– Pofont kapott a szakma. Vannak-e és milyen üzletfejlesztési módszertanok arra vonatkozóan, hogyan gondolkodjunk egy bizonytalan ideig tartó válságos időszakban?
- A COVID-19 járvány sokkal súlyosabban hat az iparágra, mint a 2008-as gazdasági válság. Akkor volt munka, bár darabszámban kevesebb és kevesebb pénzért, de most minimálisra csökkent az élő rendezvények aránya; a MaReSz felmérése alapján a 130 tag éves megrendeléseinek 80 százaléka lemondásra került. A jelenlegi rendkívüli helyzetre minden ügynökség és rendezvényszervező vállalkozás a saját pénzügyi helyzetének és humán kapacitásainak megfelelően reagált, de alapvetően két irányt látunk a piacon. A cégek egy része úgy döntött, hogy minél több kollégát megtart, hiszen amikor újraindulnak a rendezvények, akkor szükség lesz a felkészült, tapasztalt munkatársakra. A másik modell szerint az emberek nagy részét elküldték, mert nem tudták finanszírozni a bérüket. Akik emellett kényszerültek dönteni, feltételezhetően abban bíznak, hogy a piac újraindulásakor képesek lesznek gyorsan pótolni a munkaerőt, és ezzel egyidőben munkákat szerezni. Én azt gondolom, hogy nagyon kevés az olyan jó szakember, aki nemcsak a megszervezendő rendezvényt, a helyszínt, és a színpadot látja, de érti a megrendelő céljait is, és ezzel összefüggésben arra koncentrál, hogy milyen márkaélményt teremtünk meg a helyszínen. Nagy veszteségnek tartanám, ha éppen ezek a kollégák válnának pályaelhagyókká.
- Lehet egyáltalán készülni a készülhetetlenre?
- Két dolgon múlik, hogy ki miként tud reagálni erre a bizonytalan üzleti helyzetre: az egyik teljesen objektív, a cég anyagi helyzetétől függ, a másik pedig a tulajdonosok üzleti habitusától. Számomra a legfontosabb érték az emberi és szakmai megbízhatóság. Azt szeretném, hogy amikor újra dolgozhatunk, ugyanazt a megbízható, magas színvonalú szolgáltatást tudjuk nyújtani az ügyfeleinknek, mint eddig. Az is egyfajta szemléletváltás, hogy mi tulajdonosok hajlandóak vagyunk áldozni a saját nyereségünkből, hogy a minőségi munkaerő megtartása révén fenntartsuk a már elért szakmai minőséget. Mi azzal készülünk a készülhetetlenre, hogy nem nullázzuk le a csapatunkat.
– Milyen kutatásokat lenne érdemes készíteni, arra vonatkozóan, hogy mely típusú rendezvényeknek van létjogosultsága a vírusválság ideje alatt?
- A MaReSz március óta folyamatosan monitorozza a tagok eseményeit (és azok lemondását). Az UNICEO készített egy kutatást, úgy tudom 200 ügyfél megkérdezésével és ahogy azt Mantuano Mónika elnök elmondta, januárban tervezik megismételni. A kutatások most csak pillanatképet adnak, a megkérdezett szakemberek prognózist nem tudnak megosztani csak becslést vagy véleményt. Ebben a pillanatban engedélyezve vannak a rendezvények, a megfelelő biztonsági protokoll mellett bármilyen létszámú esemény tartható, ha nincs tánc (táncos esemény 500 főig). Ennek ellenére a nagyvállalatok nagyon kevés és kis létszámú esemény szervezését rendelik az ügynökségektől. Azok az ügynökségek és szolgáltatók vannak a legnagyobb bajban, amelyek kizárólag rendezvény- vagy fesztiválszervezéssel, illetve azok kiszolgálásával foglalkoznak. A HD Group Kommunikációs ügynökség már évek óta nem csak rendezvényszervezéssel foglakozik, hanem a komplex márkaélménnyel kapcsolatosan számos szolgáltatást nyújt, így például social média tartalomfejlesztési, dizájn, és kommunikációs tervezési feladatokat is teljes biztossággal látunk el. Most ez a többlábon állás életmentő.
