A Tíz Pajzs technikája: így védd a vállalkozásodat!

A Tíz Pajzs technikája: így védd a vállalkozásodat!
A felgyorsult digitalizált piaci környezetben új védelmi rendszereket szükséges kiépítenünk. Csermely Ákos szerint a Tíz Pajzs technikája különleges védelmi rendszert burkolhat magunk és a vállalkozásunk köré.

A piaci verseny jellemzője, hogy a legerősebb és a legjobb győz. Kőkemény verseny van és minden üzleti szereplőnek meg kell küzdenie az ügyfeleiért úgy, hogy közben védenie kell saját üzleti vállalkozását is az aktuális ökoszisztémában. Az internet áldásos tevékenységének és a technikai vívmányoknak köszönhetően immáron akár milliárdnyi potenciális vevőt érhetünk el a világban - ugyanúgy, ahogy riválisaink is. Olyannyira sok vállalkozás létezik a 21. században, hogy újra kell tanulnunk a túlélés, a megélés és a fennmaradás képességét. Egy üzleti vállalkozás sikere nagyban függ attól is, hogy mennyire sikerült beletennünk a szükséges munkát, azaz mennyire hangolódtunk rá vásárlóink igényeire, mennyire vagyunk képesek értéket adni nekik, és mennyire sikerült megkülönböztető jegyekkel felruházni márkánkat.

Amint egyediségünket felvállalva kiállunk a reflektorfénybe, a védelmi vonalainkat is meg kell erősítenünk. A versenypiacnak is van ugyanis egy evolúciós folyamata. A változó mozgástér miatt azonban egyre kifinomultabb védelmi erőkre, vagyis pajzsokra van szükség. "Ha jól építjük fel, ezek a pajzsok akkor is megvédenek, amikor nem is vagyunk jelen" - hívta fel a figyelmet Csermely Ákos, a Média Hungária alapító-ügyvezetője, a 2020-ban megrendezett Evolution 2020 "Mindenki megkerülhető" edukációs workshop nyitó előadásában.

Finomhangolt stratégiai tudás
Csermely Ákos szerint a piacon dúló versenynek vannak bizonyos természeti alaptörvényei, az egyik ilyen paraméter az is, hogy mindenki megkerülhető. Ha viszont ezzel egy tapasztalt cégvezető tisztában van és képes összehangolni tapasztalatait, gondolatait, érzéseit és tudását, akkor bölcsen tud reagálni a környezetében történő változásokra és a folyton mozgásban levő eseményekre. Csermely Ákos úgy véli, hogy az üzleti életben az ún. "Tíz Pajzs" technikáját alkalmazva ügyesen vehetjük az akadályokat. Azaz, ha jó a pajzsunk, akkor nem vehetik el tőlünk a tudásunkat, az emlékeket és az ezekből származó tapasztalatokat sem. S ha mindezeket kellő odafigyeléssel építettük fel magunkban, akkor hozható a felszínre valami olyan esszencia, egyfajta finom stratégiai gondolkodás, amely csak a miénk.

Első pajzsod legyen az ügyfél!
Ha jól bánunk az ügyfeleinkkel, ha tudunk nekik megoldást adni, ha tudunk nekik megbocsátani, akkor ők lehetnek a védelmi vonalunk egyik fő alappillérei. "Ne arra törekedjünk tehát, hogy egy terméket vagy szolgáltatást egyszer lenyomjunk a torkán, hanem arra, amire valóban szüksége van" - mondja Csermely Ákos. Hozzátette, hogy élmény helyett inkább emléket és megoldásokat biztosítsunk számára. "Sokszor fordult elő velem, hogy azok az ügyfeleim védtek meg engem, akikkel jó alapokon nyugvó kapcsolatot tudtam kialakítani" - erősíti meg.

A távolságtartás technikája
Ennél a védelmi szintnél nem az ügyfelektől kell magunkat távol tartanunk, hanem az indulatainktól. "Ha indulatos vagyok egy helyzetben, akkor nem látom át egy probléma valódi okát, ezért most már inkább csöndben maradok” - fogalmazza meg Csermely Ákos. Mint mondja, ha sikerül távolságot tartani a problémától, hogy ne érzelmileg reagáljunk rá, akkor a következő védelmi vonalunkat is megerősítettük.

Alaptörvények: mi a másik érdeke?

