Evolution 2017: Készen állsz az online növekedésre?

Evolution 2017: Készen állsz az online növekedésre?
Készen állok a növekedésre? – ezt a kérdést kell feltennie minden vezetőnek, mielőtt nekilátna cége piaci alapú növekedésén dolgozni. A legjobban működő online növekedési taktikákról beszélt az Evolution 2017 konferencián Szabó László, a Growww Digital performance marketing ügynökség társalapítója.

Egy online vállalkozás piaci növekedésének záloga a magas kereslet és magas monetizálási képesség együttese. Ezen feltételek egyidejű megléte szükséges, egyik a másik nélkül nem eredményezhet gyors növekedést. Egy példával élve: az egyik véglet lehet egy gyémántokkal foglalkozó webshop – ahol a termékre vonatkozó kereslet kicsi, viszont magas az egy vásárlásra jutó profit. A spektrum túlsó végén található például egy dalszövegekkel foglalkozó weboldal: ebben az esetben nagy a kereslet, viszont egy látogatót nehezen lehet monetizálni. Ha alacsony a kiszolgálható piaci kereslet és keresési volumen, a magas monetizálási képesség nem lesz elég. De mindez fordítva is igaz: ha nagy a kereslet, de ezt a nagy keresletet nem tudjuk megfelelően monetizálni, szintén nehéz helyzetben leszünk, amikor növekedni szeretnénk.

Szabó László, a Growww Digital performance marketing ügynökség társalapítója

1. Próbáld ki a legújabb innovációkat, eszközöket

Ha a fenti ideális tényezők adottak, akkor sem mindegy, hogy hogyan akarunk növekedni. A kísérletezőkedv elengedhetetlen. Az új megoldásokban rejlő lehetőségeket kellően korán felfedezve és kiaknázva jelentős lépéselőnybe kerülhetünk konkurenseinkkel szemben. Ennek a szemléletnek az előnye, hogy az újszerű eszközök, csatornák, módszerek esetében a célközönség kevésbé immunis, hiszen még nem alakult ki az immunitás az új megoldásokkal szemben. Egy ilyen újszerű Facebook hirdetési megoldásról is hallhattunk az előadásban. A Facebook kreatív hirdetésgyárának segítségével több hirdetésvariációt tesztelhetünk és optimalizálhatunk, automatizáltan. Ezzel az eszközzel néhány képet és hirdetésszöveget feltöltve „hagyhatjuk” a Facebook-ot különböző hirdetésvariációkat létrehozni, azokat kisebb mikroközönségeken tesztelni és optimalizálni. Kellően nagy közönségen kell használni, hogy legyen tere az algoritmusnak optimalizálni, de ha ezt a teret megadjuk az eszköznek, kiemelkedően jó eredményeket érhetünk el vele. A Bónusz Brigád hírlevél feliratkozóinak száma több mint 400%-kal emelkedett ennek az innovatív megoldásnak köszönhetően az elmúlt hetekben a korábbi eredményekhez képest. A hirdetések átkattintási aránya a duplájára nőtt, miközben az egy kattintásra jutó költség a felére csökkent.

Ezt a fajta hirdetésoptimalizálást már Te is használhatod, de egyelőre csak a ROI Hunter nevű Facebook hirdetés automatizációra használható eszközben létezik. Korábbi tapasztalataink szerint pár hónapon belül a natív hirdetési felületen is elérhető funkcióvá válhat.

2. Automatizáld azokat a folyamatokat, amelyeket lehet

2017-ben senkinek sem kell bemutatni az automatizáció előnyeit. A marketing folyamatok automatizációja nem arra való, hogy elvegye az emberek munkáját, hanem arra, hogy az unalmas, repetitív feladatok helyett az igazán fontos dolgokkal tudjunk foglalkozni, stratégiát tudjunk alkotni. Ennek az elvnek a mentén a Growww Digital az Otthondepo.hu webáruházának bevételeit tavaly pár hónap alatt 293%-kal növelte a ROIminer nevű AdWords automatizációs szoftverével.