- Lehet-e és milyen irányba fordítani a rendezvényszervezési iparágat, hogy valamilyen módon megmaradjon a személyes jelenlét, de a biztonság is?
- A jelenlegi helyzet a szakmától innovatív megoldásokat kíván. Mi például elkezdtünk online és hibrid rendezvényeket létrehozni: filmstúdióban, technikai cég raktárában, ügyfél saját székhelyén. Az előadók általában személyesen vannak jelen, a közönség személyesen és élő közvetítésen keresztül vesz részt. Ez utóbbi esetben nagyon fontos az interaktivitás, például, hogy megteremtsük annak lehetőségét, hogy chaten keresztül kérdezhessenek az előadóktól. Ez a hibrid modell a jelen helyzetre ugyan megoldást ad, de hosszú távon a mi iparágunk lényege vész el, ha kimarad a network, a személyes interakció, a feel-and-touch élménye. Szerencsére a legnagyobb ügyfeleink azt gondolják, hogy az online események nem veszik át az élő rendezvények helyét, inkább olyan passzív belső kommunikációs eszközöket fognak kiváltani, mint például a hírlevelek.
– Hogyan változhatnak meg a közönség koncert- és konferencia-látogatottsági szokásai?
- Ebben a kérdésben én külön választanám azokat az eseményeket, amelyekre önszántukból és saját pénzükön vesznek jegyet az érdeklődők, és azokat, amelyeken hivatalból kell részt venniük. Amire maguk fizetnek be, ott a közönség bátorsága miatt az események talán hamarabb indulhatnak el. De olyan is előfordul, hogy egyes cégek megtiltják a kollégáiknak a tömegrendezvényeken való részvételt, sőt még akár azt is, hogy egy konferencián előadóként szerepeljenek a szakemberek.
– Milyen új szervezetei (például kamara) lehetnek hosszútávon a rendezvényszervezési szegmensnek?
- Nincsen kamarája a rendezvényszervezőknek, jelenleg a MaReSz képviseli az érdekeinket. Például a járulékcsökkentési könnyítéseket megkaptuk mi is, ráadásul elsők között.
– Milyen új típusú, új tartalmú, új szempontú szerződéseket érdemes készíteni a jövőben?
- A 2008-as gazdasági válság után, a szakmán belül majdnem mindenki negatív árspirálba került, amelyből 3-5 évig nem keveredtünk ki. Ennek hozadéka volt, hogy az ügynökségek, a helyszínek, a catering cégek egymás alá ígértek. Arra számítunk, hogy a jelen helyzet miatt az árainkat, a lemondási feltételeket és a határidőket is elfogadják majd a megbízók. De egy nagyon fontos dolog már most elindult, mégpedig az, hogy a rendezvényszervező ügynökségek szervezői jutalékot kapnak, amelyet a krízishelyzet miatt újraértelmeztünk, és immár három lépcsőben határoztuk meg. Ebből az következik, hogy ha bizonyos időn belül törlik az eseményt, akkor is valamilyen százalékot érvényesíteni tudunk. Az is pozitív változás, hogy emelkedik a szakma presztízse is. Ez pedig a szerződéses feltételekben is látszódni fog.
– Mit tehet a rendezvényszakma a COVID-19 ellen?
- Már az is fontos lépés, ha távolságot tartunk, ha maszkot viselünk és biztosítjuk a rendszeres kézfertőtlenítést, de a MaReSz honlapján elérhető COVID kézikönyvet mindenkinek érdemes letölteni. A rendezvényeken való részvétel olyan biztonságossá tehető, mint egy étteremben eltöltött idő, és ugyanez a párhuzam érvényes a kiállítások látogatása és egy bevásárlóközponti shopping sétára is. Mi szervezők mindent meg fogunk tenni a résztvevők és a szervező kollégák biztonsága érdekében.
NÉVJEGY - Duca Andrea
Közgazdász szociológus, a HD Group Kommunikációs ügynökség ügyvezető partnere, a Budapesti Metropolitan Egyetem Kreatív Event Management szakának oktatója, a Magyar Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetségében (MaReSZ) az Ügynökségi Tagozat vezetője.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!