A versenypiac további alaptörvényei, hogy hatások és kölcsönhatások érvényesülnek. Lépésre ellenlépéssel válaszolunk. A bölcs cégvezető képes felismerni és megérteni, hogy egy üzleti partnernek mi az érdeke a vele való kapcsolódásból. "Ha ezt ki tudja elégíteni, akkor akár hátat is fordíthatunk neki, nem fogja megtámadni" - magyarázza.

A teljesítmény életben tart
"Semmit nem tudsz elrontani, ha van mögötted teljesítmény!" - fogalmazza meg Csermely Ákos a következő védelmi szintet. Ha minden egyes tégláért megdolgoztál, ha minden munkát beletettél, akkor a teljesítmény újabb védelmi vonalként szolgál téged. "Engem számos nehéz esetben az védett meg, hogy már sokat letettem az asztalra" - foglalja össze.

Az értékben tartás kísérlete

Amit ma adsz, az holnap jár. "Azaz, ha ma kedvezményt adsz, természetes lesz, hogy máskor is add" - hívja fel a figyelmet. Ezért azt javasolja, hogy mindenekelőtt tartsuk szem előtt azokat az értékeinket, amik minket meghatároznak, egyszóval ne váltsuk aprópénzre azokat.

Az előrelátás és intuíció (megérzés) képessége
Ha jól használjuk megérzéseinket, akkor lehetőségünk nyílik A, B és C tervek kidolgozására. Az egyik legfontosabb stratégiai eszköz, hogy minden eshetőségre kész forgatókönyvünk legyen, így egy kritikus helyzetben nem a pánikkal foglalkozunk, hanem már a megoldáson dolgozunk. "Olyan ez, mint egy sakkjátszma".

Gyorsaság és rugalmasság a döntésekben

Hányszor vagyunk manapság krízisben? Rengetegszer. Hiszen a mai üzleti élet annyira gyorsan változik, s annyi külső tényező állíthatja a szelet a vitorlánkban. Gyorsan kell reagálnunk és alkalmazkodnunk kell az aktuális helyzethez. Ez persze gyakran nagyon frusztráló lehet egy vezető számára, de ha ügyes, akkor meg van a következő védelmi sora: kész protokollokkal operálhat.

Ne légy megfogható!
Természetesen, itt a szó legnemesebb értelmében. "Ha a szerződéseid rendben vannak, ha jól dolgoztál, akkor hiába köt beléd bárki, te rendben vagy" - magyarázza Csermely Ákos. Az üzleti élet irányítása is egyfajta önismeret: mindig keresd meg a gyenge pontjaidat, és úgy üzletelj, hogy közben azokat kijavítod.

Maradj ember!
Ha ügyesen tudjuk váltogatni az alázat és az önmegtartás iskoláját, akkor teljessé válhat a védelmi stratégiánk, emeli ki Csermely Ákos. "Természetesen ez nem mindig könnyű, nekem sem mindig megy, de ha rátalálunk a kettő helyes működtetésére, akkor sikerül emberként viselkedni" - teszi hozzá.

Ha a digitális környezetet egy versenypályának képzeljük el, ahol új iparágak épülnek fel és a piaci szereplők azon dolgoznak, hogy minél nagyobb hatással befolyásolják a gazdaságot, akkor megérthetjük azt is, hogy a jól működő pajzsunkért mi magunk vagyunk a felelősek, hiszen "a helyzet Te magad vagy!" - emeli ki Csermely Ákos.

A 10 Pajzs lényege

1. pajzs: Integrálni a tapasztalatokat, a gondolatokat és az érzéseket

2. pajzs: Az ügyféllel való jó viszony

3. pajzs: A távolságtartás technikája

4. pajzs: Az értékben tartás kísérlete

5. pajzs: A teljesítmény életben tart

6. pajzs: Mi a másik érdeke?

7. pajzs: Előrelátás és intuíció

8. pajzs: Gyorsaság és rugalmasság a döntéshozásban

9. pajzs: Ne légy megfogható

10. pajzs: Maradj ember!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Sebők Viktória

Szakújságíró, IT kommunikációs specialista, inspirációs mentor. 2010-ben az Év információbiztonsági újságírójának, 2012-ben az év informatikai újságírójának (Kovács Attila-díj) választották. 2009-től …