A technológia olyan szinten és gyorsan változik és olyan újabb megoldásokat szül, ami miatt mindenkinek fel kell kötnie a gatyát az IAB munkacsoportokban is – mondja Novák Péter, az IAB Hungary elnökségi tagja, a Magyar Reklámszövetség alelnöke, a Használtauto.hu ügyvezetője.
(Az interjúnk a 2016-os Internet Hungary konferencia előtt készült.)
– Nem tűnik olyan sok időnek, mintha csak mostanában váltott volna főállást, bejött a változás?
– Pedig immár két és fél éve dolgozom a Hasznaltauto.hu csoportnál és elmondhatom, hogy megtaláltam a helyem. Nagyon jó a csapat, erős a helyi cég, rendkívül komoly nemzetközi háttérrel dolgozhatunk, hiszen a Schibsted Media Group 30 országban van jelen többek között különféle online piactereivel. Fő szolgáltatásunk, a Használtautó.hu stabilan piacvezető, folyamatosan dolgozunk azon, hogy a jövőben is az maradjon.
– Milyen irányba megy az oldal?
– Nulláról újraépítjük az egészet, e fejlesztés részeként a site is meg fog újulni, dolgozunk a mobil applikációkon, és új szolgáltatásokat is bevezetünk. Régóta dolgozunk már ezeken, sok munka van még hátra, de remélem, hogy idén minden újításunk elérhetővé válik.
– Milyen a piaci környezet?
– Az utóbbi néhány évben felfutóban van, növekszik mind a használt-, mind az új autók piaca, a kilátások is biztatóak, így mind a kereskedők, mind a magáneladók és vásárlók kiszolgálásában előrébb léphetünk.
– Beszélgetésünk aktualitását inkább a szakmai szervezetnél, az IAB Hungary-nál bekövetkezett változások adják. Jó hosszú idő után köszönt le az elnökségről, ha jól tudom.
– Igen, közel 17 éven át vezettem a hazai digitális reklám- és médiaipart összefogó szakmai szervezeteket, 1999-től 2008-ig a Magyar Reklámszövetség Internet Tagozatát, majd 2008-as megalakulásától kezdve az – előbbiből kinőtt – IAB Hungary-t, melynek vezetéséből idén év elején köszöntem le. Ez a hosszú idő rengeteget adott nekem nem csak szakmailag, hanem emberileg is. Büszke vagyok a sok kollégával elért megannyi közös eredményre. De már bőven itt volt az ideje annak, hogy átadjam a stafétabotot. Az IAB Hungary munkájában továbbra is részt veszek mint az Elnökség tagja, és ahogyan a kezdetek óta, továbbra is vezetem az Adex munkacsoportot. Emellett több időt tudok fordítani a Magyar Reklámszövetségre is, melynek alelnöke vagyok.
– Jó sok a társadalmi munkája. Ha jól gondolom, akkor az IAB vezetése nem járt semmilyen díjazással. Belefáradt?
– Abba, hogy nem jár díjazással? Nem, dehogy! A viccet félretéve: valóban társadalmi munkáról van szó, és ez így is van rendjén. De, hogy a kérdés második felére is válaszoljak: 17 gombóc még fagyiból is sok. Finom-finom, de sok. Igen, már jó pár éve megfogalmazódott bennem a váltás szándéka, meg kellett találni a megfelelő pillanatot. A tagság széleskörű támogatásával egy nagyon ütőképes csapat állt össze Barnóth Zoltán elnök, valamint Kardos Gábor és Ziegler Gábor alelnökök vezetésével, akik az Elnökségben lévő szakemberekkel és a munkacsoportokkal közösen újabb fokozatra kapcsolják a szervezetet.
– Az IAB-ban a korábbinál is jóval több munkacsoport indult. Mi ennek az oka?
– Munkacsoportok eddig is voltak, némelyik pöpecül működött, és olyanok is akadtak, melyekből nagyobb aktivitással többet is ki lehetett volna hozni. Most összesen 10, részben teljesen új munkacsoport indult el, jórészt új vezetőkkel, alapos pályázati körök után. Komoly ambíciókkal vágott neki a következő éveknek az új vezetés, rengeteg tennivaló van ezen a folyamatosan bővülő és változó piacon. Más módon nem lehet ennek nekivágni, közös irányba állni, piaci konszenzust teremteni, csak a legfontosabb témák meghatározásával, az együttműködési keretek kijelölésével és a megfelelő szakemberek bevonásával. Ezt követően indulhat a munka, bízom benne, hogy a következő hónapokban már kézzelfogható eredményeink is lesznek. Az indulás mindenképpen biztató.
– Mondjon néhány konkrét példát, területet, illetve formálódó akciótervet a különféle munkacsoportok feladatai közül.
– Nem szeretném elvenni a kollégák kenyerét, de hadd emeljek ki pár olyan témát, melyet különösen fontosnak tartok. A technológia olyan szinten és gyorsan változik és olyan újabb megoldásokat szül, ami miatt mindenkinek fel kell kötnie a gatyát. A napi ügyek minden munkacsoportnak folyamatos feladatokat jelentenek. Például a reklámblokkolás érezhető mértékű megjelenése és terjedése alapos önvizsgálatot tesz szükségessé minden reklámmal foglalkozó szakembernél, különösen digitális területen. Nem kellene lemondani az elveszített rekláminventory-ról, de nagyon keserves folyamat lesz egy új, fenntartható állapot kialakítása a fogyasztókkal.
– Akad más csoport is, amelynek munkájára példát mondana?
– Az általam vezetett Adex munkacsoportban évről-évre ki kell találnunk azt, hogy milyen módszerekkel követjük le a piac eszközeinek, szerkezetének átalakulását annak érdekében, hogy a lehető legpontosabb digitális reklámköltési adatokat tudjunk publikálni. Ez évről-évre egyre nehezebb, de eddig meg tudtuk oldani.
– A nemzetközi gyakorlatból mit lenne a legfontosabb átvenni?
– Azt gondolom, hogy a nemzetközi, IAB-n belüli szakmai együttműködések aktívabbá tétele, a külföldi tapasztalatok, irányelvek gyorsabb átemelése, felhasználása is érezhetően hasznot termelhet a magyar reklámpiac számára.
BEMUTATKOZÁS - Novák Péter
– Novák Péter Szerencsésnek érzi magát, hogy már 20 éve digitális marketinggel és médiával foglalkozik.
– Az IAB Hungary elnöke 2008-2015. között, most elnökségi tag és az Adex munkabizottság vezetője.
– A Magyar Reklámszövetség elnökségének és ügyvezetésének 2000. óta tagja, jelenleg egyben a szervezet alelnöke.
– A Schibsted Classified Media tulajdonában lévő, a piacvezető Használtautó.hu mellett az Autóalkatrész.hu-t és az Autónavigátor.hu-t is működtető Használtautó Kft. ügyvezetője.
Novák Péter - Hasznaltauto.hu és IAB |
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!
Evolution