3. Ott halásszunk, ahol a legtöb a hal

László kiemelte, hogy a konkurencia ismerete szintén létfontosságú tényező. Tudjunk meg minél többet a versenytársakról, és a megszerzett információ birtokában az online térben is többre mehetünk. Az egyik legismertebb konkurenciával kapcsolatos online taktika, hogy a versenytárs nevére hirdetünk AdWords-ben. Ez egy bevált módszer, de közel sem az egyetlen megoldás. A display hálózaton fellelhető széles eszköztárból néhány tippet adott László:

• Youtube-on megadhatjuk, hogy a versenytársunk videóin jelenjünk meg hirdetéssel...

• ...vagy akár a hírlevél feliratkozóira is célozhatunk Gmail hirdetésekkel

• Ha konkurensünk weboldalán van AdSense zóna, azon is hirdethetünk

• A konkurensünk Facebook oldalának rajongóira is célozhatunk Facebookon, így új potenciális közönséget megszólítva


4. Stratégia a taktika előtt

1. ábra - See-Think- Do-Care (https://www.kaushik.net/avinash/see-think- do-content- marketing-measurement- business- framework/)

A taktikai elemek mellett kiemelt fontosságú a stratégiai szemlélet, ennek kapcsán emelte ki László Avinash Kaushik See-Think-Do-Care keretrendszerét. Alapvetően kétféle módon lehet online növekedni:

• ésszel

• és erővel


Míg előbbi irány kampányszélesítéssel, utóbbi hirdetési költségeink emelésével jár együtt a fizetett csatornákon. Ha elérjük a közel maximális szélességet, már csak erővel tudunk növekedni, viszont ennek is megvannak a maga határai. Erre a problémára nyújt megoldást a See-Think-Do-Care stratégiai személete.

• A See szegmensben van a teljes elérhető célközönségünk 

• A Think szegmens tartalmazza mindazokat, akik a teljes elérhető célközönségünkben vannak, de várhatóan a közeli jövőben szükségük vagy igényük lesz a mi termékünkre 

• A Do szegmens azokat tartalmazza, akiknek most van szükségük a termékünkre...

• ...míg a Care esetében már a hűséges, visszatérő vásárlókról beszélünk


Egy egyszerű példán levezetve: ha Nike sportcipőket árulunk, a See kategóriába azok tartoznak, akik látják a sportcipőnket az utcán. A Think szegmensbe tartozók azok, akiknek a jövőben szükségük lesz egy sportcipőre, illetve döntéselőkészítési fázisban vannak. A Do kategória azokat tartalmazza, akinek most kell sportcipő. A Care szegmensben azokról beszélhetünk, akik már vásároltak tőlünk, tehát visszatérő, hűséges vásárlók lehetnek (velük is érdemes törődni).

Amikor online marketingről – és főkét performance marketingről - beszélünk, szinte mindenki Do szegmensben gondolkozik, Do szemüvegen keresztül nézi a világot, és azonnali konverziókat vár el. Nincs ezzel baj, viszont fontos kitérni arra, hogy a különböző szegmensben található célcsoportok különböző eszközökkel érhetőek el és különböző célokkal is kell hirdetni nekik, és ezzel együtt nem elég csak a vásárlás pillanatában „elkapni” a felhasználót.

Mivel a legelső érintkezési pontnál nem mindig tudunk azonnal eladni, így itt nem is ez a hirdetések célja, és nem is ennek mentén mérendő egy kampány sikeressége. Célravezető mutató (=üzleti KPI) lehet ebben az esetben a hirdetés elérése, vagy például az asszisztált konverzió.

Ugyanakkor a Do szegmensben a fő mérőszámunk már mindenképpen az adott hirdetés megtérülése, vagy a valós forgalom kell, hogy irányadó legyen.

Röviden: különböző kampánycéloknál más kiértékelési keretrendszert használjunk. Ne akarjuk a haltól, hogy fára másszon.

+1. Készítsük el a saját taktikai könyvünket!

Utolsó gondolatként tanácsolta László, hogy készítsük el saját taktikai könyvünket. Teszteljük le a különböző csatornákat, eszközöket a saját piacunkon, hiszen csak személyre szabott taktikákkal leszünk igazán eredményesek az online marketingben.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Dunder Krisztián

­­Dunder Krisztián online stratégiával, digitális üzletfejlesztéssel foglalkozó szakember, valamint a 2013-ban alapított Growww Digital ügynökség társalapítója. 16 éve internetes termék- és …



Kapcsolódó előadók: Dunder Krisztián, Szabó László