Több munkával adhat többet a rövidebb reklámfilm

Több munkával adhat többet a rövidebb reklámfilm
A reklámfilmek készítése egyre jobban felgyorsul, a fogyasztók aktuális és releváns tartalmakat várnak el. A szépség nagyon fontos és szükséges a sikerhez, de ötletes, jó történetekkel és művészi szintű kivitelezéssel lehet igazán sikeresnek lenni. Hegyi Nórával, a Kolibri Pictures tulajdonosával készített interjúnkból az is kiderül, hogy miért nem szabad nyárra hagyni a reklámfilm-forgatást.

- Mintha egyfelől egyre több, már-már művészi film készülne, másrészt sok a nagyon egyszerű eszközökkel készített, akár trash reklám is. A filmművészet hogyan tud hatni a reklámfilmekre, a minőségi kivitelezés megtérül a hirdetőknek?
- Attól függ, hogy kinek, mit és hogyan, mely platformon szeretnénk eladni. Ez a két irány azért jellemző egyszerre, mert egyrészt fontosak a szép és jól kivitelezett reklámok a cégeknek, máskor viszont minél gyorsabban és kisebb kiadás mellett akarnak elérni minél több embert az interneten. A mai filmezés azért jó, mert több műfaj és stílus jól megfér egymás mellett. Nem kell feltétlenül választani a beauty és strash között. A szépség ereje azonban egyre fontosabb: gimnazisták között mi is végeztünk felméréseket, amelyekből az látszott, hogy őket ezzel lehet megérinteni. Ma már olcsón hozzáférhetőek a magas színvonalú technológiák – egy okostelefonban is olyan slow-motion (szuper lassításra is képes) kamerák vannak, amelyekkel gyakorlatilag csak gyönyörű videókat lehet készíteni. Ezekhez nem is kell sokszor történet, mert maga a szépség viszi el a storyt.

- Kik tudnak igazán ütős tartalmakat létrehozni?
- A játékfilmes, tévés tapasztalat nagyon sokat számít ezen a területen – a jó szakemberek viszont nem olcsók, meg kell fizetni őket. Az igazán ütős tartalmat ezért nem minden gyártó cég tudja elkészíteni. A szépség és a jó tartalom kettősének hosszú és időigényes kreatív munka. Az egyik jó példa erre, hogy milyen egy alaposan felépített jó videóban elmondott márkatörténet a Skoda bátorságról szóló filmje. Ebben minden benne van: gyönyörű film, tartalmas belső monológok, hiteles emberek.

Ezt azonban nem mindenkinek lehet javasolni: egyszerűen nem mindenki engedheti meg magának, de lehet, hogy nem is olyan a termék, ami ilyen típusú filmet igényelne. Az influencerek egyre nagyobb teret kapnak, az ő tartalmaikban a magas minőség nem elvárás (vagy csak ritkán), sokkal fontosabb a szórakoztatás, a saját hitelességük. Ez nem jelenti azt, hogy ezen ne kellene gondolkodni, de ez alapvetően egy low budget műfaj.

- A történetek egyre nagyobb szerepet kapnak a márkakommunikációban, mire érdemes ennek kapcsán figyelni?

- A történetek nagyon fontosak, de nem szabad csak egy-egy filmben gondolkodni. A sikeres márkák évekig vagy évtizedekig ugyanazt a történetet, életérzést kommunikálják. Lehet, hogy nem minden területen ér össze a kommunikációjuk – mert például az influencerek nem ebben a kontextusban kommunikálnak, de mindenképpen kiegészítik egymást. A Mercedes például egy nagyon átgondolt globális kommunikációt végez, a képi világában is. De ők is dolgoznak celebekkel: itthon például Fejős Évát is támogatják, és vele kapcsolatban egészen más a stílus, amit használnak. A brandet viszont világ szinten építik, ennek globálisan kialakított egységes stratégiája van. De ne gondoljuk, hogy erre csak a nagyvállalatok képesek! A Tisza cipő vagy a Sziget is kiváló példa arra, hogyan lehet egy hazai márkát felépíteni. Tudnunk kell, mit gondolunk a termékünkről, miről szól, mit akarunk adni, és erre építve kell a kommunikációinkat kialakítani, erre épülve lehet hiteles és jó reklámfilmeket kitalálni. A kommunikáció egyre inkább átalakul, bár vannak egységes, mindenkihez szóló üzenetek, ezt egy nagy ernyőként kell elképzelni, ami alatt sok célzott, kisebb célcsoportoknak szóló üzenetnek kell megférnie, amit az egyes platformok lehetőségei alapján kell kialakítani.

