefonjukat, nekünk is alkalmazkodunk kell ehhez. Össze kell hangolnunk a számtalan csatorna működését. Egyébként ezt ma nagyon kevesen csinálják jól. Mi is folyamatos tanulásban vagyunk, egy pillanatra sem ülhetünk már le, hogy „na jó, akkor ezt megcsináltuk!”

- De a pénzt a print hozza, ugye?
- Egyértelműen. Viszont ki tudja mi lesz. Mi 2008-ban indítottuk a Facebook és a Twitter csatornánkat. Akkor még senki sem sejtette, hogy melyik mennyire lesz meghatározó a kommunikáció szempontjából. Most se tudjuk, öt év múlva mi lesz a trendi, s mi mivé növi ki magát. Érdekes módon például Magyarországon a Twitter nem vált fontos csatornává, de Angliában az egyik legalapvetőbb közösségi média platform.  Az Instagramon nekünk van most a legnagyobb követőtáborunk a médiában, közvetlenül a tv2 után, s dupla annyian követnek minket, mint a versenytársakat. Komoly stratégiát dolgoztunk ki arra, hogy mit csinálunk az Instagramon, mert a márkák iránti elköteleződés itt sokkal magasabb. Az Instagramon kitett posztunkra sokkal több reakció érkezik, mint ha ugyanezt a Facebookon posztoljuk. A Facebookot kezdik sokan elhagyni, a fiatalok körében ez egy lefelé menő trend, csak a Messenger funkciót használják. A 20 évesek vagy annál fiatalabban pedig már egyáltalán nem Facebookoznak, szerintük ott az öregek vannak, és nekik ott sok a bullshit jellegű poszt. A Snapchat pont azért lett ennyire népszerű a körükben, mert csak ők vannak rajta, és senki olyan, akikkel nem akarnak találkozni. De ki tudja öt év múlva mi lesz.

- Gondoltak arra, hogy online webshop-ot üzemeltessenek?
- Elég sok nemzetközi példa van arra, hogy a tartalomszolgáltatók webshopot nyitnak. A nemzetközi Glamourok között is van már ilyen. És az is igaz, hogy nálunk nagyon természetesen venné ki magát. Vannak is terveink, de nem fogunk profilt váltani, nem megyünk át retailer üzletbe. Nekünk a tartalomkészítés a legfontosabb, az, hogy fiatal nőkhöz beszéljünk a divatról, a szépségápolásról, a gyerekvállalásról, szerelemről, szexről, munkáról.

- Milyenek találja a magyar nőket?
- Vállaltan elfogult leszek. A magyar nők borzasztóan erősek, de mindezt olyan lágysággal kombinálják, ami egyedülálló a világon. Más nemzeteknél úgy látom, vagy ilyenek, vagy olyanok a hölgyek. Mi remekül tudjuk ötvözni a különböző énjeinket. A divatban ámulva figyelem viszont a francia és az olasz nők stílusérzékét. Ahogy megtanulták, hogy a kevesebb több. A magyar nők bár kétségkívül a legszebbek, de ezt a kevesebb több dolgot annyira nem érzik. Szeretnek mindent felvenni magukra. Ugyanez a helyzet a smink terén is, sokszor esnek túlzásba. De azért nagy változást látok az elmúlt két évtizedben. 18 éves korom óta foglalkozom intenzíven divattal, lassan 13 éve vagyok a Glamour főszerkesztője, így van rálátásom és bátran mondhatom, hogy pozitív irányban változunk.

- Ön alapítása óta főszerkesztője a Glamour-nak, nem sok ilyen van a szakmában, mi a titka?
- Az őszinteség. Rövidtávon bármit el lehet adni egy jó marketing stratégiával, de ha hosszú távon meg akarsz maradni a piacon, nem hazudhatsz.

Maróy Krisztina - Glamour

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Kamasz Melinda

Kamasz Melinda a növekedés.hu gazdasági és a tudás.hu tudományos oldal alapító főszerkesztője, közgazdász. Pályáját a Magyar Hírlap gazdasági rovatában kezdte, majd a Piac és Profit gazdasági havilap …