Kis Gergellyel március 4-én a Mobil Hungary konferencián és Keresőmarketing napon találkozhattak. Konvergencia 2.0 – a mobilszolgáltatás jövője című kerekasztal beszélgetésben vett részt. Ebben arról is szó esett, hogy az elmúlt évtizedben lezajlott az IT, a hírközlés és a médiaszektor konvergenciája. A digitális ökoszisztéma kialakulásával, a szinte teljes vezetése és mobilinternetes lefedettségnek köszönhetően szinte bármely szolgáltató teljes körű digitális szolgáltatóvá válhat a háztartások, vállalkozások vagy közhivatalok tekintetében.
Mi a közös a repülőmodellezésben és az ország legismertebb elektronikus-hírközlési kutatócégében, az eNET Internetkutató Kft-ben. Első hallásra nyilván az égvilágon semmi, de aki jól ismeri Kis Gergelyt, az eNET egyik ikonikus alapítóját, aki sokáig ügyvezetőként is vezette is a kutatóvállalatot, az lehet, hogy mégis talál közös pontot a két, egymástól távoli dolog között. A repülőmodellezéshez ugyanis egyrészt alaposság, másrészt türelem, harmadrészt pedig sok-sok kitartás kell. „Volt, hogy egy modellező versenyen öt kilót fogytam, annyit kellett dombról le és fel mászni” – emlékszik vissza Gergely, aki kamaszkorától fogva, tíz éven át versenyszerűen űzte a sportot. Sőt, nagyszüleinél egy kis műhelyben számos levegőt hasító 1,8-2,5 méteres szárnyfesztávolságú modellrepülőt is épített, némiképpen tovább folytatva édesapja vasútmodellezés iránti odaadását. A fenti három tulajdonság pedig igencsak jól jön, ha valaki efféle vállalkozás építésére adja a fejét, hiszen szisztematikus alaposság, türelem és állóképesség nélkül egy kutató hamar kikopna a piacról, különösen saját szegmenseiben meghatározó céget gründoló vezetőként.
Legózni is szeret
A modellezés, az ezzel együtt járó alkotó építés öröme fiatalon nemzetközi kupagyőzelemig, illetve világbajnoki ezüstéremig vitte a F1E kategóriás vitorlázórepülő modellversenyben. „Nincsen kábeltévé előfizetésünk, ám esténként a mai napig szívesen legózunk otthon feleségemmel, és nem csak, sőt nem is elsősorban imádott kislányunk miatt” – jegyzi meg nevetve. Persze fiatalabb korában a kosárlabda is lekötötte, amelyben már magas termeténél fogva is előnnyel indult mindig. Nem így a középiskolában, a VI. kerületi Madách Imre Gimnáziumban. Itt egy nehéz kezdet után nem volt kiugróan jó tanuló, a modellezés, a kosárlabda és a szépirodalom sokkal inkább lekötötte. Nem is sietett rögtön egyetemre, hanem dolgozni állt: modellezési tapasztalatait – és építészet iránti vonzalmát – hallásvizsgáló laborok építésében kamatoztatta. Ezután Londonba ment nyelvet tanulni, ám mikor visszajött (1996-ban), rögtön elhelyezkedett az IBM Austria-nál. A kommercializálódó internet igazi hőskorában járunk: a világcégnél csak pár hónappal korábban alkották meg egyáltalán az e-business kifejezést. Gergely sem tudott szinte semmit a banki informatikáról, mégis sikerült állást kapnia a bécsi székhelyű IBM-nél, mely cég akkor éppen magyar banki IT projekteken dolgozott. A globális cégnél végül egy kis csapat vezetését is rábízták rövidesen, miután a semmiből, lényegében nulla gyakorlattal, egy Excel alapú szoftver-tesztkörnyezetet alkotott meg próbamunkaként, mindössze két hét leforgása alatt.
Nem veti meg a fizikai munkát
Ekkor azonban még messze volt az eNET vezetésétől, de a közgazdász véna anyai ágon bele volt oltva gyerekkorától kezdve. „Egy családi ebédnél nálunk mindig a gazdaság helyzete volt a téma, és ez még a mai is így van.” 1997-ben kezdett a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen, de az első évek nem jelentettek túl nagy kihívást a nappali tagozaton sem, így folytatta a „vállalkozósdit” élesben. Pár barátjával közeli, majd távolabbi ismerősöknél vállaltak komplett belső lakásfelújításokat. A festés, mázolás, tapétázás hármas mellett hideg- és meleg burkolást, konyhabútorok és más asztalosmunkák kivitelezését. Ez stabil pénzügyi alapokat adott a fiataloknak, és még élvezték is.