- A klasszikus reklámipari standardok szerint először a reklámügynökség elnyeri a munkát, kitalálják a stratégiát, a kreatívot és a megjelenéseket, majd végül elmennek legyártatni például a reklámfilmet. Ebben érezni változást, a filmes szakembereket bevonják a kreatívok kitalálásába is?
- Átalakulóban van maga az ügynökségi piac is: a nagy ügyfelek leginkább a nagy nemzetközi ügynökségekkel dolgoznak, de egyre több kisebb reklámügynökség alakult. Ők rugalmasabbak, gyorsabbak – és jelenleg ez az egyik legfontosabb szempont, tehát minél hamarabb reagálni, nem ritka, hogy határidő előtt néhány nappal esnek be reklámügynökségi megkeresések hozzánk – ilyenkor jól jön a híradós múltunk. Felgyorsult az egész reklámszakma: régen vezető márkák akár 1-2 éven át dolgoztak a brand reklámfilmjeiken – és tényleg elképesztően gyönyörűek lettek, csakhogy erre ma már nincs idő. Nem lehet olyan VFX-et használni, amit hónapokig tart megcsinálni….

- Milyen hatása van a platformok sokaságának? Hogyan tud egy-egy videó a lapostévén és a telefonon is jól működni?
- A technika a segítségünkre van: ma már 4K-s, de egyre gyakrabban 8K-s felbontással dolgozunk. A tévére szánt videókból ezért ki lehet vágni felnagyítva azokat a részleteket, amelyek mobil eszközökön is jól működnek. Egyébként ez nem olyan fajsúlyos kérdés, mert a szemünk is már megszokta, hogy nagyon sok féle formátummal találkozunk, nem fog senkit zavarni, ha egy 16:9-es formátumú filmet nézve a telefonján egy fekete sáv van alul és felül. A megrendelők közül azonban még nem mindenki ismeri az új online trendeket, hogy például nem ugyanaz működik az Instagram feedben és az Instagram storyban. Az online videóra még néhány évvel ezelőtt is valami színes kis kiegészítőként gondoltak itthon, amikor komplett kampányokat lehet csak ezekkel is megvalósítani. Volt olyan ügyfelünk, aki tévés kampányban gondolkodott, de ehhez nem volt elég forrása, így meggyőztük, hogy nekik online reklámfilmek tudnak igazán jól működni. A hazai hirdetőknek még van tanulnivalójuk ezen a téren.

- Mennyire mérhető, ha szép és jól kitalált filmet használnak reklámhoz?
- Egyrészt a márkaismertség növekedése ezt kiválóan mutatja, de az online tartalmak nagy előnye, hogy minden adat pontosan rögzíthető, mérhető, elemezhető. Vannak alapszabályok, amelyeket érdemes betartani online videóknál: minél nagyobbak legyenek a feliratok, használjunk sok közelit, színesebb és élettelibb képeket, effekteket. Nagyon szeretik a nézők a női arcokat, ha ez szerepel egy filmben, akkor a hatékonyság is nagyobb lesz. De a jó ötlettől lesz a reklám ütős és hatásos: jó példa erre a Dove videója, amiben nők magukat írják le egy bűnügyi rajzolónak, majd idegenek is elmesélik, ők hogyan látják őket. Az eredmény pedig szívbemarkoló, a retinánkba ég: mi nők, mindig rosszabb képet alkotunk magunkról, mint ahogy mások látnak minket. Egy ilyen film elkészítése nem is kifejezetten drága – illetve olcsóbb eszközökkel elkészítve is ugyanilyen erős lett volna.