Gergely az egyetemen nem ismételte meg a nehezen induló gimis éveket. Öt év alatt nyolc Tudományos Diákköri versenyen vett részt, szép helyezéseket érve el. Az egyik első helyezése alkalmával kapott felkérést tanszéki demonstrátornak, ami megalapozta az állami ösztöndíjas doktori képzést. Azóta is tanít az egyetemen – jelenleg adjunktusként –, inkább „hobbiból”, azaz elhivatottságból, hiszen, mint mondja: „nem tudom, hogyha a tanári munkáért kapott fizetésből kellene megélnünk, az hogyan lenne lehetséges.” „De az eNET-nek hála azon szerencsések közé tartozom, akinek ezzel nem kell foglalkoznia, és az üzleti életben szerzett tudást adhatom át a jövő közgazdászainak, miközben rengeteget tanulok a hallgatóktól is, akik már számítógépekkel nőttek fel” – teszi hozzá.
Ingyenmunkából saját cég
Harmadévesen, 2000-ben a neves GKI Gazdaságkutatónál kezdett el kutatásokban részt venni, egy év múlva (épp a dotkom lufi kidurranása után) pedig nyolcan, fiatalként feladatul kapták, hogy alakítsák meg az elektronikus hírközlési kutatásokra szakosodó alegységet. A GKIeNET nevű szervezet felépítésén három éven át ingyen, startup jelleggel dolgoztak az akkori alapítókkal, akik közül ma már senki sem dolgozik a cégnél. A GKI-s kvatitatív szemléletű „iskola” erős alapokat teremtett a fiatal vállalkozásnak, és az eNET vezetése a makroökönómiai szemléletet a mai napig meghatározónak tartja a cégben.
2006-ban lett a cég ügyvezetője, és ekkor már fizetést is kapott, ám 2010 környékén az akkori vezetéssel, köztük a jelenlegi eNET tulajdonosi körrel, Gál Andrással és Koplányi Krisztiánnal úgy érezték, hogy a GKI már hátráltatja őket a fejlődésben, így a kiválás mellett döntöttek. „Mást gondoltunk a cégépítésről, mások a gazdaságpolitikai nézeteink is, de ez még önmagában nem baj, csak egy idő után már nem tudtunk a megadott keretek között együtt dolgozni” – mesél őszintén erről az időszakról Gergely. A folyamat végül 3,5 éve fejeződött csak be végleg, és ma már teljesen függetlenek a Vértes András vezette GKI-tól. Már csak annyi emlékeztet a múltra, hogy máig ugyanabban a IX. kerületi, Ráday utcai irodaházban vannak, ahol az egykori anyacégük.
„Az eNET-nél a legbüszkébbek arra vagyunk, hogy egy alkotó műhelyt sikerült létrehoznunk – a cég sikereiben pedig minden korábbi és jelenlegi kollégának komoly szerepe volt és van. Nálunk mindig is kiváló képességű kollégák dolgoztak” – vallja a ma már partnerként dolgozó vezető. Egyedi módon közelítik a piacot: „nem lövünk mindenre, ami él és mozog”. Koncentráltan csak infokommunikációs, kutatás-fejlesztési és néhány éve energetikai témákban vállalnak kutatási, elemzői, illetve tanácsadói megbízásokat. Ügyfél- és partneri körükben éppúgy vannak telco, bank és e-kereskedelmi vállalatok, mint nagy tanácsadó, vagy éppen gyógyszeripari cégek. Mindemellett kormányzati döntés-előkészítéseknél és uniós pályázatokhoz szükséges tervezésnél segítenek adataikkal, tanácsaikkal, így – bár a cég árbevételében nem meghatározó mértékben – de kormányzati megbízásaik is vannak. Ugyanakkor közel sem általános piackutatásokat kínálnak. „Mi nem egy insight-okra épülő klasszikus piackutatásokat értékesítő cég akartunk lenni a piacon. Sokkal fontosabb volt, hogy szakértői legyünk a területeknek, amivel foglalkozunk, és ökonometriához, adatbányászati módszerekhez éppúgy értsünk, mint a mintavételezéshez. De az ügyfeleinknek soha nem módszertant adunk el, hanem választ a kérdéseikre. A klasszikus piackutatással foglalkozó cégek számára kényszer ez a váltás, nekünk könnyebbség, hogy eleve így építkezünk”. Mindemellett a cég fennállása óta törekednek olyan kapcsolatok, jogosultságok megszerzésére, amellyel a lehető legpontosabb kínálat oldali adatgyűjtéseket, illetve ezekre épített elemzéseket tudnak készíteni. Például az internetes áruházak esetén ilyen adatgyűjtésből származó eredmények adnak képet bárki számára minden évben a szegmens fejlődéséről, a távközlési területen pedig az eNET-nél vannak egyedüli adatbázisok a vezetékes és vezetéknélküli hálózati infrastruktúrára vonatkozóan.