- Mennyire fogadják el a megrendelők, hogy egy pár másodperces videóval sokszor több munka van, mint egy hosszabbal?

- Híradós voltam, ezért tudom, hogy milyen nehéz munka valamit rövid és korlátos időben, gyorsan, hitelesen és érthetően elmondani. Egyre inkább látják a hirdetők, hogy a tömörség mennyire fontos, különösen azok, akik aktívan használják a közösségi médiát. Azt már nem feltétlenül értik meg, hogy egy rövidebb tartalom miért kerül ugyanannyiba, esetleg többe, mint egy hosszabb. A megrendelőknél az is probléma, hogy nagyon sok üzenetet akarnak egy-egy filmbe bezsúfolni. Sokszor mutatok a megrendelőknek 2-3 perces videókat, és ilyenkor rájönnek, hogy ők sem hajlandók ezeket végignézni. Azt nehéz megértetni, hogy nem lehet egy filmet készíteni mindenkinek, sokkal jobb, ha részüzeneteket adunk át egy-egy célcsoportnak, és inkább több filmet gyártunk – ezeket online kiválóan lehet célozni. Sok cég marketing osztályán vannak nagyon jó szakemberek, csakhogy ők igen komoly nyomás alatt vannak, így az is kihívás, hogy legyen idő ezeket a kérdéseket közösen átgondolni.

- Mennyire tudja a reklámfilmek minőségét segíteni, hogy a magyar filmgyártás nagy fejlődésen esett át, egyre több nemzetközi produkció készül itthon?
- Én a Színművészeti Egyetemre jártam, a legjobb szakemberekkel dolgoztam együtt, rengeteg kiváló fiatal filmes van, akiket a reklámfilmek készítésére is fel lehet kérni. Azt látom, hogy nagyon hajtja a hazai szakembereket a hiúságuk, minél magasabb színvonalú filmeket akarnak készíteni, és a reklámok minőségén is lehet ezt érezni. A magyar (reklám)filmes világban az is benne van, hogy igazán jó projektekben nagyon szívesen benne vannak, akár áron alul is a kollégák – de ezekkel meg nem szabad visszaélni. A filmipar fejlődésének kettős hatása van: a nemzetközi produkciókban szerzett tapasztalat segíti a minőség emelését. Másrészt nagy a kereslet a filmes szakemberekre. Különösen nyáron, amikor a nemzetközi produkciók zajlanak, nagyon nehéz szabad operatőrt, hangmérnököt találni. (Ez utóbbiból amúgy is elég kevés van a pályán) Ezért mindenkinek azt tudom csak tanácsolni, hogy legkésőbb májusig készíttesse el a reklámfilmjeit, mert ezután már csak jóval drágábban lehet szakembereket diszponálni.

- A magyar reklámfilmes produkciók mennyire lehetnek nemzetközileg versenyképesek?
- Nekünk is vannak német, amerikai megrendelőink, nagyon sok olyan téma van, amihez itthon tudunk filmeket készíteni, még csak ki se kell utaznunk. Nem csak az árakban, de a minőségben is versenyképes a hazai reklámfilmes szakma. A nemzetközi vizekre evező startupok is új piacot jelentenek, velük mindig izgalmas együtt dolgozni, hiszen sokszor a termékfejlesztést is végigkísérhetjük. Velük kapcsolatban érdekes tapasztalat, hogy alapos, főként adat alapú kutatásokat végeznek, de hajlamosak az embert, az érzelmeket, az üzeneteket elfelejteni. A mozgókép kreatív műfaj, itt nem lehet az érzelmekről elfeledkezni, és ebben tudunk mi a legtöbbet segíteni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Vállalt rádiós műsorvezetést is, több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.