Big Data célzással
Webáruházaknál, gyógyszercégeknél, bankoknál gyűlő adatokat, vagy a telekommunikációs cégek elképesztő adathalmazát persze nem kockás füzetben, de újabban nem is sima Excel táblákban vagy hétköznapi adatbázis fájlokban dolgozzák fel. E helyett a legmodernebb, speciális Big Data megoldásokat használják. Ezen szolgáltatásokat kevesen tudják ma még Magyarországon nyújtani, és a globális cégek adatai, megközelítése általában kevéssé hasznos az üzleti döntések meghozatalánál, mint egy kisebb, de a helyi piaci viszonyokat és megközelítést nagyságrendekkel jobban ismerő helyi elemző csapaté. A puszta adatok mögött azonban sokféle összefüggés meghúzódhat, azaz a kritikus adat-elemzéshez, értékeléshez jelentős helyismeret kell.
A 2014-es évet is nem kevesebb, mint 78 lezárt projekt jellemzi, ám mindig vannak újabb és újabb kiemelt területek. Bár, mint említettük, az állami bevételek az eNET összes projektjét nézve 10 százalék alatt vannak. „Hosszú távon csak nagyon speciális területeken lehet kizárólag állami megrendelésekre alapozni egy kutatócég esetében, de nekünk törekednünk kell rá, hogy az üzleti szféra tartsa hasznosnak a munkánkat.” A kis kitettség Gergely szerint azért is fontos, mert így meg tudják őrizni szakmaiságukat. „Aki nem a piacról él, hanem állami megrendelésektől függ, az a realitásérzékét is elveszti, ami a szakmai munka minőségére is alaposan visszahat. Mi ezt mindenképpen el akarjuk kerülni” – fogalmazza meg egyfajta hitvallásként Kis Gergely.
Ráadásul erős márkanevüket számos innovatív projekttel próbálják tovább öregbíteni. „Ötletekben szerencsére nincs hiány, Gál András üzlettársam szinte naponta előrukkol egy-egy újdonsággal, amit aztán igyekszünk a szervezetbe becsatornázni. Ilyen például a mobilhálózatok mérését célzó országos projektjük, vagy a mobiltelefonokból származó szenzoradatok feldolgozása, az adatgyűjtés teljesen új megközelítésével. Mobilpanel néven egy olyan okostelefonos környezetet is fejlesztenek, amely a piackutatásban eddig nem kihasznált okostelefonok képességeit használja ki” – emel ki a kutató. Majd hozzáteszi: „szerencsések vagyunk, hogy az eNET-nél minden nap azzal foglalkozhatunk, ami a hobbink is, így a munkát este nem befejezzük, csak pár órára abbahagyjuk” – teszi hozzá mosolyogva.
Halaska Gábor
Mi mindennel foglalkozik az eNET?
– Piackutatásokkal újszerű, innovatív megközelítéssel, modern adatgyűjtési megoldásokkal. Kereslet és kínálati oldali kutatásokkal egyaránt foglalkoznak, és ezekre épített stratégiai tanácsadást nyújtanak.
– Adatbányászattal, modern Big Data eszközök használatával. Előrejelzések készítése, optimalizáció, és termékárazás éppúgy jelentheti az elemzés célját, mint kampány- vagy kockázat elemzés.
– Mérőműszeres adatgyűjtéssel és automatizált szenzorrendszerek telepítésével.
– Folyamat-tanácsadás vállalatoknak és önkormányzatoknak és például ügyviteli, ügyfélkezelési rendszereik kiépítésének segítésénél.
– Kutatás-fejlesztéssel, innovatív ötletek felkarolásával és megvalósításával.
– Projekt- és pályázat menedzsment az eNET szakterületein, a cég jellemzően részt vesz a lebonyolításban és a megvalósításban is.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!